Hubarth said:
Jag hyser absolut inget personligt agg mot Malmberg, har aldrig träffat honom, men jag tycker att han verkar vara en olämplig kandidat för ett rollspelspris i o m att hans agerande inte ger intryck av att han (numera) bryr sig särskilt mycket om rollspel.
Jag blir lite beklämd när jag läser detta.
Med andra ord, de i tråden som har träffat Malmberg, har arbetat med honom och inte har något ont att säga om honom, deras ord väger lättare än de som dömer Malmberg på tredjehandsuppgifter?
Jag är helt säker på att Malmberg gjort tvivelaktiga saker i affärer, fan, det har jag själv gjort utan att det var planerat. Att driva ett företag sätter ibland folk i väldigt jobbiga situationer, särskilt när ekonomi och avtal kommer in i bilden.
Och krocken mellan de som vill att kommersiella intressen ska ta ideella hänsyn, den krocken slutar alltid med att företagaren är boven. Vilket verkar vara det som är pudelns kärna här, att Järnringen, eller COG, skulle fått fortsätta med licenserna bara för att de är snälla och för att det där fult att vilja tjäna pengar på det man varit med och byggt upp.
Och säga vad man vill, Fredrik Malmberg var den absolut mest drivande kraften i att bygga upp den svenska rollspelshobbyn, mycket tack vare hans affärsmässighet. Det finns många andra som gjort betydande insatser, tex Michael Börjesson, och om historien varit annorlunda hade han haft den position eller roll som Malmberg kapade åt sig. Men det blev som det blev.
/Magnus