Nekromanti Rollspelsgenerationer

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
foermodligen aer det inte av speciellt allmaenintresse att jag tillhoer generation 4, men jag boerjade taenka paa ett par anektdoter i samband med tidigt rollspelande.

foersta gaangen jag spelade rollspel var naer jag var 8 (eller var det sju?) aar gammal efter plugget. vi spelade drakar och demoner. spelet gick ut paa att faa pengar saa att man hade raad att ta med en tjej paa ett fint vaerldshus. sedan fick man barn och fortsatte med den nya rollpersonen. paa en kvaell kunde man beta av ett par aarhundraden. det roliga i kraaksvaengen aer att ju baettre vaerldshus man kunde slaepa med flickan till, ju baettre grundegenskaper fick din naesta rollperson...

annars brukar jag och mina aeldsta spelare indela rollspelare i kobolder och balroger. kobolder aer alla som taenker paa drakar och demoner 91 om man naemner rollspel och andra magic-fjortisar, medan balroger aer de daer gubbarna som lirar ad&d. (egentligen ville vi ocksaa spela ad&d men det haer var ju foere vi laert oss engelska i skolan.) jag antar att naagonstans paa vaegen har jag sjaelv blivit en balrog. ve och fasa.

/grog - som vill kunna stoltsera med att han aer brorson till kaine i presentationen
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Om Eon: Trovärdighet blev den nya måttståcken.

Det stämmer, men när Eon kom slogs jag av likheten med vissa åttitalsspel, tex Mutant 2 och Khelataar, som också sökte uppnå trovärdighet genom ett detaljerat regelsystem. Så jag tyckte att Eon var lite retro när det kom.

Men jag måste erkänna att jag själv inte spelat Eon så min åsikt är byggd på ett bräckligt fundament...

Gordeg
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Bogus!

Jomen placera dig i Ereb-Kult generationen då. Se där det var väl inte så svårt
Du har fan rätt! Ok, i fortsättningen ska jag hävda detta med bestämdhet och med stolthet. Alla som vill placera mig någon annanstans, ta er i r*ven! :gremcool:

man kan ju vända på steken och säga att de som hållit på för länge är töntar som inte har nått liv
Nja, tönt är jag ju själv, hur mycket man än vänder på steken. :gremblush:
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
vet ej

Hmm, jag började spela 95-96 någonstans, och då nya mutant och dod'91, vilken generation är jag då? Ser att nya mutant inte ens är med i tabellen. :gremsmile:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Samma tanke slog mig också

Ja, det är ett mellanrum på några år mellan Eon och DoD6. Jag vet inte exakt hur många.

Men frågan är om man kan skilja Eon-generationen från DoD6-generationen? Jag har fått intrycket att spelarna antingen har valt det ena eller det andra men samtidigt har många likheter med varandra.

Gordeg
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det stämmer, men när Eon kom slogs jag av likheten med vissa åttitalsspel, tex Mutant 2 och Khelataar
Skillnaden är väl att Mutant2 och Khelataar var spel för erfarna spelare. Ingen började med dessa spel (kanske Mutant2, men knappast Khelataar), utan det var spel man mognade i. Eon kom efter en tid att locka helt nya spelare, och de var tillräckligt många för att påverka hela hobbyn.

Så även om inte Eon var en ny generation av rollspel, så blev det ändå husrollspelet för en helt ny generation rollspelare.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,946
Location
Värnhem, Malmö
Det här var ju lite knepigt, eftersom de spel man börjar med sällan sammanfaller med den tid då man började spela. Drakar och Demoner Expert var det första spelet för mig, men jag började spela kring tiden då Chronopia kom ut, så jag ramlar in i den generationen också. De spel som mitt senare rollspelande har byggt på är nog Expert, Chronopia och Eon, så var hamnar jag då? Generation 7 med tidigare tendenser? Att jag sedan har en spelgrupp som är klart rotad i Generation 9 och ser en första utgåvans Eonbok som närmast forntida gör det också krångligt att definiera var jag är någonstans.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
vi spelade drakar och demoner. spelet gick ut paa att faa pengar saa att man hade raad att ta med en tjej paa ett fint vaerldshus. sedan fick man barn och fortsatte med den nya rollpersonen. paa en kvaell kunde man beta av ett par aarhundraden. det roliga i kraaksvaengen aer att ju baettre vaerldshus man kunde slaepa med flickan till, ju baettre grundegenskaper fick din naesta rollperson...
...

Jag är mållös. det hela låter genialt. Herrejösses. Asbra!

chrull - stående ovationer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Krille generaliserar

"Generation 1: spelade D&D i originalutgåva, eventuellt AD&D 1st direkt när det kom ut. Kanske tidiga Traveller också. Exempel: Anders Blixt, Oldtimer.

Generation 2: AD&D 1st när det etablerat sig. Call of Cthulhu original. Tunnels&Trolls. Exempel: Rosen? Anders Gillbring? Herr Nils."


De här vill jag gärna slå ihop. Det känns som att dessa båda beskriver rollspelens födsel och tidiga uppväxt.

"Generation 3: Drakar och Demoner 1, Mutant. Exempel: Magnus Seter, Dante, Ulfgeir."

Här hamnar jag. Jag vill nog lyfta över DoD2 hit också: det är den svenska spelhobbyns födsel och tidiga uppväxt.

"Generation 4: Drakar och Demoner 2, Mutant 2... typ.

Generation 5: Ereb Altor, Chock. Cyberpunk? Western? Exempel: Eksem (omdefinition av mig)"


Dessa vill jag knö ihop. Det är den svenska och internationella hobbyns fördjupning. I utrikland så var man väl tidigare än i Sverige med fördjupningen.

"Generation 6: Huga nu blir det svårt... DoD 91? Vampire?

Generation 7: Chronopia, Mutant Chronicles. Neotech? Exempel: DoDSWE4"


Dessa vill jag knö ihop. De representerar det tidiga nittitalets försök för hobbyn att omstöpa sig genom att sprida ut sig ännu mer och testa ny mark.

"Generation 8: Eon?

Generation 9: DoD6? D&D3e?

Generation 10: Ööööh... Exalted?"


De vill jag också knö ihop. De blir det sena nittitalets och tidiga tjugohundratalets konsollidering av hobbyn, när hobbyn helt enkelt "börjar om från början" och letar upp kända och fungerande grenar och bygger en stabil bas kring dessa.

Jag är mer ute efter en indelning efter hobbyns/industrins strömningar, snarare än årtal och spelutgivning. Jag tycker mig skönja ungefär följande generationer:

<ul type="square">[*]Generation 1: Hobbyns födelse och tidiga utveckling.
[*]Generation 1a: Motsvarande för den svenska delen kom under åttitalets början.
[*]Generation 2: Hobbyns fördjupning. Mer, större, bättre. Åttitalet i allmänhet (i Sverige sent åttital) kännetecknas av fördjupning och specialisering. Den stora optimismen råder.
[*]Generation 3: Hobbyns förgrening. På grund av att rollspelsbubblan sprack så försöker man nu överleva, och gör det genom att diversifiera sig och experimentera. Även dekstoprevolutionen märks, och fläsk och extra flåd kännetecknar spelen.
[*]Generation 4: Konsollideringsfasen. Hobbyn kastar det som inte funkade, och börjar om från början med beprövade kort.
[*]Generation 5?: Jag vet inte om den börjat än, men möjligen skulle den kunna handla om en ny diversifiering. Med en stabil bas så försöker man nu fånga upp nya riktningar. Ska det lyckas så behövs en ny "rollspelsbubbla" à la åttitalet, eller i alla fall nytt blod i hobbyn.[/list]
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Re: Rollspelsgenerationer [ANT]

det har troligtvis foerdaervat hela min syn paa rollspel. :gremsmirk:

foer att inte tala om synen paa sex (slaass-> pengar-> sex-> styrka-> slaass aennu baettre. 10 goto 10)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,402
Location
Lund
för min del så skulle jag nog passa i genretion 3 isåfall... Med tillägget att du borde ta & kanske trycka in Sagan om Ringen-rollspelet någonstanns.. Det var det rolslpel som jag började med på det senare delen av det glada 80-talet...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mig: den förlorade generationen

Generation 4. Förutom att mitt andra spel var Basic D&D (mitt första var Mutants grundbox, vilket kanske gör mig 3, men jag såg Mutant 2 samma dag), och när jag kom i en annan spelgrupp så var deras favvospel Expert, James Bond och Traveller, men sedan började dom spela Call och Paranoia också, fast även En Garde...

Erh.

Erik
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Hm, torde landa i generation 4 eller 5. Svårt att säga eftersom jag har ruggigt svårt att skilja Drakar och Demoner generationerna åt. Jag kom ju in till en spelande grupp (helt avsiktligt Dah) som spelat en längre tid och hade de då "gamla" favoriterna i form.

Började förövrigt med Rolemaster kort efter jag började spela... ja... Sagan om Ringen (den förenklade svenska versionen)... vad hör detta multumtabellsmonster in?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Rosen är subjektiv (-:

Jag är mer ute efter en indelning efter hobbyns/industrins strömningar,

Just därför vänder jag mig emot en ihopslagning av gen 1 och gen 2 (åtminstone som jag själv kategoriserade dem i mitt andra inlägg). Hobbyns födsel var ju en avknoppning från en annan, redan existerande hobby; gen 1 som växt upp med brädspel kändes ofta igen på en syn på rollspelen som... en sorts brädspel, fast med SL:ande och lite mindre brädande. Folk som hade startat med rollspel från början betraktade dem på ett lite annat sätt.

--
Åke
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
En påll kanske?

Kan inte någon lägga upp generationerna som en undersökning på framsidan kanske? Eller vad vet jag?

För övrigt är jag av generation 3.

//erik. återfår gamla minnen
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Rollspelsgenerationer, Ymir-edition

Jag håller inte alls med om den här bilden. Lustigt nog diskuterade jag en egen generationsteori på IRC några dagar innan den här tråden. Ungefär så här såg den ut (och märk väl, eventuella personexempel är helt baserade på den bild jag fått av dem, och ingenting annat):

Generation 1 är Oldtimer. De spelade sten, sax och påse med neanderthalarna, och experimenterade på ett tidigt stadium med jordbruk, flintknackning och avskjutning av megafaunan.

Generation 2, Gammelsimplisterna, började spela i den avlägsna urtid då Dungeons & Dragons fortfarande var häftigare än Drakar och Demoner, och i regel försvarar de nog fortfarande det. De flesta i generationen spelar DoD, D&D, AD&D, Rolemaster eller dylikt än, men har utvecklat och förändrat sitt spelande genom decennierna i mycket varierande omfattning. Ofta älskar de fortfarande Call of Chtulhu, men spelar det aldrig. I regel är de D20 eller AD&D-entusiaster och ofta titaner på sveriges rollspelsscen (Daniel Schenström, Magnus Seter, Anders Blixt), men det finns några som har övergivit de simplistiska fantasyrollspelen och prövat nya spelstilar och genrer. Ofta gör de egna spel med ganska simplistiska regelsystem - Krille är ett utmärkt exempel.

Generation 3 är Friforms/WoD-generationen. De började med Drakar och Demoner, Mutant och sådant på 80-talet, men snabbt fastnade för den nya skolan med WoD, Kult, Stårytelling och konventsprettofriform. De har i märkligt hög grad försvunnit idag och blivit del av Generation 4, men spelar lite mer obskyra spel än vad som är brukligt där. Yyrkoon är ett praktexempel, och de flesta 25-åriga konventsarrangörer.

Generation 4 är den mest diversifierade, och förmodligen den högljuddaste. De utgör köttberget på den svenska rollspelsscenen, och är i regel födda under början av 80-talet. De började spela rollspel på 90-talet. Det finns två stora huvudinriktningar, och åtminstone en mindre:
Nysimplisterna har gått tillbaka till rollspelandets rötter, och spelar gärna Mutant UA, DoD6 och D20 idag. De skyr Eon, WoD och andra 'svåra' spel, mycket på grund av dåliga erfarenheter av dessa, och är ivriga förespråkare av att man inte ska ha så pretantiösa ambitioner med rollspel och inte experimentera så mycket. De gillar äventyr, röj och intressant gruppdynamik, och skyr dockskåpsvärldar och grisodling. Vitulv, chrull och Yassilus är typiska representanter.

Den andra huvudinriktningen, Indiefriformprettoflummarna, är ofta något yngre. De är inte alltid pretentiösa så mycket som ambitiösa, men ratar gärna alla stora, etablerade rollspel utom de mer obskyra och experimentiella (Tribe 8! Nobilis!). I huvudsak är de dock intresserade av världsskapande och byggandet av nya, konstiga regelsystem som ska lyfta fram egendomliga aspekter av rollspelandet. De eskapistiska dimensionerna är mycket viktiga, och en indiefriformprettoflummares rollspelskoncept kan ofta vara långt uppe i det blå - realism och simulatorism är dem fjärran. Arvidos, Mogge, Zaphod och Dimfrost är typexempel.

En liten undergrupp är de som fastnade i det sena 90-talets simulatoristiska dockskåpsspel. Vi kan kalla dem Neonissarna. De är ganska fåtaliga, men gillar fortfarande Eon, Neotech och World of Darkness. Ofta är de dessutom inne och sniffar i någon av generation 4:as båda huvudgrupper - antingen hos de experimentiellt lagda (indiefriformpretton), eller så är de ganska konservativa av sig (nysimplister). Unikt är dock att de fortfarande är intresserade av pretentiöst friformsångestspel - i generation 3 har de tendenserna försvunnit allt mera. Undertecknad är en typisk representant, men också Ripperdoc, i viss mån Grottrolletnaug, Bastion, med flera.

Generation 5 är knattarna. De började spela under mycket sen 90-tal eller rentav 2000-talet, och några är tillochmed födda på 90-talet. De har ofta fåniga forumnamn och tendenser till felstavning, men långt ifrån alltid - liksom generation 4 är de ganska diversifierade. Typiskt spelar de Eon eller DoD6, men kan tänka sig att pröva det mesta - i öppenhet för nya intryck överträffar de egentligen alla tidigare generationer. Många av de som dyker upp på forumet har problem med sina spelgrupper och hade önskat sig andra spelare eller en annan spelstil, också det ett fenomen som sällan återfinns hos andra generationer. Knattarna är vår framtid, helt enkelt, och det är ingen dålig framtid alla gånger.

- Ymir, generationsvetare.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Rollspelsgenerationer, Ymir-edition

Är det inte mer så att dagens generation är generation 4 enligt ditt upplägg och att 90-talisterna bara står på tröskeln och ännu inte har börjat "påriktigt". Jag menar, letar man efter en ny spelgrupp för att den gamla är för flamsig är väl det ett tecken på att man vill börja rollspela istället för att rollspela.

/Seinet Wintermute - Kom på ett ämne för en ny tråd nu
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Rollspelsgenerationer, Ymir-edition

Okej, vad är jag, Indiefriformprettoflummare eller Neonisse? :p

- Lycan, som inte alls känner sig träffad
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Rollspelsgenerationer, Ymir-edition

Ett gyllene undantag? :gremsmirk:

Jag försökte inte rama in varenda spelare i Sverige, bara några tydliga generationsbildningar jag tyckt mig lägga märke till. Det är ju inte som att jag själv passar in perfekt ens på Neonisse-alternativet, egentligen...jag är alldeles för förtjust i prettofriform för det.

- Ymir, resonerar
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Generation 2.8

Jag började med att köpa mig ett ex av Drakar & Demoner 1.1, men det första spelet jag spelade var ICE Rolemaster i slutet av 80-talet nångång innan nästa version av spelet kom ut.
 
Top