Avancemanget i industrin...
(Till att börja med var jag var tre år 1986 om någon undrar ;-)
Min slutsats är att rollspel har blivit för avancerade idag.
Det går inte lika fort att lära sig, och därför uteblir
löpeldeffekten som rådde under slutet på 80-talet
Exakt min poäng! Lite utvecklande av just det där:
Jag började spela Drakar och Demoner´91 så det är min
utgångspunkt i det här argumentet.
Först och främst: Lyft av locket från boxen till 91:an och börja
bläddra i böckerna och reflektera lite över vilket intryck det ger
på en lätt-att-förstå-skala. Jag förstod det hela när jag varinga
sådär en 9-10 år och kunde spela hyffsat korrekt med mina
kompisar, så jag tar det för ett ganska "enkelt" spel att förstå
sig på för yngre spelare.
Plocka nu fram storsäljaren i Sverige: Eon. Bläddra igenom
regelboken och kanske en modul som du tycker om. Vad ger
skalan utslag på? Till och med idag finns det fortfarande saker
jag undrar kring rollspelet och som jag inte förstod mig på
då jag spelade det första gången (mellan 91:an och Eon ligger
X timmars rollspelande och Y antal olika rollspel).
Kidsen tjatar åt sig mest prylar av föräldrarna, så är det bara.
Såg en unge på den lokala kortspelsbutiken få slantar att
köpa ett 300 spänns pokémon-kort. Killen var i åldern då jag
började med rollspel. Jag började som liten, och en betydande
mängd rollspelare gör/har gjort det. Så en framgång lockar
ofta kids i horder. Så för att en rollspelskarriär skall få kunna
växa och blomstra måste den ha haft ett bra underlag -
Reglerna skall vara tämligen basic och man skall lätt kunna
svinga sig in i äventyrens dramatiska värld.
Med i summan kanske en annan faktor skall in: Hur enkelt är
det att utveckla en egen värld av det? När jag började spela
kände jag att jag hade kontroll i trådarna över vad som kunde
ändra och inte ändras, jag gjorde kartor som mina kamraters
rollpersoner kunde spatsera på och utvecklade raser.
Jag tror jag behövde känna mig delaktig i världen som
spelledare och kanske just du, käre läsare, känner igen dig?
I Eon får jag ett intryck av vad jag får ändra: "Jo, du får ändra
den här kanten av världen, om du nu måste". Kanske inte
riktigt så drastiskt, men snudd på.
Nu har jag ju inte spelat Sagan om Ringen-rollspelet som dykt
upp (?) men jag tror vad rollspelssverige behöver för att få in
färskt blod (kids) är ett nybörjarrollspel. Och IMHO är Sveriges
ledande rollspel, Eon, inte ett bra nybörjarrollspel. Järnringens
Mutant måste synas i sömmarna först innan jag kan uttala
mig om nybörjar-graden på spelet.
Sådärja, nu kan ni börja kasta tegelsten.
/Alexander Gyhlesten