Nekromanti Rollspelens givna klassiker?

chrull

Stockholm Kartell
Arfert said:
Dungeons & Dragons och Call of Cthulhu är de enda klassikerna.
Du glömde Runequest och Traveller.

..sen tycker jag att ett rollspel måste vara minst 30 år för att vara klassiker.. Sen blir de bara me too eller moderna.. :gremwink:
Jag glömde inte Runequest och Traveller, jag har själv ingen relation till dem så jag lämnade dem utanför med flit! Men jag protesterar inte emot och du vill få in dem på listan. Istället får jag väl ta och utbilda mig...

Jag vet inte om jag håller med om 30års gränsen, men jag håller med om att det är rätt märkligt att kalla spel släppta det här decenniet för klassiker redan nu.

Eksem

Champion
Jag tycker Traveller är för lame, vem spelar Traveller idag egentligen, och både RQ och Empire of the Petal Throne är ju typ DnD-hack, så därför har chrull rätt. CoC och DnD är klassikerna.

EDIT: Jag kan dock inte bråka med Vampire som klassiker, annat än med "minst 30 år!"-argumentet, och jag kan mycket väl tänka mig en 20-årsgräns lika gärna som en 30-års, så antagligen Vampire också.

rollspelspiraten

Swordsman
Mina klassiker.

Drakar & Demoner - så förbannat roligt när man fick hänga med bästa kompisen storebrossan och hans kompisar och spela rollspel! Jag har nog aldrig skrattat så mycket under mina rollspelsträffar som jag gjorde då.

Advanced Dungeons & Dragons - Vårt "eget" rollspel som vi lirade när vi hade vuxit några år till efter Drakar & Demoner. Vår spelledare var fantastisk på att måla upp de olika scenariorna.

Neotech - Första rollspelet som utspelade sig i framtiden. Det va så jävla kul och stort. Tabeller till allt och höga samt låg slag på tärningen. Det var skitkul!

Call of Cthulhu - Nu handlade det inte längre om att upptäcka mystiska nya världar, nu handlade det faktiskt om att leva sig in i rollen som man hade framför sig. Första gången som jag faktiskt blev rädd under ett spelmöte och senare sprang hem för att visst fan var det något där inne i skogen som väntade på mig. That is not dead which can eternal lie, And with strange aeons even death may die. Chills!

Vampire the Masquerade - Vem vill inte vara en sexig livsfarlig vampyr? Vi ville och vi var.

Mutant Undergångens Arvtagare - En ny klassiker som har fångat mitt hjärta såhär på äldre dar. Ett helt underbart spel som erbjuder så mycket möjligheter och även så mycket motgångar, snudd på perfekt balanserat. Tack Kindtand!

Fantasy! OSG - En i mina ögon självklar klassiker som faktiskt kan mäta sig med Drakar & Demoner då allt är möjligt. Man kastas tillbaka till då man var 12-13 och lirade för första gången. Du har gjort en fantastiskt jobb Arfert.

anth

Vetefan
Eksem said:
EDIT: Jag kan dock inte bråka med Vampire som klassiker, annat än med "minst 30 år!"-argumentet, och jag kan mycket väl tänka mig en 20-årsgräns lika gärna som en 30-års, så antagligen Vampire också.
Om vi nu bortser från att Vampire bara är barnet i sammanhanget så har jag ett annat motargument.

För mig är Vampire jämförbart med Forgotten Realms, medan DnD är jämförbart med WoD.

D.v.s. World of Darkness är en klassiker, om än en ung sådan.

chrull

Stockholm Kartell
anth said:
Eksem said:
Om vi nu bortser från att Vampire bara är barnet i sammanhanget så har jag ett annat motargument.

För mig är Vampire jämförbart med Forgotten Realms, medan DnD är jämförbart med WoD.

D.v.s. World of Darkness är en klassiker, om än en ung sådan.
Fast är det egentligen något annat än Vampire i WoD som förtjänar klassiker-statusen?

Arfert

Facit
RQ uppfann skils, till exempel. Och är grunden till all BRP.
Traveller är ett av de första rollspelen. Och det första som var icke-fantasy.

Krille

Super Moderator
Det råder lite begreppsförvirring om vad som är klassiker eller inte.

En hel del pratar om sina favoriter, eller de absolut mest banbrytande grejerna nånsin, eller de bästa grejerna. Det är inte det som en klassiker är.

Kvalitet, subjektivt omtyckande eller försthet har ingenting med klassiker-het att göra.

Jag skulle vilja säga att en klassiker måste uppfylla följande två kriterier:

Ålder. En klassiker är inte ny. Möjligen kan en ny grej bli en klassiker om den får ett tag på sig - Peter Jacksons första trilogi är på gränsen men behöver typ fem-tio år till på sig.

Staying power. Den ska inte bara vara gammal. Den ska också vara kvar idag. Ivanhoe är en klassiker, för den går fortfarande varenda jefla nyårsdag. Den kan förnyas, för det innebär att varumärket i sig är en klassiker. Återigen kan man jämföra med Ivanhoe - romanen skrevs artonhundrakallt, och har filmats och omfilmats och tv-seriats typ hur många gånger som helst.

NilsK

Ligist
Njae. Traveller spelas flitigt än idag, och det finns ett tjugotal böcker i print från Mongoose senaste version. Visst, det spelas kanske inte så mycket här i Sverige men i USA och UK är det odiskutabelt en klassiker.

rollspelspiraten

Swordsman
Krille, var inte tanken att man skulle ange vilka rollspel som var klassiker...enligt sig själv? Tyckte att det stod det i första inlägget.

Krille

Super Moderator
pappapiraten said:
Krille, var inte tanken att man skulle ange vilka rollspel som var klassiker...enligt dig? Tyckte att det stod det i första inlägget.
Då får det gärna vara en klassiker också, annars är det bara ens favoriter.

Men vad är din definition av en klassiker?

Zorbeltuss

Hero
Enligt mig är en klassiker inom populärkultur något där andra personers nostalgi kan bli din egen.

Här kvalar väl Dungeons and Dragons, och den senare Advanced Dungeons and Dragons in samt Old World of Darkness Vampire.
I sverige kvalar enligt min uppfattning Mutant och Tryggtorkel in, men inte mycket annat, eventuellt också Mutant Chronicles.

/Luna Lovegood

Max Raven

T12-kultist
Organ said:
Ymir said:
Var det ändå inte Tékumel som uppfann culture gaming?
Medhåll. Fast är inte det lite för obskyrt för klassikerstatus?
Jag tror man får ha med hur känt ett spel är inom spelkretsar också, jo.

Annars är det kanske en dold klassiker eller något? :gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Eksem said:
Greyhawk uppfann skills.

Metamorphosis Alpha är äldre än Traveller.
Greg Stafford, mannen bakom RQ, och hans polare uppfann skills i den konventionella bemärkelsen. (Det har jag hört från honom själv.) Det var som en reaktion mot level-systemet i D&D.

Metamorphosis Alpha är iofs äldre än Traveller, men det är dungeons&dragons-in-space. Med mutanter, robotar och korridorer.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
NilsK said:
Njae. Traveller spelas flitigt än idag, och det finns ett tjugotal böcker i print från Mongoose senaste version. Visst, det spelas kanske inte så mycket här i Sverige men i USA och UK är det odiskutabelt en klassiker.
And it keeps coming back -- time and time again. :gremcool:

Eksem

Champion
Vill man gräva i vem som faktiskt uppfann skills så är det mer än en person som gärna tar åt sig äran för det, och det har gjorts överraskande mycket efterforskningar i ämnet, men Thief-klassen i Greyhawk-supplementet är såvitt jag vet första belagda tryckta förekomsten av ett skillsystem. Sedan breddade RQ skillsystemens användning och mer eller mindre etablerade normen för hur skillsystem kom att se ut i årtionden, men det är ingen tvekan om att de lutar sig på Thief-klassen.

Sen är Metamorphosis Alpha absolut mer "D&D in space" medan Traveller kan sägas vara något annat, jag bara ville förtydliga att Traveller inte är det första sci-fi-spelet.

EDIT: Ville inte ge intrycket av att det är Gygax som uppfann skills bara för att han står som författare av Greyhawk, skall sägas. Men nu talar vi väl mer om spel och produkter än personer, utgår jag ifrån.