Denna vecka (9 då) har jag sett på
Five Star Stories. Jag kom precis från en långsession med Mass Effect 3 (blev precis klar) och tänkte "mer rymd? why not?"
Handlingen är, er, enkel. Eller enkel i ett komplext sammanhang. Låt oss börja med settingen, dock, så ska jag återkomma till handlingen.
Det är en fjärran framtid, i en fjärran galax bestående av fem stjärnor (nej, de förklarar inte det heller, och de använder det och konstellation utbytbart, så anta konstellation, även om det inte är vettigt ur någon verklig rymdsynpunkt). I Joker-galaxen har man gått över till något slags semi-feodalt samhälle, där man kommit fram till att traditionell krigsföring (m a o orbital lances och annat bös) förstör för mycket resurser och man har gått över till något som gör mindre åtgång på de territorier man slåss om: Jätterobotar styrda av genetiska övermänniskor och deras superandroider.
Onödig bakgrundskunskap:
Robotarna kallas Mortar Headds, piloterna Headdliners, androiderna(som har inslag av kött och blod) kallas Fatimas. Ganska logiskt, ja? Fatima hjälper till att styra Mortar Headds, kompenserar system och annat sådant bös. Borde nämna Mortar Headd Meisters också, som designar/bygger Mortar Headds - eftersom vår manliga huvudperson, Ladios Sopp, är en sådan.
I vilket fall, den här animen baserar sig på mangans första del, vilket i mangan är mycket setup inför "den riktiga storyn". Den kvinnliga huvudpersonen Lachesis är Fatima, och hon och hennes syster (Clotho) blir kidnappade från sin skapare av den onde greven. Denne håller dem fångna men måste följa intragalaktisk lag och ge dem en chans att paras upp med headdliners vid ett event. Men hon och systern har inte utsatts för sinneskontroll, så de har fri vilja(!) vilket betyder att de inte har någon "herre". Ladios Sopp (som har väldigt feminint utseende för en man) är Lachesis barndomscrush som sagt att hon vill gifta sig med honom, och han ger sig dit för att rädda henne. Typ. Så riddare räddar prinsessa. Fast i rymden.
Bechdel-testet klaras - Lachesis och Clotho pratar om något som inte handlar om potentiell partner. Fast det är väldigt mycket "din brud" hit och "mäster" dit vid ett par tillfällen.
Är man sån där synth-hatare så gillar man nog inte den här filmen. Robotarna framställs överlag i positivt sken, och de som är i strid är antingen värnlösa, verktyg för ondare människor eller hjältar. I framtiden kanske den här framställs som äckligt PK.
Den här animen dryper av 80-tals-boomen, från stilen (hur människor avbildas, hur maskineri kärleksfullt ritas upp) till dess influenser (Star Wars! jätteaxelvaddar! jätterobotar!). Jag gillar't, jag är svag för den här erans anime, särskilt sci-fi:n. Blev lite sugen på mer 80-tals-anime. Kanske man skulle se Macross: DYRL till nästa vecka?
Alternativt Akira, som jag har liggande, eller kanske något annat. Något med rymdskepp.
I vilket fall:
Betyg:
4 jedi-styrda jätterobotar
av 5. För de som inte är sålda på estetiken eller SF så lär den ligga på 3 eller 2(den kan kännas lång om man inte intresserar sig för karaktärerna, men den är bara 70 minuter)