Re: Precis! (aningen OT)
"Du måste ju hålla med om att det ligger mer kreativitet i att skapa något helt nytt från grunden."
Jo, det gör jag ju. Men jag menar att man inte blir mindre kreativ bara för att man inte gör det. Man använder bara inte kreativiteten där.
"Dessutom tror jag inte att de som skapar allt själv lägger mindre kreativitet på sitt rollspelande."
Nej, men de har mindre tid att rollspela på
Jag har upptäckt att jag plötsligt sitter och försvarar färdiga spelvärldar utan att egentligen bry mig särskilt mycket om huruvida det främjar eller bekämpar kreativitet. Nåväl, efter att ha läst allting igen tror jag att min poäng egentligen är att: Jag tror inte att kreativiteten hämmas av färdiga spelvärldar, utan att kreativiteten flyttas, och att man sparar en massa tid.
Men det jag EGENTLIGEN ville diskutera var huruvida forum som dessa, samt internetsajter och fan-material hämmar eller främjar kreativitet. Jag säger främjar, för fler antal åsiktsspridare, desto fler åsikter, desto fler sanningar, desto mer krävs det att tänka efter vad som är bäst för en själv egentligen.
Jag tar mig själv som exempel. När jag endast hade DoD så gick jag stenhårt på deras sätt att spela rollspel. Som det stod i spelledartipsen och spelexemplen. Men ju fler rollspel jag läste, och ju fler sessioner vi spelade, desto mer luckrades detta upp. Jag upptäckte att det finns mer än ett sätt att spela rollspel.
Och sedan, när jag upptäckte rollspel.nu-forumen, så fick jag in långt fler spelledartips, förslag, åsikter, sanningar, än jag någonsin fått tidigare. Jag har lärt mig massor om spelledandets svåra konst här. Och jag tar det som passar mig och utnyttjar det i mina spelsessioner.
Är jag då mindre kreativ som blandar förslag och tips som jag hittar här, än om jag hade listat ut allt själv? Jag hade ju listat ut allting förr eller senare, men fan vilken tid det hade tagit! Man blir inte en bättre problemlösare bara för att man måste bygga verktygen själv.