Mitt försök att summera de som jag anser vara klassiker är något långrandigt och ganska generöst med själva definitionen av klassiker, men vafan.
De fyra heliga korna
Dungeons & Dragons (1974) - Rollspelet som skapade hobbyn och för många fortfarande är hobbyn.
Call of Cthulhu (1981) - Tog en då relativt obskyr skräckförfattare, BRP-systemet och en känsla för storslagna kampanjer och skapade ett fenomen som fortfarande lever och frodas, genom originalet och ett antal spinoffspel.
Rune Quest (1978) - Populariserade BRP, färdighetssystemet och culture gaming. Utgjorde länge det andra alternativet till Dungeons & Dragons.
Traveller (1977) - Det första framgångsrika rollspelet som inte var fantasy eller D&D-klon. I princip konstant i tryck sedan 1977, med den absoluta höjdpunkten under tidigt 1980-tal och har generat spinoffs i form av 2300 AD och Twilight 2000 och brädspel.
Andra rangens klassiker
Vampire (1991) - Startade vågen av Storytellerspel och förde in nytt blod (bokstavligen) i hobbyn.
Ghostbusters/Star Wars D6 (1986/87) - De första lyckade franchiseemuleringarna och spelen som introducerade tärningspölar. Ghostbusters var prototypen och SW den stora hiten.
Warhammer Fantasy Roleplay (1986) - För sin djupa tyska renässansinspirerade setting, humor och den otroligt hyllade kampanjen The Enemy Within.
Ars Magica (1987) - Introducerade troupe based play och inspirerade Storytellersystemet och indierörelsen (delad narrativ makt etc).. Har haft en liten men trogen publik konstant sedan 1987.
Paranoia (1984) - Visade att det går att göra humor och samhällsatir i rollspelform. I alla fall om man heter Greg Costykian.
Cyberpunk 2013/2020 (1988-90) - Det första och största cyberpunkspelet hade ett enormt inflytande på spelkonstruktörer i slutet av 80- och början på 90-talet. Efter det följde en mindre våg av mörka dystopiska rollspel (Shadowrun, Nya Mutant).
Inflytelserika rollspel, mer eller mindre bortglömda idag
Rolemaster/MERP (1980/84) - 80-talets okrönta tabellkung var en dominerande kraft på den amerikanska scenen. D&D 3.0 var starkt influerat av Rolemaster.
Champions (1981) - Införde poängköpsystemet och var det första riktiga superhjältespelet. Existerar än i dag som HERO, för dock en tillvaro i marginalen.
GURPS (1986) - Det första universiella regelsystemet var en enormt stor framgång under det simulationistiska 80- och 90-talen.
Over the Edge (1992) - Nyskapande regler som helt bröt mot dåvarande normen och av många anses lägga grunden för det som skulle komma kallas för indiespel.
Svenska klassiker
Drakar och Demoner (1982) - Sveriges D&D.
Mutant (1984) - Gick från att vara en enkel Gamma World-klon till att bli det kanske allra mest omtyckta svenska rollspelet tack vare en organiskt framväxande setting (och inte minst Järnringens varsamma renovering under 2000-talet).
Kult (1991) - Den svarta ankungen som orsakade mer rabalder än vad det spelades. Gjorde på sätt och vis ännu större intryck utomlands och utgör än idag Sveriges enda framgångsrika bidrag till den internationella scenen (ok Mutant Chronicles räknas nog också).
(Edit: la till Cyberpunk).