Re: Rollspelshobbyn - The True story (eller nå't).
Min egna uppfattning i detta är att två företeelser effektivt slog bort fötterna för rollspel i Sverige under 90-talets början (genom att eliminera hela mainstream-kanalen för försäljning - något som branschen fortfarande lider av).
Det ena var Allan Rubin/Livets Ord och DidiBjörn. Det andra var KULT.
De första är inte så mycket att orda om - klassiska agitatorer (iaf DidiBjörn) som sådde frön av rädsla och sedan eldade på den genom att skrämmas om det okända.
KULT vill jag hävda var droppen. KULT är ett intressant, djärvt och nyskapande rollspel. Tyvärr var det helt fel tajmat för Sverige vid den här tiden, speciellt tillsammans med Didi/Björn och Rubin. Även om KULT sägs ha slagit alla försäljningsrekord under månaderna angreppen kom så gjorde dess minst sagt icke-mainstreamiga innehåll (blod och sperma, offrade oskulder, drömmagi, vansinne osv) att hela leksaksbranschen vände rollspelen ryggen.
Och ja - det är samma människor som sitter och bestämmer idag bland leksakskedjorna, tio år senare. Rutin är tryggt. Rollspel är inte tryggt. Då har vi Action Man och SWAT istället, det är ju verkligt. Det är inte våld... Inte så läskigt som rollspel iaf.
Problemet med detta är att så gott som alla impulsköp av rollspel dödas. Tidigare kunde en mamma/pappa se Drakar & Demoner stå i hyllan bredvid Tjuv&Polis eller Nya Bondespelet på Åhlens och bli nyfiken på detta. Enligt vad jag har förstått så var detta något mycket vanligt - att man just såg rollspelen. Jämför framsidan på DoD med Nya Bondespelet - vad ser coolast ut? Barn/ungdomar som var där såg spelen och utan att egentligen veta vad det var skaffade dem.
Nu måste man bege sig till specialbutiker och aktivt söka upp rollspel för att hitta dem. Detta är trist. Detta hindrar vetskapen om rollspelens blotta existens.
Sverige är ett litet land. Dock läste jag att vi har störst per capita-andel rollspelare av alla länder i världen. Vi har ingen rollspelsindustri i Sverige, men vi har massor av spel som trots allt är kommersiellt skapade, av över halvdussinet mer eller mindre professionella/aktiva producenter. Tex, hur många norska rollspel känner ni till? Senast jag kollade fanns det inga inhemska kommersiella produktioner, men det var 2000, så något kanske har hänt? (Uppgifterna är hämtade från Norges största (roll-)spelkedja). USA och viss mån Tyskland har en rollspelsindustri, men det är bara ett fåtal massproducerade koncept som råder.
De ord som kom i slutet av 90-talet från USA om att rollspelshobbyn var på väg att dö baserar sig på helt andra förutsättningar. I USA finns/fanns det ett flertal stööre bolag med mer än dussinet anställda. Dessa skall ha månadslöner, lokaler skall betalas osv. Detta ställer enorma krav på marknad och produkter. Jag tror tyvärr inte att det i Sverige kommer att finnas någon som individ som verkligen kan leva ett drägligt liv genom att producera rollspel. Den ende som jag känner som kommer i närheten (men som inte kommer enda fram han heller) är CJ Ström.
Svenska rollspel skulle behöva ha fler kanaler för att nå ut till grupper som inte ens vet vad rollspel är. Där ligger problemet.
(Till Krille vill jag bara ge mitt beklagande till den idiotchef som intervjuade honom - själv fick jag mitt nuvarande jobb just för att jag var rollspelare - det var ett av kraven ,-)
(Själv fick jag mitt första rollspel, Chock, av min mor efter att jag och hon såg det på Focus varuhus vid Liseberg 1986. Jag hade då inte en susning om vad rollspel var, utan trodde att det var ett spel som alla andra spel - liksom, spelen stod ju vid de andra spelen?)