Nekromanti Rollspelsfrämjande regler?

MrG

Swashbuckler
Re: Ett praktiskt exempel

Kan vi inte ta diskutionen om friform vs regler (och vad som är egentligen är friform) i en annan tråd. Frågan om hur att uppmuntra mer gestalande rollspel med regler och trix tycker jag är hur intressant som helst och hör gärna mer tankar om det!

(och lita inte på vad folk som inte vill friforma själva skriver in i friformen :gremgrin:)

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: gestaltningsknep

Gemensama xp för gruppen att själva dela ut

Tycker jag är helt OK. Det var på detta sätt vi använde oss av vår "Oscars" där vi nominerade Rollpersonerna till olika kategorier. Därefter röstade vi helt enkelt fram vilken Rollperson som vann respektive kategori. Exempelvis "Häftigaste Stunttrick" eller "Äventyrets Tabbe".

Helt klart så ska jag återinföra denna variant i nästa kampanj. Dels för att man knyter ihop själva äventyret inom spelgruppen samt att det ger lite extra peppning inför nästa spelmöte.
Samtidigt med Oscars gjorde vi en genomgång med varandra där vi gick igenom vad vi tyckte fungerade bra med varje spelares rollspel och hur den spelaren plockade fram karaktären i sin rollperson och hur han lyfte fram nya saker kring sin rollperson i ljuset.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Story of my life

Tråden gällde inte huruvida regler som uppmuntrar "rollspelande" behövs, det gällde hur sådana regler kan utformas, vilket implicerar att man är intresserad av att ha dem.

Jo det har kanske spårat ur nedan lite kring just användandet av dessa regler. Men samtidigt ska man väl inte hämma en disskution kring reglerna.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Primetime Adventures fan-mail

Nja min tanke gick nog tidigare till att det finns spelare som lever för att deras rollformulär ska vara fyllt med ERF-poäng på varje färdighet innan spelkvällen är slut. Dvs de slår gärna ett slag för en handling (hoppar) i tid och otid oavsett om det behövs eller inte. Mest i jakten på ERF-poäng (godis). Så var min tolkning.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus

Men samtidigt ska man väl inte hämma en disskution kring reglerna.
Var inte ditt

Men vore det inte mer kul att rollspela fram detta...
lite spiken i kistan för den diskussionen?

Du frågar efter bl.a regler som kan främja "rollspelande". Några påpekar att det är en rätt vag term men ger exempel på flera varianter. Ett av vilka du bemöter med citatet ovan.

Vart tar man det vidare efter det?

Erik_N

Warrior
Re: Ett praktiskt exempel

Så det finns bara två läger? Friformare och regelmagnater... Jag känner mig utanför dessa grupperingar.
Äsch, jag menade inte så. Det var så klart dumt att börja blanda in dom gamla tankarna i onödan. My bad.

Vad jag menade var förstås att om det nu finns dom av oss (som det bevisligen gör) som uppskattar regler inte bara för saker som strid (personligen skulle jag uppskatta betydligt mindre fokus i reglerna för det i de flesta spel), men även sådant som relationer, så är det väl bara bra att diskutera hur sådana regler kan fungera och på vilka sätt dom kan hjälpa oss att rollspela?
Att det skulle kunna vara roligare utan sådana regler kan säkert många spelare hålla med dig om, men det är inte särskilt konstruktivt för de av oss som vill ha reglerna.

Smaken är delad. Tack och lov finns det utrymme för alla möjliga rollspelsparadigmer samtidigt..

Rickard

Urverk speldesign
Exakt min åsikt! [NT]

/Han som tycker det är väldigt svårt att diskutera med någon som säger "Nej, det funkar inte", trots 4-5 olika exempel på hur man ska gå tillväga (exemplena om att motivera vad tärningsslaget innebär av thark och Krille som helt har ignorerats av en viss person)

PAX

Jordisk Äventyrare

Ok! Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag dödade den disskutionen...

Men det var ju bara min åsikt kring det delmomentet. Viket inte betyder att jag kastar reglerna genom fönstret även om jag gärna vill det. Resten av spelgruppen har ju sitt att tillägga... Någonstans får man ju kompromissa.

Men jag kanske uppfattas som något envis bara för att jag inte tycker om en viss regel.

PAX

Jordisk Äventyrare
Relationsregler...

Ok!

Hur ska de se ut? Vad ska de tillföra spelet?

Wilmer

Hero
Primetime Adventures verkar ju äga! [ANT]

Här ska makas kampanjer, måste lära mina spelare att våga vara kreativa.

Krille

Super Moderator
Re: gestaltningsknep

Jo visst har det funnits med länge och är etablerat, men det verkar tyda på att det funkar och om folk tar upp frågan kan man väll få komma med det gamla svaret också.
Det kan också tyda på att det inte funkar, eftersom det hela tiden måste ältas om och om igen, trots att det inte bara ältas om och om igen utan även står i klartext i spelen ifråga.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: TSOY och Keys

Keys låter intressant eftersom de ger XP på rollspelande som kanske annars skulle gå förbi obemärkt och inte belönas.

Är gränserna för XP fördefinierade för varje Keys i spelet? Dvs. hur vet jag om det är 2 XP eller 5 XP som gäller?

Krille

Super Moderator

Nu tycker jag dock att du undervärderar den bakgrund du hade skrivit eftersom du säger att den inte var värd något om det inte var för karaktärsdragen Allierad och Fiende. SL har ju all möjlighet i världen att ytnyttja din RPs livshistoria även om det inte ger dig några extra poäng att utnyttja.
Tro mig, jag undervärderar inte bakgrunden. Jag är stensäker på att den inte hade spelat någon roll för äventyrens eller kampanjens del om det inte hade varit för karaktärsdragen.

Med ledning av att den spelledaren aldrig har använt någon annan av de kanske trettiotalet bakgrunder som hans spelare har skrivit ihop tidigare (bakgrunder utan karaktärsdrag och Fate Points) så kan jag ganska säkert gissa att han inte skulle använda de här fem heller. Men nu gjorde han det, och inte bara min, utan de andra fyra spelarnas också.

Det ska också sägas att spelledaren är rätt inne på Vampire, och däri står det mängder med tips om hur man bygger krönikor, delvis baserade på rollpersonernas tidigare erfarenheter och liv. Men de tipsen verkade inte fastna. Däremot fastnade Babylon Project med en sida med regler och en sida med karaktärsdrag.

För min del är slutsatsen rätt klar: reglerna om karaktärsdrag och fate points gjorde äventyren, inlevelsen och spelledaren bättre. Det var en regel som definitivt hjälpte rollspelandet.

Jag måhända är rätt så cynisk, men spelledare är faktiskt rätt kassa i allmänhet (vilket spelare också är, så ingen ska känna sig diskriminerad). All hjälp är välkommen, även om den är i regelform. Det gör mig till en bättre spelare, och för den delen spelledare, och jag har upprepade gånger sett det hända med andra spelare och spelledare.

Erik_N

Warrior
Re: Relationsregler...

Jag har inte tid att utveckla det här särskilt mycket just nu (ska iväg och jobba), men återkommer gärna till ämnet.

Jag tror man kan säga att genom att reglera vilka relationer en karaktär har till sin omgivning gör att spelaren får mer "makt" över sin egen karaktär. Det blir mindre upp till spelledarens godtycke om jag faktiskt har ett tärningsvärde att slå om jag t ex behöver en viss typ av NPC i mitt kontaktnät.

Krille har redan beskrivit hur en sådan här egenskap sedan kan leda till kreativa processer mellan spelledare och spelare - bara för att man klarat sitt slag som säger att man har de nödvändiga kontakterna betyder ju inte att man är klar. Det vore ungefär lika illa som att i en strid slött säga "jag hugger" och rulla sin tärning.

PAX

Jordisk Äventyrare

Håller med om att SL i de flesta fall är rätt så kass på att återanvända RPS bakgrundsbeskrivningar. Men det beror kanske även på hur de skapas. Om spelaren skriver hemma på kammaren så får SL "bara" läsa storyn senare. Kanske bättre är att jobba fram beskrivningen mellan fyra ögon.

Sen gäller det ju som spelare att ta fram sin bakgrund själv i spelet. " Ja som min gamle Kapten alltid sa: Ett flintlåsvapen mår bra av lite kärlek. He he he..."

I ditt fall med denna SL skulle jag nog rytit till tidigare. För har jag satt mig ner och plitat 3-5 A4 sidor bakgrund då vill jag gärna ha lite feedback.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Re: TSOY och Keys

Antalet XP är förbestämt. Det är antingen 1 eller 3 för Keys som är rena motivationer. Annars är det 1, 2 eller 5 XP för ganska brett applicerbara handlingar på en eskalerande skala där 5 XP oftast handlar om att riskera eller offra något för det.

Det här finns angivet i reglerna och det är annars rätt lätt att göra egna. Jag hittade på Key of Disobedience när jag skrev min post t.ex.

En del av finessen är också att varje spelare blir belönad för vad hon själv valt är spännande. Och som SL i TSOY tittar man först och främst på Keys när man gör sina förberedelser så det är ju ofelbart att spelandet kommer att handla om de sakerna.

Och jag poängterar igen att man alltså kan lösa in dem och köpa nya (för de XP man fått för den förra) om man skulle tycka att man var färdig med eller valt en tråkig Key från början.

Det här utvecklar i sin tur både rollpersonerna och historien eftersom historien handlar om rollpersonerna.

Krille

Super Moderator

Om spelaren skriver hemma på kammaren så får SL "bara" läsa storyn senare. Kanske bättre är att jobba fram beskrivningen mellan fyra ögon.
Det är en tanke, men min erfarenhet är att spelledare hellre vill dona med äventyret än att prata bakgrunder. Förmodligen kommer det av att han måste prata med fem-sex spelare om deras respektive rollpersoner, och det är rätt mycket tid som går åt där, som han ofta hellre lägger på något vettigt.

Sen gäller det ju som spelare att ta fram sin bakgrund själv i spelet. " Ja som min gamle Kapten alltid sa: Ett flintlåsvapen mår bra av lite kärlek. He he he..."
Den sortens bakgrundsindragande leder mest till lite smaksättande, lite på samma sätt som små quirks i GURPS eller andra små irriterande handlingar som man lägger till sin rollperson för att få den att sticka ut ur mängden. Däremot leder den inte till så mycket mer.

För har jag satt mig ner och plitat 3-5 A4 sidor bakgrund då vill jag gärna ha lite feedback.
Det här är en annan sak: spelledare (har jag märkt) har inte ork och lust att sätta sig in i långa bakgrundsstårysar. Det är förmodligen en bidragande orsak till att bakgrunderna aldrig hamnar i äventyren: blir de inte lästa så hamnar de inte i äventyret heller.

Min rekommendation är att 3-4 sidor bakgrund ska du hålla för dig själv. Spelledaren ska ha en halv till en A4-sida, och det lättläst och gärna i punktform. Kan du inte sammanfatta din bakgrund till så lite och göra den så prydlig så kommer 95% av Sveriges spelledare nästan garanterat inte läsa den.

PAX

Jordisk Äventyrare

Det är en tanke, men min erfarenhet är att spelledare hellre vill dona med äventyret än att prata bakgrunder. Förmodligen kommer det av att han måste prata med fem-sex spelare om deras respektive rollpersoner, och det är rätt mycket tid som går åt där, som han ofta hellre lägger på något vettigt.

I de längre kampanjer jag spelat har vi alltid skapat rollpersoner bara mellan spelare och SL. Visst har det tagit tid men resultatet har alltid blivit lyckat. Samtidigt har SL alltid en möjlighet att plocka in lite element i RPns bakgrund som han redan kanske vet skall vara med i kampanjen senare. Men då krävs ju att SL redan har en klar kampanjidé.

Den sortens bakgrundsindragande leder mest till lite smaksättande, lite på samma sätt som små quirks i GURPS eller andra små irriterande handlingar som man lägger till sin rollperson för att få den att sticka ut ur mängden. Däremot leder den inte till så mycket mer.

Jo men om dessa små berättelser och antydningar återkommer så blir det karaktärshöjande och ger en bild av RPns tidigare liv.

Det här är en annan sak: spelledare (har jag märkt) har inte ork och lust att sätta sig in i långa bakgrundsstårysar. Det är förmodligen en bidragande orsak till att bakgrunderna aldrig hamnar i äventyren: blir de inte lästa så hamnar de inte i äventyret heller.

Åter igen beror det nog helt och hållet på vilken typ av SL du är. Det låter som du har spelat med SL som bara ägnar sig åt äventyrsskapande. Får jag en historik på RPn av spelaren så gör jag en kopia och ögnar kanske först igenom den. Men sedan försöker man ju plocka ut bitar som kan ge stoff att bygga eventuella äventyr eller SLPs på.

Tydligen tillhör jag de andra 5%.