Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v9

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
Vad som verkligen hade behövts hade varit en sympatisk och snäll orch.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ztVMib1T4T4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/ztVMib1T4T4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Lukas

Mannen i Gult
Rymdhamster said:
Jag kan hålla med om att filmen hade blivit bättre om Wayne the goblin var med och förespråkade en sjukförsäkring för orcerna.

Krille

Super Moderator
slanfan said:
Återigen, jag syftar endast på filmen. Jackson har som jag uppfattar det tagit sig en hel del friheter med originaltexten. Därför kritiserar jag det faktum att han inte tog en till, och lade till EN ickevit god eller kanske bara viktig person.
Asså, jag är helt okej med att Jackson inte lägger till en icke-vit god/viktig person. Trots allt utspelar sig härket i vad som en gång i framtiden kommer att bli norra Europa.

Däremot hade jag gärna sett en scen där Arwen och Éowyn (hon är med i nästa film) pratat svärdsteknik eller alvisk kontra rohansk knyppling eller hästuppfödning eller blomsterarrangemang eller taktik eller precis vad som helst utom en man.

slanfan

Hero
Om det inte står i boken att alla är vita så är ju "det viktiga" att Jackson valde att ALLA goda är vita. Ok, det finns några vita senare i serien som inte är goda, men de är galna och straffas alla hårt på ett för tittaren rättvist sätt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Krille said:
Däremot hade jag gärna sett en scen där Arwen och Éowyn (hon är med i nästa film) pratat svärdsteknik eller alvisk kontra rohansk knyppling eller hästuppfödning eller blomsterarrangemang eller taktik eller precis vad som helst utom en man.
+1

Därmed inte sagt att jag skulle ha något emot en asiatisk dvärg eller så. Jag menar, jag hade ofantligt roligt åt hur arga alla nationalister blev när Heimdal i filmen Thor skulle vara svart. Det finns ingen gräns för hur kul jag skulle ha åt alla tolkienfantaster som försökte låta som ickerasister samtidigt som de gnällde på den mörkhyade alven eller vad det nu skulle kunna röra sig om. Jag skulle äta deras ilska med sked och vara glad som en gås i flera månader.

Lukas

Mannen i Gult
krank said:
Därmed inte sagt att jag skulle ha något emot en asiatisk dvärg eller så. Jag menar, jag hade ofantligt roligt åt hur arga alla nationalister blev när Heimdal i filmen Thor skulle vara svart. Det finns ingen gräns för hur kul jag skulle ha åt alla tolkienfantaster som försökte låta som ickerasister samtidigt som de gnällde på den mörkhyade alven eller vad det nu skulle kunna röra sig om. Jag skulle äta deras ilska med sked och vara glad som en gås i flera månader.
Vi hade ju det där spektaklet när en svart kvinna blev nekat att spela hobbit för att hon var svart.

Krille

Super Moderator
slanfan said:
Om det inte står i boken att alla är vita så är ju "det viktiga" att Jackson valde att ALLA goda är vita. Ok, det finns några vita senare i serien som inte är goda, men de är galna och straffas alla hårt på ett för tittaren rättvist sätt.
Inte i boken, men av förordet framgår Tolkiens lnskan att skapa en mytologi för England som han tycker saknas pga de ämlans fransmännens invasion år 1066. Därtill har vi att Fylke mer eller mindre bygger på ett idylliskt landsorts-England (det sägs till och med ligga ungefär vid Oxford), att Rohan är anglosaxare på hästar och att dvärgarnas namn är hämtade från den poetiska Eddan.

Så även om det inte sägs rätt ut så tror jag att det är rätt tydligt att Tolkien skrev inte bara ur en eurocentrisk synvinkel utan med ett tydligt eurocentriskt mål.

slanfan

Hero
Ok, textanalys i sin ära. I filmen, nämns inget om Europa eller liknande. Där är alla bara vita.

Max Raven

T12-kultist
Men? Ingen reaktion på mina uttalande mot äcklig politisk korrekthet vad gäller syntetiska livsformer, men så fort det är hudfärg involverat så tar det skruv. Bah.

:gremwink:

Krille

Super Moderator
slanfan said:
Om det inte står i boken att alla är vita så är ju "det viktiga" att Jackson valde att ALLA goda är vita.
---

slanfan said:
Ok, textanalys i sin ära. I filmen, nämns inget om Europa eller liknande. Där är alla bara vita.
Om jag förstår dig rätt så är Peter Jackson någotsånär ursäktad för att casta vita i filmen så länge som det står i boken - såvida inte det faktiskt står i boken, för då är det bara vad som nämns i filmen som gäller?

Jag förstår och respekterar att du inte gillar att filmen är eurocentrisk. Mitt råd är att du stannar där. Åsikten är i sig fullt giltig.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
Rymdhamster said:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ztVMib1T4T4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/ztVMib1T4T4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Nja, JAG tycker inte att det är något problem med hudfärgerna i filmen. I synnerhet inte då jag väger in mina kunskaper från böckerna och några minuters eftertanke. Om man däremot anser att det är ett problem så ser jag en alternativ bild av en orch som en nödvändig del i lösning.

Übereil

Swashbuckler
Igår såg jag Drive, som jag velat se i princip sedan den kom ut (på rekomendation av en kompis). Det är en film som handlar om... en snubbe som kör bil. Han är ett geni bakom ratten, men i övrigt så är han väldigt tystlåten. Han försörjer sig på att jobba i en verkstad och att köra bil i stuntfilmer. Ibland kör han flyktbil vid stötar. Hans chef och en kontakt till chefen investerar i en bil för att försöka få in föraren i en biltävling.

En dag springer han in i granntjejen och... de får lite kontakt. Någon dag senare hjälper han henne med hennes bil, som brutit ihop vid affären. Början på en romans som kan vara slutet på vår tystlåtne huvudpersons liv i isolation avbryts dock av att kvinnans make muckar från fängelset. Denne försöker lämna sitt kriminella liv bakom sig vilket försvåras rejält av att han fortfarande är skyldig sina gamla kontakter pengar. Huvudpersonen bestämmer sig för att försöka hjälpa maken.

Drive är en lågmäld film som främst kör på devisen less is more. Det är rätt lite repliker och replikerna är inte särskilt uppseendeväckande i sig. Istället så jobbas det mycket med utdragna konstpauser för att säga det som inte sägs med ord. Vilket inte blir outhärdligt eftersom skådespelet är minimalistiskt - man får gott om tid att märka och ta in de subtila detaljerna. Tillsammans med musiken ger det här en väldigt fin nerv hela filmen igenom. Särskilt nervigt blir det när flimen väl växlar tempo med ett par rejäla actionscener.

I och med det lågmälda skådespeleriet och sparsamma replikerna så lyckas historien med att kännas trovärdig och realistisk, några spektakulära scener till trots. På grund av detta så blir den också spännande filmen igenom - det känns som en film där hjälten faktiskt kan dö.

Allt som allt så ger jag filmen 4 av 5, med snudd på femma.

Übereil

slanfan

Hero
Krille said:
slanfan said:
Om det inte står i boken att alla är vita så är ju "det viktiga" att Jackson valde att ALLA goda är vita.
---

slanfan said:
Om jag förstår dig rätt så är Peter Jackson någotsånär ursäktad för att casta vita i filmen så länge som det står i boken - såvida inte det faktiskt står i boken, för då är det bara vad som nämns i filmen som gäller?

Jag förstår och respekterar att du inte gillar att filmen är eurocentrisk. Mitt råd är att du stannar där. Åsikten är i sig fullt giltig.
Filmen är ju givetvis inspirerad av Europa, vilket inte stör mig alls. Det som stör mig är att inget i filmen säger att det är Europas mytologiska forntid det handlar om. Så Jacksons beslut att bara ha med vita är svårförsvarligt oavsett om han följer originalet (vilket han inte gör när det kommer till andra saker), eller om han bara har bestämt själv hur det ska vara.

Texten och boken är inte samma sak. Det är filmen jag pratar om, ni pratar om texten. Jag kanske var jätteotydlig.

Detta känns för mig som en dubbelpost och jag borde kanske ha följt ditt råd. Jag gör säkert bort mig eller något, som jag hade kunnat undvika, om jag bara hade tagit till mig ditt råd.

Fler råd?

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
God45 said:
Rymdhamster said:
Nja, JAG tycker inte att det är något problem med hudfärgerna i filmen. I synnerhet inte då jag väger in mina kunskaper från böckerna och några minuters eftertanke. Om man däremot anser att det är ett problem så ser jag en alternativ bild av en orch som en nödvändig del i lösning.
Jag menade bara med den vänliga orken :gremsmile: Hudfärgerna bryr jag mig ett dugg om.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
slanfan said:
Filmen är ju givetvis inspirerad av Europa, vilket inte stör mig alls. Det som stör mig är att inget i filmen säger att det är Europas mytologiska forntid det handlar om. Så Jacksons beslut att bara ha med vita är svårförsvarligt oavsett om han följer originalet (vilket han inte gör när det kommer till andra saker), eller om han bara har bestämt själv hur det ska vara.
Hur vanligt verkar det vara att gemene man reser långa sträckor i filmen? Det slår mig som rätt ovanligt. Själv känner jag nästan att med filmens premisser skulle det varit ologiskt och svårförsvarligt att göra annorlunda.

Mitt favorithatobjekt på temat är ett avsnitt av Hercules (eller var det Xena) när hjältarna kommer till en liten, liten by i bergen som levt helt isolerade hur länge som helst. Hälften av alla i byn är vita och hälften är svarta. Ingen särskild uppdelning finns mellan de två grupperna utan det verkar vara väl integrerade med varandra. Efter de åtskilliga hundra åren som de skulle ha levt isolerade borde det ha blandats lite blod mellan dem, men nej. Det känns, för mig, som att man kände sig tvungen att stoppa in lite färgade människor för att visa att man inte var rasister.

Det PJ kunde ha gjort hade kunnat vara att helt plocka bort söderlänningarna och bara ha kvar de vita ondingarna.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
Jag menade bara med den vänliga orken :gremsmile: Hudfärgerna bryr jag mig ett dugg om.
Rasism som rasism. Hade för mig att du var en stor förespråkare av att orcher behandlades rasistiskt? Eller blandar jag ihop folk nu?

Radioaktiv

Hero
Vi hade ju det där spektaklet när en svart kvinna blev nekat att spela hobbit för att hon var svart.
Men vafan, usch eller? Har du någon artikel eller något att länka till förresten, eller hur fick du reda på det?

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
God45 said:
Rasism som rasism. Hade för mig att du var en stor förespråkare av att orcher behandlades rasistiskt? Eller blandar jag ihop folk nu?
Jag hävdar att orker inte kan behandlas rasistiskt eftersom de inte är ett riktigt folkslag utan monster. Monster som kravlar upp ur marken istället för att födas. Att hävda att man kan vara "rasistisk" mot orkerna är trams.

slanfan

Hero
Jag tror inte att något i filmen antyder något om vanligheten i resor.

Det är alver och troll i filmen. Allt behöver inte vara realistiskt :gremtongue:

Nu är jag klar med Sagan om ringen 1.
Kommande vecka ska jag se Die hard. En film där alla är vita och löser sina problem med våld... eh... fuck.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
slanfan said:
Allt behöver inte vara realistiskt :gremtongue:
Funkar inte det där argumentet lika bra i motsatt riktning? :gremgrin:

slanfan said:
Nu är jag klar med Sagan om ringen 1.
Kommande vecka ska jag se Die hard. En film där alla är vita och löser sina problem med våld... eh... fuck.
Appappapp! Glöm inte Allen :gremwink:

And with a little help from Allen...