Rollspelsbutiker förr och nu

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,222
Location
Marjura
Lokala "Järnbutiken" hade Ä-spels grejer. Annars var det Hobbyhuset i Uppsala och Midgård i Sundsvall som gällde på 80-talet.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,400
Location
Göteborg, Lindome
Sextiotvå postningar och ingen som minns min postorder 1976-1982 eller Titan (butik i Göteborg + postorder) 1982-1990?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,921
Location
Stockholm
Sextiotvå postningar och ingen som minns min postorder 1976-1982 eller Titan (butik i Göteborg + postorder) 1982-1990?
Jodå, jag har den fysiska butiken på min (ännu opublicerade) lista.

Den var faktiskt först på listan eftersom jag började kolla efter annonser i Morgonstjärnan.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,097
Location
Sthlm
Oj, det är nog över 30 år sedan de la ner! Vilken nostalgi!
Jag kan med säkerhet säga att de la ner sommaren 2007. Jag var nämligen där och pratade med dem om stängningen dagarna innan jag kom in på en utbildning som började den hösten.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,222
Location
Marjura
Jag kan med säkerhet säga att de la ner sommaren 2007. Jag var nämligen där och pratade med dem om stängningen dagarna innan jag kom in på en utbildning som började den hösten.
Fast då måste de ha flyttat från Kungsgatan ca 92, 93?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,235
Fast då måste de ha flyttat från Kungsgatan ca 92, 93?
Nej, jag är tämligen säker på att de låg kvar i samma butik på kungsgatan ända fram tills de stängde, och det gjorde de inte så tidigt som '92. 2007 låter mycket mer rimligt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,222
Location
Marjura
Nej, jag är tämligen säker på att de låg kvar i samma butik på kungsgatan ända fram tills de stängde, och det gjorde de inte så tidigt som '92. 2007 låter mycket mer rimligt.
Då har jag varit förhäxad mellan 92-07 och helt enkelt inte sett den! Känner mig som en mugglare.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,307
Då har jag varit förhäxad mellan 92-07 och helt enkelt inte sett den! Känner mig som en mugglare.
Jag har varit i butiken på Kungsgatan som äldre tonåring, så den låg absolut kvar i början av 2000-talet.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
551
Location
Mörkmården (småland)
Ytterligare en smålandsiakttagelse: i slutet av 80-talet och början på 90-talet så hade jag nära till Ljungby och Växjö, och leksaksbutiken i Ljungby var vida överlägsen (och närmast). Sinkadus fick man fråga efter i kassan, men bland hyllorna hade de det mesta från Äventyrsspel och även lite av Lancelot. I varje fall från -87 till -94 skulle jag vilja säga att de hade en dedikerad rollspelshörna.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,595
Location
En mälarö
Lite osäker på årtal...men på Gåsgränd i gamla stan (väldigt nära munkbron) låg ett tag en butik som sålde rollspel som tradition och en hel del Strategispel...MEN de förde inte Äventyrspels grejjer.... däremot var det där man kunde hitta allt det som tillverkades i Sveige då som Tradition/Targetgames inte ville sälja....ex En Garde, Dungerons and Dragons på Svenska från Titan Games.... det var där jag bland annat köpte ett par nr av Morgonstjärnan...fanzine från Göteborg... Med, iaf då, fokus på "icke äventyrsspels grejjer"...
Det här får inte några klockor att ringa trots att det låter som något jag borde haft koll på. Kan du berätta mer?
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,400
Jag minns att jag första gången såg rollspel i butik i den kreativt namngivna TV-spelsbutiken i Lidköping. Det var där jag köpte mitt allra första rollspel - Mutant 2089. Det var också där jag första gången köpte ett rollspel direkt vid släpp - Exalted 1st edition. Ohemult dyrt för en högstadieunge, men klart värt det.

Det var den där gamla sortens nördbutik, som visserligen fokuserade på TV-spel, men som hade både skum Hong Kong-Actionfilm, Star Wars-romaner, animeboxar, och kunde plocka in nästan vad som helst om man bara frågade snällt. Jag saknar den.
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,008
Location
Off grid
För min del var det först den lokala leksaksaffären i byn. Där köpte jag i princip allt till Mutant, Sinkaduser och förmodligen Gigant.
Jag praoade/jobbade lite extra där i högstadiet och fick också ett par Mutant 2 äventyr som tack för hjälpen. Expert inhandlades dock i Karlstad.

När man besökte Stockholm var det Tradition som gällde.
Jag köpte Rolemaster när de låg i källaren på Humlegårdsgatan och besökte Sturegallerian en massa gånger.
I början av 90-talet köpte vi också en del spel via Spel och Sånts postorderkatalog.

Favoritbutiken var dock Virgin Games Centre på Oxford Street i London.
De hade sjukt bra utbud, och volymerna, den lägre bokskatten och lägre kostnader för import och marginal, gjorde att priserna var ca 30% av Traditions.

Efter millenieskiftet jobbade jag vid Norra Stationsområdet i Stockholm och då smet jag ofta ner på Arcane på Hagagatan. De hade ofta spännande saker man kunde hitta i begagnatlådorna, till rimliga priser.

Men de riktigt stora fynden och volymerna köpte jag via blocket/tradera fram till för ca 10 år sen. Då kunde man fortfarande göra riktiga kap.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,375
Location
Göteborg
Jag är sjukt imponerad av att ni kommer ihåg butiker ni besökte när ni var tonåringar. Jag kommer knappt ihåg mina klasskamrater!
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
223
Location
Malmö
Jag minns vilken upplevelse det var att besöka Hobbyhuset i Uppsala efter att i åratal handlat på postorder från Skåne.

Sen var det Bosses Hobby i Malmö.
 

Enstoeringen

Anonyma Psykonauter
Joined
12 Apr 2021
Messages
292
Jag brukar ta en promenad förbi Hobbyhuset minst en gång per år då jag hälsar på släkten i Uppsala.

IMG_5499.jpeg
Bilden är från slutet av juni förra året och zoomar man in på det högra källarfönstret så kan man fortfarande skönja texten GAMES.
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,595
Location
En mälarö
Jag brukar ta en promenad förbi Hobbyhuset minst en gång per år då jag hälsar på släkten i Uppsala.

View attachment 18284
Bilden är ett knappt är från slutet av juni förra året och zoomar man in på det högra källarfönstret så kan man fortfarande skönja texten GAMES.
Coolt!

Jag tycker att vi ska ta detta som en uppmaning till alla som i sin vardag rör sig där det en gång legat en spelbutik att fotografera hur det ser ut idag.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,447
Jag tycker att vi ska ta detta som en uppmaning till alla som i sin vardag rör sig där det en gång legat en spelbutik att fotografera hur det ser ut idag.
Ska fotografera på Hamngatan 4 nästa gång jag är i Malmö. :)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,595
Location
En mälarö
Hur är det med SF-bokhandeln? När började de sälja spel? Mig veterligen har de i Stockholm legat på tre olika platser. Först i Atlas-området (Torsgatan?) och sedan på två platser i Gamla stan. Jag har inga minnen av att de någonsin sålde spel i den första butiken men vet att de gjorde det i butik nummer två. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Och hur är det i övriga landet? När SF-bok började få butiker på andra orter, hade de då redan etablerat sig som inte bara bokhandel utan även som försäljare av spel?
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,400
Location
Göteborg, Lindome
Hur är det med SF-bokhandeln? När började de sälja spel? Mig veterligen har de i Stockholm legat på tre olika platser. Först i Atlas-området (Torsgatan?) och sedan på två platser i Gamla stan. Jag har inga minnen av att de någonsin sålde spel i den första butiken men vet att de gjorde det i butik nummer två. Någon som kan bekräfta eller dementera?
I Göteborg låg de väl först på Vallgatan och där tror jag inte att de hade några spel. Sedan flyttade de ju till Östra Larmgatan och där minns jag att de hade spel i ett eget litet rum.
 
Top