Nekromanti Rollspelsdraken 2013

Möller

Hubert Hortlax
Spark, spark! Något måste nog hända, och för mig tar det bara några minuter att göra ett försök =)

Ska nästa Rollspelsdrake bli mindre stressig än den förra är det bäst att börja tidigt. Eller åtminstone börja någon gång.

Vi behöver, enligt min uppfattning sorterat efter viktigast först:

1. En jury. Helst med flera, men kanske inte alla, medlemmar ur den senaste kvar.

2. Ett pris, både för kommande och förra priset. Vi snackade om graverade plaketter - och vi har en budget. Detta borde gå att fixa!

3. Ett regelverk eller en praxis rörande hur priset hanteras. Hur många byts ut ur juryn mellan två priser? Hur går nomineringarna till? När är deadline? Etc.

anth

Vetefan
Så länge anth inte är här kommer ingenting hända.

At be folk arbeta under semestertider är som att ringa folk mitt i natten och fråga om de är vakna... :gremtongue:

PAX

Jordisk Äventyrare
Är det Rollspel.nu som ligger bakom utnämningen? Bara undrar då jag inte är insatt i ämnet.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eftersom vem som helst på rollspel.nu får nominera pristagare, så kan vi ju börja diskutera sådana nomineringar.

Förra året vann Gunilla Jonsson och Michael Petersén, så de är väl ute ur leken, antar jag.

Jag tycker fortfarande att den givna pristagaren är Fredrik Malmberg. Han tog rollspel till Sverige på det kommersiella planet, och skapade den grund som i stort sett hela hpbbyspelshobbyn vilar på.

Sen tycker jag att Arfert är given som nominerad, för sina insatser med Saga och Fantasy.

Och som tredje nominering säger jag Tove Gillbring, för hennes redaktörsskap över Fenix, den kanske viktigaste produkten för Sveriges rollspelare efter Drakar och Demoner.

/M

Vimes

Sillkung
Argh! said:
PAX said:
Är det Rollspel.nu som ligger bakom utnämningen? Bara undrar då jag inte är insatt i ämnet.
Jo, det är rollspel.nus pris.
Egentligen är det väl föreningen WRNUs pris.

Sen ska det nämnas att styrelsen har utsett mig, anth och Seter att vara arbetsgrupp för priset igen och meningen är förstås att vi ska jobba med de här frågorna som du tar upp Möller. Dock har det varit sommar och vi har inte kommit igång.

Det sagt är i varje fall jag glad för alla ider som folk kan tänkas ha kring priset och hur det ska fungera.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Magnus Seter said:
Jag tycker fortfarande att den givna pristagaren är Fredrik Malmberg. Han tog rollspel till Sverige på det kommersiella planet, och skapade den grund som i stort sett hela hobbyspelshobbyn vilar på.
Jag har funderat mycket på Malmberg. Jag var ju inte alls med under den tid då det mest begav sig; jag kom in i rollspelen kring Mutant Chronicles. Så jag har bara andra- och tredjehandskällor.

Den bild jag får är tudelad. Å ena sidan har du helt rätt; utan Malmberg hade Sverige aldrig blivit så stort i rollspelsvärlden. Hörde jag inte nåt om att DoD i princip slog allting utom D&D i försäljning, eller något sådant? Helt sinnessjukt stort blev det. Och jag har inga problem att kreditera Malmberg, till god del, med detta.

Å andra sidan sitter karln med en hel hoper åsikter jag verkligen tycker illa om (källa: intervju i Fenix); han är ett riktigt varumärkestroll. Sedan finns det mer opålitliga uppgifter om hans business practices som väl eventuellt inte alltid uppskattades av alla.

Jag skulle gärna se att vi gav honom priset, bara det inte betyder att vi nödvändigtvis ställer oss bakom allt han tyckt, sagt och gjort.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Nominering till Erik Granström som givetvis gäller Konflux-äventyren som många år senare blivit lysande fantasy-romaner och som tack vare det nu blivit ett rollspel.

Jocke

Man med skägg
Jag ser inga problem att rollspelsdraken varje år tillfaller Gunilla Jonsson och Michael Petersén. Det skulle dessutom göra juryns jobb betydligt enklare.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För mig är det enkelt: det Malmberg har gjort för hobbyn försvinner inte för att det finns dem som inte tycker om hans metoder i affärsförehavanden.

Mot mig personligen har han alltid varit rak och schysst.

Och för min del är det inte fråga om vem som är mest omtyckt av alla i rollspelshobbyn, utan vem som gjort stora insatser för hobbyn. Min personliga uppfattning är att priset inte kommer att kännas seriöst innan Malmberg fått det.

Och vi behöver inte ställa oss bakom pristagarens åsikter. Det är ju helt omöjligt att försöka ens en gång.

Som sagt, det är min personliga uppfattning.

/M

krank

Magnus Seter said:
Och för min del är det inte fråga om vem som är mest omtyckt av alla i rollspelshobbyn, utan vem som gjort stora insatser för hobbyn.
Jag håller med.

Ond bråd död

Swashbuckler
Magnus Seter said:
Eftersom vem som helst på rollspel.nu får nominera pristagare, så kan vi ju börja diskutera sådana nomineringar.

Förra året vann Gunilla Jonsson och Michael Petersén, så de är väl ute ur leken, antar jag.

Jag tycker fortfarande att den givna pristagaren är Fredrik Malmberg. Han tog rollspel till Sverige på det kommersiella planet, och skapade den grund som i stort sett hela hpbbyspelshobbyn vilar på.

Sen tycker jag att Arfert är given som nominerad, för sina insatser med Saga och Fantasy.

Och som tredje nominering säger jag Tove Gillbring, för hennes redaktörsskap över Fenix, den kanske viktigaste produkten för Sveriges rollspelare efter Drakar och Demoner.

/M
Jag tror man kan jämföra med våra älskade grannländer för att se Malmbergs betydelse. Det finns inga rollspel där som sålt liknande jätteupplagor som DoD där. Antagligen är DoD det skandinaviska rollspel som sålt bäst även i Norge och Danmark (har för mig att de översattes till båda språken iaf).

Ond bråd död

Swashbuckler
krank said:
Magnus Seter said:
Jag tycker fortfarande att den givna pristagaren är Fredrik Malmberg. Han tog rollspel till Sverige på det kommersiella planet, och skapade den grund som i stort sett hela hobbyspelshobbyn vilar på.
Jag har funderat mycket på Malmberg. Jag var ju inte alls med under den tid då det mest begav sig; jag kom in i rollspelen kring Mutant Chronicles. Så jag har bara andra- och tredjehandskällor.

Den bild jag får är tudelad. Å ena sidan har du helt rätt; utan Malmberg hade Sverige aldrig blivit så stort i rollspelsvärlden. Hörde jag inte nåt om att DoD i princip slog allting utom D&D i försäljning, eller något sådant? Helt sinnessjukt stort blev det. Och jag har inga problem att kreditera Malmberg, till god del, med detta.

Å andra sidan sitter karln med en hel hoper åsikter jag verkligen tycker illa om (källa: intervju i Fenix); han är ett riktigt varumärkestroll. Sedan finns det mer opålitliga uppgifter om hans business practices som väl eventuellt inte alltid uppskattades av alla.

Jag skulle gärna se att vi gav honom priset, bara det inte betyder att vi nödvändigtvis ställer oss bakom allt han tyckt, sagt och gjort.
Vilka åsikter? Jag såg inget underligt i intervjun.

krank

Ond bråd död said:
Vilka åsikter? Jag såg inget underligt i intervjun.
Kanske har du och jag olika åsikter om det här med varumärken...

Möller

Hubert Hortlax
Magnus Seter said:
Ja, vi kan ju =) Men personligen tycker jag det är dumt.

1. Vi har fortfarande förra årets nomineringar. Där och då nominerades i princip varenda kotte med någonsomhelst betydelse för rollspelssverige. Att göra samma sak igen är väl rätt fruktlöst? Åtminstone då vi har vikitigare saker, juryn, att också ta itu med.

2. Vill vi ha Rollspelsdraken som nobelpriset, vilket var åtminstone någras (och min) intention ifjol, så tycker jag nomineringarna ska hållas hemliga.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Murkla said:
1. Vi har fortfarande förra årets nomineringar. Där och då nominerades i princip varenda kotte med någonsomhelst betydelse för rollspelssverige. Att göra samma sak igen är väl rätt fruktlöst?
Nej, det tycker inte jag. Vi fick en lista med top of mind-personer, men det finns ju massor med folk som gjort bra grejer för rollspelshobbyn som är lite bortglömda. Jag tror inte vi har namnen på de tidiga konventsarrangörerna för GothCon, LinCon, BSK och andra konvent med, till exempel. Är Carl-Johan Ström med i listan över ränkbara kandidater,är en annansak jag funderat på.

Och att vi pratar om vilka som är värdiga vinnare tycker jag inte borde sinka annat arbete, det kan ske parallellt. Lite som nobelpriset, där man alltid spekulerar och föreslår och har sig innan utdelningen.

/M

krank

Ond bråd död said:
Snarare syftar du nog på nån annan intervju. Kanske i samband med Conan? Har inte det numret.
Jag syftar på den där han beskriver Riotminds övertagande av DoD-licensen som "katastrof", eftersom det betydde att man "bröt upp portföljen med varumärken", och där han säger att han nog "rent juridiskt" nog hade sett till att hantera Svavelvinter idag; underförstått "på ett sätt som hindrat Granström från att ha kvar rättigheterna till sitt verk".

I nummer 4, 2012.

För mig är ovanstående två ganska tydliga exempel på åsikter jag verkligen, verkligen tycker illa om. Eftersom de stödjer en syn på intellektuell egendom som i mina ögon verkligen förhindrar kreativt arbete.

EDIT: Men som sagt - jag är definitivt inte emot att han får Rollspelsdraken. Jag behöver inte hålla med om allt han tycker för att erkänna att han gjorde mycket för hobbyn när det begav sig. Man måste inte vara ett helgon för att få priset.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Inte för att jag har lika starka åsikter om det här som krank alls, men då jag läste artikeln slogs jag av liknande tankar. Kanske är det för just att han är känd som Smaug av rätt många personer och jag därför läser in det i artikeln utifrån tidigare vittnesmål.