Nekromanti Rollspelsföretagens väg till onskefulla imperier

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Lösningen: Det enkla svaret

Eftersom det uppenbarligen inte finns ett enkelt svar på vilka söretag som är onda så föreslår jag följande system:

Företag med udda antal tecken i namnet anses vara goda.
Företag med jämt anta tecken i namnet anses vara onda.

Sedan kan vi på ett enhetligt sätt bojkotta och baktala i bästa samförstånd och känna den förbrödrande (och försystrande) gemenskapen och värmen sprida sig nu i juletid.

(Vafan, kan man behandla världspolitik godtyckligt så kan man väl göra det med speltillverkare?)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nä!

"Bortsett från att d20 uppenbarligen är ondskan inkarnerad så tror jag baserat på mina erfarenheter av att jobba på ett litet företag att man har ett mål framför näsan: att få ekonomin att gå ihop. Det är en fråga om att tjäna pengar, men inte för att bli rik utan för att gå runt.

Detta kan man ju tycka vad man vill om, men alternativet skulle vara att det inte gick ihop vilket innebär inga spel."


Det finns ett tredje alternativ: spel har ett egenvärde för konstruktören som konstruktören anser att det är värt att offra pengar för. Eller, om man så vill, det är kul att göra spel och det är kul att bli uppskattad. Skulle man få tillbaka de pengar som man lägger ut för att få spelet tryckt och spritt så är det en bonus, som kan plöjas ner i nästa spel eller modul som det är kul att göra.

För enligt min erfarenhet så är "gå runt" en utopi för rollspelsskapare. Möjligen kan det "gå runt" om man begränsar sig till trycket och distributionen. Men ska man tänka sig att leva på det (vilket jag inbegriper i "gå runt" när det gäller företag)... glöm det. Det är inte en slump att alla rollspelsskapare i Sverige utom Calle på Neogames jobbar med rollspel vid sidan av ett "riktigt" jobb.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Nä!

För enligt min erfarenhet så är "gå runt" en utopi för rollspelsskapare. Möjligen kan det "gå runt" om man begränsar sig till trycket och distributionen. Men ska man tänka sig att leva på det (vilket jag inbegriper i "gå runt" när det gäller företag)... glöm det. Det är inte en slump att alla rollspelsskapare i Sverige utom Calle på Neogames jobbar med rollspel vid sidan av ett "riktigt" jobb.
Vilket var ungefär min poäng. Man försöker inte tjäna pengar för att bli rik utan för att ha råd.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
Spelföretags storlek

Okej, lite spekulation här, men ni kan väl hjälpa till:

WotC - ett tjugotal fast anställda som designar rollspel - ett tjugotal etablerade frilansare

White Wolf - ?

SJGames - 10 anställda - ???

Rävsvans - ingen anställd - en person som styr och ställer - ett tiotal som seriöst hjälper till?

Rävspel - ingen anställd - Anders och Tove för Western, Anders B. för Gondica - ett tiotal som hjälper till av och till ???

NeoGames - 1 anställd ??? Hur många frilansare?

Järnringen - ???

Poängen är väl att i Sverige är det ingen, inte ens NeoGames, som skulle anses vara annat än independentskapare i staterna. Target Games räknades som en stor aktör ett tag, men det är också det enda rollspelsföretag i Sverige som detta hänt ur ett internationellt perspektiv.

Att då ändå teorin om "onda spelföretag" dyker upp i Sverige, och till exempel drabbar Krille, är fascinerande.

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
Lite kors-postning

Här är förresten mitt inlägg i debatten på Eon-forumet, om nån skulle vara intresserad.

--------
Det fenomen som Krille och Dante tar upp är ett av de mest fascinerande inom rollspelshobbyn (jag misstänker att den inte är begränsad till vår hobby, men det är här jag har mest erfarenhet av den).

Jag har två lite roliga exempel på hur detta kan ta sig uttryck, och hur fel det kan bli.

1. Äventyrsspel och Target Games

Under 90-talets slut bredde en populär teori om rollspelens förfall ut sig i rollspelssverige. Den gick i stora drag ut på att Drakar och Demoner var ett fantastisk bra rollspel så länge Äventyrsspel hade hand om det, men att det snabbt gick utför när de kapitalistiska svinen i Target Games tog över produktionen. Det fanns till och med rollspelare som daterade DoD som “före” och “efter” Target Games. Äventyrsspel var de sanna idealisterna och Target Games var de onda profitörerna.

Det fanns bara ett krux med den världsbilden.

Den var falsk.

Det första Drakar och Demoner gavs ut av ett företag som hette... just det, Target Games (tillsammans med Prince August). När Fred och Nisse på Target fick ruljangs på affärerna skapade de ett varumärke som skulle stå för rollspelen, och det fick bli Äventyrsspel.

Alltså samma företag, samma människor bakom kulisserna. Och ändå snubblade rollspelare på varandra i sin iver att påpeka att “Drakar och Demoner blev ett dåligt rollspel när onda Target Games tog över från snälla Äventyrsspel!”.

Behovet att ha ett ont företag att skylla på för att man inte kunde hantera sin egen nostalgi och vägrade inse att marknaden förändrar sig (i alla fall var det så för många), gjorde alltså att man uppfann en fiktiv uppdelning av ett företag, i ett ont och ett gott. För att kunna skylla allt ont på det nya, och drömma sig tillbaks till det gamla.

Som alltså aldrig funnits.

2. TSR och WotC

Den nuvarande kungen bland onda profitörer är Wizards of the Coast. Varför? De är störst, de köpte TSR och fick därmed Dungeons & Dragons. De är ett affärsdrivande företag. Det räcker så för en hel del kritiker.

Faktum är att WotC är så onda, att följande citat dök upp på D&D-forumet 2001-06-07, som ett svar på ett inlägg som observerade att Diablo II finns som D&D-moduler:

Så går det när Hederliga rollspelsföretag som i det här fallet TSR blir uppköpta av pengargiriga-boffer-äckel-Wizards-of-the-coast..

Flera av oss som varit med en stund hajade till, och drog på mungiporna. TSR hade genom historiens fördunklande morgondimma förvandlats till ett gammalt hederligt rollspelsföretag.

Vilket rimmar illa med den gängse bild som målades upp av TSR innan WotC köpte upp företaget: ett ondskefullt, profithungrigt konglomerat som till och med försökte varumärkesskydda ordet Nazi!

Den vitt utbredda stavningen av TSR var faktiskt länge T$R.

I ärlighetens namn ska jag väl påpeka att det finns en chans att personen som gjorde inlägget som hyllade de helylle grabbarna och tjejerna på TSR, faktiskt såg igenom all kritik, och förstod att TSR gjorde allt sitt bästa för hobbyns bästa.

Men för att vara uppriktig så tvivlar jag på det. Förklaringen är för mig glasklar: i sin iver att utmåla den nuvarande vinnaren WotC som ond, föll det sig helt enkelt naturligt att i blindo romantisera och hylla föregångaren TSR, trots att de de facto gjorde sig skyldiga till bra många fler fula knep för att vinna kriget om rollspelsmarknaden, än WotC har gjort, eller nånsin kommer att göra (enligt min romantiserade bedömning av dagsläget).

Själv fungerar jag tvärtom. Jag romantiserar alla företag som är aktiva idag, och tror dessa om allt gott och en fantastik känsla och hängivenhet för hobbyn och dess utövare. Vilket i och för sig kan vara fel minst lika ofta som det motsatta, men på nått sätt tycker jag att det är roligare att tro folk om gott, än att hela tiden leta efter nästa ondskans imperium.

--------

Magnus

(om Vindhand kors-postar sitt lilla svar på detta, lovar jag att kors-posta mit svar till Vindhands svar också :gremgrin:)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Lite kors-postning

på nått sätt tycker jag att det är roligare att tro folk om gott
Inte bara det, man kan plocka en imponerande knivsamling ur ryggen också! :gremgrin:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Rävspel: Gondica

Anders Blixt är stormästare, Åke Rosenius, Erik 'Nightowl' Sieurin och herrarna i Twin Engine (Nils-Erik och Kent-Ove Lindström) utgör kärntruppen. Jag är knappast medförfattare men lite mer än normal frilansis nuförtiden. :gremwink:

Annars medhåll...

...fast ytterst få spelföretag har fast anställda spelskapare. Redaktörer, layout etc körs av fast anställda - regelrätta författare och konstnärer/illustratörer hyrs ju på frilans. SJG har horder av dem men inte så många fasta.

Erik

TILLÄGG: Redaktörer etc är ju spelSKAPARE de också, iofs. Men ni vet vad jag menar!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Knivsamlingar...

Iofs har jag just gjort personliga erfarenheter - inga detaljer - men kontentan är att det är ganska dumt att gå och vänta på knivar i ryggen.

Det är då ens kontrahent börjar bära kniv, se.

På rpg.net har jag stött på spelskapare som verkat utveckla en paranoia mot alla jävla proffskonsumenter som liksom bara kommer och klagar på det de gör (ofta med Onda Kapitalist-argumentet i bakgrunden). I viss mån beror detta naturligtvis på den naturliga grinighet som dessa herrar (inga damer, än) kan uppbåda, men jag har kunnat se hur en del av dem blivit mer och mer nervösa, ungefär som högstadielärare som startar som vanliga människor men devolverar till ogres genom sin skräcktillvaro.

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Spelföretags storlek

"Rävsvans - ingen anställd - en person som styr och ställer - ett tiotal som seriöst hjälper till?"

På sin höjd. "Av och till" är en bra beskrivning på hjälpen. Mestadels är det speltest, korrekturläsning och ett par artiklar här och var.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Knivsamlingar...

Iofs har jag just gjort personliga erfarenheter - inga detaljer - men kontentan är att det är ganska dumt att gå och vänta på knivar i ryggen.
Precis, bättre att slå till först! :gremgrin:

På rpg.net har jag stött på spelskapare som verkat utveckla en paranoia mot alla jävla proffskonsumenter som liksom bara kommer och klagar på det de gör
Som programutvecklare vet jag hur det är. Det finns massor av idioter som kommit på att det är enkelt att föreslå en lösning när man inte förstår problemet. Hade läkare följt patienternas tyckanden lika mycket som vi programmerar ibland tvingas lyssna på användarna så skulle de behövt klippkort hos begravningsentrpenörerna. Och sen har de mage att klaga för att det inte fungerade att göra som de ville ha det!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
Redaktörer... hmmm...

....det där ger mig en idé till en artikel till Sverox, faktiskt!

Tackar så mycket!

Magnus
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Klart att bolagen vill gå + ju !

Tycker att det är en självklarhet att ett bolag som säljer saker t. ex rollsepl vill gå med + eller iaf gå jämnt upp. Det vore ju konstig annars..
Att ett bolag kansek fortästter på en idé är ju en bra grej åxå.. T. ex som Riotminds har gjortr
Sen att det kanske överproduceras en del ibland är ju inte så bra tycker jag eftersom jag hellre ser att de komem med kvalitativa saker än producerar sig till döds.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Lösningen: Det enkla svaret

Wizards of the Coast = 17 tecken
WotC = 4 tecken
Se hur lömska de är! De döljer sin ondska genom att skriva ut den långa benämningen på alla sina officiella produkter!

Men håll med om att det är ett elegant system i alla fall!
 
G

Guest

Guest
Att göra omslag till en film kan vara väldigt kompetenskrävande och det kan göras väldigt skickligt, men det är inte konst. Det är en beställd illustration.

Tycker illa om din attityd till konsten, jag anser att det finns tre saker som definierar konst.
- Det är inte nödvändigt för konstnärens överlevnad.
- Det är inte nödvändigt för att att konstnären ska få "koppulera".
- Konstnären säger att det är konst.

Sedan finns de såklart gradskillnader och mycket som anses vara konst stämmer inte in på detta (vem fan skulle vilja "leka" med Picasso annars).
Kort sagt, olika yrken och sysselsättningar kan vara olika mycket "konstnärliga".
Någon som lever på att göra airbrush målningar är i högsta grad en konstnär, även om det är hans enda sätt att tjäna pengar.
Däremot kanske inte personen som sätter ihop filmaffischen är ensam konstär, fotografen som tog bilderna, skådespelarna som poserade o.s.v. är även delvis upphovsmän.

Den breda massan är tyvärr för obildad för att uppskatta konst. De vill ha en dansvänlig basgång och lättihågkommen refräng.

Samma sak här... vad är det som gör att Britney Spears musik inte är konst? Hon (eller, hennes producenter) gör musik för att folk ska köpa den, men det betyder inte att de inte har en genuin önskan att göra bra musik. Sen om man uppskattar den eller inte är upp till den enskilda personen.
Och jag kan faktiskt inte se att man skulle uppskatta "svårare" musik bara för att man är bildad. Min morbror är utbildad psykiatriker och författare och hans favoritband är Manfred Mann vilket inte skiljer sig särskilt mycket från Brittan och andra kommersiella artister.


I övrigt tycker jag ofta att jämförelser med rollspel och andra media (film,musik,poesi) är ansträngda och märkliga.
Ett rollspel är ingen färdig produkt, du kan inte gå hem och lägga dig med ett rollspel i sängen och njuta. Det krävs en insats och och en hängivelse från din sida för att få ut allt ur ett rollspel. Även om du kan köpa dig till stora delar av upplevelsen är det fortfarande mycket jobb med att göra ett rollspel värt pengarna.
Jag har själv misslyckats några gånger vilket är otroligt surt, speciellt eftersom jag vet att det inte i så stor utsträcking beror på rollspelet utan på mig, vilket det inte gör när jag stänger av Dungeons and Dragons mitt i och går och spyr.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
coolhetsfaktor

Man anser sig äga rätten att spela spelet, det är mycket "coolare" att spela ett spel som inte så många andra spelar, helst skall de inte ens känna till spelet i fråga.

I.o.f.s. tror jag att independentspelen suger åt sig de flesta sådana. Vill man vara exklusiv och cool spelar man inte ett av de tre fyra svenska publicerade spelen. Då bygger man sitt eget eller letar reda på en smal indie-produktion...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Lite kors-postning

(om Vindhand kors-postar sitt lilla svar på detta, lovar jag att kors-posta mit svar till Vindhands svar också )

Jag kan länka istället: hopp
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Min teori.

Nu kan jag kontaminera den här så trevliga tråden med mina egna hemska åsikter... håll till godo... :gremgrin:

Jag tror båda sidor har sitt på det torra moraliskt sett.
Rollspelsproducenter menar i allmänhet väl. Vore de onda profitörer skulle de valt en annan branch.
Rollspelkonsumenter å andra sidan har vettiga anledningar till att byta åsikt om de forna favoriterna. Det är inte bara nostalgi, avundsjuka eller leda.

Hur går det ihop?

Enkelt: Det finns en gräns på hur mycket extramoduler man kan ge ut till ett spel innan man börjar skada spelet. Ger man ut för mycket extra regelmoduler, utbyggnader för världen o.s.v. så blir volymen ohanterlig. Värdet av varje modul sjunker, oavsett hur välproducerad den är, eftersom konsumenten är överlastad. Det blir dessutom svårare och svårare att _göra_ värdefulla och bra utbyggnadsmoduler som passar in.
Alla har nog hört folk ondgöra sig över hur överbefolkad WoD är eller hur jobbigt det är med 37sorters lönnmördare i DoD-91 o.s.v. Det är ett tecken på att gränsen överskridits och spelet skadats.

Kombinera detta med konsumenternas förväntning på att ett spel måste ha ständig utgivning för att vara "levande" så finns det ingen väg ut. Går det bra så att man har råd att producera i den takt det finns "behov" för så skrider man ofta i stormsteg mot smärtgränsen och punkten där man gått från att vara ett bra företag som jobbar för att få en så bra produkt som möjligt till att vara den onda profitören som pumpar ut skit. Utan att man gjort något annat än att följa marknadens krav. D.v.s. gjort som de nu så upprörda kunderna velat.

Företag som klarat sig undan detta är de som inte ger ut så mycket moduler eller ger ut moduler som är sant modulära. Chaosium har t.ex. gett ut massor av äventyr till CoC men det är inget problem... äventyr använder man en gång och sedan är de färdigt. Man "behöver" dem inte för att ha ett komplett spel. SJ Games & GURPS är ett annat exempel; trots regelmoduler så kommer fantasynissen inte störas av den stora mängden SF-moduler eftersom de behandlar en annan nisch än den egna.

Det är helt enkelt så att varken företaget eller konsumenten egentligen ändras så mycket. Produkten växer tills den blir för stor varefter dess värde sakta förtvinar. Konsumenterna uppfattar detta (men inser inte varför) och skyller på företaget. Företaget uppfattar konsumenternas attitydförändring (men inser inte heller varför) och skyller på konsumenterna. Fas 3. Företaget är döende.

Detta är dock bara en teori som känns rimlig just nu. Om ni vill såga i den så blir jag bara glad :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Stora företag och kvalitet

Jag kan absolut förstå att högre utgivningstakt och fler moduler innebär större risk för sämre kvalitet, men det sker inte med automatik.

Tänk så här: en sak folk ofta klagar på när det gäller datorer och multimediautrustning är att de blir föråldrade för snabbt. Den snabba utvecklingen som ger oss bättre och bättre grunkor innebär paradoxalt sett att grunkorna ses som sämre.

Detsamma gäller rollspel: det är ganska lätt att sätta sig in i D20-konsumentens situation där det kommer mer och mer D20-material varje dag. Ens eget material blir inkomplett och föråldrat snabbt som fasen. Monsters Manual känns inte lika bra om det kommer ut tre nya fräsha böcker med monster nästa månad.

Förenklat men kanske med ett korn av sanning?
 
Top