Rollspelshistoria och klasstillhörighet

God45

#PrayersForBahakan
Finns det något spel utgivet med "uppkopierat på dålig gammal skolkopiator"-estetik? Annars borde det finnas.
Human Occopied Landfill (HOL) är handskrivet och ser ut som att det är kopierat så. Det behöver dock en expansionsbok (Buttery goodness) för att göra det spelbart eftersom grundboken saknar så mycket regler.

Dilandau

Myrmidon
En av mina vänner vars far var målare hade tillgång till målarfirmans kopiator. Den gick varm. I nionde klass drev vi en studiecirkel via ABF med inriktning på rollspel. Efter att vi varit där några kvällar började de låsa dörren till kopiatorrummet... Vi var inte helt oskyldiga till det.
Några polare sommarjobbade på vår högstadieskola med typ trädgårdsarbete och diverse fixande. De passade på att kopiera mängder av rollspel på skolans kopiator, blev påkomna, och det visade sig att de kopierat till ett värde motsvarande deras lön. Så de fick i praktiken betalt i piratkopior den sommaren.

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Thanks for sharing everyone. One quick reflection I had: Division by class in gaming groups may as well represent that we tend to play with people in our local neighbourhood in our first group. And boy have we divided our societies geographically by social class (and ethnicity).

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Well, det är ju iaf inte som om Timbro skulle släppa en bok om hårdrockens historia. För det hade varit riktigt, riktigt, riktigt konstigt.

Timbro: Hold my beer.
En bok om punken är nog troligare. Gör-det-själv-attityden gjorde en del till entreprenörer. De till synes välbekanta rollerna är i rörelse.

Genus- och miljöaktivisterna: håll våra keramikkoppar med organiskt odlat thé. Det är dags för stormöte.

Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Human Occopied Landfill (HOL) är handskrivet och ser ut som att det är kopierat så. Det behöver dock en expansionsbok (Buttery goodness) för att göra det spelbart eftersom grundboken saknar så mycket regler.
Det är ett föredöme för alla aspirerande spelmakare. Ingen poäng att speltesta. Ingen poäng att knöla in en massa regler bara för att andra gör det. 10/10!

McAber

Varulv
I min erfarenhet har det varit rätt tung medelklass med intellektuell (eller (kvasiintellektuell) fokus. När jag är på konvent (LinCon) nuförtiden är deltagarna mycket mer diversifierade vad gäller ålder och genus, Klass är svårt att observera visuellt, så det tänker jag inte ge mig på. En grupp som emellertid ser ut att saknas är folk med invandrarbakgrund. Finns det några teorier om vad det kan bero på? De skulle passa snyggt med "missfits"-narativet, eller tänker jag fel?

Minimoni

Homelander
I min erfarenhet har det varit rätt tung medelklass med intellektuell (eller (kvasiintellektuell) fokus. När jag är på konvent (LinCon) nuförtiden är deltagarna mycket mer diversifierade vad gäller ålder och genus, Klass är svårt att observera visuellt, så det tänker jag inte ge mig på. En grupp som emellertid ser ut att saknas är folk med invandrarbakgrund. Finns det några teorier om vad det kan bero på? De skulle passa snyggt med "missfits"-narativet, eller tänker jag fel?
Jag har aldrig varit på konvent, skulle vilja åka men det har aldrig blivit av. Men jag håller i övrigt med när det gäller de med invandrarbakgrund. Det närmaste att spela med någon med invandrarbakgrund som jag kommer, är min egen son som är född i Sverige men med japansk mamma.

Jag har heller inte träffat någon rollspelare med invandrarbakgrund i min hemstad Karlstad. Jag tror självklart att det existerar men det är absolut en grupp som tycks underrepresenterad. Jag har dock spelat med människor från länder ifrån områden som har invandring till Sverige, men då har jag spelat via nätet eller på plats. Då har det varit människor från Turkiet eller arabiska delarna av Mellanöstern och då främst Dubai och Libanon men även några enstaka israeler.

Så det är en intressant fråga varför just den gruppen tycks vara så få inom hobbyn, om de nu är det då jag enbart här använder personliga anekdoter.

Dilandau

Myrmidon
En grupp som emellertid ser ut att saknas är folk med invandrarbakgrund. Finns det några teorier om vad det kan bero på?
Tror drygt hälften av de jag spelade som ung var invandrare, vilket kanske återspeglade demografin i området. Vet att flera av dem spelar fortfarande i någon mån. Men ingen av oss har varit särskilt mycket av konventåkare.

mrund

Veteran
När jag är på konvent (LinCon) nuförtiden är deltagarna mycket mer diversifierade vad gäller ålder och genus, Klass är svårt att observera visuellt, så det tänker jag inte ge mig på. En grupp som emellertid ser ut att saknas är folk med invandrarbakgrund.
Jag har gjort samma iakttagelser. Det kan bero på att en invandrarfamilj vanligen landar i arbetaryrken åtminstone i första generationen. Man prioriterar inte att lära sig Chivalry & Sorcery. Men mitt bräd- och rollspelsgäng på ett tjugotal personer är ganska blandat ändå. Vi har en med mamma från Cypern, en med pappa från Venezuela, en etnisk kines från Sydafrika, ett ryskt par, en etnisk ryss från Estland, en nederländska och ett par svennar med finska efternamn. Stark övervikt för akademiker. När vi spelade Delta Green såg spelarnas yrken ut som en typisk CoC-utredargrupp. :D

Minimoni

Homelander
Tror drygt hälften av de jag spelade som ung var invandrare, vilket kanske återspeglade demografin i området. Vet att flera av dem spelar fortfarande i någon mån. Men ingen av oss har varit särskilt mycket av konventåkare.
Ja, jag kan helt ärligt säga att det inte var speciellt många(ingen) med invandrarbakgrund i just de värmländska skogarna som jag kommer ifrån. Så min första spelgrupp var definitivt en representation av demografin på plats. Så du har säkert rätt.

Theo

Hero
Tidigare har jag antagit att det faktum att rollspelar- (och lajvar-)befolkningen i Sverige är väldigt vit hade att göra med att rollspel och lajv är en utpräglad medelklassföreteelse och medelklassen i Sverige är, tja, väldigt vit. Men i ljuset av den här tråden får jag kanske revidera det antagandet lite.

hedmeister

Kollegiemagistrat
Thanks for sharing everyone. One quick reflection I had: Division by class in gaming groups may as well represent that we tend to play with people in our local neighbourhood in our first group. And boy have we divided our societies geographically by social class (and ethnicity).
Där tänker jag att lokalsamhället har ett ansvar att sprida ut kulturen (inte bara rollspel utan all kultur) genom t.ex. fritidshem, fritidsgårdar och bibliotek. Ju mer man integrerar, desto bättre kultur blir det imo, tänker på hur mycket rollspel vunnit på att ha andra perspektiv än den vita manliga medelklassynvinkeln.

Det här med klass är något som jag aldrig funderade på än mindre var medveten om i barndomen. Det fanns dom som hade det bättre och dom som hade det sämre så mycket förstod jag men sedan så reflekterade jag nog inte så mycket mer över det utan vissa i skolan gick i nedärvda kläder och vissa hade det senaste modet och det var så det var helt enkelt.

Om jag nu i vuxen ålder tänker tillbaks så tror jag att min familj hamnar någonstans i medelklassen om man går utifrån det ekonomiska. Jag skulle nog våga mig på att säga att vi var en arbetarklassfamilj som gjorde en klassresa.

Jag är född ganska tidigt på 80-talet och växte upp på en mindre bruks/fabriksort i ett villakvarter där 90% var barnfamiljer med minst en förälder som jobbade på fabriken, det var en blandning av arbetarklass och medelklass skulle jag nog våga mig på att gissa.

När det kommer till min egen familj så var far född i en typisk arbetarklassfamilj där farfar var knegare och farmor hemmafru och far hamnade som många andra utan högre bildning på fabriken där han under en del av min uppväxt jobbade på golvet och sedan lyckades klättra inom den interna hierarkin och slutade som chef på mellannivå.

Mor kom ifrån en familj där morfar var egenföretagare med matbutik och mormor hemmafru som även hjälpte morfar i butiken. Mor jobbade under ett antal år inom klädindustrin som sömmerska men när hon blev arbetslös skolade hon om sig och hamnade även hon på fabriken där hon fram tills pensionen jobbade som assistent till en av cheferna.

Vad jag vill minnas ifrån dom som spelade rollspel på orten och i från min första spelgrupp så var det en salig blandning av allt ifrån barn vars föräldrar var välbetalda akademiker till knegarungar och det var mestadels för att använda lite kontroversiella ord ortens kufar och dom som var lite udda och utanför och nördiga som spelade rollspel oavsett vilken samhällsklass dom kom ifrån. Vi fann varandra i vårt utanförskap och vår nördighet helt enkelt.

När jag tänker tillbaks så personen som fick in mig på rollspel hade föräldrar som var resande elektriker och undersköterska och i samma spelgrupp fanns det en pojke som hade föräldrar som var högt uppsatta på sina respektive arbetsplatser samt en pojke vars föräldrar jobbade på golvet på fabriken och som dagisfröken och den siste medlemmen i gruppen hade en far som jobbade som nån sorts mellanchef på sitt jobb och en mor som jobbade inom kommunen.

Last edited:

Dumenor

Veteran
Roligt att läsa hur blandat det verkar vara med spelare från olika ekonomiska klasser. Framförallt verkar det vara från arbetarklassen som de flesta utövare kommer ifrån. Inte så underligt om man tänker efter men detta är intressant att notera.

I min gamla rollspelsgrupp var det bara en med akademiska föräldrar med motsvarande jobb. Resten, även om deras föräldrar hade studerat på högskola, kom från arbetarklassfamiljer eller lägre medelklass. Min familj var typiskt arbetarklass. Av åtta spelare var det en som tillhörde klar medelklass eller lite högre i början. Sen efter något år var vi som oftast sex spelare där en var medelklass; detta blev kärnan av rollspelsgruppen.

I övrigt hade vi många gästspelare, många var från arbetarklassen i början. Allt mer vi började närma oss universitetens värld så ändrades typen av gästspelare och allt fler från medelklassen och överklassen deltog i korta stötar.

Kärnan av vår grupp bestod i över tio år.

Den grupp jag spelade med när jag växte upp (från mellanstadiet till gymnasiet) var väldigt blandad. Det var arbetarbarn (som jag) och akademikerbarn. En hade kriminella föräldrar som satt i fängelse så han bodde hos sin farmor. Några hade frånskilda föräldrar. En del bodde i fina villor i fina områden medan andra kom från trånga hyreslägenheter i sämre områden. Det var blandade nationaliteter även om merparten hade svenskt eller finskt ursprung (som det var i samhället i övrigt).

Vi tänkte aldrig på det överhuvudtaget. Det var helt naturligt för oss att umgås både när vi spelade och annars. Ingen av föräldrarna tyckte heller det var konstigt vad jag vet.

Det som saknades i spelgruppen var tjejer. Det förekom något inhopp, men inte mer.

---

När jag började studera på universitetet så blev det en ny spelgrupp och den var mycket mer homogen vilket nog återspeglade universitetsvärlden på den tiden (vet inte hur det är nu).

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
När jag började studera på universitetet så blev det en ny spelgrupp och den var mycket mer homogen vilket nog återspeglade universitetsvärlden på den tiden (vet inte hur det är nu).
Social snedrekrytering är fortfarande ett problem i högre utbildning. Det nuvarande skolsystemet är ett enormt svek mot barn från studieovana hem, skolan förmår inte längre att jämna ut skillnaderna.

När det kön är det så vitt jag kan förstå sedan ett tag tillbaka så att en majoritet av studenterna kvinnor. Dock stora variationer mellan ämnen. Historia, som jag undervisar i till och från, har en stor andel manliga studenter t.ex. Det är väl någon slags kungar-och-krig-effekt, eller "killhistorians" lockelse som spökar.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
MODERERING

Jag bröt ut en massa inlägg till en egen tråd, då de ter sig för mig som en annan diskussion än "Rollspelshistoria och klasstillhörighet".

Den nya tråden hittar ni här:

/Magnus

Magister Rolf

Stjärnorna kvittar det lika
Intressant läsning, tack för det. Jag kommer själv från ett akademikerhem, även om mina föräldrar var första generationens högskolestudenter i sina familjer. Man tänkte ju inte på det då, men de jag spelade rollspel och figurspel med kom från ganska olika bakgrunder, i ett par fall från rätt stökiga och fattiga förhållanden. Jag vet en person som snattade i princip alla sina saker. I de rollspelsgrupper som jag spelar i nu är det också väldigt socialt blandat vad gäller yrken osv. Kanske är det och har varit en socialt bredare hobby än vad man föreställer sig. Undrar hur det ser ut internationellt? I sociologen Gary Alan Fines bok Shared Fantasy från 1983 skriver han att rollspelarna som han studerar har ganska blandade yrken, men han nämner inga arbetaryrken och ingenting om bakgrund. Men rollspel var väl förmodligen en mycket mindre hobby i början av 80-talet än tio år senare, så det kan ju ha breddats i USA även senare (eller redan ha varit bredare än vad Fine förstod).