Re: Skäms?
När vi ändå håller på med rollspelskultur och sånt, hur många av er är ovilliga att säga att ni rollspelar pga rädsla för att betraktas som en tönt eller blivande massmördare?
Jag hade en underbar upplevelse idag.
Jag var med min dotter på hennes Aikido-träning och satte mig som vanligt inne i klubbrummet med en kopp kaffe tillsammans med de övriga föräldrarna som passar på att vila sig lite medan deras barn tränar. En av mammorna, vars son tydligen sett mig sitta och slipa på mitt D&D-äventyr till GothCon får några veckor sedan, frågade mig: "Var du på det där konventet?"
Det verkade ju inte vara någon idé att förneka detta, så jag förberedde mig mentalt på att försöka förklara vad rollspel är, varför man vill spendera sin påskhelg med att spela spel på en skola ihop med 1415 andra och förmodligen bli betraktad som en högst suspekt individ.
Då visar det sig att alla de fyra närvarande mammorna hade varit på GothCon med sina söner under påsken, en del bara en dag, andra hela konventet. Alla hade tyckt att det verkade trevligt och spännande, även om ingen av dem hade spelat något själva. Så istället för att bli betraktad som en idiot, fann jag mig diskuterande rollspel helt seriöst som en kulturell företeelse. Allt medan musiken från
Twilight Zone envisades med att spela i mina öron...
Klart annorlunda upplevelse. Det hade jag aldrig trott skulle hända för 10-15 år sedan.
/Mikael