Nekromanti Rollspelshobbyns framtid

walium

Ganska töntig, faktiskt
Min stad(stad? Hahahaha!)

Jag är uppvuxen i en bondhåla norr om ingenstans, som heter Båstad. Där fanns inte en enda affär som sålde något som ens liknande rollspel. Närmsta affär låg en dryg timme därifrån i Helsingborg, och det var dessutom en liten misskött skrubb. Det blev postorder för vår del, när vi nu köpte något.
Nu pluggar jag i Linköping, och här finns så vitt jag vet bara en enda butik som säljer rollspel och det är Tradition, och då har ändå Linköping runt 200.000 invånare. Tråkigt nog säljer de bara de populäraste rollspelen.

Basenanji

Postd20modernist
Jag skulle vilja besvara frågan genom att fråga:
Varför tycker vi så mycket om rollspel?
Varför tycker andra INTE om rollspel?
------------

Rollspelandet kräver att man fascineras av själva processen: "Vi tänker oss en miljö och sedan får ni karaktärer som kan interagera med den!"

Att gilla ovanstående kommer nog bara en begränsad del av varje generation göra. Annars kan man ju använda sig av andra medier för att bli road (dataspel, film, böcker, lajv mm)

Att Äventyrsspel sålde mer under en viss period, har nog mer att göra med att det var nytt då. Förmodligen var det också lite trendigt då, precis som filmisar, Big Jim, och magic-kort är/har varit.

Man ska komma ihåg att oavsett regelsystem, spelvärld och tema så kräver rollspelen lik förbannat att man tycker det är kul att tänka sig en fantasi-värld! Mina vänner som inte gillade rollspel på 80-talet, liksom mina vänner som inte gillar det nu, resonerar likadant; det är tråkigt eller för jobbigt att sitta och "låtsas" ihop.

Jag tror att vi nog inte kommer få se ett uppsving a la -88.
Rollspelen tilltalar ett fåtal, de själva avgör hur hobbyn kommer utvecklas. Däremot tror jag att det för nyrekryteringens skull har stor betydelse att rollspelen inte finns i leksaksbutikerna. Att rollspelen är lite tabu-belagda (mordet i Bjuv) gör det heller inte enklare att locka nya till hobbyn.

Men vi som gillar rollspel, ska fortsätta att gilla det så mycket vi bara kan!

Ha kul!

/Basenanji

Krille

Super Moderator
Du behöver banta!

...och det behöver jag med. :gremwink:

"Visst, rollspelande var populärt då - troligen på topp - men redan då talades det om att soloäventyrsböcker och arkad- & dataspel ("Gauntlet", "Dragon's Lair" och de första primitiva spelen på hemdatorer) skulle ta död på rollspelandet."

Det där hörde vi iofs om Magic, Nintendo, Internet och Didi&Björn också. :gremwink:

Basenanji

Postd20modernist
Re: Tyvärr

Fast jag tror visst att det har stor betydelse att Allan Rubin och andra påstår att rollspel har skadlig effekt på ungdomar.
Att jag personligen inte märkte av kritiken, berodde nog mest på att jag redan var "frälst". Men mina kompisar som var nära att börja spela, deras mammor/pappor fick sig en tankeställare, när debatten rasade.

Ofta läser jag här på forumet (eller på Sveroks dito, eller M:UA) om hur "puckade" och "patetiska" alla rollspelsmotståndare är.
På ett sätt är det synd, att man uttrycker sig så slentrianmässigt om de som aktivt motarbetar vår hobby. Vi borde bli bättre på att förstå de argument som används mot hobbyn, för att på så sätt kunna besvara den bättre. Om en rollspelskritisk person uttrycker sig fumligt hjälps det inte att vi som diggar rollspelen garvar åt
hur dåligt de fattar detaljerna. Problemet är att man överhuvudtaget tar upp rollspel som något automatiskt dåligt! Sedan att man inte vet vad förkortningen PSY står för, är en bagatell.

En sådan sak som jag skulle vilja få "svensson" att haja är hur coolt det är att den här hobbyn faktiskt är så omtyckt, av så många, oavsett ålder!

Att jag som är 31 faktiskt kan ha ett utbyte med 18-åringar.
Det tror jag andra aktiviteter har svårt att uppnå.

Lite ostrukturerat inlägg, men ni hjälper mig nog att reda ut det här, eller?

/Basenanji

Krille

Super Moderator
Norska rollspel (och annat)

"Tex, hur många norska rollspel känner ni till?"

Två. Jag minns inte vad det ena hette, men det var stort, överkomplicerat och ospelbart. Det andra var mycket trevligare och heter Fabula. Författaren är helkonstig, överkreativ och mycket inspirerande att prata med. Spelet är för övrigt illustrerat av Håkan Ackegård.

Hur som helst, du tar upp en viktig poäng. Just i början på nittiotalet så började rollspel att fasas ut från leksaksbutikernas hyllor, men det berodde inte så mycket på Kult. Kult var iofs läskigt, men det var inte därför rollspel försvann (utom från Stor&Liten).

Och nu ska jag ta upp en brandfackla: rollspel försvann från spelbutiker för att de uppenbart inte var spel. Regelboxarna, åkej. Det var en box som skramlade, om än inte riktigt på samma sätt som andra spel (det var en bok och ett fåtal tärningar, inte en massa ploppar). Men alla moduler - små häften i påsar som hängde bredvid. Det kunde ju vem som helst se att det inte var ett spel.

Så rollspelen fasades bort från övriga spel. De hamnade i egna ställ, bakom disk, bland tennfigurer och modeller och ungefär överallt utom bland andra spel, och de enda som letade efter dem var de redan frälsta. De kunde lika gärna ha hamnat i en annan butik, och till slut så var det ju där de hamnade. Spiken i kistan var Mutant Chronicles, DoD5 och andra utgåvan av Kult, som alla släpptes i bokform utan box. Inte nog med att extrajoxet inte var spel, nu var inte ens spelen spel.

Vad som behövs är ett rollspel som är ett spel. En stadig box som skramlar tillfredsställande. En box vars vidare produktlinje också ser ut som spel, det vill säga är boxar som skramlar tillfredsställande. Kalla det för ett "fräckt spel", eller kanske för ett "äventyrsspel" eller "sagospel" eller något, men inte "rollspel". Skapa ett nytt varumärke som sysslar med att ge ut sådana spel. Gör reklam för "mer avancerade" och "riktiga" rollspel i boxarna, tryckt på insidan av locket eller i regelhäftet eller nåt, men sälj inte dessa spel i leksaksbutikerna. Sälj dem under annat varumärke, i en annan produktlinje, via internet eller specialbutiker, eller via leksaksbutiker om kunderna frågar efter dem. Poängen är att de "riktiga" spelen kan stå i en separat sektion eller specialbeställas, medan "äventyrsspelen" fortfarande står bland alla andra spel och drar till sig blickarna från Nya Bondespelet.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Mode = Tänkandets undergång? :)

(VARNING! Ta detta inlägg med en nypa salt, det är väldigt överdrivet)

Ja, då var det dags! En rykande färsk konspirationsteori!

"Varför tycker vi så mycket om rollspel?
Varför tycker andra INTE om rollspel?
"

För att man måste tänka för att rollspela. Och tankar gillar vi inte i Sverige, absolut inte om de skiljer sig från Den Heliga Allmänna Uppfattningen Om Vad Som Är Rätt Och Fel (DHAUOVSÄROF). Fan, jag kan lova dig att Päron Görssan hade dragit på ett hakkors på armen och odlat fram en prydlig liten mustasch samt förbjudit alla oliktänkande att existera medelst gasning om han bara fick chansen. Jävla kräk (inte du alltså, men DHAUOVSÄROF), det är det enda jag säger. Egentligen inte, för jag ska säga en massa mer, fortsätt läsa bara.

"Rollspelandet kräver att man fascineras av själva processen: "Vi tänker"...

..."så kräver rollspelen lik förbannat att man tycker det är kul att tänka"...

"Rollspelen tilltalar ett fåtal"...

Det finns också ett fåtal intelligenta, då inte sagt att alla intelligenta drar sig till rollspel eller att alla rollspelare är intelligenta - men va fan... det är väl snarare regel än undantag att rollspelare är smartare än anhängare av DHAUOVSÄROF.

"Att rollspelen är lite tabu-belagda"...

Skit i Bjuv-morden - DHAUOVSÄROF säger faktiskt att om du inte sköter dig, inte röstar på sossarna eller avviker lite grann (exempelvis genom att tänka eller rollspela) så förtjänar du att bli mobbad samt avstängd från vissa arbetsplatser på grund av att du tänker.

"Men vi som gillar rollspel, ska fortsätta att gilla det så mycket vi bara kan!"

Ja, och judarna trodde fortfarande på judendomen fast Hitler gasade ihjäl varenda en han kunde lägga vantarna på. De trodde också så mycket de bara kunde.

Summa summarum: Ta det jag skrev med en nypa salt, det var kanske lite överdrivet... :gremwink:... men erkänn att det är tänkvärt. Om man inte lyssnar på Britney Spears eller Eminem, har de senaste Nikeskorna samt super varenda helg så är man faktiskt störd i huvudet och förtjänar Utfrysning från den stora massan, som har indoktrinerats (läs: tvingats) av sossemaffian att tycka en viss sak. Peka på någon och skrik "NAZIST!" så vågar ingen säga emot, om ni fattar vad jag menar...

Det är som en ond cirkel!

Jaja, jag har spårat ur, jag erkänner. Men det jag ville komma fram till var i alla fall att det inte är så konstigt att rollspel inte säljer bra, eftersom att det inte är inne. Det är fjantigt, dessutom passar det inte bra ihop med att lyssna på Eminem - det är helt enkelt inte coolt att rollspela.

Så vi har alltså en socialdemokrat-mode-Eminem-Nike-nynazist-konspiration om man tolkar det lite fel - det var faktiskt bara exempel överdrivna till sin absoluta spets. Egentligen är det förstås ingen konspiration, och varken sossarna, Eminem eller Hitler har ett skit med det att göra, men erkänn lite tyst för dig själv att modet har en del med det hela att göra...
Nu när Sagan om Ringen har blivit så otroligt inne så kan jag tänka mig att tusen och åter tusen billiga plagiat av exakt samma spel kommer säljas till massorna, och således kommer det bli mer allmänt accepterat.
Men om du går ut på stan en helt vanlig dag, tar med dig ett block och en penna och antecknar varje modeslav du ser och varje potentiell rollspelare du ser (du kan intervjua dem också...), så kommer du upptäcka att modeslavarna är lite fler. Så vi har en mode-nazist-konspiration i alla fall! :gremlaugh:

Följ strömmen!

Nu går jag och sover, och imorrn kommer jag läsa igenom det här igen och ångra att jag tryckte på "Fortsätt"...

Men för all del, (när jag trött är jag som ärligast och mest cynisk) ta inte mitt inlägg som "jaha, ännu mer skitsnack från norrlänningen utan liv", reflektera gärna lite över det och skriv ned dina spontana tankar.

(kom ihåg att ta mitt inlägg med en näve salt)

Eksem

Champion
Re: Nah.

I amerikat kanske Parental Advisory-etiketten gör någon skillnad. Här är det väl ingen som ens reflekterat över den. Och det är enorm skillnad på att ha en varningslapp och att inte sälja alls.

Och det finns ingen moralpanik kring rollspelen numera, såvitt jag vet. Men när det stormade som värst åstakom de en hel del skada.

Big Marco

Läskig
Re: Alingsås, CJS och Target

Problemet med småbutiker är att de kommer och går. Bokia i Allingsås är tyvärr ett lysande undantag, men Christina är underbar som har spelen där.

Livets ord spädde på rädslor. Det kom något före DidiBjörn, men fick ändå debattid i TV, var med i Rapport osv. De lade grunden till DidiBjörn och deras anhang med polismästaren jag har glömt namnet på (han i Umeå?), Bjuv-morden, något självmord i USA osv. Det blev en härlig konspiratorisk härva av allt.

Det finns andra som har bättre koll, men jag har för mig att det satt över 15 personer på Target när de var som flest. Men jag är osäker på denna siffra.

Läs igen - "drägligt" är subjektivt. ,-)

Basenanji

Postd20modernist
Re: Mode = Tänkandets undergång? :)

Oj, det var lite starkt det där...
Ehh, jag går nog och lägger mig nu.

Men konspirationsteorier är på sitt vis gulliga...

Jag brukar gilla att säga:
"Allt är en konspiration, om man bara anstränger sig att se den!"

/Basenanji

Basenanji

Postd20modernist

Hey, var finns det skivor med så tuff text på? De vill min lillebror att jag ska köpa!

Haha! :gremwink:

/Basenanji

Big Marco

Läskig
Re: Tyvärr

Hur mycket moralpanik drabbades du av?

Eh? Det är väl rätt ointressant? Den intressanta frågan är konsekvensen av perioden. Jag ställer frågan - hur många rollspel finner i du hos de stora leksakskedjorna/varuhusen idag?

Var köper de flesta föräldrar och ungdomar sina spel/leksaker? Hos de stora leksakskedjorna eller varuhusen.

Problemet är att människan (om man nu tror på teorin om "the rational man") minimerar informationsinsamlandet för att det är för jobbigt att skaffa mycket info om ett ämne. Därför kunde DidiBjörn förgifta personer i maktställning, såsom ansvariga på Åhlens, Stor & Liten osv. De kom till och med i Åhlens Etiska Råd efter De Övergivnas Armé om jag inte minns helt tokigt. Att de också hade med sig en inskränkt polismästare från Norrland ökade bara deras trovärdighet bland de människor som inte orkade fördjupa sig i ämnet mer än vad som sades på TV eller skrevs i tidiningarna.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jo, men ändå, jag ser inte vad det skulle ha att göra med *kreativitet*. Att läsa är inte en kreativ sysselsättning, och som du antyder så får de barn som läser mindre sin mediala tillfredsställelse från annat håll. Kreativitet är något allmänmänskligt och inte en flyktig egenskap som fluktuerar med yttre inverkan.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Och morgonen därpå

Efter att ha läst igenom skiten igen så... ja, du har väl rätt... bara man anstränger sig att se den :gremcrazy:. Ursäkta mitt våldsamma konspirationsutbrott...

(men erkänn att det har med modet att göra!)

Kitzune

Swashbuckler
Avancemanget i industrin...

(Till att börja med var jag var tre år 1986 om någon undrar ;-)

Min slutsats är att rollspel har blivit för avancerade idag.
Det går inte lika fort att lära sig, och därför uteblir
löpeldeffekten som rådde under slutet på 80-talet

Exakt min poäng! Lite utvecklande av just det där:

Jag började spela Drakar och Demoner´91 så det är min
utgångspunkt i det här argumentet.

Först och främst: Lyft av locket från boxen till 91:an och börja
bläddra i böckerna och reflektera lite över vilket intryck det ger
på en lätt-att-förstå-skala. Jag förstod det hela när jag varinga
sådär en 9-10 år och kunde spela hyffsat korrekt med mina
kompisar, så jag tar det för ett ganska "enkelt" spel att förstå
sig på för yngre spelare.

Plocka nu fram storsäljaren i Sverige: Eon. Bläddra igenom
regelboken och kanske en modul som du tycker om. Vad ger
skalan utslag på? Till och med idag finns det fortfarande saker
jag undrar kring rollspelet och som jag inte förstod mig på
då jag spelade det första gången (mellan 91:an och Eon ligger
X timmars rollspelande och Y antal olika rollspel).

Kidsen tjatar åt sig mest prylar av föräldrarna, så är det bara.
Såg en unge på den lokala kortspelsbutiken få slantar att
köpa ett 300 spänns pokémon-kort. Killen var i åldern då jag
började med rollspel. Jag började som liten, och en betydande
mängd rollspelare gör/har gjort det. Så en framgång lockar
ofta kids i horder. Så för att en rollspelskarriär skall få kunna
växa och blomstra måste den ha haft ett bra underlag -
Reglerna skall vara tämligen basic och man skall lätt kunna
svinga sig in i äventyrens dramatiska värld.

Med i summan kanske en annan faktor skall in: Hur enkelt är
det att utveckla en egen värld av det? När jag började spela
kände jag att jag hade kontroll i trådarna över vad som kunde
ändra och inte ändras, jag gjorde kartor som mina kamraters
rollpersoner kunde spatsera på och utvecklade raser.
Jag tror jag behövde känna mig delaktig i världen som
spelledare och kanske just du, käre läsare, känner igen dig?
I Eon får jag ett intryck av vad jag får ändra: "Jo, du får ändra
den här kanten av världen, om du nu måste". Kanske inte
riktigt så drastiskt, men snudd på.

Nu har jag ju inte spelat Sagan om Ringen-rollspelet som dykt
upp (?) men jag tror vad rollspelssverige behöver för att få in
färskt blod (kids) är ett nybörjarrollspel. Och IMHO är Sveriges
ledande rollspel, Eon, inte ett bra nybörjarrollspel. Järnringens
Mutant måste synas i sömmarna först innan jag kan uttala
mig om nybörjar-graden på spelet.

Sådärja, nu kan ni börja kasta tegelsten. :gremwink:

/Alexander Gyhlesten

Krille

Super Moderator
Re: Avancemanget i industrin...

"Sådärja, nu kan ni börja kasta tegelsten."

På vaddå? Jag håller ju med! :gremwink:

Dessutom har jag vissa idéer om hur ett nybörjarspel borde se ut och i vilken hylla det ska stå.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Precis! (aningen OT)

Våra ständiga kontroverser visar att ingen rollspelare är dne andre lik och att vår hobby rymmer enorm dynamik.

Just det.
Och det är därför jag tror att det kan vara bra och pröva lite själv. och inte sitta och tro på vad andra säger hela tiden. Vill man ha riktigt kreativa rollspelare tror jag att man ska ge varje spelare i en grupp varsitt rollspel och sedan stänga in dem i ett rum i två månader med order om att spela varje dag.
Ingen kontakt med yttervärlden. Bara deras egna fantasi och det de redan kan sno ifrån.

Då har vi kreativitet.
Att sitta här och sno rakt av är inte så kreativt...

chrull

Zaphod_UBBT

Swordsman
Fan. Mitt inlägg försvann i cyberrymden. Jag tar en kortversion.

Ja och nej. Vi är människor, och människor är olika. Det går inte att besvara den här frågan på ett bra, objektivt och defenitivt sätt.

Jag är 14, och anser att de här forumen är mycket givande. Jag har hämtat högavis med information, hjälp, åsikter, rollspelsfilosofi och konstiga diskussioner här. Jag gillar det enormt mycket, och det har givit mig mycket. Men jag är ju kanske också lite speciell. Men det är alla.

Zaphod, som skrev ovanståeende i en långversion, på bortåt 7000 tecken. Fan.

chrull

Stockholm Kartell

Å andra sidan ville en polis leta igenom min rygsäck en gång. Han hörde tärningarna och trodde det var flaskor och burkar :gremlaugh:

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Re: Norska rollspel (och annat)

Det är väl ungefär det här Dungeons & Dragons - Adventure Game försöker åstadkomma tror jag...

Kanske skulle vara något för drakar och demoner idag?
chrull