Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,296
"Rollspel och film".
Jag tänkte blåsa liv i en gammal härlig konflikt, nämligen den huruvida nitläder har funnits eller inte.
NEEEEJ! Stopp, stanna- det ska INTE handla om nitläder utan om...
... kulturen rollspelen sprungit ur!
För i den finns det gott om nitläder! Vem minns inte teckningen som pryder "Tjuvar och lönnmördare" till DoD Expert? Bilden har använts i flera andra sammanhang, btw.
Det som ofta slår mig som anmärkningsvärt är hur rollspelskulturen gärna delas upp mellan de som blir upphetsade och säger att "...hillebarder fanns inte före 1347 faktiskt, så det är ju helt oseriöst att ha dem i ett medeltida rollspel, för medeltiden räknas ju bara till 1240-talet, för sedan pratar man ju om renässansen... ... "
På andra sidan står de som gärna inlemmar grekisk mytologi med helt andra kulturella inslag (som samurajer). Gary Gygax har nog en hel del att svara för...
Jag har lite svårt att förstå varför det blir så hetsigt kring tex...nitlädret. Om man som jag tycker att det finns klara likheter mellan tex fantasylitteratur och rollspel (företrädesvis drakar & demoner mm) borde detta inte innebära några större problem. Jag menar Fantasy som genre är ju lite "Allt är möjligt!"-genre. Alltså kan nitlädret försvaras med orden "Jaja, men tänk om det vore så att nitlädret faktiskt skyddar bra mot svärd? Om vi låtsas det för en stund... vad skulle det i sin tur innebära?"
Men att man blir mer ortodox när det gäller tex influenser och vill se mer av historisk korrekthet kan ju också handla om att rollspelen trots allt har utvecklats. Efter 1000 timmar av "samuraj dödar drake och vinner prinsessa och bygger borg med gotiskt utseende, men flyger iväg på hippogriff till ett torn som svävar bland molnen, men som vaktas av en minotaur..." kanske det känns fräscht med lite uppstramade regler kring miljön och personerna som lever där.
Vad föredrar ni,
-rollspelet med fantasyns alla möjlighter till genrekrockar och lån från alla möjliga kulturer och historiska miljöer...
eller
-rollspelet med suverän balans, där allt äger en logik som är glasklar och fysiska lagar följs till punkt och pricka...
Vill ni förljusa min tillvaro ytterligare får ni gärna problematisera detta lite genom att förklara varför ni väljer det ena eller det andra, eller kanske något helt annat...
Vänliga hälsningar,
Basenanji
Tja, detta kanske borde flyttas till ett annat forum? Men till vilket? Hmmm...
Jag tänkte blåsa liv i en gammal härlig konflikt, nämligen den huruvida nitläder har funnits eller inte.
NEEEEJ! Stopp, stanna- det ska INTE handla om nitläder utan om...
... kulturen rollspelen sprungit ur!
För i den finns det gott om nitläder! Vem minns inte teckningen som pryder "Tjuvar och lönnmördare" till DoD Expert? Bilden har använts i flera andra sammanhang, btw.
Det som ofta slår mig som anmärkningsvärt är hur rollspelskulturen gärna delas upp mellan de som blir upphetsade och säger att "...hillebarder fanns inte före 1347 faktiskt, så det är ju helt oseriöst att ha dem i ett medeltida rollspel, för medeltiden räknas ju bara till 1240-talet, för sedan pratar man ju om renässansen... ... "
På andra sidan står de som gärna inlemmar grekisk mytologi med helt andra kulturella inslag (som samurajer). Gary Gygax har nog en hel del att svara för...
Jag har lite svårt att förstå varför det blir så hetsigt kring tex...nitlädret. Om man som jag tycker att det finns klara likheter mellan tex fantasylitteratur och rollspel (företrädesvis drakar & demoner mm) borde detta inte innebära några större problem. Jag menar Fantasy som genre är ju lite "Allt är möjligt!"-genre. Alltså kan nitlädret försvaras med orden "Jaja, men tänk om det vore så att nitlädret faktiskt skyddar bra mot svärd? Om vi låtsas det för en stund... vad skulle det i sin tur innebära?"
Men att man blir mer ortodox när det gäller tex influenser och vill se mer av historisk korrekthet kan ju också handla om att rollspelen trots allt har utvecklats. Efter 1000 timmar av "samuraj dödar drake och vinner prinsessa och bygger borg med gotiskt utseende, men flyger iväg på hippogriff till ett torn som svävar bland molnen, men som vaktas av en minotaur..." kanske det känns fräscht med lite uppstramade regler kring miljön och personerna som lever där.
Vad föredrar ni,
-rollspelet med fantasyns alla möjlighter till genrekrockar och lån från alla möjliga kulturer och historiska miljöer...
eller
-rollspelet med suverän balans, där allt äger en logik som är glasklar och fysiska lagar följs till punkt och pricka...
Vill ni förljusa min tillvaro ytterligare får ni gärna problematisera detta lite genom att förklara varför ni väljer det ena eller det andra, eller kanske något helt annat...
Vänliga hälsningar,
Basenanji
Tja, detta kanske borde flyttas till ett annat forum? Men till vilket? Hmmm...