Fyra figurer i min DoD91-box (NT)
NT = No Text (Ingen text)
NT = No Text (Ingen text)
Sorry, men den köper jag inte. Den första boken med "Advanced Dungeons&Dragons" på omslaget var Monster Manual som kom ut 1977. Men det var inte förrän i augusti 1978, med släppet av Player's Handbook, som det på allvar började ses som ett spel skilt från det Dungeons&Dragons.vi spelat i flera år.<font size="3"> 1976 </font size>
Advanced Dungeons & Dragons
Jag känner knappast igen mig i den här beskrivningen. Jag har sedan ca 1980 ansett att RuneQuest/BRP/gamla fina DoD är bättre än D&D/AD&D/D20. Jag spelar nästan aldrig fantasy, utan föredrar SF. Jag gillar inte att spela CoC, även om det är kul att läsa. Traveller var jättestort 1977-85 och det var min favorit dåförtiden. Därför föredrar jag att kliva ett steg bakåt i tiden och ställer mig bredvid Oldtimer som började med rollspel ungefär när jag började med krigsspel för mer än 30 år sedan.Generation 2, Gammelsimplisterna, började spela i den avlägsna urtid då Dungeons & Dragons fortfarande var häftigare än Drakar och Demoner, och i regel försvarar de nog fortfarande det. De flesta i generationen spelar DoD, D&D, AD&D, Rolemaster eller dylikt än, men har utvecklat och förändrat sitt spelande genom decennierna i mycket varierande omfattning. Ofta älskar de fortfarande Call of Chtulhu, men spelar det aldrig. I regel är de D20 eller AD&D-entusiaster och ofta titaner på sveriges rollspelsscen (Daniel Schenström, Magnus Seter, Anders Blixt), men det finns några som har övergivit de simplistiska fantasyrollspelen och prövat nya spelstilar och genrer. Ofta gör de egna spel med ganska simplistiska regelsystem - Krille är ett utmärkt exempel.
Den här tycker jag är mest korrekt och bäst.Generation 1: Hobbyns födelse och tidiga utveckling.
Generation 1a: Motsvarande för den svenska delen kom under åttitalets början.
Generation 2: Hobbyns fördjupning. Mer, större, bättre. Åttitalet i allmänhet (i Sverige sent åttital) kännetecknas av fördjupning och specialisering. Den stora optimismen råder.
Generation 3: Hobbyns förgrening. På grund av att rollspelsbubblan sprack så försöker man nu överleva, och gör det genom att diversifiera sig och experimentera. Även dekstoprevolutionen märks, och fläsk och extra flåd kännetecknar spelen.
Generation 4: Konsollideringsfasen. Hobbyn kastar det som inte funkade, och börjar om från början med beprövade kort.
Generation 5?: Jag vet inte om den börjat än, men möjligen skulle den kunna handla om en ny diversifiering. Med en stabil bas så försöker man nu fånga upp nya riktningar. Ska det lyckas så behövs en ny "rollspelsbubbla" à la åttitalet, eller i alla fall nytt blod i hobbyn.
Det kan jag ställa mig bakom. Mitt gäng spelade mycket WoD-spel när de kom, men efter ett tag gick vi tillbaka till vad vi uppfattar som gamla klassiker (tex Pendragon, Palladium, ADD) blandat med andra icke WW-spel. Några var WoD-fanboys med prettovarning ett tag, men de är nu botade från sina vanföreställningar.De som började med DoD och Mutant på det glad åttitalet är faktiskt ganska sällan samma typer som hoppade WoD-vagnen som ivrigast.
Tack... Jag är själv en av de få någorlunda etablerade knattarna på wrnu, är ganska stolt över det. Dock så stavar jag ganska hyfsat (läs: jättebra!), och personligen tycker jag inte att Hjalle är så jättefånigt. Men, nog är jag knatte alltid, föddes 91 och började spela 2001, och då Eon. Såklart. Har aldrig spelat något annat, men är, som den typiske knatte du nämner, mycket nyfiken på annat också. Sedan spelar jag visserligen inte med knattar, så jag är inte helt klockren... Men, en knatte är jag. Heja mig!Generation 5 är knattarna. De började spela under mycket sen 90-tal eller rentav 2000-talet, och några är tillochmed födda på 90-talet. De har ofta fåniga forumnamn och tendenser till felstavning, men långt ifrån alltid - liksom generation 4 är de ganska diversifierade. Typiskt spelar de Eon eller DoD6, men kan tänka sig att pröva det mesta - i öppenhet för nya intryck överträffar de egentligen alla tidigare generationer. Många av de som dyker upp på forumet har problem med sina spelgrupper och hade önskat sig andra spelare eller en annan spelstil, också det ett fenomen som sällan återfinns hos andra generationer. Knattarna är vår framtid, helt enkelt, och det är ingen dålig framtid alla gånger.