Re: Story of my life
Nu tycker jag dock att du undervärderar den bakgrund du hade skrivit eftersom du säger att den inte var värd något om det inte var för karaktärsdragen Allierad och Fiende. SL har ju all möjlighet i världen att ytnyttja din RPs livshistoria även om det inte ger dig några extra poäng att utnyttja.
Tro mig, jag undervärderar inte bakgrunden. Jag är
stensäker på att den inte hade spelat någon roll för äventyrens eller kampanjens del om det inte hade varit för karaktärsdragen.
Med ledning av att den spelledaren
aldrig har använt någon annan av de kanske trettiotalet bakgrunder som hans spelare har skrivit ihop tidigare (bakgrunder utan karaktärsdrag och Fate Points) så kan jag ganska säkert gissa att han inte skulle använda de här fem heller. Men nu gjorde han det, och inte bara min, utan de andra fyra spelarnas också.
Det ska också sägas att spelledaren är rätt inne på Vampire, och däri står det mängder med tips om hur man bygger krönikor, delvis baserade på rollpersonernas tidigare erfarenheter och liv. Men de tipsen verkade inte fastna. Däremot fastnade Babylon Project med en sida med regler och en sida med karaktärsdrag.
För min del är slutsatsen rätt klar: reglerna om karaktärsdrag och fate points gjorde äventyren, inlevelsen och spelledaren bättre. Det var en regel som definitivt hjälpte rollspelandet.
Jag måhända är rätt så cynisk, men spelledare är faktiskt rätt kassa i allmänhet (vilket spelare också är, så ingen ska känna sig diskriminerad). All hjälp är välkommen, även om den är i regelform. Det gör mig till en bättre spelare, och för den delen spelledare, och jag har upprepade gånger sett det hända med andra spelare och spelledare.