Nekromanti Rollspelsgenerationer

Pom

Swashbuckler
2,9

Hi, hi, nu får jag ju vibbar till gamla Vampire och ser framför mig ett antal ärevördiga rollspelsnördar med vampyrtänder som hobbyns anteduliver. Oldtimers skäggavatarer undantagna eftersom skäggen är i vägen. :gremgrin:

Jag tror en så'n här uppställning blir svårare ju längre fram i tiden man kommer. Det blir helt enkelt knepigt med ett helhetsperspektiv. Men första halvan av listan känns mycket belysande.

Jag hamnar väl i generation 3. Jag började köra DoD 1 1984. Fast efter några månader hittade jag D&D Basic set och sedan blev jag berusad av det paradigmet. AD&D gick vi över till efter ytterligare något halvår eftersom vi tröttnade på att vänta på att Companion Set skulle komma ut med regler för nationer, stora krig och ännu ballare hjältar och monster.
Med Vampiretermer antar jag att jag begick diablerie för att ta mig bakåt en generation. :gremshocked:

Organ

Out of time, out of mind
Jag är generation 2. Jag blev inroducerad av äldre vänner (som tillhörde generation 1) och Dragonquest var det första spelet. Småkillarna i gänget började efter ett tag spela på egen hand och purfärska DoD1 var det som kördes då. Andra tidiga spel var Traveller och Stormbringer.

/Anders

chrull

Stockholm Kartell
jag tycker du gjort för många generationer.
Inte för att antalet blir för högt utan för att det är ... konstigt

Till exempelså verkar det som om exalted kom cirka 1 år efter d&d3. är det tillräckligt för att bli en ny generation?

hur mycket växte hobbyn egentligen mellan generation 3 och 4? är det värt att ha två generationer. det enda som skiljer dem som det ser ut nu är att de två svenska spelen kom i ny upplaga...

Sen blir det också knepigt när man går efter release-datum. Det är ju egentligen ointressant. det vi borde gå efter är ju storhetstiderna.
Och behöver man då skilja på drakar och demoner v1 och 2?

men visst. gen 1-3 funkar, även om jag är nyfiken på hur lång tid det är emellan gen 1 och 2.

gen 3 är given eftersom det är då de svenska spelen dyker upp.

gen 4 borde då vara antingen när svenska spelen utvecklas, eller att det händer något på den engelskspråkiga delen. Eller kanske när hobbyn i sig utvecklas. Om det är då rollspel för första gången går att köpa i leksaksbutik så funkar det ju. Men det är ju lite diffust.

Själv så tillhör jag enligt din tabell generation 5 eller 6. Expert var det första jag spelade, Men det blev snabbt dod 91. Och det första rollspelet jag själv ägde var Chronopia, som jag fick i julklapp av mina föräldrar samma år det kom, julen 94 alltså.

chrull

Gordeg

Hero
Samma tanke slog mig också

Dvs att antalet generationer kan göras färre. Exempelvis kan Eon och DoD6 buntas ihop, för trots att de inte kom samtidigt känner jag att de surfar på samma våg. Nystart för svenska rollspel producerade i hyfsat stora upplagor.

Jag hamnar någonstans mellan generation 3 och 4 eftersom jag började med DoD2 och första Mutant. Är 3 och 4 också samma, kanske?

Gordeg

chrull

Stockholm Kartell
Re: Samma tanke slog mig också

att eon och dod6 skulle surfa på samma våg håller jag inte med om.

Eon kom in och fyllde ett tomrum när darkar och demoner helt plötsligt blev... tja. chronopia. det saknades ett svenskt standard-fantasyspel och eon kom precis rätt i tiden. det blev det stora spelet som de flesta som började spela runt den tiden startade med. Dod6 dök väl upp 2000 typ? ganska många år efter eon...

chrull

Storuggla

Champion
Banne mig, blir man inte en fyra elnligt magnusindexet!
Jag började med de spelen men det första jag köpte själv var ett generations fem-spel. I en hel generation var jag spelledare men inte ägare!

Storuggla, fattigdomsblues i kvadrat

[H2O]

Veteran
Vad sägs om 6,5

Hmm, första jag spelade någonsin var Mutant (dock osäker vilken av utgåvorna), så alltså generation 3-4.

Men spela på riktigt gjorde jag inte förrän flera år senare med DoD'91, Chronopia och Neotech.

Så jag placerar mig själv på en 6,5.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Gammalt gammalt...

Lite tätt mellan vissa generationer, som många har påpekat. Jag kan nog sägas tillhöra generation 3-4 beroende på hur man ser det. Jag började spela rollspel 1984 ungefär. Första äventyret: Dimöns hemlighet. Jag dog i den schackrutiga korridoren.

Min generationstillhörighet innebär i alla fall att jag har skitstor blodkapacitet och att jag kan använda Dominate på alla jag brukar spela med! :gremwink:

/tobias

Targon

Hero
Bogus!

För mig, en engagerad rollspelare som började nästan löjeväckande sent med hobbyn även om intresset fanns där långt tidigare, känns föreslagna generationsindex fullkomligt ointressant och meningslöst. Listan verkar vara helt fixerad vid vilka spel som tidsmässigt dominerade när man själv började spela. I så fall är jag en solklar 8, eftersom den tid jag började lirar rollspel sammanfaller med den tid då Eon var någorlunda nytt och fräscht och Eon II och III ännu inte skådats. Dessutom var Eon det första rollspel jag faktiskt själv ägde och spelledde.

Den praktiska betydelsen av att jag på detta sätt skulle vara generation 8 är av noll och intet värde, eftersom det första rollspel jag rent konkret lirade var Drakars Ärans väg-serie och därefter Mutant Chronicles. När jag lirar rollspel är det nästan undantagslöst med folk som är rotade i generation 3-6, vilket helt och hållet har lagt förutsättningarna för mina egna preferenser.

Så frågan som man bör ställa sig vad man egentligen får ut av ett dylikt generationsindex. Kanske så att folk ska få tillfälle att högfärdigt sticka upp näsan i vädret inför oss newbies och säga: "He he, jag har lirat rollspel mycket längre än du, din lille fjantige Eon-generation-spoling".

Eller...?

Rising

Vila i frid
Jag skulle också använda färre generationer, samt bredda dem.

Det verkar exempelvis jättekonstigt att Mutant och DoD1 skall vara i samma generation, eftersom alla som började spela i mitten av åttiotalet lirade DoD2 och Mutant. DoD1-killarna var föregångare och lärde oss spela; så man skulle kanske kunna säga att det fanns en generationssskillnad just där men iom Mutant2 kom ju knappast någon ny publik till rollspelshobbyn. Det var bara den gamla som blev äldre.

6 och 7 tycker jag kan slås ihop. Det viktiga med den här generationen var nämligen splittringen. De äldre spelarna gick över till Kult, vampire, culture gaming, mörk sci fi och friform, vilket gjorde att det öppnades en lucka för en ny omgång nybörjarspel; och de flesta av dessa hade en märklig axelskydds-fetish gemensamt. Redan under den här tiden kom Eon, men man kan nog säga att nästa generation...

...Generation 8, kännetecknas av Eons verkliga framfart. Här kom det iaf en helt ny sorts spelare till hobbyn, och jag begriper fortfarande inget av vad de pratar om. Det är en återgång från friformarnas och skräckspelarnas "story"-besatthet till en "värld"-inriktning. Trovärdighet blev den nya måttståcken. Här kommer också de första grafiska MUDdarna, förmodligen hjälpte de till i rollspelshobbyns "världs"-centrering vid den här tidpunkten.

Vilket med tiden gjorde Eon helt omöjligt att sätta sig in i för nya spelare, tills hobbyn återigen föll tillbaka på det enkla och okonstlade iom DoD6.

Osv.

Ser du? Genom att sätta fingret på tidens tecken så framstår det tydligare vilka gränsdragningar som skall göras. Nu blev det iofs så att jag gjorde samma gränsdragningar som du, men jag tror den principen kan behöva tillämpas när man fortsätter med de senare generationerna. (fast jag tycker vi fortfarande är i DoD6-åldern. Vi får se om den nya vågen med SF-spel förändrar det, men jag gissar att rollspelshobbyn ändå tematiskt kommer stå kvar på sin plats.)

chrull

Stockholm Kartell
Re: Bogus!

Så frågan som man bör ställa sig vad man egentligen får ut av ett dylikt generationsindex. Kanske så att folk ska få tillfälle att högfärdigt sticka upp näsan i vädret inför oss newbies och säga: "He he, jag har lirat rollspel mycket längre än du, din lille fjantige Eon-generation-spoling"
eller så ser man det som en-rolig-grej(tm) istället.

Dessutom är det en snabb överblick över rollspelshistorian och det är alltid intressant att höra vad andra har haft för erfarenheter av vilka spel som betydde något...

chrull

Targon

Hero

Dessutom är det en snabb överblick över rollspelshistorian och det är alltid intressant att höra vad andra har haft för erfarenheter av vilka spel som betydde något...
Åtminstone jag frågar mig om det i så fall inte hade varit bättre att reflektera mer direkt över vilken "rollspelsgeneration" som mer än någon annan präglat enskild rollspelare. Tendensen är nu att sortera oss utifrån "när" vi började lira. För Gud nåde mig om jag skulle drista mig att placera mig i Ereb Altor- eller Kult-generationen efter att bara ha lirat rollspel i fem år. Jag känner mig verkligen inte hemma i Eon-generationen, där jag dock rent tekniskt skulle höra hemma om man rättar sig efter generationsindexet.

chrull

Stockholm Kartell

För Gud nåde mig om jag skulle drista mig att placera mig i Ereb Altor- eller Kult-generationen efter att bara ha lirat rollspel i fem år.
Vem FAN har sagt det?

är inte du lite löjlig nu? Som du ser, om du läser trådstarten, så skriver magnus: Sen när vi är klara kan vi ju börja se vilka som passar in var!
Och om du inte tycker du passar in där listan påstår att du gör det så är det ju bara att säga det.

när vi ändå håller på kan jag ju få fråga varför du itne passar in i Eon-generationen? är det för att du tycker dig vara bättre än eon-spelarna eller? :gremgrin:

chrull

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Bah! …

Jag tror du tar detta på för stort allvar …

… din lilla Eon-generations-fjolla! :gremwink:

Rosen

Myrmidon
Gen 1 och 2

gen 1-3 funkar, även om jag är nyfiken på hur lång tid det är emellan gen 1 och 2.

Som flera har påpekat finns det en överlappningsfaktor eftersom man kan ha börjat spela med folk ur en tidigare generation och blivit inlärd i hobbyn av dem - folk som började med amerikanska spel efter att de svenska spelen slagit rot, borde alltså bli eftersläpande 2:or.
(DoD1 fanns iofs när jag startade också - folk hade hört talas om att nåt gäng i Stockholm hade gjort ett spel på svenska, men just ingen hade sett det. Och de flesta var rätt måttligt intresserade.)

Till 1:or räknar jag främst folk som började som brädspelare, såg när rollspelen dök upp och började lira dem, i ett läge där rollspel ännu bara var en liten sidogren i den klart större och väletablerade brädspelshobbyn. De allra första 1:orna började väl vandra svensk mull omkring 76-77, men jag har dålig koll på hur snabbt hobbyn sedan spred sig från att bara ha omfattat Oldtimers spelgrupp och några till.

Omkring 82-83 hade iaf AD&D tagit över från D&D som Spelet Man Bara Skulle Lira, det låg i luften att rollspelen nog skulle växa om brädspelen en dag, och det började dyka upp nya spelare (som mig) som faktiskt inte hade kommit in i hobbyn genom att först syssla med brädspel. Så jag skulle dra gränsen nånstans där.

--
Åke

Targon

Hero

är inte du lite löjlig nu?
Va fasen...?!

Och om du inte tycker du passar in där listan påstår att du gör det så är det ju bara att säga det.
Det var ju det jag gjorde! :gremconfused:

när vi ändå håller på kan jag ju få fråga varför du itne passar in i Eon-generationen? är det för att du tycker dig vara bättre än eon-spelarna eller?
Det var kul att lira Eon några gånger. Men likväl kände jag mig hela tiden mer hemma och tillfreds när vi lirade gamla Äventyrsspelsprylar i spelgruppen. Efter ett tag med Eon bytte jag till exempel ut Eons regelsystem mot DoD 91. Det borde vara nog som argument för var jag egentligen hör hemma.

Bombu

Hero

För Gud nåde mig om jag skulle drista mig att placera mig i Ereb Altor- eller Kult-generationen efter att bara ha lirat rollspel i fem år. Jag känner mig verkligen inte hemma i Eon-generationen, där jag dock rent tekniskt skulle höra hemma om man rättar sig efter generationsindexet.

Jomen placera dig i Ereb-Kult generationen då. Se där det var väl inte så svårt :gremsmile:

Det är ju inte så att magnus skulle klippa till dig för att du tog dig lite konstnärlig frihet.

Det här är ju på skoj bara, man kan ju vända på steken och säga att de som hållit på för länge är töntar som inte har nått liv. :gremwink: