Man Mountainman
Storsvagåret
Min vana trogen läser jag en bok om mänsklighetens evolution, och det födde tanken att det kanske vore kul att skriva ett spel som utspelar sig vid världens födelse. Typ, om man tänker sig traditionella skapelsemyter där världen föds ur ett ägg eller en fågel som krafsar upp sand till vattenytan och sen kommer en ko och föder en jätte som föder en sol som föder en blomma som föder gudarna... och de skapar människorna ur en trästock som flutit iland... och där börjar kampanjen.
Möjliga inspirationskällor:
Möjliga inspirationskällor:
- Traditionella skapelsemyter av det slag jag ironiserade över ett stycke upp, liksom mytologiska hjälteepos i stil med Gilgamesh.
- TV-serien Genndy Tartakovskys Primal, som jag skrivit om i två tidigare inlägg, där människor samexisterar med såväl dinosaurier som en lång rad olika halvmänskliga, halvintelligenta varelser.
- Den fantastiska The Dawn of Everything, som försöker skriva en ny historia om mänskligheten som betonar den urtida människans uppfinningsrikedom, lekfullhet och visionära kraft.
- Jesse Moynihans helt fantastiska webserie Forming, om gudarnas märkliga intriger och familjedraman i jordens ungdom.
- Skapelsen är helt färsk. Världen har ännu inte stelnat i en bestämd skepnad, utan är fortfarande formbar. Gudarna vandrar fortfarande på jorden.
- Man spelar de första människorna, eller möjligen de andra eller tredje.
- "Människa" förstås brett. Precis som världen, har mänskligheten ännu inte fullt tagit form och fast skepnad. Anatomiskt moderna människor lever sida vid sida med enorma människoapor, små underjordiska humanoider, glidflygande trädklättrare... alla möjliga sorters varelser, som kanske kommer att frodas och sprida sig över världen, kanske kommer att gå glömskan till mötes. Man kan kanske till och med spela en dinosaurie?
- Precis som de första människorna skiljer sig kraftigt åt till fysisk gestalt, skiljer de sig kraftigt till sinnelag. Vissa är intensivt kooperativa, andra tar brutalt vad de vill ha med våld. Vissa är hierarkiska, andra egalitära. Vissa försöker förstå världen med myter och abstrakta idéer, andra fokuserar på det konkreta och handfasta. Berättelsen handlar om vad som händer när dessa olika perspektiv konfronteras med varandra.
- Teknologinivån är, givetvis, ganska låg. Men det de första männiiskorna saknar i materiell kultur, tar de igen i fantasi och visionär kraft. Eftersom världen ännu är formbar, går den ofta människornas visioner till mötes. Detta blir då ett slags magi.
- Gudarna går, som sagt, fortfarande på jorden, kan lägga sig i människornas affärer, och måste hanteras. Gudarna är inga transcendenta väsen, de är delar av skapelsen likväl som människan. Vissa av dem kommer kanske ursprungligen från en annan värld, medan andra fötts ur den nyskapade jordens sköte.