Min första tanke var egentligen att det var lite roligt hur olika han och Riot-killarna beskrev varandra...Robert Jonsson said:slogs jag av liknande tankar.
Min första tanke var egentligen att det var lite roligt hur olika han och Riot-killarna beskrev varandra...Robert Jonsson said:slogs jag av liknande tankar.
Notabla Gothcon-personligheter är HG Wessberg & Arne Husber som startade det hela 1977 och 1978, samt Jacob Hallén som gjorde en betydande organisatorisk insats på 1980-talet.Magnus Seter said:Jag tror inte vi har namnen på de tidiga konventsarrangörerna för GothCon, LinCon, BSK och andra konvent med, till exempel.
Vimes said:Jag anser inte att mängden nominerade bör lösas genom en process där de som fått flest nomineringar är de juryn ska förhålla sig till. Istället vill jag föreslå att vi, precis som i år, tar in alla nomineringar. Därefter väljer varje jurymedlem ut de fem namn som hen tycker är mest intressanta för priset, utan föregående jurydiskussion. Utifrån denna juryinterna nomineringsprocess går fem nominerade vidare. Dessa fem är de som juryn ska förhålla sig till när de ska välja pristagare. Varje jurymedlem sätter sig in i dessa fem nominerade tillräckligt väl för att kunna bedöma dem och jämföra dem med de övriga.
Om man har följt arbetsgången i mitt förslag ovan har juryn alltså fem namn att arbeta med. Förslagsvis så gör varje jurymedlem ett utlåtande om var och en av de nominerade, där hen bedömer både vad som talar för och emot att den nominerade utses till vinnare. Därefter röstar man, dock gärna med tillräckligt lång tid emellan så att alla jurymedlemmar har hunnit läsa alla utlåtanden.
Detta ger en mer uppstyrd process, som visserligen stryper diskussionen lite, men som förhoppningsvis gör det lättare för juryn att faktiskt vara insatt i de namn den är satt att bedöma.
Jag tolkade det som att han tyckte att det var en katastrof att inte ha kvar varumärket Drakar och Demoner. Det kan finnas massor av anledningar till det. Jag hade nog känt likadant om företaget jag jobbade på gjorde sig av med ett varumärke jag själv varit med och skapat, och lagt ned så mycket tid och kärlek i.krank said:Jag syftar på den där han beskriver Riotminds övertagande av DoD-licensen som "katastrof", eftersom det betydde att man "bröt upp portföljen med varumärken", och där han säger att han nog "rent juridiskt" nog hade sett till att hantera Svavelvinter idag; underförstått "på ett sätt som hindrat Granström från att ha kvar rättigheterna till sitt verk".
Då föredrar jag t.ex. Tapia. Mer känsla.Andy said:Jag skulle vilja nominera Paul Bonner för alla bilder han har gjort till svenska rollspel. Han är en ikon.
/Andy
Och jag Bergting framför Tapia.Arfert said:Då föredrar jag t.ex. Tapia. Mer känsla.Andy said:Jag skulle vilja nominera Paul Bonner för alla bilder han har gjort till svenska rollspel. Han är en ikon.
/Andy
ok, du läser lite mer mellan raderna än vad jag gör.krank said:Jag syftar på den där han beskriver Riotminds övertagande av DoD-licensen som "katastrof", eftersom det betydde att man "bröt upp portföljen med varumärken", och där han säger att han nog "rent juridiskt" nog hade sett till att hantera Svavelvinter idag; underförstått "på ett sätt som hindrat Granström från att ha kvar rättigheterna till sitt verk".Ond bråd död said:Snarare syftar du nog på nån annan intervju. Kanske i samband med Conan? Har inte det numret.
I nummer 4, 2012.
För mig är ovanstående två ganska tydliga exempel på åsikter jag verkligen, verkligen tycker illa om. Eftersom de stödjer en syn på intellektuell egendom som i mina ögon verkligen förhindrar kreativt arbete.
EDIT: Men som sagt - jag är definitivt inte emot att han får Rollspelsdraken. Jag behöver inte hålla med om allt han tycker för att erkänna att han gjorde mycket för hobbyn när det begav sig. Man måste inte vara ett helgon för att få priset.
Jag kan gå med på att han nog inte främst var neggig mot just Riotminds, men det intryck jag fått är snarare att man alltid ska hålla kvar i varumärken oavsett om man själv planerar att göra något av dem eller inte. Jag menar, Paradox (entertainment) lever ju helt på licensiering av varumärken, vad jag vet. Och ja, jag vet - "don't hate the player, hate the game". Jag vet att de gör det för att systemet tillåter det. Men jag förbehåller mig rätten att tycka illa om den sortens varumärkesprostitution.Vitulv said:Jag tolkade det som att han tyckte att det var en katastrof att inte ha kvar varumärket Drakar och Demoner. Det kan finnas massor av anledningar till det. Jag hade nog känt likadant om företaget jag jobbade på gjorde sig av med ett varumärke jag själv varit med och skapat, och lagt ned så mycket tid och kärlek i.
Jag upplevde det inte som att han tyckte det var en katastrof att just Riotminds tog över varumärket.
Filmen hade ju varit på gång sen i stort sett MC skapades, så COG fanns inte fmed i den bilden på nått sätt. Detär vanligast att man delar upp licenser, och COG hade troligtvis endast tillgång till RPG-licensen.krank said:Jag tycker till exempel att Mutant Chronicleslicensen borde ha gått till COG games, så att de kunde göra sitt spel (oavsett hur lång tid det tagit) och vi kanske sluppit den vedervärdiga licensfilmen.
Den här delen av uttalande fastnade jag för: varför säger du så? Vad vet du som vi inte vet om COG?Magnus Seter said:Jag tror inte COG hade producerat nått nytt MC oavsett hur länge de hade haft licensen
Jag tror inte alls att Malmberg tycker att man ska sitta på varumärken om man inte har för avsikt att göra något av dem. En affärsman som Malmberg borde ha en av två avsikter med ett varumärke; antingen sälja det till ett bra pris, eller själv utnyttja det för att skapa en säljbar produkt. Möjligtvis kan man tänka sig att man skulle kunna hålla på ett varumärke för att det konkurrerar med ett annat av ens varumärken, men jag har svårt att se vilket av Paradox varumärken DoD skulle ha konkurrerat med.krank said:Jag kan gå med på att han nog inte främst var neggig mot just Riotminds, men det intryck jag fått är snarare att man alltid ska hålla kvar i varumärken oavsett om man själv planerar att göra något av dem eller inte. Jag menar, Paradox (entertainment) lever ju helt på licensiering av varumärken, vad jag vet. Och ja, jag vet - "don't hate the player, hate the game". Jag vet att de gör det för att systemet tillåter det. Men jag förbehåller mig rätten att tycka illa om den sortens varumärkesprostitution.Vitulv said:Jag tolkade det som att han tyckte att det var en katastrof att inte ha kvar varumärket Drakar och Demoner. Det kan finnas massor av anledningar till det. Jag hade nog känt likadant om företaget jag jobbade på gjorde sig av med ett varumärke jag själv varit med och skapat, och lagt ned så mycket tid och kärlek i.
Jag upplevde det inte som att han tyckte det var en katastrof att just Riotminds tog över varumärket.
Jag tycker till exempel att Mutant Chronicleslicensen borde ha gått till COG games, så att de kunde göra sitt spel (oavsett hur lång tid det tagit) och vi kanske sluppit den vedervärdiga licensfilmen.
Därav mitt påpekande att jag och Malmberg inte riktigt har samma åsikter om en del saker. Mer specifikt det här med varumärken och hur de fungerar, och borde fungera, och vad som är ett etiskt förhållningssätt till dem.
Haha, jag vet faktiskt ingenting om COG. men de uppvisade ett bekant beteende som designers och bolag, som jag sett flera gånger förr, främst i USA.Robert Jonsson said:Den här delen av uttalande fastnade jag för: varför säger du så? Vad vet du som vi inte vet om COG?Magnus Seter said:Jag tror inte COG hade producerat nått nytt MC oavsett hur länge de hade haft licensen
Jag tror att vi tillskriver Malmberg ungefär samma egenskaper, men värderar dem lite olika. Det du beskriver om Malmberg "som affärsman" är ju ungefär vad jag tycker illa om.Vitulv said:Jag tycker att du tillskriver Malmberg egenskaper som han nödvändigtvis inte har.
Nu kanske jag minns helt fel, men jag har för mig att det dök upp texter. Jag vet att jag läst om deras versioner av Sundiata (Cybertronic) och om det var Semai eller Muawihje... Men det kan ha varit "såhär vill vi"-texter så jag ska inte svära på saken.Magnus Seter said:8. Inga texter eller regler visades.
Det de skrev var i stort sett att de varit tvungna att typ börja om eller iaf ändra grejer, för att Paradox sagt att de måste göra spelet mer kompatibelt med filmen.Magnus Seter said:11. COG meddelade att de haft lite interna stridigheter, och att de var tvungna att delvis eller helt börja om (min minnesbild kring detta är lite oklar, dock).
Det var exakt det här som jag skrev om ovan. Jag kom bara inte ihåg vad det var, men när kranky skriver det ovan så väcks mitt minne också. Men osm han skriver är inte heller säker på om det var färdiga texter eller "så här vill vi ha det".krank said:Nu kanske jag minns helt fel, men jag har för mig att det dök upp texter. Jag vet att jag läst om deras versioner av Sundiata (Cybertronic) och om det var Semai eller Muawihje... Men det kan ha varit "såhär vill vi"-texter så jag ska inte svära på saken.