Nekromanti Rollspelsgenerationer

Lycan

Hero
Re: Rollspelsgenerationer, Ymir-edition

Du undviker frågan. Nå, jag är nyfiken, vad är jag? :gremwink:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Rosen är subjektiv (-:

Just därför vänder jag mig emot en ihopslagning av gen 1 och gen 2 (åtminstone som jag själv kategoriserade dem i mitt andra inlägg). Hobbyns födsel var ju en avknoppning från en annan, redan existerande hobby; gen 1 som växt upp med brädspel kändes ofta igen på en syn på rollspelen som... en sorts brädspel, fast med SL:ande och lite mindre brädande. Folk som hade startat med rollspel från början betraktade dem på ett lite annat sätt.
Jag håller med Rosen här. Generation 1-rollpelandet i mitten/slutet av 1970-talet i Göteborg rymde (oavsett vem som var spelledare) mycket kartor, figurer, speldata och strider, medan ROLLspelandet låg i bakgrunden. Det var klar brädspels- och tabletopfältslagsstämning över äventyren, som främst var enkla grottröj. Jag började spela brädspel 1973, tabletop 1974 och rollspel 1977* , så för mig var detta dåförtiden en okontroversiell inställning till hur man spelade.

ROLL-elementet fick större betydelse under den lååånga Travelller-kampanj jag spelledde 1978-82. Där pressade jag efter en tid spelarna till att skriftligen definiera sina rollpersoners personligheter, åtminstone med några nyckelord, bara för att slippa ha att göra med ett gäng gaussgevärsviftande Jesse James-epigoner.

*D&D ursprungsversionen, Metamorphosis Alpha och Empire of the Petal Throne. 1978 övergick jag till Traveller.

Pom

Swashbuckler

Jag håller med om att det kan vara bra med lite färre generationer. Men jag får intrycket att det är mer smak än kronologi som spelar in när spelarna skall kategoriseras; alltså att spelare i en av dina generationer binds samman mer av vad de spelar än när de började spela.

Detta är inget fel, men kanske är en annan term än det strikt tidsbundna "generation" bättre. Det finns en kronologisk komponent i ditt resonemang, men den är inte avgörande.

Ymir

Liten kantbaron

Men jag får intrycket att det är mer smak än kronologi som spelar in när spelarna skall kategoriseras; alltså att spelare i en av dina generationer binds samman mer av vad de spelar än när de började spela.
Tss! Visa mig en enda nysimplist på över 30 eller under 18 år!

Nej, på samma sätt som det hos den femte generationen kinesiska filmskapare finns tydliga tendenser (landsbygdsångest med snö) som radikalt skiljer sig från dem hos den sjätte generationen (storstadsångest med neon) finns det hos den andra generationen rollspelare tendenser som är annorlunda än de hos den tredje generationen. Det var dessa jag ville fånga, och givetvis blir det inget annat än generaliseringar då.

- Ymir, tendensiös, men ingen hedenhös

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Rollspelsutgivningkronologi (låååångt) …

Visserligen håller jag med Ymir om ungefär hur generationerna bör indelas, men eftersom jag farit omkring över Internet för att (genom gediget detektivarbete) hitta utgivningsår på så många rollspel jag bara orkade tänkte jag ändå posta det jag funnit. Även om det inte till någon hjälp för generationsindelningen kanske det kan intressera någon (dessutom är jag listfreak, så för mig är det intressant).

Nedanstående lista (nästan 300 titlar) är långt ifrån komplett. Jag har bara inkluderat tryckta spel på svenska eller engelska. Svenska spel är markerade med fetstil. Listan innehåller säkert en del fel. Den som säkert vet med sig att jag goofat något utgivningsår, eller glömt bort något viktigt spel, får gärna rätta mig.

<font size="3">1974</font size>
Dungeons & Dragons

<font size="3">1975</font size>
Boot Hill
Empire of the Petal Throne
En Garde!
Tunnels & Trolls

<font size="3">1976</font size>
Bunnies & Burrows
Metamorphosis Alpha

<font size="3">1977</font size>
Arduin
Chivalry & Sorcery
The Fantasy Trip
Traveller

<font size="3">1978</font size>
Advanced Dungeons & Dragons
Gamma World
RuneQuest

<font size="3">1979</font size>
Bushido
Villains & Vigilantes

<font size="3">1980</font size>
Basic Role Playing
DragonQuest
The Morrow Project
Rolemaster
Space Opera
Top Secret

<font size="3">1981</font size>
Aftermath!
Call of Cthulhu
Champions
Crime Fighters
Privateers & Gentlemen
Stormbringer

<font size="3">1982</font size>
Behind Enemy Lines
Drakar och Demoner 1
Gangbusters
Middle-Earth Role Playing
Paranoia
Star Frontiers
Star Trek
Starfleet Voyages

<font size="3">1983</font size>
Dungeons & Dragons Basic Set
HârnMaster
James Bond 007
Lords of Creation
Mercenaries, Spies & Private Eyes
Palladium Fantasy RPG
Powers & Perils
Recon

<font size="3">1984</font size>
The Adventures of Indiana Jones
Chill
Drakar och Demoner 2
ElfQuest
Flashing Blades
Heroes Unlimited
Justice Inc.
Marvel Super Heroes
Mutant 1
Skyrealms of Jorune
Toon
Twilight 2000

<font size="3">1985</font size>
Adventure!
Chock
Conan
Danger International
DC Heroes
Doctor Who
Dragon Warriors
Drakar och Demoner Expert
Fantasy Hero
Judge Dredd
King Arthur Pendragon
Masters of the Universe
Space Master
Teenage Mutant Ninja Turtles

<font size="3">1986</font size>
Delta Force
Dungeons & Dragons
Freedom Fighters
Ghostbusters
GURPS
Hawkmoon
Mechwarrior
Mutant 2
Phoenix Command
The Price of Freedom
Sagan om Ringen-rollspelet
Traveller 2300
Warhammer Fantasy Role Playing

<font size="3">1987</font size>
Cyborg Commando
Drakar och Demoner 3
En Garde!
Living Steel
MegaTraveller
Star Wars
Talislanta
Teenagers from Outer Space
TWERPS

<font size="3">1988</font size>
Ars Magica
Cyberpunk
Macho Women with Guns
Ninjas & Superspies
Skuggornas Mästare
Stjärnornas Krig

<font size="3">1989</font size>
Advanced Dungeons & Dragons 2nd Ed
Batman RPG
Cyberspace
It Came from the Late, Late, Late Show
Khelataar
Lace & Steel
Prince Valiant
Shadowrun
Space 1889
Western 1
Mutant 2089

<font size="3">1990</font size>
Aliens
Buck Rogers
Cadillacs and Dinosaurs
Chill 2
Cyberpunk 2020
Hero System
Rifts
Torg
Wastelands

<font size="3">1991</font size>
All Star Wrestling
Amber
Dark Conspiracy
Drakar och Demoner 91
Kult
Vampire – The Masquerade
The World of Synnibarr

<font size="3">1992</font size>
Dream Park
Mutant RYMD
Nephilim
Over the Edge
Tales from the Floating Vagabond
Too Hard to Duck!
Trollvinter
Werewolf – The Apocalypse

<font size="3">1993</font size>
Amazing Engine
Bram Stoker’s Dracula
Earthdawn
Elric!
Mage – The Ascension
Mutant Chronicles
Neotech
Shatterzone
SLA Industries
Traveller – The New Era
Underground
The Whispering Vault
World Wrestling Federation RPG

<font size="3">1994</font size>
Castle Falkenstein
Drakar & Demoner Chronopia
FUDGE
HOL – Human Occupied Landfill
Viking
Wraith – The Oblivion

<font size="3">1995</font size>
Aria
Changeling – The Dreaming
Everway
Neoviking
Puppetland
Rapture – The Second Coming

<font size="3">1996</font size>
Bubblegum Crisis
Conspiracy X
The D6 System
Deadlands – The Weird West
Dragonlance: Fifth Age
Eon
Fading Suns
Feng Shui
Hong Kong Action Theatre!

<font size="3">1997</font size>
Alternity
The Babylon Project
Big Eyes, Small Mouth
Blue Planet
Fuzion
In Nomine
Legend of the Five Rings
Men in Black
Trinity

<font size="3">1998</font size>
Gemini
Gondica
Marvel Super Heroes Adventure Game
Parabellum
Swashbuckler
Tribe 8
Usagi Yojimbo
Western 2

<font size="3">1999</font size>
7th Sea
Aberrant
Agone
DC Universe
The Extraordinary Adventures of Baron Münchausen
Hunter – The Reckoning
Lejendary Adventure
Neotech 2
Nobilis
Stargate SG-1
Unknown Armies

<font size="3">2000</font size>
All Flesh Must be Eaten
d20 System
Drakar och Demoner 6
Dune
Dungeons & Dragons 3e
The Dying Earth RPG
Eon II
Hero Wars
Orkworld
Svenil rollspelet

<font size="3">2001</font size>
Exalted
HackMaster
Little Fears
The Metabarons
Mummy – The Resurrection
Rune
Star Wars d20
Wuthering Heights Roleplay

<font size="3">2002</font size>
Action! System
Buffy – The Vampire Slayer
d20 Modern
Call of Cthulhu d20
Demon – The Fallen
Discworld RPG
Engel
Everquest
Farscape
Godlike
Hellboy
Lord of the Rings
Mechanical Dream
Mutant: Undergångens arvtagare
Mutants & Masterminds
The Riddle of Steel
Splatter
Star Trek RPG

<font size="3">2003</font size>
Babylon 5
Drakar och Demoner 6: reviderad utgåva
HARP – High Adventure Role Playing
HeroQuest
Marvel Universe RPG
Savage Worlds
Sengoku
Victoriana
Västmark

<font size="3">2004</font size>
a/state
Conan – The Role Playing Game
Eon III
Lone Wolf
Paranoia XP
Skymningshem: Andra Imperiet
The World of Darkness

Gordeg

Hero
Fråga: DoD-utgåvor

Tack för en intressant lista. Du kanske har tillräckligt bra koll för att kunna svara på en fråga jag ställde mig igår.

Efter att ha läst den här tråden letade jag upp min gamla Drakar&Demoner-box (den svarta) för att kolla vilken upplaga den är. Jag fann att den är "3:e utgåvan", men förordet från 2:a utgåvan är också inkluderat. Första utgåvan kom -82, andra utgåvan kom -84, tredje utgåvan (som står hemma hos mig) kom -85. Ändå är jag ganska säker på att den svarta boxen gavs ut i senare tryckning än den jag äger för jag har sett en upphottad version med andra bilder mm.

Inga tveksamheter om vad som är DoD1, DoD2 och DoD6. Men 3-5? Är det Chronopia som är DoD5? Är DoD91 lika med DoD 4? Och vad är i så fall DoD3?

Gordeg, förvirrad idag

Dante

Staff member
Svar: DoD-utgåvor …

Chronopia är mycket riktigt DoD5 och Drakar och Demoner 91 är DoD4.

DoD3 brukar allmänt anses vara Drakar och Demoner Expert (eller inte).

Alla de olika upplagorna av »den svarta boxen« räknar jag som DoD2, eftersom innehållet inte förändrats i någon större utsträckning. Men åter andra tycker att »den grönsvarta boxen« med förändrad logotyp är DoD3.

För ett briljant och klargörande inlägg om vad som skiljer en upplaga från en utgåva: klicka här. :gremsmirk:

Krille

Super Moderator
Re: Fråga: DoD-utgåvor

"Är det Chronopia som är DoD5? Är DoD91 lika med DoD 4? Och vad är i så fall DoD3? Och vad är i så fall DoD3?"

DoD4 är 91 års utgåva och DoD5 är Chronopia. DoD3 är enligt gängse uppfattning den grönsvarta boxen. Elric på framsidan som vanligt, svart ram runt den, men boxens sidor har en grön tonplatta på vilken Drakar&Demoner-loggan ligger. DoD2 är den helsvarta boxen, utan tonplattan på sidorna.

Det förekommer viss skillnad i inlagan i regelboken (mer spelledarhjälp, vill jag minnas), men den stora skillnaden (förutom boxen) är introäventyret som stoppades in i boxen. Nu kommer jag inte ihåg exakt vilket som följde med vilken, men jag är säker på att Sarkath Hans Gravvalv följde med tvåans första tryckning, och Spindelkonungens Pyramid/Skelettbyns hemlighet har bundlats med någon utgåva eller tryckning. Jag tror att trean hade äventyrspaket 1 med, men jag är faktiskt inte säker.

...sen har jag fått för mig att tvåan hade golvplan med papperssilhuetter, men trean hade golvplan med tennfigurer. Men det var ju tjugo år sedan, så jag minns faktiskt inte.

Dante

Staff member

»DoD3 är enligt gängse uppfattning den grönsvarta boxen.«

Det tycks som om våra gängse uppfattningar skiljer sig åt. :gremwink:

Krille

Super Moderator
Gängse uppfattningar

"Det tycks som om våra gängse uppfattningar skiljer sig åt."

Typ. Expert var inte så mycket version 3 (den stod ju inte för sig själv) som en påbyggnad, så jag vill inte räkna den som en ny version. Jag vet att en del inte håller med mig om den slutsatsen och att de har diverse motiveringar, men det faktum att Expert inte är en självständig utgåva befäster min ståndpunkt för mig. Och för sjutton, kan Eon2 betraktas som en ny utgåva så kan väl den gröna boxen också betraktas som en ny utgåva.

Gordeg

Hero

Tack ska ni ha i alla fall, nu vet jag åtminstone att jag inte ljög när jag skrev att jag började med DoD2...

Gordeg

Dante

Staff member
Jo, du har nog rätt …

Jag tror jag stirrade mig blind på att EDD förvandlade DoD till ett helt nytt spel och att alla som spelade med svarta (och svartgröna) boxar (utan EDD) i grunden spelade samma spel. Men faktum är ju att EDD kunde användas till samtliga svarta (och svartgröna) upplagor/utgåvor ända fram till DoD91.

Så visst bör »den svartgröna boxen« vara DoD3.

Pom

Swashbuckler

Tss! Visa mig en enda nysimplist på över 30 eller under 18 år!
Jo, själva vitsen med en kronologisk indelning är ju att påvisa samband mellan tidpunkten för spelstarten och hur man spelar. Tidpunkten är förstås också avhängig av ens ålder i någon mån, det håller jag med om. Man kan inte gärna börja spela innan man är född, och även om det är stor spridning är rollspel vanligare i vissa åldrar.

Min invändning var mer att eftersom du fann grupperingar som var av samma ålder men ändå hade olika preferenser så vore ett annat ord än generation kanske bättre.
Dina nysimplister kunde ju t ex delas in i 2 stora och 1 liten grupp enligt vad du skriver, trots att de tillhör samma generation.

Krille

Super Moderator
Re: Rosen är subjektiv (-:

Men det köper jag. Då delar vi isär generation 1 till generation 0 och generation 1 (så slipper jag ändra siffrorna :gremgrin:).

Eksem

Champion

DoD3 hade dessutom till viss del andra illustrationer än vad DoD2 hade, har jag för mig. Ankorna ser i vilket fall olika ut mellan de olika böckerna, det är jag till 90% säker på. Men jag ska göra lite fler gissningar:

I DoD2 följde först Sarkath Hans Gravvalv med, och i DoD2.1 följde istället Spindelkonungens Pyramid med. Det kan ha varit något annorlunda med golvplanen och silhuettfigurerna (och reklambladet) mellan de två också.

I DoD3 tror jag det var tennfigurer och Äventyrspaket 1 som följde med, men inte med första varianten. Det finns en DoD3 från 87 med helt andra illustrationer, layout och annat förord (som saknar förordet från DoD). Äh, nu snurrar jag in mig själv i det här.

Alltså, det Drakar och Demoner som Expert var ett tillägg till finns i följande varianter:

Drakar och Demoner 2 (84)
Drakar och Demoner 2.1 (?)
Drakar och Demoner 3 (85)
Drakar och Demoner 3 med ny layout och annat förord (87)

Fördelat över dem är alltså golvplan, reklamblad, silhuettfigurer, (tennfigurer?), Sarkath Hans Gravvalv, Spindelkonungens Pyramid, Äventyrspaket 1.

Sodivra

Champion

Den här modellen med breda tidsbaserade generationer tycker jag säger mer än den ursprungliga modellen med en massa olika generationer för specifika spel. (Men där var ju tydligen inte målsättningen att säga något om spelarna heller, iallafall inte i denna inkarnationen. :gremwink:)

Frågan är väl om vi (du) kan säga så mycket om de olika generationerna. Hur får man en sådan överblick? (Om man inte gör som Krille då, och mäter strömningar snarare än spelare, under sin karriär som rollspelare) Överhuvudtaget tycker jag att strömnings-perspektivet är mer lyckat, (Mäta publikationer snarare än spelare, kategorisera hobbyn snarare än personer, och utgår från hobbyn) skulle man inte kunna utgå från trender i hobbyns historia, för att sedan gå igenom tendenser för olika spelare att attraheras till olika trender?

Din modell tycks visserligen stämma rätt siffermässigt med Krilles, vilket väl tyder på en viss konsekvens. (Samma siffror på samma generation) (Om jag nu tjatar om Krille så, så borde jag kanske svarat på hans inlägg, men ditt var fläskigare. :gremgrin:)

Och har verkligen generation 3-konservativa försvunnit i märkligt stor grad?

Mekanurg

DoD3 hade dessutom till viss del andra illustrationer än vad DoD2 hade, har jag för mig. Ankorna ser i vilket fall olika ut mellan de olika böckerna, det är jag till 90% säker på. Men jag ska göra lite fler gissningar:
DoD3 kom 1987: Jens Prenke illustrerade den utgåvan. Dessutom byttes typsnittet till Barcelona, samma som hade använts i DoD Expert och DoD Gigant . Det blev en del ändringar inuti spelet eftersom vi ändå skulle göra nya sättningar och tryckplåtar. Vidare lade Ä-paket 1 in som introäventyr.

Det var 18 år sedan, men jag minns fortfarande en del av detaljerna kring detta.

Mekanurg

Nollans sanna natur

0 = Tom Bombadil, även känd som Iarwain ben-Adar (="den äldste utan fader" på sindarin).

1 = Ent

Stämmer det?

Eksem

Champion

Ah, så nu börjar det likna någon slags komplett bild här!

Så det finns bara en version av DoD3, alltså? Och den hade Äventyrspaket 1? Hade den tennfigurer i lådan, eller har det aldrig legat några tennfigurer i någon låda (Magiboxen hade väl tennfigurer, eller?)?

Om jag får gissa igen då:
<ul type="square">
[*]Drakar och Demoner 2, med Sarkath Hans Gravvalv, Golvplan, Silhuettfigurer
[*]Drakar och Demoner 2.1 (delvis nytt förord), med Spindelkonungens Pyramid, Golvplan, Silhuettfigurer
[*]Drakar och Demoner 3 (nytt förord, nya illustrationer och ny layout), med Äventyrspaket 1, Golvplan, Tennfigurer
[/list]

Saxifrage

Hero
Khelataar

Khelataar gjorde väl nästan en grej av att vara pretto. Bara namnvalet var ju extremt i sig, att släppa ett spel med ett outtalbart namn när det dominerande fantasyspelet heter "Drakar och Demoner" får väl anses som hög kulturfaktor? När K påannonserades i Rubicon minns jag att konstruktörerna tjatade mycket om att det här inte var något spel med orcher och drakar utan klaner, människosamhällen och relatiooooner! Resultatet verkar ha blivit vad man kunde vänta sig, dvs den genomsnittliga gamern fattade ingenting... Dessutom försökte man väl också vara realistisk genom avancerade regler (vilket på den tiden var synonymt med "krångliga" :gremsmile:).

Tyvärr spelade jag aldrig Khelataar, jag tror att det var ett intressant spel. Men när det släpptes var tiden knappast mogen för pretto-fantasy.