Re: Men varför?
Kan det inte bero på att man inte riktigt tänkt igenom hur konceptet ska fungera som rollspel ? Bara för att ett koncept är hur coolt som helst så behöver det ju inte vara lämpligt rollspelsmaterial.
Jag vet att det låter lite b, men kanske kan det vara värt att helt enkelt börja lista lite "saker man kan göra" inom sitt koncept för att få reda på om det vore en vettig idé? Ett piratrollspel låter ju coolt, men vad gör man i det? Är man en pirat som är "anställd" på ett skepp så blir det nog rätt begränsat, man har inte så mycket frihet direkt (det kan givetvis fungera, men då måste man bygga upp en grund för vad som kan hända på ett skepp, vi hamn, etc). Spelarna kanske kan ha ett eget skepp och bygga en karriär, a la Pirates!, men det är bara en grej. Risken finns också att när man väl börjar bygga ut sitt koncept för att få mer flexibilitet, så förlorar kanske en del av det "coola" i konceptet, det som gjorde en motiverad från första början.
De flesta militärrollspel verkar lida av det här syndromet. Krig och arméer tenderar att begränsa spelmöjligheterna alldeles för mycket, oavsett spelets coolhet (ta t.ex Godlike).
Sen kan det ju vara så att konceptet har potential, men är krävande att lägga grund till. Ta Magnus Seters Vampyr-alver-i-katedraler-spel ovan. Vad gör man där? Tja... det låter som att det är ett spel som bygger mycket på maktkamper och sociala intriger. Sedan låter det som att dessa alver är lite av enstöringar också. Hur gör man ett spel av det? Jag antar att man kan noggrannt beskriva släkter, relationer etc etc för att bygga upp ett socialt system inom vilket man kan spela. Sådant är dock inte det enklaste, och det kräver även rätt mycket av spelarna för att det ska fungera. Sådana ambitiösa projekt är knepiga att konkretisera.
Så min poäng är väl att man måste fundera på om det är ett coolt koncept man kommit på, eller om det är ett coolt rollspel skoncept. T.ex Metroid Prime är ett utmärkt konsollspel, men det är svårt att se det i något annat format, för det bygger upp sin "bra-het" genom att skickligt använda resurser tillgängliga för just dator/tv-spel. En film som byggde på MP skulle antagligen vara dödligt trist.
Kanske är det en vettig grej att helt enkelt fråga sig: vad kan man göra i spelet?