Rollspelsbutiker förr och nu

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Var det inte ganska stora skillnader mellan olika delar av landet? I 80-talets Småland var det länge svårt att få tag på något mer än Drakar och Demoner.
På den lokala leksaksbutiken i Nyköping fanns en (1) snurra med rollspel, mest DoD och Mutant, men ibland Chock eller D&D också.

För allt mer avancerat (och för alla krigsspel) blev det Tradition på Humlegårdsgatan - när mina föräldrar åkte till Stockholm blev jag avlämpad på Tradition ena halvan av dagen och SF-bokhandeln den andra.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,789
Location
Ereb Altor
Var det inte ganska stora skillnader mellan olika delar av landet? I 80-talets Småland var det länge svårt att få tag på något mer än Drakar och Demoner. Köpte därför delar av min rollspelssamling i Halmstad och Varberg. Sortimentet i åtminstone Halmstad var större. Mest fanns det förstås på Tradition (eller hette det något annat först?) i Stockholm och Malmö.

Det här är dock bara mina personliga och anekdotiska minnen. Hur det då såg ut i resten av landet har jag ingen aning om. Jag var över 30 när jag besökte Norrland första gången.
Det var nog ett skralt utbud hos många leksakshandlare i Sveriges avkrokar. Jag är uppvuxen i Småland och den lokala leksaksbutiken hade inte något imponerande utbud. Hade Target Games kunna sälja ännu fler spel? Sannolikt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,059
Location
The Culture
På den lokala leksaksbutiken i Nyköping fanns en (1) snurra med rollspel, mest DoD och Mutant, men ibland Chock eller D&D också.
Jag köpte mitt exemplar av Call of Cthulhu i en leksaksbutik i Nyköping ca 1989.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Jag köpte mitt exemplar av Call of Cthulhu i en leksaksbutik i Nyköping ca 1989.
När du säger det såg jag nog enstaka CoC där också - har t.ex. ett äventyr som jag köpte då (en kult ska använda Cthonians för att trigga en ny jordbävning i San Francisco EDIT: Måste ha varit den här), och när jag senare var på SF-bokhandeln och såg den där trilogin med Lovecraft-omnibusar som fanns då lyckades jag koppla att det var samma setting.
 
Last edited:

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,550
Location
Slätta
På den lokala leksaksbutiken i Nyköping fanns en (1) snurra med rollspel, mest DoD och Mutant, men ibland Chock eller D&D också.
Lögn och förtal. Affären på Brunnsgatan (eller var det Västra Trädgårdsgatan...?) hade en ganska diger hylla med rollspel med bland annat lite Dungeons and Dragons något mer engelst utöver Ä-spel där jag pekade ut både mitt Drakar och Demoner Expert och mitt Mutant för min mor inför födelsedagar (och jag spelade med deras son) och leksaksaffären i teaterparken hade en rätt välfylld "vägg" (asså som i en 130x220 panel) samt två (2) snurror med grejor. :) :) :)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Lögn och förtal. Affären på Brunnsgatan (eller var det Västra Trädgårdsgatan...?) hade en ganska diger hylla med rollspel med bland annat lite Dungeons and Dragons något mer engelst utöver Ä-spel där jag pekade ut både mitt Drakar och Demoner Expert och mitt Mutant för min mor inför födelsedagar (och jag spelade med deras son) och leksaksaffären i teaterparken hade en rätt välfylld "vägg" (asså som i en 130x220 panel) samt två (2) snurror med grejor. :) :) :)
Jag är öppen för att jag kan ha kommit ihåg fel här och snurran på A. G. Center var för de obskyra sakerna medan det vanliga satt på väggen. Har distinkta minnen att ha köpt The Statue of the Sorcerer och Skymningens by från snurran (även om distinkta minnen förstås inte är någon som helst garanti!).

Eller för den delen att det kan ha varierat med när. :)
 
Last edited:

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,550
Location
Slätta
Jag är öppen för att jag kan ha kommit ihåg fel här och snurran på A. G. Center var för de obskyra sakerna medan det vanliga satt på väggen.

Eller för den delen att det kan ha varierat med när. :)
Jag tror mest på alternativ 2. :) Men min minnesbild av Korg och Borst är stark, rollspelen stod uppradade på en hylla upp mot taket bakom disken där man fick be Rogers mormor (så jag for med osanning tror jag, det var med barnbarnet jag spelade) att plocka ned de saker man ville titta på. :D

#nostalgi
 

Oscar Silferstjerna

Frö som vänder i vinden
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,533
Location
Nirvana
Apropå min post ovan - jag letade upp den största (?) rollspelsbutiken i New York (åtminstone på Manhattan) för kanske 15 år sedan. Den var inte alls stor (men de hade många av Luke Cranes spel, som jag köpte där). Butiken var ungefär lika stor som SF-bokhandeln i Malmö. Alltså något mindre än Faraos Cigarrer i Köpenhamn (som numera har två butiker på samma gata, varav den ena är inriktad på cosplay/lajv).

Om det idag finns en större butik i New York har jag ingen koll på. Inte heller om jag för 15 år sedan egentligen borde ha sökt mig bort från Manhattan för att hitta den riktigt stora butiken. Kanske i Brooklyn/Williamsburg eller New Jersey? Butikslokalerna lär vara billigare där. Funderar även på om SF-bokhandeln i Stockholm är bland de större i Europa eller rentav världen. Det kanske är mest småbutiker nu när näthandeln har vuxit? Eller har de aldrig varit stora?

Det här har bara indirekt med trådens ämne att göra. Men antalet butiker och storleken på dem säger något om hur stort intresset är. Även om näthandeln som är viktig nu komplicerar det hela.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,430
Alfs leksaker i Tomelilla hade ett bra utbud av svenska rollspel. Det kan vara så att det var jag som propsade på för att det skulle bli så 😄 Utländska rollspel behövde vi åka till Spelhålan/Computer Center i Malmö för.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,917
Location
Stockholm
Apropå min post ovan - jag letade upp den största (?) rollspelsbutiken i New York (åtminstone på Manhattan) för kanske 15 år sedan. Den var inte alls stor (men de hade många av Luke Cranes spel, som jag köpte där). Butiken var ungefär lika stor som SF-bokhandeln i Malmö. Alltså något mindre än Faraos Cigarrer i Köpenhamn (som numera har två butiker på samma gata, varav den ena är inriktad på cosplay/lajv).

Om det idag finns en större butik i New York har jag ingen koll på. Inte heller om jag för 15 år sedan egentligen borde ha sökt mig bort från Manhattan för att hitta den riktigt stora butiken. Kanske Brooklyn eller New Jersey? Funderar även på om SF-bokhandeln i Stockholm är bland de större i Europa eller rentav världen. Det kanske är mest småbutiker nu när näthandeln har vuxit? Eller har de aldrig varit stora?
The Compleat Strategist?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,995
Location
Off grid
Ja, det är jag nästan säker på. Namnet och stavningen verkar bekant. Jag minns butikslokalen som avlång. Låga hyllor i mitten. Högre längs väggarna.
Yes. Det stämmer bra, strax öster om Empire State Building. Det verkar skralt med andra butiker i närheten också. Manhattan är inget rollspelsmekka vad det verkar?

Jag besökte en stad i Iowa strax efter att jag varit på the Strategist (för 10 år sen) och reagerade på kontrasten när de hade 6-7 hyfsade spelbutiker, stort utbud och spelgrupper som spelade på plats i butiken.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,343
Location
Göteborg
Jag undrar var vi fick våra rollspel från när jag växte upp. Jag känner ju igen namnet ”Tradition”, så eventuellt har jag besökt en sådan. Och jag vet att jag besökt en SF-bokhandel en gång, men då var jag student på universitetet, tror jag. Men jag kan inte minnas varifrån vi fick rollspelen jag spelade som tonåring. Kanske var det bara så att det var andra som skaffade dem?
 

Oscar Silferstjerna

Frö som vänder i vinden
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,533
Location
Nirvana
Yes. Det stämmer bra, strax öster om Empire State Building. Det verkar skralt med andra butiker i närheten också. Manhattan är inget rollspelsmekka vad det verkar?

Jag besökte en stad i Iowa strax efter att jag varit på the Strategist (för 10 år sen) och reagerade på kontrasten när de hade 6-7 hyfsade spelbutiker, stort utbud och spelgrupper som spelade på plats i butiken.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
Jag antar att jag förväntade mig något riktigt stort på Manhattan. Helt enkelt för att så mycket annat är stort där. Adressen kom jag faktiskt inte alls ihåg, förmodligen för att butiken var lätt att hitta. Finns det inget större off Manhattan? Rimligen bor det många rollspelare i regionen.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,841
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Var vi fick våra rollspel från när jag växte upp...
Vi handlade på vår lokala leksaksbutik. Lek & Hobby. De hade en källarlokal dedikerad till modelltåg, tennsoldater och modellbyggen. Där fanns rollspelshyllan i perioder, när den inte flyttade upp just ovanför trappen ner. Men vi handlade även på postorder.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,077
Location
Helsingborg
Jag minns att det fanns DoD-moduler och Choose Your Own Adventure i Kalle i backen under slutet av 80-talet, alltså en mindre matvarubutik i ett skitlitet samhälle längsmed E4:an.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,059
Location
The Culture
I Gnesta i mitten av 80-talet (ca 4500 invånare i tätorten) var vi välsignade med en leksaksbutik som hade det förväntade utbudet av rollspel från Äventyrsspel, och senare även från Lancelot.

Och om inte det dög tog man pendeltåget till Stockholm och Tradition.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,917
Location
Stockholm
1982 var det Lek & Hobby i Falun som gällde. Och Tradition när jag hälsade på Morföräldrarna i Stockholm.

1985-ish upptäckte jag att Hobbyhuset i Uppsala hade ett stort utbud och utmärkt postorderservice.

1989 flyttade jag från Dalarna till Uppsala så då blev det Hobbyhuset för (nästan) hela slanten. Ibland pep jag över till Tradition i Stockholm.

1994 började jag plugga i Stockholm och upptäckte Science Fiction-bokhandelns utmärkta sortiment av begagnade rollspel.

1995 flyttade jag till Stockholm och har sedan dess åtnjutit Tradition, Spel & sånt och Absolut spel – varav ingen finns kvar – samt SF-bokhandeln, Dragon’s Lair och Alphaspel.

Det har även funnits ett gäng kortlivade Stockholmsbutiker vars namn jag glömt.

Jag minns t.ex. ett ställe i Gamla stan som sålde mycket tennfigurer, bl.a. Essex 15 mm. De riktade sig nog mest till konfliktspelare av DBA-/HotT-typen.

Och så fanns skrubben på Björngårdsgatan där Micke Stenmark satt och målade epic scale Orks samtidigt som han värkte fram det som skulle bli Chronopia. Kan det ha varit någon version av Spel & sånt? Jag minns inte.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
116
Jag minns ett stort utbud på Lek&Hobby Kalmar 90-talet ut. Sen fanns det Trudvang och UA hela 00-talet innan det trängdes ut successivt av 40k. Vissa Äventyrsspelsprodukter fanns kvar riktigt länge vill jag minnas, även om utrymmet sakta men säkert krympte.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,758
Location
Stockholm
Lek & Hobby i Jakobsbergs centrum samt Lekoteket i Märsta är skyldiga tillnästan alla min ungdoms spelköp, de fanns båda åtminstone kvar fram mot slutet av 90-talet då jag gissar att de konkurrerades ut av olika köplador

När Lek & Hobby reade de ut romanerna i Drakar och demoner-serien för tio kronor styck nån gång i början 90-talet ... det fick ett avtryck i mitt liv kan man säga.
 
Top