Nekromanti Rollspelsdraken 2013

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Robert Jonsson said:
slogs jag av liknande tankar.
Min första tanke var egentligen att det var lite roligt hur olika han och Riot-killarna beskrev varandra...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Magnus Seter said:
Jag tror inte vi har namnen på de tidiga konventsarrangörerna för GothCon, LinCon, BSK och andra konvent med, till exempel.
Notabla Gothcon-personligheter är HG Wessberg & Arne Husber som startade det hela 1977 och 1978, samt Jacob Hallén som gjorde en betydande organisatorisk insats på 1980-talet.

Hunk

Hero
Jag vill nominera följande:

Lars-Åke Thor - en av Äventyrsspels grundare som också var huvudansvarig för Drakar och Demoners två första utgåvor. Den svarta boxen måste ha varit det överlägset mest spridda rollspelet i Sverige.

Mikael Börjesson - som, såvitt jag vet, var den förste som spred rollspel i Sverige (bl.a. via Konvent '77 och import/postorderförsäljning).

Vimes

Sillkung
Angående hur juryn ska arbeta och nomineringar skriver jag såhär i styrelsemötet under punkten om utvärdering av årets drake.

Vimes said:
Jag anser inte att mängden nominerade bör lösas genom en process där de som fått flest nomineringar är de juryn ska förhålla sig till. Istället vill jag föreslå att vi, precis som i år, tar in alla nomineringar. Därefter väljer varje jurymedlem ut de fem namn som hen tycker är mest intressanta för priset, utan föregående jurydiskussion. Utifrån denna juryinterna nomineringsprocess går fem nominerade vidare. Dessa fem är de som juryn ska förhålla sig till när de ska välja pristagare. Varje jurymedlem sätter sig in i dessa fem nominerade tillräckligt väl för att kunna bedöma dem och jämföra dem med de övriga.

Om man har följt arbetsgången i mitt förslag ovan har juryn alltså fem namn att arbeta med. Förslagsvis så gör varje jurymedlem ett utlåtande om var och en av de nominerade, där hen bedömer både vad som talar för och emot att den nominerade utses till vinnare. Därefter röstar man, dock gärna med tillräckligt lång tid emellan så att alla jurymedlemmar har hunnit läsa alla utlåtanden.

Detta ger en mer uppstyrd process, som visserligen stryper diskussionen lite, men som förhoppningsvis gör det lättare för juryn att faktiskt vara insatt i de namn den är satt att bedöma.

Andy

Vila i frid
Jag skulle vilja nominera Paul Bonner för alla bilder han har gjort till svenska rollspel. Han är en ikon.

/Andy

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Jag syftar på den där han beskriver Riotminds övertagande av DoD-licensen som "katastrof", eftersom det betydde att man "bröt upp portföljen med varumärken", och där han säger att han nog "rent juridiskt" nog hade sett till att hantera Svavelvinter idag; underförstått "på ett sätt som hindrat Granström från att ha kvar rättigheterna till sitt verk".
Jag tolkade det som att han tyckte att det var en katastrof att inte ha kvar varumärket Drakar och Demoner. Det kan finnas massor av anledningar till det. Jag hade nog känt likadant om företaget jag jobbade på gjorde sig av med ett varumärke jag själv varit med och skapat, och lagt ned så mycket tid och kärlek i.

Jag upplevde det inte som att han tyckte det var en katastrof att just Riotminds tog över varumärket.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det är helt okej att du tycker så Vitulv, men det finns förstås många andra sätt att tolka det på också. Varav både krank och jag inte gjorde det. Hoppas det är okej med dig ändå.

Arfert

Facit
Andy said:
Jag skulle vilja nominera Paul Bonner för alla bilder han har gjort till svenska rollspel. Han är en ikon.

/Andy
Då föredrar jag t.ex. Tapia. Mer känsla.

Robert Jonsson

Arfert said:
Andy said:

/Andy
Då föredrar jag t.ex. Tapia. Mer känsla.
Och jag Bergting framför Tapia. :gremsmile:

Men annars tycker jag att Fredrik Malmberg är en självklar nominering. Erik Granström också som skapade Sveiges största epos, liksom Åsa Roos som inte bara fört in en större genusmedvetenhet i rollspelen, utan även innoverat den med nyckelringrollspelet. Och givetvis Anders Blixt som styrde upp en hel svensk rollspelsgeneration med sina bidrag.

Mogger

Hipsteranka
Jag vill nominera Fria Ligan + Erik Granström. Jag är inte så mycket för det där med gamla meriter.

Ond bråd död

Swashbuckler
krank said:
Ond bråd död said:
Snarare syftar du nog på nån annan intervju. Kanske i samband med Conan? Har inte det numret.
Jag syftar på den där han beskriver Riotminds övertagande av DoD-licensen som "katastrof", eftersom det betydde att man "bröt upp portföljen med varumärken", och där han säger att han nog "rent juridiskt" nog hade sett till att hantera Svavelvinter idag; underförstått "på ett sätt som hindrat Granström från att ha kvar rättigheterna till sitt verk".

I nummer 4, 2012.

För mig är ovanstående två ganska tydliga exempel på åsikter jag verkligen, verkligen tycker illa om. Eftersom de stödjer en syn på intellektuell egendom som i mina ögon verkligen förhindrar kreativt arbete.

EDIT: Men som sagt - jag är definitivt inte emot att han får Rollspelsdraken. Jag behöver inte hålla med om allt han tycker för att erkänna att han gjorde mycket för hobbyn när det begav sig. Man måste inte vara ett helgon för att få priset.
ok, du läser lite mer mellan raderna än vad jag gör.

krank

Vitulv said:
Jag tolkade det som att han tyckte att det var en katastrof att inte ha kvar varumärket Drakar och Demoner. Det kan finnas massor av anledningar till det. Jag hade nog känt likadant om företaget jag jobbade på gjorde sig av med ett varumärke jag själv varit med och skapat, och lagt ned så mycket tid och kärlek i.

Jag upplevde det inte som att han tyckte det var en katastrof att just Riotminds tog över varumärket.
Jag kan gå med på att han nog inte främst var neggig mot just Riotminds, men det intryck jag fått är snarare att man alltid ska hålla kvar i varumärken oavsett om man själv planerar att göra något av dem eller inte. Jag menar, Paradox (entertainment) lever ju helt på licensiering av varumärken, vad jag vet. Och ja, jag vet - "don't hate the player, hate the game". Jag vet att de gör det för att systemet tillåter det. Men jag förbehåller mig rätten att tycka illa om den sortens varumärkesprostitution.

Jag tycker till exempel att Mutant Chronicleslicensen borde ha gått till COG games, så att de kunde göra sitt spel (oavsett hur lång tid det tagit) och vi kanske sluppit den vedervärdiga licensfilmen.

Därav mitt påpekande att jag och Malmberg inte riktigt har samma åsikter om en del saker. Mer specifikt det här med varumärken och hur de fungerar, och borde fungera, och vad som är ett etiskt förhållningssätt till dem.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Jag tycker till exempel att Mutant Chronicleslicensen borde ha gått till COG games, så att de kunde göra sitt spel (oavsett hur lång tid det tagit) och vi kanske sluppit den vedervärdiga licensfilmen.
Filmen hade ju varit på gång sen i stort sett MC skapades, så COG fanns inte fmed i den bilden på nått sätt. Detär vanligast att man delar upp licenser, och COG hade troligtvis endast tillgång till RPG-licensen.

Jag tror inte COG hade producerat nått nytt MC oavsett hur länge de hade haft licensen, så jag föredrar att Fredrik har kontroll över den.

/M

Robert Jonsson

COG och MC

Magnus Seter said:
Jag tror inte COG hade producerat nått nytt MC oavsett hur länge de hade haft licensen
Den här delen av uttalande fastnade jag för: varför säger du så? Vad vet du som vi inte vet om COG?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Vitulv said:

Jag kan gå med på att han nog inte främst var neggig mot just Riotminds, men det intryck jag fått är snarare att man alltid ska hålla kvar i varumärken oavsett om man själv planerar att göra något av dem eller inte. Jag menar, Paradox (entertainment) lever ju helt på licensiering av varumärken, vad jag vet. Och ja, jag vet - "don't hate the player, hate the game". Jag vet att de gör det för att systemet tillåter det. Men jag förbehåller mig rätten att tycka illa om den sortens varumärkesprostitution.

Därav mitt påpekande att jag och Malmberg inte riktigt har samma åsikter om en del saker. Mer specifikt det här med varumärken och hur de fungerar, och borde fungera, och vad som är ett etiskt förhållningssätt till dem.
Jag tror inte alls att Malmberg tycker att man ska sitta på varumärken om man inte har för avsikt att göra något av dem. En affärsman som Malmberg borde ha en av två avsikter med ett varumärke; antingen sälja det till ett bra pris, eller själv utnyttja det för att skapa en säljbar produkt. Möjligtvis kan man tänka sig att man skulle kunna hålla på ett varumärke för att det konkurrerar med ett annat av ens varumärken, men jag har svårt att se vilket av Paradox varumärken DoD skulle ha konkurrerat med.

Jag tycker att du tillskriver Malmberg egenskaper som han nödvändigtvis inte har.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Re: COG och MC

Robert Jonsson said:
Magnus Seter said:
Jag tror inte COG hade producerat nått nytt MC oavsett hur länge de hade haft licensen
Den här delen av uttalande fastnade jag för: varför säger du så? Vad vet du som vi inte vet om COG?
Haha, jag vet faktiskt ingenting om COG. men de uppvisade ett bekant beteende som designers och bolag, som jag sett flera gånger förr, främst i USA.

1. De dök upp från ingenstans.
2. De var otroligt självsäkra.
3. De satte upp en sajt, med en storvulen beskrivning av företaget, och en något missvisande beskrivning av andra bolag som arbetade med olika MC-licenser, som syftade att ge COG lite extra glans.
4. De visade snabbt upp bilder som såg väldigt bra ut.
5. De deklarerade självsäkert att de skulle vårda MC, och göra det till det spel det hade potential att vara, mycket bättre än den grund som fanns.
6. De började prata om deadlines.

Så långt allt väl. Förutpm punkt 3, som jag tycker var lite väl magstark, så är det ju inget fel med nått av allt det där. Men då tar man också på sig ett ansvar att leverera.

Så, vidare.

7. De bilder som visats var i stort sett allt vi fick se.
8. Inga texter eller regler visades.
9. Trots ovan hävdades på forumet att det pågick en massa jobb och att man kom stadigt framåt.
10. Fansen började tröttna och stämningen på forumet blev stundtals lite hätsk och uppgiven.
11. COG meddelade att de haft lite interna stridigheter, och att de var tvungna att delvis eller helt börja om (min minnesbild kring detta är lite oklar, dock).
12. Fortfarande inga texter eller regler att titta på. Någon enstaka bild dök upp.
13. Radiotystnad inträder från COG.
14. Licensen dras in, efter en lång, lång väntan från fansen.

Baserat på det mönstret, tror jag inte att COG hade de kompetenser som behövdes då för att göra ett nytt MC. Idag har du, Fria Ligan, MylingSpel och många andra visat hur man ska, eller kan göra, och det kanske hade gått bättre för gänget bakom COG idag.

För oavsett hur det gick, så hade COG några saker som var supercoola.

De hade energi och entusiasm.
De hade en vision som kunde ha utvecklat MC till ett mer komplett och intressant rollspel.
De hade bra tecknare.
De hade licensen.

Så summa summarum, jag vet ingenting om COG, och när jag tänker efter så är ju bara det en varningsklocka för mig. :gremgrin:

Nä, jag visste inget om gängen bakom Riotminds eller Fallen Publishing heller och de har ju bevisligen fått saker gjorda.

/M

Robert Jonsson

Efter den förklaring så förstår jag dina misstankar och kan hålla med dig i mycket också. Fast jag hade för mig att de visade upp något litet, som kommenterade lite negativt på och de lovade att revidera det. Men det kan vara något som jag fick för mig eftersom jag frekventerade forumet ärtt sällan. Hursomhaver, stort tack för att du klargjorde din åsikt!

krank

Vitulv said:
Jag tycker att du tillskriver Malmberg egenskaper som han nödvändigtvis inte har.
Jag tror att vi tillskriver Malmberg ungefär samma egenskaper, men värderar dem lite olika. Det du beskriver om Malmberg "som affärsman" är ju ungefär vad jag tycker illa om.

Jag skulle hellre se att någon försökte göra ett intressant och bra rollspel av MC än att Malmberg/Paradox, som nu är fallet, sitter och trycker på licensen och på sin höjd kränger ut en skitfilm. För det är ungefär vad som gjorts med MC-licensen se'n rollspelet och kortspelet lades ner för rätt många år sedan.

Antingen har Malmberg en massa hemliga MC-projekt det inte blivit något av, eller så kräver han för mycket pengar för licensen, om man nu ska tro att han det han gör inte är att "sitta och trycka" på licenser.

Att låta licenser "vila" (sitta och trycka på dem) är affärsmässigt sunt. Det är det jag menade med olika inställningar till ett etiskt förhållningssätt; allt som är affärsmässigt sunt är inte nödvändigtvis sådant jag uppfattar som bra och vettigt.

krank

Magnus Seter said:
8. Inga texter eller regler visades.
Nu kanske jag minns helt fel, men jag har för mig att det dök upp texter. Jag vet att jag läst om deras versioner av Sundiata (Cybertronic) och om det var Semai eller Muawihje... Men det kan ha varit "såhär vill vi"-texter så jag ska inte svära på saken.

Magnus Seter said:
11. COG meddelade att de haft lite interna stridigheter, och att de var tvungna att delvis eller helt börja om (min minnesbild kring detta är lite oklar, dock).
Det de skrev var i stort sett att de varit tvungna att typ börja om eller iaf ändra grejer, för att Paradox sagt att de måste göra spelet mer kompatibelt med filmen.

Själv vet jag inte riktigt om jag tycker att "Malmberg gör inte ett nytt MC" är så mycket bättre än "COG gör inte ett nytt MC". Med COG fanns någon form av (litet) hopp, men nu ser det ju rätt garanterat mörkt ut ett bra tag framöver...

Robert Jonsson

krank said:
Nu kanske jag minns helt fel, men jag har för mig att det dök upp texter. Jag vet att jag läst om deras versioner av Sundiata (Cybertronic) och om det var Semai eller Muawihje... Men det kan ha varit "såhär vill vi"-texter så jag ska inte svära på saken.
Det var exakt det här som jag skrev om ovan. Jag kom bara inte ihåg vad det var, men när kranky skriver det ovan så väcks mitt minne också. Men osm han skriver är inte heller säker på om det var färdiga texter eller "så här vill vi ha det".