Nekromanti Rollspelshobbyns framtid

chrull

Stockholm Kartell
Jag vet inte när jag upptäckte de här forumen. Men jag är ganska säker på att vi i spelgruppen hade mest kreativa ideér innan. kanske beror det på att barnasinnet hade börjat dö.

Men jag tror fortfarande att man är som mest kreativ när man BEHÖVER skapa saker själv.
När jag började spela drakar och demoner hade vi ingen värld. Inför varje kampanj skapade vi en ny.
Vi spenderade timmar på kartor, städer och personer som vi sedan kasserade efter två timmars spelande...

Man var tvungen att komma på allt själv. Nu med internet kan man hitta saker direkt och småfiffla lite så det passar en själv.
Vi får höra om nya rollspel som lovprisas en gång i veckan och om vi känner för det kan vi köpa dem och pröva dem istället för att själva sätta oss och modda om Eon till ett cyberpunkspel.

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Re: Avancemanget i industrin...

Västmark Light.
Köper du idag får du dessutom med en kul version på "Sätt knorren på Grisen" med vår egna Tuva.

Intressant. intressant :gremlaugh:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sinkadus

Har för mig att prenumerationerna låg runt 2000 till 3000 när det var som bäst drag i branschen.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Å andra sidan...

...har jag fått en massa jobb och uppdrag för att jag stenhårt går ut med att jag är rollspelare, och har skrivit rollspel. Alltså inte rollspelsjobb, utan typ föreläsningar, reklamknäck, och sånt.

Så idag tror/hoppas jag att det inte är så stor risk att man losar ett jobb för att man är rollspelare.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För att inte tala om...

...numret av Svensk Polis, där Piff&Puff varit källa till en "granskning" av hur farligt och subversivt rollspel var. Där hängdes jag till och med ut med namn, troligtvis för att de skulle kunna identifiera mina texter som subversiva om de såg mitt namn nånstans. Micke Petersén och Gunilla Jonsson blev också uthängda som hemska skapare av Kult, ett jättefarligt spel!

M.

Krille

Super Moderator
Re: Sinkadus

"Har för mig att prenumerationerna låg runt 2000 till 3000 när det var som bäst drag i branschen."

Vet du hur prenumerantsiffrorna förändrades? Var det ett dopp med en faktor tio (dvs ner till runt 300) i början på nittitalet?

Troberg

Sinister eater
Och värst av allt

All den kreativitet vi varit tvungna att ödsla på att häckla de där #%&!@$#! som kunde avänts till något vettigare.

Fast det är klart, det är ju rätt kul...

Eksem

Champion
Re: Precis! (aningen OT)

Vad är det man brukar säga, plagiatörer härmar, genier stjäl? Aja, nåt sånt i alla fall. Men ta t.ex. hiphop, som i stort sett består av lånade beståndsdelar. Det är en av de mest kreativa musikgenrer som finns.

Nåja, back on topic. Saken med det här forumet är ju att det inte går att sitta och tro på vad andra säger hela tiden, eftersom alla säger emot varandra hela tiden. Du får ju aldrig en sanning här, utan massor av sanningar. Man måste liksom tänka efter själv och hitta sin egen sanning.

Jag tror inte att en inlåst grupp skulle vara mer kreativ än en grupp som hade kontakt med omvärlden. Snarare tvärt om. Att ta intryck utifrån hjälper kreativiteten.

Jag menar, med dina riktlinjer är ju saker som spelledartips, spelexempel mm bara något som hämmar kreativiteten?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nybörjarrollspel

Dessutom har jag vissa idéer om hur ett nybörjarspel borde se ut och i vilken hylla det ska stå.
Min spontana tanke om hur man ska locka/lura in ungdomar i rollspelshobbyn säger mig att det är följande trend man ska använda sig av:

Harry Potter

Vilket inte är så lätt eftersom konceptet är så unikt att varje försök att imitera det antingen skulle leda till något som blir stämt till döds eller till något som knappt påminner om HP. Men man borde på något sätt kunna utnyttja det intresse för fantasy som böckerna (och filmerna) ändå väckt.

Bara en tanke...

/tobias

Eksem

Champion
Men att man jobbar mer betyder ju egentligen inte att man är mer kreativ, bara att man jobbar mer. Om man har en färdig spelvärld kan man lägga mer tid på kampanjen och rollpersonerna, har man färdiga kampanjer och rollpersoner kan man lägga mer tid på spelsessionen och rollgestaltandet. Kreativiteten har man ju, men man kanske lägger tiden på annat.

chrull

Stockholm Kartell
Men det var väl kreativitet angående kampanj, värld och regelskapande vi pratade om?

Och då är det just jobbet och idéerna som räknas. eller?

chrull

Staffan

Myrmidon
Re: Nybörjarrollspel

Det var snack ett tag om att WOTC skulle göra ett Harry Potter-rollspel i samband med att Hasbro fick licens på att göra en ohemul massa andra leksaker baserade på Potter (inklusive samlarkortspel). Det föll dock på att JK Rowling var tämligen oförtjust i idén att andra skulle kunna lägga ord i hennes figurers munnar.

chrull

Stockholm Kartell

Nej. givetvis är det inte alltid så att tips och så hämmar.
Men det jag letar efter är en egen kreativ fantasi.

En inlåst grupp skulle vara tvungen att vara kreativ. Det är inte grupperna idag.
förstår du?

Eksem

Champion
Jag trodde vi talade om kreativitet i allmänhet :gremfrown:
Hmm, då får jag ju en helt annan utgångspunkt... argh!

Öhm, men jag tänker väl så här nu: Hur nödvändig är den kreativiteten? Alltså, hur viktigt är det att den utnyttjas? Det vet jag faktiskt inte.
Öhhh... det jag vill ha sagt är nog att kreativiteten inte hämmas, utan att fokus för kreativiteten flyttas. Om det är bra eller dåligt vet jag inte. Men jag ser både nackdelar (de kanske inte vågar peta i spelvärld och regler av rädsla för att nåt går sönder) och fördelar (man lägger ner mer tid på rollgestaltande och spelande).

Eksem

Champion

Jag tror att rollspelare ALLTID måste vara kreativa, oavsett om de får speltips och färdiga spelvärldar eller endast ett häfte med regler i.

Jag tror att en inlåst grupp och att en forum-hängade grupp skulle spela rätt liknande rollspel, fast den inlåsta gruppen skulle ta längre tid på sig innan de kom igång.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
HP (På gränsen till OT)

Det var snack ett tag om att WOTC skulle göra ett Harry Potter-rollspel i samband med att Hasbro fick licens på att göra en ohemul massa andra leksaker baserade på Potter (inklusive samlarkortspel). Det föll dock på att JK Rowling var tämligen oförtjust i idén att andra skulle kunna lägga ord i hennes figurers munnar.
Synd (kanske)! Om det gjorts rätt hade det nog varit en bra inkörsport för nya rollspelare. Jag är dock lite skeptiskt till just WotC eftersom jag tyckte att deras version av D&D var extremt nybörjarfientligt.

/tobias

chrull

Stockholm Kartell

Men inte LIKA kreativa.

Du måste ju hålla med om att det ligger mer kreativitet i att skapa något helt nytt från grunden. och att sedan ta med de erfarenheterna till nästa projekt osv... än vad det ligger i att ta en klar värld med klara regler och klara äventyr och klara rollpersoner?

Dessutom tror jag inte att de som skapar allt själv lägger mindre kreativitet på sitt rollspelande.

chrull

Staffan

Myrmidon
Re: HP (På gränsen till OT)

Tja, det är därför de gjorde D&D Adventure Game. Sug in kidsen med snygg box som skramlar, kostar $10, har färdiga dungeonröj och förklarar allt pedagogiskt och ett steg i taget. Sedan kan de kids som upptäcker att de gillade D&DAG ta steget vidare till riktiga D&D.

Inte riktigt lika bra som gamla D&D Basic Set (det som översattes till svenska på den gamla goda tiden), men ändå.

chrull

Stockholm Kartell
Hur viktig den är?

Den är JÄVLIGT viktig när man svarar på frågor om kreativiteten.
Eller hur?

chrull

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Och värst av allt

Precis, all denna tid och tankemöda som vi borde ha ägnat åt att hacka på Dungeons & Dragons, Eon, GURPS eller Rulemaster i stället!

-JPS-