Rollspelsbutiker förr och nu

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,920
Location
Stockholm
Okej. Nu blev jag sugen på att gå igenom alla mina Sinkadus, Morgonstjärnan, Gryning, Grey Ooze, Rubicon, Codex, Sverox och Fenix för att kartlägga alla butiksannonser.

Ett perfekt sätt att prokrastinera i stället för att skriva klart mina jubileumsboksbidrag om DanCon och forumölar.

Uppdatering: Nu har jag plöjt Sinkadus 1–36, Morgonstjärnan 3 & 4, Grey Ooze 2, Gryning 1 & 4, Fëa Livia 8 & 9, Runan 34 samt Codex 1, 3, 4, 6 & 7. De täcker in åren 1983–1995 och 1999–2001.

Jag har redan en lista på över 50 butiker som annonserat och/eller nämnts på annat sätt, varav två i Norge.

Det kommer mera: Jag har ett gäng Codex (2001–2003) kvar att gå igenom och sen är det dags för Sverox/Signaler från Sverok (1999–2009) samt alla Fenix från starten 2004 fram till nu. Dessvärre ser det inte ut som om jag kan täppa till luckan 1996–1998 då jag saknar källmaterial från perioden.
 
Last edited:

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
En skillnad på rollspelsbutiker förr och nu tycker jag handlar om attityden från butikspersonalens sida. När jag var ung var personalen i många butiker jag besökte rätt dryga och elitistiska. De skrämde nästan bort nybörjare, hånade dem subtilt för att de inte hade koll etc.

Nu tycker jag mig märka att folk i butiker som säljer rollspel är väldigt vänliga och verkar tycka det är kul att hjälpa oerfarna spelare hitta rätt produkter.

Detta är ju dock sjukt anekdotiskt, har ingen aning om ifall fler delar min spaning.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,011
Jag minns t.ex. ett ställe i Gamla stan som sålde mycket tennfigurer, bl.a. Essex 15 mm. De riktade sig nog mest till konfliktspelare av DBA-/HotT-typen.
Det minns jag också, jag köpte mina första fantasy-minis där (Ral Partha) och The Book of the Dragon av Ciruelo (i vilken jag som 16-åring hittade mitt första tatueringsmotiv). Om jag inte minns fel så hette butiken ”Fantasia”.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,097
Location
Sthlm
Fanta
Det minns jag också, jag köpte mina första fantasy-minis där (Ral Partha) och The Book of the Dragon av Ciruelo (i vilken jag som 16-åring hittade mitt första tatueringsmotiv). Om jag inte minns fel så hette butiken ”Fantasia”.
Jag tror du har rätt! Minns att de hade lite warhammer och warhammer rollspels grejer, och sen hyllmeter med tennfigurer jag som typ 14 inte fattade vad de var.

Fö. Fantasia hette ju också den där affären på Kungsgatan som sålde riddarrustningar, äkta gamla samurajsvärd (har kollat på en med gamal klinga men japanska militärens handtag och skida), ölspelet och graverade zippo-tändare.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,705
Location
Huddinge
En skillnad på rollspelsbutiker förr och nu tycker jag handlar om attityden från butikspersonalens sida. När jag var ung var personalen i många butiker jag besökte rätt dryga och elitistiska. De skrämde nästan bort nybörjare, hånade dem subtilt för att de inte hade koll etc.

Nu tycker jag mig märka att folk i butiker som säljer rollspel är väldigt vänliga och verkar tycka det är kul att hjälpa oerfarna spelare hitta rätt produkter.

Detta är ju dock sjukt anekdotiskt, har ingen aning om ifall fler delar min spaning.
För ca 10år sedan blev jag chockad när jag besökte spelbutiker i England och Tyskland över att de var mycket mindre välkomnande än de svenska butiker jag var van med (främst scifibokhandeln).
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,243
Location
Borås, Sverige
Om jag minns rätt så hade båda leksaksbutikerna i Borås (Zackes och Barnvaruhuset) en del rollspel under 80-talet. Har gör mig Zackes var lite bättre. Det var ju då Äventyrsspeks saker samt röda boxen/boken de hade (ev på svenska).

För utländska spel i mitten av 80-talet var det Hobby Heaven dom gällde.

Sedan när de slutade med rollspel så gick att köpe en del svenska saker på Akademibokhandeln (kommer inte ihåg dock om de då var en fristående butik som hette Wolds)
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
153
Jag köpte förresten soloäventyret Tjuvarnas stad på Konsum. Eller något liknande. Runt 1986-7 antagligen.
Ungefär 5 år senare köpte jag mitt exemplar av Tjuvarnas Stad i Skärholmen, på loppmarknaden som låg i garaget. Attan vad mycket kul saker man hittade där. Minns att man dock fick betala 10kr om man ville in och handla där på en lördag.

En skillnad på rollspelsbutiker förr och nu tycker jag handlar om attityden från butikspersonalens sida. När jag var ung var personalen i många butiker jag besökte rätt dryga och elitistiska. De skrämde nästan bort nybörjare, hånade dem subtilt för att de inte hade koll etc.

Nu tycker jag mig märka att folk i butiker som säljer rollspel är väldigt vänliga och verkar tycka det är kul att hjälpa oerfarna spelare hitta rätt produkter.

Detta är ju dock sjukt anekdotiskt, har ingen aning om ifall fler delar min spaning.
Jag minns att butikspersonalen brukade vara rätt trevliga i de butiker jag besökte, främst Absolut Spel, SF Bokhandeln, Tradition & Myriad i Stockholm, men andra rollspelare som var där och handlade brukade vara otrevliga och dryga. "Vill du ha en bok om strid? Riktiga rollspelare bryr sig inte om strid" var något jag fick höra på Absolut Spel en gång när en ung kille frågade personalen om de hade boken "Vapen & rustningar" till Chronopia.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,097
Location
Sthlm
Ungefär 5 år senare köpte jag mitt exemplar av Tjuvarnas Stad i Skärholmen, på loppmarknaden som låg i garaget. Attan vad mycket kul saker man hittade där. Minns att man dock fick betala 10kr om man ville in och handla där på en lördag.


Jag minns att butikspersonalen brukade vara rätt trevliga i de butiker jag besökte, främst Absolut Spel, SF Bokhandeln, Tradition & Myriad i Stockholm, men andra rollspelare som var där och handlade brukade vara otrevliga och dryga. "Vill du ha en bok om strid? Riktiga rollspelare bryr sig inte om strid" var något jag fick höra på Absolut Spel en gång när en ung kille frågade personalen om de hade boken "Vapen & rustningar" till Chronopia.
Jag minns Traditions personal i butiken när den låg i Sturegallerian som trevlig om man var i fram där de sålde dator och brädspel, men rätt så dissiga i bak där det fanns rollspel och magic kort. Tex frågade vi en gång hur man började spela Dungeons & Dragons efter som det bara var en hel bokhylla med blandade böcker och fick höra att ”det där är nog för komplicerat för er, om ni inte ens vet vart man börjar”.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,097
Location
Sthlm
Alltså i stället för att säga att man behöver Players Handbook, Gm Guide och ett äventyr. Eller en startbox om det fanns en sån just då. Som en person mer normal specialkompetens skulle ha gjort.
 

Oscar Silferstjerna

Frö som vänder i vinden
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,541
Location
Nirvana
Det klart att det kunde vara surt att inte få tag på de produkter jag hade läst om i Sinkadus, men jäklar vilken hjärtklappning jag hade när jag väl lyckades få tag på Mutant-lådan under en skolresa till Varberg och Nekropolis i Halmstad några månader senare! Det var fina troféer för mig som 12-årig lantis. Prylarna åkte snabbt ner i Salomon-ryggsäcken. Minns också känslan när jag hittade Sinkadus nr 3 vid mitt enda besök på Tradition i Stockholm. Otroligt fynd som bara osade storstad! 😀

I reptilmännens klor hade jag inte råd med på 80-talet. Fick nöja mig med att kopiera en kompis exemplar på farsans jobb. Det var inte riktigt samma sak. Väldigt kul dock att intervjua Totte Alm, en av författarna till äventyret, ca 20 år senare! Han hade mycket berätta, som ni kan se någonstans på det här forumet.
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,762
Location
Stockholm
Det klart att det kunde vara surt att inte få tag på de produkter jag hade läst om i Sinkadus, men jäklar vilken hjärtklappning jag hade när jag väl lyckades få tag på Mutant-lådan under en skolresa till Varberg och Nekropolis i Halmstad några månader senare! Det var fina troféer för mig som 12-årig lantis. Prylarna åkte snabbt ner i Salomon-ryggsäcken. Minns också känslan när jag hittade Sinkadus nr 3 vid mitt enda besök på Tradition i Stockholm. Otroligt fynd som bara osade storstad! 😀

I reptilmännens klor hade jag inte råd med på 80-talet. Fick nöja mig med att kopiera en kompis exemplar på farsans jobb. Det var inte riktigt samma sak. Väldigt kul att intervjua Totte Alm, en av författarna till äventyret, ca 20 år senare!
Wow fick just en flashback att vissa produkter var, eller upplevdes som, svåra att få tag på. Mutant 2 var en sån för mig, gissningsvis för att den sålt slut eller något? Efter Ragnarök - inga problem. M2 - omöjligt.
 

Oscar Silferstjerna

Frö som vänder i vinden
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,541
Location
Nirvana
Wow fick just en flashback att vissa produkter var, eller upplevdes som, svåra att få tag på. Mutant 2 var en sån för mig, gissningsvis för att den sålt slut eller något? Efter Ragnarök - inga problem. M2 - omöjligt.
Jakten på rariteter har varit en röd tråd i mitt liv. Det som nästan inte går att få tag på vill jag ha.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,065
Location
The Culture
Det här förvånar mig. I de leksaksbutiker jag besökte fanns de nya produkterna från Äventyrsspel tillgängliga. Vi behövde inte åka runt och leta efter dem.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,762
Location
Stockholm
Det här förvånar mig. I de leksaksbutiker jag besökte fanns de nya produkterna från Äventyrsspel tillgängliga. Vi behövde inte åka runt och leta efter dem.
Möjligen att jag hade dålig koll på vad som var nytt eller ej, speciellt i början av min ”karriär”. Kanske läste jag om något nytt och fräsigt i ett två år gammalt reklamblad.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,762
Location
Stockholm
Jag hittade i alla fall mutant 2 på ovan nämnda lekoteket i Märsta ett bra tag efter jag köpte efter ragnarök på stor och liten i gallerian i Stockholm. Stor och liten hade då inte M2.
 
Top