Reddokk Fheg;n228442 said:
Jag vet faktiskt inte hur man ska lösa eller hantera detta på bästa sätt.
Jag har inte hängt med i diskussionen som anstifade detta inlägg så jag kanske missar något, men vari ligger det egentliga problemet?
I ett spel som helt saknar färdigheter och sånna saker så saknar ju spelare B helt och hållet skyddsnät. Det finns inget för denne spelare att luta sig tillbaka mot.
Men i ett spel som har färdigheter och alla möjliga sätt att regelmekaniskt gestalta sin rollperson, så finns det ju ingenting som kräver att du faktiskt måste använda det regelsystemet hela tiden (annat än möjligen SL dårå, men är det du som är SL så är det ju du som bestämmer).
Samtidigt vill man ju kanske inte ha ett allt för regeltungt system eftersom det skulle kunna kväsa kreativiteten och spontaniteten hos de som föredrar att förlita sig på sina innebodende talanger. Det bör också vara lätt att modda färdighetsslag utifrån omständigheter så som just rollspelande, om man känner för att ta medelvägen.
Du säger själv lösningen i ditt eget inlägg: "inte låsa sig på att "så här SKA det göras""
Det viktiga här är att komma ihåg att man som SL ofta är tongivande. Om du hänfaller åt att enbart kräva tärningsslag så fort en situation uppstår så kommer spelarna troligen halka in i det ganska snart själva. Medan om du som SL hela tiden börjar med att rollspela ut scener så är chansen rätt stor att många spelare hakar på det och åtminstånde försöker. Uppmanna och uppmuntra gärna till att de ska försöka också, med den lugnande vetskapen om att ifall försöker fallerar totalt, ja då finns alltid möjligheten att falla tillbaka på tärningsslaget.
Om spelare Bs rollperson skall försöka charma någon i baren och det bästa spelare B kan komma på att säga är "Tjenare kexet, står du här och smular...", ja då är det i alla fallet ett försök. Kanske inte ett jättebra försök, men i alla fall något och får tjäna som stand in för det rollpersonen egentligen säger, som då då kan avgöras genom att man faller tillbaka på "slå för charm".
Och rätt som det är en dag kommer spelare B komma på precis rätt sak att faktiskt säga i en situation, och då kan man strunta i tärningsslaget helt och hållet och säga "personen du försökte charma fladrar med ögonlocken och stryker sin mustach i vällust":
Jag har ibland lite för lätt att ropa efter tärningsslag när jag SL:ar. Men min intention är i alla fall att;
"Tärnignsslag är alltid* helt okej, men gott rollspelande trumfar tärningsslag, såvida det spelaren vill göra inte är totalknasigt eller tvärt emot karaktären i vilket fall jag kan be om ett tärningsslag för att "bekräfta" vad som hände (men oftast brukar det vara en ganska snäll svårighetsgrad)"
*självklart finns det undantag som bekräftar den regeln
Det viktigaste om man vill få ut det bästa av båda världarna, tycker jag, är att hålla sig flexibel i hur man applicerar både rollspelande och tärningsslag (och ha ett flexibelt system för de tärningsslagen), men att man också är uppmuntrande mot försök, och kanske ger spelarna lite extra att leka med inför en situation baserat på färdigheterna.
Exempelvis, när spelare B skall försöka charma personen i baren, och spelare Bs rollperson har rätt bra färdigheter för sånt där, skulle jag kanske öppna upp med att ge lite "uppenbar kunskap" om personen till spelare B, exempelvis att personen uppenbart verkar gilla mustachvax, blommor och metalica samt ogilla folk som inte visar hänsyn. Det gler spelare B lite mer att jobba med, utan att behöva komma på allting själv.
Sen skulle jag också rekomendera följande ledord: Rollspela i första hand, beskriv handlingen ingående i andra hand, slå tärningen i sista hand.
Dvs om man känner att man inte kan komma på exakt vad rollpersonen borde säga, beskriv istället tanken bakom vad personen försöker göra: "Min rollperson går fram till personen i baren och frågar om han får slår sig ner, ger en komplimang till mustachen och fäller några kommentarer om att det spelas alldeles för lite metallica på den här baren".
En bra beskrivning skulle även den kunna ersätta tärningsslaget, eller i alla fall göra det ännu lite enklare.