Jag håller med Rosen här. Generation 1-rollpelandet i mitten/slutet av 1970-talet i Göteborg rymde (oavsett vem som var spelledare) mycket kartor, figurer, speldata och strider, medan ROLLspelandet låg i bakgrunden. Det var klar brädspels- och tabletopfältslagsstämning över äventyren, som främst var enkla grottröj. Jag började spela brädspel 1973, tabletop 1974 och rollspel 1977* , så för mig var detta dåförtiden en okontroversiell inställning till hur man spelade.Just därför vänder jag mig emot en ihopslagning av gen 1 och gen 2 (åtminstone som jag själv kategoriserade dem i mitt andra inlägg). Hobbyns födsel var ju en avknoppning från en annan, redan existerande hobby; gen 1 som växt upp med brädspel kändes ofta igen på en syn på rollspelen som... en sorts brädspel, fast med SL:ande och lite mindre brädande. Folk som hade startat med rollspel från början betraktade dem på ett lite annat sätt.
Tss! Visa mig en enda nysimplist på över 30 eller under 18 år!Men jag får intrycket att det är mer smak än kronologi som spelar in när spelarna skall kategoriseras; alltså att spelare i en av dina generationer binds samman mer av vad de spelar än när de började spela.
Jo, själva vitsen med en kronologisk indelning är ju att påvisa samband mellan tidpunkten för spelstarten och hur man spelar. Tidpunkten är förstås också avhängig av ens ålder i någon mån, det håller jag med om. Man kan inte gärna börja spela innan man är född, och även om det är stor spridning är rollspel vanligare i vissa åldrar.Tss! Visa mig en enda nysimplist på över 30 eller under 18 år!
DoD3 kom 1987: Jens Prenke illustrerade den utgåvan. Dessutom byttes typsnittet till Barcelona, samma som hade använts i DoD Expert och DoD Gigant . Det blev en del ändringar inuti spelet eftersom vi ändå skulle göra nya sättningar och tryckplåtar. Vidare lade Ä-paket 1 in som introäventyr.DoD3 hade dessutom till viss del andra illustrationer än vad DoD2 hade, har jag för mig. Ankorna ser i vilket fall olika ut mellan de olika böckerna, det är jag till 90% säker på. Men jag ska göra lite fler gissningar: