Rollspelshistoria och klasstillhörighet

God45

#PrayersForBahakan
Finns det något spel utgivet med "uppkopierat på dålig gammal skolkopiator"-estetik? Annars borde det finnas.
Human Occopied Landfill (HOL) är handskrivet och ser ut som att det är kopierat så. Det behöver dock en expansionsbok (Buttery goodness) för att göra det spelbart eftersom grundboken saknar så mycket regler.

Dilandau

Myrmidon
En av mina vänner vars far var målare hade tillgång till målarfirmans kopiator. Den gick varm. I nionde klass drev vi en studiecirkel via ABF med inriktning på rollspel. Efter att vi varit där några kvällar började de låsa dörren till kopiatorrummet... Vi var inte helt oskyldiga till det.
Några polare sommarjobbade på vår högstadieskola med typ trädgårdsarbete och diverse fixande. De passade på att kopiera mängder av rollspel på skolans kopiator, blev påkomna, och det visade sig att de kopierat till ett värde motsvarande deras lön. Så de fick i praktiken betalt i piratkopior den sommaren.

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Thanks for sharing everyone. One quick reflection I had: Division by class in gaming groups may as well represent that we tend to play with people in our local neighbourhood in our first group. And boy have we divided our societies geographically by social class (and ethnicity).

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Well, det är ju iaf inte som om Timbro skulle släppa en bok om hårdrockens historia. För det hade varit riktigt, riktigt, riktigt konstigt.

Timbro: Hold my beer.
En bok om punken är nog troligare. Gör-det-själv-attityden gjorde en del till entreprenörer. De till synes välbekanta rollerna är i rörelse.

Genus- och miljöaktivisterna: håll våra keramikkoppar med organiskt odlat thé. Det är dags för stormöte.

Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Human Occopied Landfill (HOL) är handskrivet och ser ut som att det är kopierat så. Det behöver dock en expansionsbok (Buttery goodness) för att göra det spelbart eftersom grundboken saknar så mycket regler.
Det är ett föredöme för alla aspirerande spelmakare. Ingen poäng att speltesta. Ingen poäng att knöla in en massa regler bara för att andra gör det. 10/10!

McAber

Varulv
I min erfarenhet har det varit rätt tung medelklass med intellektuell (eller (kvasiintellektuell) fokus. När jag är på konvent (LinCon) nuförtiden är deltagarna mycket mer diversifierade vad gäller ålder och genus, Klass är svårt att observera visuellt, så det tänker jag inte ge mig på. En grupp som emellertid ser ut att saknas är folk med invandrarbakgrund. Finns det några teorier om vad det kan bero på? De skulle passa snyggt med "missfits"-narativet, eller tänker jag fel?

Minimoni

Homelander
I min erfarenhet har det varit rätt tung medelklass med intellektuell (eller (kvasiintellektuell) fokus. När jag är på konvent (LinCon) nuförtiden är deltagarna mycket mer diversifierade vad gäller ålder och genus, Klass är svårt att observera visuellt, så det tänker jag inte ge mig på. En grupp som emellertid ser ut att saknas är folk med invandrarbakgrund. Finns det några teorier om vad det kan bero på? De skulle passa snyggt med "missfits"-narativet, eller tänker jag fel?
Jag har aldrig varit på konvent, skulle vilja åka men det har aldrig blivit av. Men jag håller i övrigt med när det gäller de med invandrarbakgrund. Det närmaste att spela med någon med invandrarbakgrund som jag kommer, är min egen son som är född i Sverige men med japansk mamma.

Jag har heller inte träffat någon rollspelare med invandrarbakgrund i min hemstad Karlstad. Jag tror självklart att det existerar men det är absolut en grupp som tycks underrepresenterad. Jag har dock spelat med människor från länder ifrån områden som har invandring till Sverige, men då har jag spelat via nätet eller på plats. Då har det varit människor från Turkiet eller arabiska delarna av Mellanöstern och då främst Dubai och Libanon men även några enstaka israeler.

Så det är en intressant fråga varför just den gruppen tycks vara så få inom hobbyn, om de nu är det då jag enbart här använder personliga anekdoter.

Dilandau

Myrmidon
En grupp som emellertid ser ut att saknas är folk med invandrarbakgrund. Finns det några teorier om vad det kan bero på?
Tror drygt hälften av de jag spelade som ung var invandrare, vilket kanske återspeglade demografin i området. Vet att flera av dem spelar fortfarande i någon mån. Men ingen av oss har varit särskilt mycket av konventåkare.

mrund

Veteran
När jag är på konvent (LinCon) nuförtiden är deltagarna mycket mer diversifierade vad gäller ålder och genus, Klass är svårt att observera visuellt, så det tänker jag inte ge mig på. En grupp som emellertid ser ut att saknas är folk med invandrarbakgrund.
Jag har gjort samma iakttagelser. Det kan bero på att en invandrarfamilj vanligen landar i arbetaryrken åtminstone i första generationen. Man prioriterar inte att lära sig Chivalry & Sorcery. Men mitt bräd- och rollspelsgäng på ett tjugotal personer är ganska blandat ändå. Vi har en med mamma från Cypern, en med pappa från Venezuela, en etnisk kines från Sydafrika, ett ryskt par, en etnisk ryss från Estland, en nederländska och ett par svennar med finska efternamn. Stark övervikt för akademiker. När vi spelade Delta Green såg spelarnas yrken ut som en typisk CoC-utredargrupp. :D

Minimoni

Homelander
Tror drygt hälften av de jag spelade som ung var invandrare, vilket kanske återspeglade demografin i området. Vet att flera av dem spelar fortfarande i någon mån. Men ingen av oss har varit särskilt mycket av konventåkare.
Ja, jag kan helt ärligt säga att det inte var speciellt många(ingen) med invandrarbakgrund i just de värmländska skogarna som jag kommer ifrån. Så min första spelgrupp var definitivt en representation av demografin på plats. Så du har säkert rätt.

Theo

Hero
Tidigare har jag antagit att det faktum att rollspelar- (och lajvar-)befolkningen i Sverige är väldigt vit hade att göra med att rollspel och lajv är en utpräglad medelklassföreteelse och medelklassen i Sverige är, tja, väldigt vit. Men i ljuset av den här tråden får jag kanske revidera det antagandet lite.

Dilandau

Myrmidon
Kul att @tdh ger sig in i debatten!

hedmeister

Kollegiemagistrat
Thanks for sharing everyone. One quick reflection I had: Division by class in gaming groups may as well represent that we tend to play with people in our local neighbourhood in our first group. And boy have we divided our societies geographically by social class (and ethnicity).
Där tänker jag att lokalsamhället har ett ansvar att sprida ut kulturen (inte bara rollspel utan all kultur) genom t.ex. fritidshem, fritidsgårdar och bibliotek. Ju mer man integrerar, desto bättre kultur blir det imo, tänker på hur mycket rollspel vunnit på att ha andra perspektiv än den vita manliga medelklassynvinkeln.