Nekromanti Rollspelshobbyns framtid

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Hoppas kan man alltid...

..men pessimist är bättre. Om allt blir skit kan man åtminstone förnöja sig med att man hade rätt. :gremwink:

"Jag tror nog inte att "ungdommarna" är mer fantasilösare än vi "rollspelrävar!" som hålt på en 10-15 år. "

Såsom tillhörande "ungdomarna" får jag nog ge dig rätt, men jag vill gärna ställa en motfråga;
Är det till rollspelen de söker sig när de ska ge utlopp för kreativiteten?

Johan K

Gammal & dryg
Svar & sånt...

Är det till rollspelen de söker sig när de ska ge utlopp för kreativiteten?
Hmmm, det KAN ju vara ett av alternativen. Några andra utsvävnigar för sin kreativitet kan ju vara att man lajvar & arangerar sådana för att få utlopp för sin kreativitet. Sen så kansek man gör andra saker, som t. ex den här sidan... Kan amn inte säga att det är ett muntert, kreativt gäng som ahr gjort det här. För min del så tycker jag det är mycket kreativt att göra en sådan här sida.

Angående pessemism & sånt.. Jag är en obotlig optimist & försöker se det possitivt på saker & ting. :gremgrin:

chrull

Stockholm Kartell
Vart är rollspelshobbyn på väg?
För tillfället. Ingenstans.
Det mest intressanta som hänt rollspelen de senaste åren är d20. Och kanske är det för tidigt för att säga vad det gjorde med hobby...

Dagens ungdomar blir översvämmade med information och underhållning ifrån alla håll och kanter. Är det så illa att deras fantasi och kreativitet blir undernärda?
Eller är det så att tron på den här ara ä en del av en egen ålderskris. Att man försöker förneka att man själv inte är lika kreativ och påhittig som när man började spela?
Beror det här på åldern? eller kanske på hur länge man spelat?
Blir man avtrubbad, tråkig och okreativ bara för att man spelat i mer än 10 år och upnått en ålder över 25?

Är detta resonemang egentligen ett tecken på undertryckt avundsjuka mot Eons framgångar?

Ärligt talat. Jag tror att det fortfarande sitter kreativa 12-14åringar i stugorna i Huddinge och spelar Eon med inslag av utomjordningar, Sagan om Ringen och David Hasselhof. I alla fall gör det de ända tills de hittar detta helveteshål på det vi kallar internet.
Här diskuterar rollspelare allt ifrån ynkliga detaljer i regelverk, folk bråkar och slänger sig med termer som kobolder, regelfacister, ålfiskespelare, grisodlare, enter, powergamers, storytellers, wodpretton och apmongon (helst i samma mening), man nämner och jämför med spel som inte ens personalen på spelbutikerna hört talats om och sen avslutar man det hela med moraliska frågeställningar och ett stycke hetsk Krille vs Rising debatt om valfritt ämne.

Låt stå och puttra i två veckor i valfri 13årig rollspelares hjärna.

Tror ni det här kommer skapa en kreativ rollspelare?
Eller förtrycker vi de kreativa impulserna genom att diskutera småsaker?
Är det inte så att ni själva ofta, innan ni själva testar med att göra om regel X till Y går in här och kollar om någon annan prövat samma sak?
Vad tror ni förresten är annledningen till att vi köper så mycket olika rollspel idag är? En av dem är att vi känner till dem. Hur gör vi det? vi läser om dem här eller på andra platser på internet.

När jag började spela hade jag ingen aning om vilken version det var av Drakar och Demoner vi spelade eller att det snart skulle komma en ny modul. Vi trodde allt sånt där redan fanns och när det dök upp nått nytt i spelbutiken så antog vi att vi bara missat den tidigare. Typ.
Nu sitter folk och följer arbetet för kommande moduler och under tiden super de in hinkvis med andra spelares kreativitet.

Klart som fan att den egna trycks undan.
Hur mycket och om det är allvarligt vet jag inte.

chrull

Big Marco

Läskig
Re: Rollspelshobbyn - The True story (eller nå't).

Min egna uppfattning i detta är att två företeelser effektivt slog bort fötterna för rollspel i Sverige under 90-talets början (genom att eliminera hela mainstream-kanalen för försäljning - något som branschen fortfarande lider av).

Det ena var Allan Rubin/Livets Ord och DidiBjörn. Det andra var KULT.

De första är inte så mycket att orda om - klassiska agitatorer (iaf DidiBjörn) som sådde frön av rädsla och sedan eldade på den genom att skrämmas om det okända.

KULT vill jag hävda var droppen. KULT är ett intressant, djärvt och nyskapande rollspel. Tyvärr var det helt fel tajmat för Sverige vid den här tiden, speciellt tillsammans med Didi/Björn och Rubin. Även om KULT sägs ha slagit alla försäljningsrekord under månaderna angreppen kom så gjorde dess minst sagt icke-mainstreamiga innehåll (blod och sperma, offrade oskulder, drömmagi, vansinne osv) att hela leksaksbranschen vände rollspelen ryggen.

Och ja - det är samma människor som sitter och bestämmer idag bland leksakskedjorna, tio år senare. Rutin är tryggt. Rollspel är inte tryggt. Då har vi Action Man och SWAT istället, det är ju verkligt. Det är inte våld... Inte så läskigt som rollspel iaf.

Problemet med detta är att så gott som alla impulsköp av rollspel dödas. Tidigare kunde en mamma/pappa se Drakar & Demoner stå i hyllan bredvid Tjuv&Polis eller Nya Bondespelet på Åhlens och bli nyfiken på detta. Enligt vad jag har förstått så var detta något mycket vanligt - att man just såg rollspelen. Jämför framsidan på DoD med Nya Bondespelet - vad ser coolast ut? Barn/ungdomar som var där såg spelen och utan att egentligen veta vad det var skaffade dem.

Nu måste man bege sig till specialbutiker och aktivt söka upp rollspel för att hitta dem. Detta är trist. Detta hindrar vetskapen om rollspelens blotta existens.

Sverige är ett litet land. Dock läste jag att vi har störst per capita-andel rollspelare av alla länder i världen. Vi har ingen rollspelsindustri i Sverige, men vi har massor av spel som trots allt är kommersiellt skapade, av över halvdussinet mer eller mindre professionella/aktiva producenter. Tex, hur många norska rollspel känner ni till? Senast jag kollade fanns det inga inhemska kommersiella produktioner, men det var 2000, så något kanske har hänt? (Uppgifterna är hämtade från Norges största (roll-)spelkedja). USA och viss mån Tyskland har en rollspelsindustri, men det är bara ett fåtal massproducerade koncept som råder.

De ord som kom i slutet av 90-talet från USA om att rollspelshobbyn var på väg att dö baserar sig på helt andra förutsättningar. I USA finns/fanns det ett flertal stööre bolag med mer än dussinet anställda. Dessa skall ha månadslöner, lokaler skall betalas osv. Detta ställer enorma krav på marknad och produkter. Jag tror tyvärr inte att det i Sverige kommer att finnas någon som individ som verkligen kan leva ett drägligt liv genom att producera rollspel. Den ende som jag känner som kommer i närheten (men som inte kommer enda fram han heller) är CJ Ström.

Svenska rollspel skulle behöva ha fler kanaler för att nå ut till grupper som inte ens vet vad rollspel är. Där ligger problemet.

(Till Krille vill jag bara ge mitt beklagande till den idiotchef som intervjuade honom - själv fick jag mitt nuvarande jobb just för att jag var rollspelare - det var ett av kraven ,-)

(Själv fick jag mitt första rollspel, Chock, av min mor efter att jag och hon såg det på Focus varuhus vid Liseberg 1986. Jag hade då inte en susning om vad rollspel var, utan trodde att det var ett spel som alla andra spel - liksom, spelen stod ju vid de andra spelen?)

Man Mountainman

Storsvagåret
Är den nya generationen av rollspelare fantasilösare och mer regelstyrda än tidigare?

Men snälla nån, jag tror inte att den mänskliga artens kreativitet sjunker drastiskt över en halv generation sådär. Att fler icke-kreativa människor skulle dras till hobbyn än förr tror jag inte heller på. Snarare är det nog tvärtom. De som inte är kreativa har ju redan andra interaktiva media, t.ex. dataspel, som de kan leva ut sina lustar genom.

Ghoulz

Swordsman
Tror ni det här kommer skapa en kreativ rollspelare?

Hell yeah! Själv skulle jag ha älskat att upptäcka alla dessa diskussioner och sugit i mig som en liten igel. Jag skulle ha stulit, samplat, snott och grävt omkring för att skapa det egna. Jag tror att det var så vi alla började - all fantasi tar sin utgångspunkt ur stöld.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Umm... (OT)

"Jämför framsidan på DoD med Nya Bondespelet - vad ser coolast ut?"

Var det bara jag som fick bilden av en traktoråkande, vilt svärdssvingande Elric, i full färd med att käka rovor?

Björn Hellqvist

Swordsman
Jag är större

Då jag var 21 år 1986, så har jag också en del minnen från den tiden. Visst, rollspelande var populärt då - troligen på topp - men redan då talades det om att soloäventyrsböcker och arkad- & dataspel ("Gauntlet", "Dragon's Lair" och de första primitiva spelen på hemdatorer) skulle ta död på rollspelandet.

Åtminstone GothCon har, så vitt jag har förstått, hela tiden växt i storlek. Om säljsiffrorna faktiskt reflekterar antalet aktiva spelare (dvs en faktor tio gentemot nu) så torde även GothCon ha haft ett rejält dopp i deltagarantalet i slutet på åttiotalet. Kan någon som har insyn i GothCons deltagarantal bekräfta ett dopp på en faktor tio i deltagarantalet vid tillfället?
GothCons storlek har så vitt jag vet varit hyfsat konstant de senaste 10 åren, men faktum är att deltagarrekorden har kommit under senare delen av 90-talet. I slutet av 80-talet var besökssiffrorna bra, och 1991 (tror jag) nåddes 1100 deltagare (om jag inte missminner mig). Sedan följde ett par tre magrare år p.g.a. halvdan organisation.

Det finns en tredje sak att ta hänsyn till: expansionsboxar och moduler. Visserligen har vi hört siffror på 100 000 Drakar&Demoner sålda. Kruxet är att jag dessutom har hört siffror på 5 000 sålda boxar DoD Samuraj och i samma storleksordning på Ivanhoe. Kan det verkligen vara så att bara var tjugonde DoD-spelare skaffade mer prylar till sitt spel? Jag menar, så uselt säljer ju inte ens Eons expansionsprylar.
Om vi ska fortsätta att lita på mitt minne, så har jag för mig att det 1986 såldes 24000 DoD, 6000 Mutant, samt 6000 SoR. Inte illa, men det var tydligen ett rekordår. tag dock det med en nypa salt - det kan vara ett annat år i mitten av 80-talet, men siffrorna ska stämma.

Eksem

Champion
Jag håller nog med. Fan va skönt det hade varit att slippa ramla i alla fällor själv och liksom, tagit genvägen till ett bättre rollspelande. Det tog mig t.ex. flera år innan jag fattade att det där med "Spelledaren har alltid rätt" bara är bull. Det hade jag garanterat listat ut snabbare om jag hade lurkat på internetforum.

Bästa forumet tycker jag är skräckforumet, för det kryllar periodvis med högar av goda spelledartips, både för skräck och i allmänhet. Mums!

Dessutom är det ju bra att alla bråkar hela tiden, så det är ju inte så att alla sitter och presenterar någon definitiv sanning.

Ghoulz

Swordsman
Nah.

Jag tror inte att moralpaniken funkade ALLS. Vad är det egentligen som gör att Slipknot säljer skivor? Att de spelar ball musik eller att alla föräldrar hatar dem? Visst, det är rockmusik, och alla (vanliga svensson-) föräldrar idag begriper sig på rockmusik, men ändå. om vi jämför med datorspel så finns det en enorm marknad. Jag tror att det beror på mediautbudet. Med datorer och konsoller kan man göra en massa saker mycket lättare än med papper, penna och den egna fantasin. Jag upptäckte hur tungt det är för tonåringar att tänka när jag jobbade som högstadielärare. Jag lovar att betydligt färre läser böcker än när jag var i den åldern. Rollspel är ett intellektuellt intresse - och alla "intressen" (förutom att titta på tv och möjligtvis spela fotboll, men det sistnämnda är tveksamt) har minskat dramatiskt. Det är "för jobbigt" att göra något annat. Man konsumerar, man skapar inte. Där ligger problemet.

Big Marco

Läskig
Re: Tyvärr

Moralpaniken fungerade utmärkt. Tyvärr. Odiskutabelt. Inga "jag tror/tycker att" - det är fakta. Jag önskar att det inte var så.

När jag jobbade som lärare upplevde jag den raka motsatsen. Det handlar bara om att nå fram och kommunicera på ett sätt som fångar intresset. Det är lite jobbigare men också mer givande när man lyckas.

Skulle jag vara enn rollperson verkar det som om jag skulle ha förmågan "Empatisk" - till och med mina arbetskamrater blir rädda när jag frågar vad de vill innan de ens har tittat åt mitt håll. =)

Stycke två och tre är mest flum. Stycket ett är fokuset.

Ghoulz

Swordsman
Precis! (aningen OT)

Konflikt=Friktion=Energi=Liv.

Så är det! Att folk är oense får oss att tänka efter, att själva ta ställning och nyansera våra ståndpunkter. Att delta i bråken tvingar oss att skärpa våra argument och TÄNKA. Tanke är nog nyckelordet. Det är så svenskt att undvika konflikt och tro att vi alla egentligen är överens och att de som är oense bara är avvikande, konstiga och sjuka. Våra ständiga kontroverser visar att ingen rollspelare är dne andre lik och att vår hobby rymmer enorm dynamik. Blir man skrämd av det är man nog fel ute. Rollspel är gemenskap. Gemenskap är konflikt. Vilka rollspelare har INTE fört våldsamma diskussioner om rollspel med sina spelare eller sin spelledare?

Eksem

Champion
Re: Nah.

"Jag tror inte att moralpaniken funkade ALLS. Vad är det egentligen som gör att Slipknot säljer skivor?"

1. Skivbutiksägare behöver inte ta hänsyn till föräldraopinionen. Det behöver leksaksbutiker.

2. Rollspel har inte riktigt den aura av coolness som krävs av ett verktyg för föräldrauppror.

Ghoulz

Swordsman
jag tror inte att den mänskliga artens kreativitet sjunker drastiskt över en halv generation sådär

1. Generationsskillnader finns. Den tekniska utvecklingen, mediautbudet etc.

2. Generationsskillnader föreligger. Antal timmar läsning vid läggdags har minskat drmamatiskt. Läsningen går tillbaka bland barn, och har gjort det länge.

3. "den mänskliga arten" spelar inte rollspel. En liten grupp ungdomar i Västvärlden spelar rollspel. En mycket begränsad etniskt och socialt homogen grupp. Det räcker alltså med små variationer i kultur och samhälle för att denna grupp ska ruckas.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"2. Rollspel har inte riktigt den aura av coolness som krävs av ett verktyg för föräldrauppror. "

Nä det stämmer nog bra. Möjligtvis skulle man kunna kalla sig lite upprorisk om man lajvar men det är knappt. Visst kan upprorsmakare och rebeller spela rollspel men då gör de det knappast för att de anser att det är en upprorshandling.

Visst låter det snällare med:
- Du morsan, nu tänker jag sitta inne på lördagkväll och spela rollspel med mina kompisar och du kan inte hindra mig! Vad det är som låter ifrån min ryggsäck? Det är bara min tärningar fast det ska du skita i!

än

-Du morsan, nu tänker jag sticka till "Kill all living creatures, especially your parents" konserten och du kan inte stoppa mig. Vad det är som låter ifrån min ryggsäck? Det är bara.....saft....fast det ska du skita i!

Fast den utomstående person utan rollspelskunskaper som lyssnar på ett normalt spelmöte kan mycket väl få en annan bild av rollspel. :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Stor skada ...

Ö&S har suttit Åhlénsvaruhusens etiska råd (eller motsvarande) och genomdrivit att rollspel inte ska säljas på Åhléns.

Ghoulz

Swordsman
Re: Tyvärr

När jag jobbade som lärare upplevde jag den raka motsatsen. Det handlar bara om att nå fram och kommunicera på ett sätt som fångar intresset. Det är lite jobbigare men också mer givande när man lyckas

Å Gud. Visst. Så är det säkert. Du nådde säkert alla hela tiden. Vi som inte har krafter av övernaturligt snitt får delvis förlita oss på elevernas egna intresse, och intresse i allmänhet HAR minskat. Alla former av föreningar förlorar medlemmar. Föräldrar läser mindre för sina barn. Läsrörelsen startades av en anledning. Ingenting är evigt, det tycks som om saker och ting går tillbaka en aning. Men det finns "en förlorad generation" där intresset är lågt och konsollspelandet är stort. Rollspel kräver intresse, fantasi och ARBETE.

Visst fann jag också elever som gillade att läsa och sådana som lärde sig uppskatta det. Poängen är inte att det inte finns, poängen är att motivationen sjunkit och att alternativen blivit fler än när jag var liten (kring slutet av 80-talet och början av 90-talet).

Moralpaniken fungerade utmärkt

Hur mycket moralpanik drabbades du av? Jag själv märkte av den som tre dagars skriverier i tidning (det där i Skåne där två bröder slog ihjäl sin kompis), några insändare och en otroligt tendentiös dokumentär på TV där Kult kopplades till ett självmord. Allan Rubin fick väl prata i något tv-program också. men kutlursverige håller ju praktiskt taget på att krama ihjäl liverörelsen, så inte ens Boken ("De efterblivnas armé" eller vad den nu hette) tycks ha åstadkommit något bestående. Dessutom är den så vansinnig att den inte tas på allvar av en enda vettig människa som läser den. Jag tror att vi överdriver moralpaniken. Kanske för att vi inte vill inse att vi är få av helt andra orsaker. Från "få" till "nördar" är ju inte steget så långt.

Helmgast
Alingsås, CJS och Target

I Alingsås (staden där jag bor) har Active Kids (den andra leksaksbutiken) länge sålt och skyltat med Warhammer. Nu på senare tid har de införskaffat Western, DoD 6, D&D3, LotR RPG, EON och neoTech (förmodligen även Mutant), tack vare närmandet till branschen genom figurspel och kortspel. Dessutom så säljer Bokia EON tack vare att en av arbetarna är CJS' kusin och att de säljer en del fantasyböcker. Så i lilla Alingsås med sina 24.000 invånare (+11.000 i kommunens småorter) finns TVÅ butiker som INTE heter hobbyhames, Tradition eller liknande. Och dessa har nått rollspel från två olika håll, nämligen figur-/kortspel samt fantasylitteratur.

Borde inte detta ha skett på annat håll? Berätta gärna om din ort.

Det ena var Allan Rubin/Livets Ord och DidiBjörn. Det andra var KULT.

De första är inte så mycket att orda om - klassiska agitatorer (iaf DidiBjörn) som sådde frön av rädsla och sedan eldade på den genom att skrämmas om det okända.
Var Livets Ord nån jättesekt på den tiden eller (när det nu var, kring -90, eller)?. Jag menar, Livets Ord säger mycket dumt om muslimer, abort och vägen till frälsning. T o m Kd har lämnat antiabortidén. Varför hade Livets Ord så stort inflytande då? Gärna en hänvisning till mer information om denna händelse. (inte SFFS, tack :gremwink: )

Jag tror tyvärr inte att det i Sverige kommer att finnas någon som individ som verkligen kan leva ett drägligt liv genom att producera rollspel. Den ende som jag känner som kommer i närheten (men som inte kommer enda fram han heller) är CJ Ström.
Betyder detta att han lever på starta eget-bidrag, förmögna föräldrar eller vad? Jobbar han som nåt annat på halvtid?

Och förresten, hade Äventyrsspel/Target Games flertalet anställda och projektledare (har hört rykten om detta).

Ghoulz

Swordsman

1. Skivbutiksägare behöver inte ta hänsyn till föräldraopinionen. Det behöver leksaksbutiker.

Det måste de nog - "Parental Advisory"-klistermärken finns av en orsak.

2. Rollspel har inte riktigt den aura av coolness som krävs av ett verktyg för föräldrauppror.

Nej, det är ju mest tedrickare och analytiker som spelar rollspel. Men rollspel är främmande och därför reagerar folk på det. Både oroliga moralistiska föräldrar och en del människor med problem som behöver något att ersätta (eller snarare komplettera) droger med. Hur som helst så tror jag inte att rollspel gör så snygga rubriker nu för tiden. Och rollspelare är väl på väg "uppåt" i samhället. Det var ju de lyckade kidsen som pysslade med det när jag växte upp. Fast alla har kanske blivit slackande låtsasakademiker som jag.

Ghoulz

Swordsman
(fast jag har fortfarande kontakt med alla utom DoDarna)

Det är bra, DoDare smittar ner en så lätt, och SÅDAN vill man ju inte vara.