Rollspelsbutiker förr och nu

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
459
Location
Stockholm
Jag minns jag som ung tonåring brukar "jobba extra" och tigga till mig en rollspelsprodukt från bokhandel i närförort till Sthlm (tidigt 90?), minns att både Svavelvinter (men verkade för weird för mig i den åldern, humor) och Attackstyrka Shantipol fanns i det rätt digra sortimentet.

Minns också att jag köpte Sinkadus i en pytteliten boklåda i ett kustsamhälle på västkusten, under sommarlov hos mormor och morfar (ungefär samtida)
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
153
Jag minns Traditions personal i butiken när den låg i Sturegallerian som trevlig om man var i fram där de sålde dator och brädspel, men rätt så dissiga i bak där det fanns rollspel och magic kort. Tex frågade vi en gång hur man började spela Dungeons & Dragons efter som det bara var en hel bokhylla med blandade böcker och fick höra att ”det där är nog för komplicerat för er, om ni inte ens vet vart man börjar”.
Oj vi hade verkligen olika erfarenheter av den butiken. Visserligen frågade jag inte så mycket om rollspel, men när jag som 13-åring kom in och frågade hur rätt basic frågor om Warhammer så minns jag att jag fick en ordentlig förklaring av skilnaden mellan grundregler, armeböcker/codex och vad som fanns i de olika böckerna, samt en förklaring om hur otrolgit coola Bretonnian knights var (de har styrka 6 när de chargar!) och varför melta-vapen på Marines är livsfarliga för fordon inom 6 tum (kanske var lite överkurs för någon som ännu inte ens öppnat en Warhammer-regelbok, men det var kul att hitta någon som var så entusiastisk)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,998
Location
Off grid
Jag minns Traditions personal i butiken när den låg i Sturegallerian som trevlig om man var i fram där de sålde dator och brädspel, men rätt så dissiga i bak där det fanns rollspel och magic kort.
Jag är ju uppvuxen i glesbygd och den enda leksaksbutiken vi hade tog visserligen in det viktigaste från Äventyrsspel men ville man ha det allra senaste, nåt mer udda eller om saker var utsålda behövde man besöka en storstad.

Så jag skickade min moster i Bromma långa listor på saker (mest MERP-moduler) hon skulle bulvanhandla på Tradition, när de låg i Sturegallerian. Hon pratar fortfarande, 35 år senare, varmt om de trevliga killarna som så gott de kunde hjälpte en förvirrad ”tant” att hitta böcker som hon inte hade en aning om vad det var.

Men det är klart att det kan ha varit skillnad för olika personer och vid olika tidpunkter. Hon var ju där några år innan Magic-eran.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,768
Jag minns att leksaksbutiken i Skellefteå - tror den hette Lek & Hobby - hade en del rollspel på 80-talet. Eventuellt dock bara svenska sådana. Jag minns i alla fall att Äventyrsspels produkter fanns i hyllorna. Rollspel, soloäventyr och romaner. En del av Lancelot Games prylar dök upp lite senare. Dåvarande Domus i Skellefteå hade också lite rollspel på leksaksavdelning, åtminstone någon period.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Vissa som anser att vissa rollspelsprodukter var svåra att få tag i förr, andra som inte håller med. Vissa som tycker butikspersonal var otrevliga, andra som minns dem som vänliga. Vi bevittnar ett solklart fall av Mandela-effekten! 😉😂
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
153
Borde det vara. Men de hade mest figurspel som jag minns det.
Ja, merparten av butiken var dedikerad till Warhammer-saker, men de hade en del EON-böcker och nästan allt som Cell Entertainment släppte (en av de som jobbade på Myriad jobbade även för Cell Entertinament)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,253
Ahhh, grym nostalgi att läsa här!

Hittade oxå rollspel i mer välsorterade leksaksaffärer i Lund, tidigt 90-tal.. det låg en leksaksaffär under Malmborgs vid Clemenstorget som hade rollspel t.ex., har glömt vad den hette. Den hade även såna där Nintendo-demo-maskiner där man kunde testa olika spel, och varje maskin hade 10 man kunde välja på.. inställda så att man kunde spela tills man tröttnade, istället för reset efter 5 minuter, som vissa mindre generösa affärer. En del eftermiddagar efter skolan som man hittade dit..

Om jag minns rätt hade GMS import en del rollspel oxå, utöver gigantiska laddningar med GW-minis o d:o supplement, först i sin källarlokal på Revingegatan (iirc), sedan i sin affär på Lilla Södergatan.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,409
Ahhh, grym nostalgi att läsa här!

Hittade oxå rollspel i mer välsorterade leksaksaffärer i Lund, tidigt 90-tal.. det låg en leksaksaffär under Malmborgs vid Clemenstorget som hade rollspel t.ex., har glömt vad den hette. Den hade även såna där Nintendo-demo-maskiner där man kunde testa olika spel, och varje maskin hade 10 man kunde välja på.. inställda så att man kunde spela tills man tröttnade, istället för reset efter 5 minuter, som vissa mindre generösa affärer. En del eftermiddagar efter skolan som man hittade dit..

Om jag minns rätt hade GMS import en del rollspel oxå, utöver gigantiska laddningar med GW-minis o d:o supplement, först i sin källarlokal på Revingegatan (iirc), sedan i sin affär på Lilla Södergatan.
Ja, jag minns också att leksaksbutikerna i Lund hade ganska bra utbud av Äventyrspels och även Lancelots produkter. Minns inte namnen på dem, men att vi scannade hyllorna efter nyheter varje gång vi var där.
GMS Import blev huvudbutiken för inhandling av rollspel för mig under mitten av 90-talet, framförallt i den första källarlokalen, där hade de en massa svenskt men även engelskspråkiga rollspel, och såklart massvis med tennfigurer.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,762
Location
Stockholm
Vissa som anser att vissa rollspelsprodukter var svåra att få tag i förr, andra som inte håller med. Vissa som tycker butikspersonal var otrevliga, andra som minns dem som vänliga. Vi bevittnar ett solklart fall av Mandela-effekten! 😉😂
Eller bara att utbudet kunde skifta mycket från affär till affär och ort till ort, och mellan olika tidpunkter. :)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,935
Location
Barcelona
Jag köpte nog mitt första rollspel (Eon 1) på postorder från SFbok.

Annars hade Luleå ett tag butiken "Spelhyllan".
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
153
Jag köpte nog mitt första rollspel (Eon 1) på postorder från SFbok.

Annars hade Luleå ett tag butiken "Spelhyllan".
Eon 1 var även mitt första egna rollspel och mitt exemplar kommer också från SF bokhandeln, även om jag åkte in till butiken och köppte spelet. Såhär i efterhand så kan man väll säga att det inte var det bästa nybörjarrollspelet...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,253
Ja, jag minns också att leksaksbutikerna i Lund hade ganska bra utbud av Äventyrspels och även Lancelots produkter. Minns inte namnen på dem, men att vi scannade hyllorna efter nyheter varje gång vi var där.
GMS Import blev huvudbutiken för inhandling av rollspel för mig under mitten av 90-talet, framförallt i den första källarlokalen, där hade de en massa svenskt men även engelskspråkiga rollspel, och såklart massvis med tennfigurer.
Tänk dig att stega in på GMS import o bara tokhandla 90-tals-minis tills man inte kan bära mer med sig... o så slänga på ett ex av Svavelvinter på det.
 

Enstoeringen

Anonyma Psykonauter
Joined
12 Apr 2021
Messages
291
Mina första rollspel var tjyvkopiereade av morsan på Televerket (DoD 84 och Mutant 84). Tärningarna köptes på någon leksaksaffär.

Efter något år med kopierade grejer så börjades det sparas och sedermera att köpas Äventyrsspelsgrejer på leksaksaffärerna Bästis och Nallens i Uppsala. Chock, Sinkadus, Ensamma vargen, rollformulärsblock och diverse äventyr (top of mind; Dimön, Havets vargar, Mörkrets hjärta, Den grå döden och Bris Brygga) är det jag kommer ihåg att jag skaffade där.

Soloäventyren till Chock köpte jag på Stor & liten i Gallerian (Stockholm). Där inhandlades även DoD Expert som jag fick i julklapp.

Allt det här minns jag med ett nostalgiskt skimmer men trots detta är det inget som slår att få trängas nere i Hobbyhusets källare (och det luktade verkligen källare).

Boxarna med utländska spel som stod uppradade på hyllplanen längs väggarna och alla strategispelen längs en annan. Bordet med lådorna, med kopierade omslag i plastfickor, som man suktande bläddrade bland. Alla tennfigurer (minns särskilt de till CoC intill trappan ned i lokalen).

Depprockaren (?) som jobbade där (hette han möjligen Jon?) som man tyckte va’ så cool (han tyckte nog att vi var svinjobbiga) och så han som ägde stället, en butter vuxen, som man knappt aldrig såg skymten av. Han höll sig på lagret och dök ibland upp med grejer som man frågade efter.

Hade varit kul att få ett utdrag (ur det icke-existerande kund- och kvittoregistret) på vad jag köpte där för att se hur min smak förändrades över tid. Hittade faktiskt ett kvitto i ett gammalt Western jag köpte på Hobbyhuset som måste ha varit mitt sista köp där. Jag vet att allt jag har till Kult köptes där (och det finns dessutom kvar i gott skick). Vampire likaså. Rätt säker på att jag skaffade Mutant 2 och 2089 där. Även säker på att det var där jag köpte Khelataar och Wastelands. Justice Inc., Recon, T2K-moduler, Golden Heroes, Phoenix Command, living Steel och så en j-a massa bröte vi aldrig lirade ens.

Fasen, det är nästan som att man vill brista ut i ett gubbigt ”Det var bättre förr…” 🧙‍♂️
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,920
Location
Stockholm
Okej. Nu blev jag sugen på att gå igenom alla mina Sinkadus, Morgonstjärnan, Gryning, Grey Ooze, Rubicon, Codex, Sverox och Fenix för att kartlägga alla butiksannonser.

Ett perfekt sätt att prokrastinera i stället för att skriva klart mina jubileumsboksbidrag om DanCon och forumölar.

Uppdatering: Nu har jag plöjt Sinkadus 1–36, Morgonstjärnan 3 & 4, Grey Ooze 2, Gryning 1 & 4, Fëa Livia 8 & 9, Runan 34 samt Codex 1, 3, 4, 6 & 7. De täcker in åren 1983–1995 och 1999–2001.

Jag har redan en lista på över 50 butiker som annonserat och/eller nämnts på annat sätt, varav två i Norge.

Det kommer mera: Jag har ett gäng Codex (2001–2003) kvar att gå igenom och sen är det dags för Sverox/Signaler från Sverok (1999–2009) samt alla Fenix från starten 2004 fram till nu. Dessvärre ser det inte ut som om jag kan täppa till luckan 1996–1998 då jag saknar källmaterial från perioden.
Örk! ”Bara” tjugo års utgivning av Fenix kvar att gå igenom.
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
518
Location
Fruängen
från 83ish och framåt till iaf 90 talet så fanns äventyrsspels saker i minsta lilla leksaksaffär i närområdet (hägersten ). Det fanns i både fruängen, bredäng, skärholmen och mer därtill. Sen upptäckte jag tradition på storgatan i slutet av -83...där man som lillparvel (10 år) kunde titta storögt på alla coola engelspråkiga grjjer som man just då var för liten för att fatta...men man kunde ju drömma om bilderna.... Sen flyttade Tradition till humlegårdgatan och blev 2 våningar....en övervåning med sällskapsspel och en del strategispel...och en ubndervåning med de magiska rollspelen :)

Sen flyttade de till Sturegallerian och något gick förlorat av känslan i butiken...."nördsakerna" skulle gömmas längst in i butiken...så super mainstream saker kunde locka struregallerians vanliga besökare....
Lite osäker på årtal...men på Gåsgränd i gamla stan (väldigt nära munkbron) låg ett tag en butik som sålde rollspel som tradition och en hel del Strategispel...MEN de förde inte Äventyrspels grejjer.... däremot var det där man kunde hitta allt det som tillverkades i Sveige då som Tradition/Targetgames inte ville sälja....ex En Garde, Dungerons and Dragons på Svenska från Titan Games.... det var där jag bland annat köpte ett par nr av Morgonstjärnan...fanzine från Göteborg... Med, iaf då, fokus på "icke äventyrsspels grejjer"...
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,210
Location
Marjura
Fö. Fantasia hette ju också den där affären på Kungsgatan som sålde riddarrustningar, äkta gamla samurajsvärd (har kollat på en med gamal klinga men japanska militärens handtag och skida), ölspelet och graverade zippo-tändare.
Oj, det är nog över 30 år sedan de la ner! Vilken nostalgi!
 
Top