Nekromanti Rollspelsdraken 2013

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Måns said:
Jo, vi vet ju alla att de valde Coriolis (och hur det slutade), men frågan är ju varför de valde Coriolis. Och jag tror inte att det var riktigt så enkelt, oavsett vad Malmberg har sagt till dig. :gremsmile:
QFT.

Arfert

Facit
..som jag sa, sitter nån på sanningen så fram med det. Annars är min åsikt lika väl underbyggd som er.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Ja, givetvis får du tycka exakt vad du vill. Ingen av oss kan säkert veta, även om indicierna i sig kan peka åt ena eller andra hållet.

Värt att påpeka att alla inte pekar ut Malmberg som Smaug, både du och Seter verkar ju ha goda erfarenheter av honom, men det finns gott om folk som inte håller med er. Så troligen finns sanningen någonstans mitt emellan. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Arfert said:
..som jag sa, sitter nån på sanningen så fram med det. Annars är min åsikt lika väl underbyggd som er.
Det är precis det jag säger. Våra åsikter är inget annat än just åsikter. Skillnaden verkar vara att jag är beredd att utgå ifrån att min åsikt inte stämmer överens med hela verkligheten eftersom jag, som jag redan påpekat, inte vet så mycket mer än att a) Paradox höjde avgiften och b) krävde en högre utgivningstakt än JFAB mäktade med.

Från vad jag känner till så upplevde jag Paradox krav som orimliga. Vi blev tillfrågade om vi trodde att vi kunde skriva så många moduler som krävdes (alltså alla frilansare + JFAB) men vi trodde inte att vi kunde ro det i land.

Men jag menar att det så klart inte är så enkelt även om det går att koka ned till en enda fråga. Jag kan inte säga mer än så utan att spekulera, och det har jag ingen lust med.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Måns said:
Det är precis det jag säger. Våra åsikter är inget annat än just åsikter. Skillnaden verkar vara att jag är beredd att utgå ifrån att min åsikt inte stämmer överens med hela verkligheten eftersom jag, som jag redan påpekat, inte vet så mycket mer än att a) Paradox höjde avgiften och b) krävde en högre utgivningstakt än JFAB mäktade med.

Från vad jag känner till så upplevde jag Paradox krav som orimliga. Vi blev tillfrågade om vi trodde att vi kunde skriva så många moduler som krävdes (alltså alla frilansare + JFAB) men vi trodde inte att vi kunde ro det i land.

Men jag menar att det så klart inte är så enkelt även om det går att koka ned till en enda fråga. Jag kan inte säga mer än så utan att spekulera, och det har jag ingen lust med.
Om ni la ner samma mängd tid och energi på att tjafsa på skriva rollspel skulle forumet få ut en 10-20 spel per år. :gremwink:

Arfert

Facit
Tony.M.Meijer said:
Måns said:

Om ni la ner samma mängd tid och energi på att tjafsa på skriva rollspel skulle forumet få ut en 10-20 spel per år. :gremwink:
HaHa, sjukt kul! :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tony.M.Meijer said:
...eller så skulle vi inte få något vettigt gjort alls, eftersom vi inte kunnat få utlopp för vårt tjafsande? =)

Hubarth

Veteran
Jag har som sagt ingen som helst förstahandsinfo, men man får väl anta att det inte var stimulerande för den (såvitt jag förstår) ideella rollspelskreativiteten att behöva betala 1/10 av omsättningen till Paradox. Jag hyser absolut inget personligt agg mot Malmberg, har aldrig träffat honom, men jag tycker att han verkar vara en olämplig kandidat för ett rollspelspris i o m att hans agerande inte ger intryck av att han (numera) bryr sig särskilt mycket om rollspel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hubarth said:
Jag hyser absolut inget personligt agg mot Malmberg, har aldrig träffat honom, men jag tycker att han verkar vara en olämplig kandidat för ett rollspelspris i o m att hans agerande inte ger intryck av att han (numera) bryr sig särskilt mycket om rollspel.
Jag blir lite beklämd när jag läser detta.

Med andra ord, de i tråden som har träffat Malmberg, har arbetat med honom och inte har något ont att säga om honom, deras ord väger lättare än de som dömer Malmberg på tredjehandsuppgifter?

Jag är helt säker på att Malmberg gjort tvivelaktiga saker i affärer, fan, det har jag själv gjort utan att det var planerat. Att driva ett företag sätter ibland folk i väldigt jobbiga situationer, särskilt när ekonomi och avtal kommer in i bilden.

Och krocken mellan de som vill att kommersiella intressen ska ta ideella hänsyn, den krocken slutar alltid med att företagaren är boven. Vilket verkar vara det som är pudelns kärna här, att Järnringen, eller COG, skulle fått fortsätta med licenserna bara för att de är snälla och för att det där fult att vilja tjäna pengar på det man varit med och byggt upp.

Och säga vad man vill, Fredrik Malmberg var den absolut mest drivande kraften i att bygga upp den svenska rollspelshobbyn, mycket tack vare hans affärsmässighet. Det finns många andra som gjort betydande insatser, tex Michael Börjesson, och om historien varit annorlunda hade han haft den position eller roll som Malmberg kapade åt sig. Men det blev som det blev.

/Magnus

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Magnus Seter said:
Jag blir lite beklämd när jag läser detta.
Jag vill för övrigt göra (ytterligare) klart att även om jag inte håller med Malmberg i en del av de saker jag hört från honom, så tycker jag att vi inte ska ge priset baserat på vad folk gjort de senaste åren. Jag tycker absolut att Malmberg verkar ha gjort en stor positiv insats, oaktat eventuella motiv och åsikter.

Och jag tycker definitivt att vi bör bortse från lösa misstankar från M:UA/Järnringengrejen.

Men det är något juryn bör bestämma, eller? Det är väl inte i den här tråden prisets mottagare bestäms? malmberg tillhörde de nominerade förra året och lär göra det den här gången också. Vad juryn sedan bestämmer sig för... Ja, det får vi se.

(Det sista är alltså ingalunda riktat specifikt mot Magnus, utan mot tråden i allmänhet).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Det är väl inte i den här tråden prisets mottagare bestäms?
Jepp. Jag sitter inte i juryn, och kommer inte att sitta i juryn. Så jag bestämmer inte vem som ska få priset. Jag har dock starka åsikter om vem som ska få priset.

/M

Hubarth

Veteran
Som sagt så har jag inga synpunkter på Malmberg som person eller hans affärsetik, han kan säkert vara en hyvens kille. Däremot så borde rimligen ett rollspelpris, för att det skall ha någon form av funktion och inte bara utgöra navelskådande, tilldelas till någon som i någorlunda historisk tid uträttat något för hobbyn. Jag har lite svårt att se att Paradox agerande i fallet Mutant hör hemma där.

Min enkla åsikt. Over n out.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hubarth said:
Däremot så borde rimligen ett rollspelpris, för att det skall ha någon form av funktion och inte bara utgöra navelskådande, tilldelas till någon som i någorlunda historisk tid uträttat något för hobbyn. Jag har lite svårt att se att Paradox agerande i fallet Mutant hör hemma där.
Fredrik Malmberg lade grunden för Drakar och Demoner, det första svenska rollspelet, och det rollspel som blivit synonymt med rollspel i Sverige. Det rollspel som konkurrerade ut Dungeons & Dragons i Sverige. Och Malmberg beställde och gav ut både Mutant och Kult, som förra årets pristagare fått väldigt mycket cred för. Och alltså var den som spred rollspel som hobby som en löpeld genom Sverige.

Så Fredrik Malmberg är själva definitionen på "uträttat något för hobbyn". Eller snarare nästan "skapat den svenska rollspelshobbyn".

EDIT: så jag håller med, Paradox kontra Järnringen spelar liten roll i sammanhanget.

/M

solvebring

Superhero
Jag är ingen högersnubbe precis, ändå tänker jag att varför sysslar man annars med att driva företag om inte för att tjäna pengar? Dessutom snackar vi ju om den tiden då man faktiskt kunde leva på spel i Sverige, så med andra ord snackar vi om tider då folk försökte hålla igång marknaden och försörja sig. Jag tycker därför inte att det är så konstigt att Malmberg ville säkra licenser och kosing, för på den tiden spelade det roll; då var det ingen källarverksamhet som det kommit att bli idag. Och fatta mängden pengar som han petat in i allt vad spel heter genom åren. Har man investerat vill man ju också tjäna.

Förövrigt känns det skumt att döma killen för sådant han gjorde fel eller som han inte gjorde, än det han gjorde rätt och just gjorde, vilket är f-ing awesome – han kickade ju igång Rollspels-Sverige på riktigt och det är nog mycket tack vare honom som vi sitter här idag. Och varför döma en kille för hans affärssinne? ... Jag önskar att jag också hade det sinnet för affärer.

Jag tycker att Fredrik Malmberg är ett utmärkt förslag på listan bland nominerade. Även Tomas Arfert, och jag petar såklart mer än gärna in Anders Blixt också. ... Personer som antagligen inte sysslat med det de gör idag på det här sättet om det inte vore för personer som Malmberg.

Brynolf

Dum fan
Ett sådant här pris bör väl vara så opolitiskt som möjligt för att vara trovärdigt. Oavsett bakomliggande motiv, har man gjort mer bra än dåligt för hobbyn är man en giltig kandidat.

Själv nominerar jag gärna Erik Granström och Håkan Ackegård, för övrigt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Robert Jonsson said:
men det finns gott om folk som inte håller med er.
Jag vill bara höja ett varningens finger för att dra slutsaten att det finns "gott om folk som inte håller med" mig och Arfert, baserat på vad Fredrik Malmbergs belackare säger.

Så vitt jag vet finns det en handfull personer som historiskt sett har ett horn i sidan till Malmberg, några av dem med gott fog för det. De personerna är, såvitt jag vet, inte tillräckligt många för att benämnas "gott om".

Men jag kan ju förstås ha fel, men jag misstänker att det mycket är fråga om ett "echo chamber" när det gäller detta.

Även förra årets pristagare säger ungefär samma saker om Malmberg som jag och Arfert gör.

Sen tror jag att det är mycket en fråga om synen på "kreatör" kontra "producent". Malmberg var aldrig kreatören, och det tycker jag mig se ses med oblida ögon, det uppfattas mycket mer rätt och riktigt att vara just "kreatör", som t.ex. Jonsson, Petersén, Blixt, Granström, än att vara "producent" som Malmberg.

Jag tror att det paradigmet kommer att prägla diskussionen och även valet av pristagare ett tag framåt.

/M

Mogger

Hipsteranka
Magnus Seter said:
Sen tror jag att det är mycket en fråga om synen på "kreatör" kontra "producent". Malmberg var aldrig kreatören, och det tycker jag mig se ses med oblida ögon, det uppfattas mycket mer rätt och riktigt att vara just "kreatör", som t.ex. Jonsson, Petersén, Blixt, Granström, än att vara "producent" som Malmberg.
Oblida? Vår åsikt är väl lika blid som din? Jag tycker bättre om band som säger "fuck you" till giriga skivbolag, jag ser heller en indiefilm än en film som följer Hollywoodmallen för att sälja så mycket som möjligt. För mig är det samma sak med rollspel. Jag ser hellre fler spel än att aktörer som Paradox dikterar utgivning baserat på deras kalkyler.

Det har alltså inget med Malmberg som person att göra. Jag känner honom inte och har varit väldigt noga med att inte uttala mig honom.

Jag tror inte att jag är ensam om den här åsikten, och tycker inte heller att den är speciellt extrem eller kontroversiell. Jag anser helt enkelt att krav på lönsamhet i en bransch som saknar sådan är en smula orättvist, för att inte säga onödigt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Måns said:
Oblida? Vår åsikt är väl lika blid som din?
Att se något med oblida ögon betyder väl att man tycker att något är negativt? Att säga fuck you till giriga skivbolag är väl att se skivbolagen med oblida ögon? Att inte gilla lönsamhetskrav i branschen är väl att se lönsamhetskrav med oblida ögon?

Eller har jag missat något, eller typ allt, med hur ordet används?

/M

Sapient

Swashbuckler
Magnus Seter said:
Måns said:
Oblida? Vår åsikt är väl lika blid som din?
Att se något med oblida ögon betyder väl att man tycker att något är negativt? Att säga fuck you till giriga skivbolag är väl att se skivbolagen med oblida ögon? Att inte gilla lönsamhetskrav i branschen är väl att se lönsamhetskrav med oblida ögon?

Eller har jag missat något, eller typ allt, med hur ordet används?

/M
Nej, jag tror det är Måns som missat att "se med oblida ögon (på)" är ett talesätt, och därmed en fast konstruktion så att säga.

Men det är lite typiskt rollspelare att då VETA vad blid/oblid betyder och misstycka om användningen... :gremsmile: