Nekromanti Rollspelshobbyns framtid

Kitzune

Swashbuckler
Re: Ja, va tusan.

Dessutom har jag vissa idéer om hur ett nybörjarspel borde
se ut och i vilken hylla det ska stå.

Jag har inte något direkt för mig i sommar (Typ spela kort
någon tisdag och åka på nån festival), det kanske skulle vara
idé och slänga ihop lite prylar tills dess så kan vi ju åka på
raggningsturné bland leksaksproducenterna och fråga om de
är lite sugna.

Jag skickar min jobbansökan till dig som Privat Meddelande :gremlaugh:

/Alexander Gyhlesten

Eksem

Champion
Nu fattade jag inte riktigt (kan vara för att jag nu har glömt bort huvudinlägget i all förvirring :gremwink: ), men jag föreslår att vi fortsätter diskussionen längre ner i tråden där vi också diskuterar, eftersom vi säger samma sak på två ställen annars :gremtongue:
Dessutom ser det ut som vi närmar oss en upplösning.

Troberg

Sinister eater
Glöm inte!

Precis, all denna tid och tankemöda som vi borde ha ägnat åt att hacka på Dungeons & Dragons, Eon, GURPS eller Rulemaster i stället!
Glöm inte friformsflummare och tärningstalibaner, vi måste hacka på dem också! :gremsmile:

Skuggvarg

Hero
Re: Rollspelshobbyn - The True story (eller nå't).

(Till Krille vill jag bara ge mitt beklagande till den idiotchef som intervjuade honom - själv fick jag mitt nuvarande jobb just för att jag var rollspelare - det var ett av kraven ,-)
Låter bra. Vad var det för underbart jobb där man var tvungen att vara rollspelare?

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Re: Moralister = Rollspelshobbyns död!

Aha, det är därför jag aldrig får några jobb! Jag skriver alltid att jag spelar rollspel. Men vågar de inte anställa mig för att jag i deras ögon är en verklighetsfrämmande potentiell psykopat, så är det väl deras misstag.

/Skuggvarg - inte den bäste i sin bransch eller någon annan bransch heller för den delen...men han kan ett och annat nyttigt

Eksem

Champion
Re: Precis! (aningen OT)

"Du måste ju hålla med om att det ligger mer kreativitet i att skapa något helt nytt från grunden."

Jo, det gör jag ju. Men jag menar att man inte blir mindre kreativ bara för att man inte gör det. Man använder bara inte kreativiteten där.

"Dessutom tror jag inte att de som skapar allt själv lägger mindre kreativitet på sitt rollspelande."

Nej, men de har mindre tid att rollspela på :gremwink:

Jag har upptäckt att jag plötsligt sitter och försvarar färdiga spelvärldar utan att egentligen bry mig särskilt mycket om huruvida det främjar eller bekämpar kreativitet. Nåväl, efter att ha läst allting igen tror jag att min poäng egentligen är att: Jag tror inte att kreativiteten hämmas av färdiga spelvärldar, utan att kreativiteten flyttas, och att man sparar en massa tid.

Men det jag EGENTLIGEN ville diskutera var huruvida forum som dessa, samt internetsajter och fan-material hämmar eller främjar kreativitet. Jag säger främjar, för fler antal åsiktsspridare, desto fler åsikter, desto fler sanningar, desto mer krävs det att tänka efter vad som är bäst för en själv egentligen.

Jag tar mig själv som exempel. När jag endast hade DoD så gick jag stenhårt på deras sätt att spela rollspel. Som det stod i spelledartipsen och spelexemplen. Men ju fler rollspel jag läste, och ju fler sessioner vi spelade, desto mer luckrades detta upp. Jag upptäckte att det finns mer än ett sätt att spela rollspel.

Och sedan, när jag upptäckte rollspel.nu-forumen, så fick jag in långt fler spelledartips, förslag, åsikter, sanningar, än jag någonsin fått tidigare. Jag har lärt mig massor om spelledandets svåra konst här. Och jag tar det som passar mig och utnyttjar det i mina spelsessioner.

Är jag då mindre kreativ som blandar förslag och tips som jag hittar här, än om jag hade listat ut allt själv? Jag hade ju listat ut allting förr eller senare, men fan vilken tid det hade tagit! Man blir inte en bättre problemlösare bara för att man måste bygga verktygen själv.

Balderk

Swashbuckler
Mode - rollspel= sant

Jo, självklart har det med modet att göra. Hade rollspel varit jätteinne hade fler spelat det. om t ex massa kändisar och förebilder skulle börja spela rollspel och tala om det för folket skulle nog försäljningen skjuta i höjden.
Om alla trendmagazine började skriva spaltmeter efter speltmeter om rollspel och hur bra och trendigt det är att spela det, då skulle marknaden explodera. Men det kommer inte att hända! Så visst, modet har i allra största grad att göra med saken. Nu är ju rollspel bland det nördigaste och otrendigaste man kan göra och lär så förbli.

Jag tror också en anledning till att det var mycket mer populärt på åttiotalet var att det var lite farligt. Det fanns många som var emot rollspel och sa att de som spelade det förstörde sina hjärnor (typ...) och blev djävulsdyrkare. och det som är farligt och lite förbjudet, det är spännande! Nu är det inte farligt längre, nästan accepterat till och med. Och det kan nog vara en faktor.

Påpekas bör att jag inte höll på med rollspel på åttiotalet så hur det var då har jag bara tagit från saker jag läst eller hört. De kan vara fullkomlig bullshit.

/Herr Balderk

Balderk

Swashbuckler
Re: Precis! (aningen OT)

Men det jag EGENTLIGEN ville diskutera var huruvida forum som dessa, samt internetsajter och fan-material hämmar eller främjar kreativitet.

i den här håller jag med dig till 110%! Jag hade inte spelat rollspel på så många olika sätt innan jag upptäckte dessa forum (för snart 8 månader sedan). Nu är jag inne flera timmar om dagen och det hämmar ingenting! Tvärtom, det inspirerar och ger tips. jag har lärt mig otroligt mycket de senaste 7-8 månaderna, när jag kom hit hade jag inte så mycket olika åsikter om saker och ting, men nu har jag massor och dessa har jag bildat här och endast här. Det speglas lite av hur mycket jag faktiskt skriver här... När jag skrev den här tråden var jag fortfarande äventyrare. Och det är bara tre månader sedan. förut var det mesta jag skrev frågor som jag i bästa fall fick hyffsat många svar på. Nu skriver jag (oftast) utifrån mina egna åsikter, vilket är väldigt possitivt. Här har jag också funnit nya sätt att spela på, jag kanske inte har provat alla eller ens många än och självklart finns det de som jag inte vill prova. Men många har jag också en iver att prova på och det tänker jag också göra i framtiden.

T ex vill jag spela lite mer vardagliga scenarion ( i stil med vissa av Risings scenarion han har snackat om).

Forumet har också hjälpt mig från min koboldism. Vi spelade förut nästan bara koboldspel, nu gör vi det aldrig utan försöker lägga tyngden mer på rollspelande istället.

Hur som helst, jag har i alla fall inte blivit hämmad av detta forum. Den enda nackdelen är väl att det tar upp fruktansvärt massa tid för mig.

/Herr Balderk, tycker det är skönt att skriva ett relativt långt inlägg igen, var ett tag sedan sist

Balderk

Swashbuckler
Nu är det ju så att försäljning inte nödvändigtvis speglar intresset. Det kan ju vara så att de som spelar köper mer och mer, kanske som en konsekvens att internet mediet som lätt informerar om nya spel och andra produkter och som dessutom kan ge en bild om det är köpvbärt eller inte. förut kanske medelspelaren ägde två rollspel, nu tio.

Siffrorna är fingerade.

/Herr Balderk, tror inte att hobbyn mår bättre idag än för femton år sedan.

Tarill

Warrior
Re: Stor skada ...

Ah, men jag handlar inte på Åhléns utom i nödfall så det är inget problem...

Eksem

Champion

Men det gäller ju inte allmänheten. Och om inte allmänheten ser några rollspel, hur ska de kunna köpa rollspel? De enda som köper rollspel nuförtiden är ju gamers, på ett eller annat sätt.

Balderk

Swashbuckler
Re: Min stad(stad? Hahahaha!)

Här i umeå finns det vad jag vet två butiker... Den ena är tradition (som är svinkass här, har nästan bara d20 och lite wod)... Sedan finns Collectors Point som är jävulusiskt bra. De har det mesta inom rollspel. Nu har de också en lokal man faktiskt vågar gå in i så det är givet. Men det finns inga rollspel på bokia eller så...

och umeå har något mer än 100.000 invånare!

/Herr Balderk

Krille

Super Moderator
Re: Så BRIS finns till för att förstöra för ungdomar?

Närå. Nils Holst vill ju rädda ungdomar från sekteristiska ockulta sysslor som rollspel, som enbart är till för att träna folk till terrorism, sprängteknik och andra subversiva aktiviteter.

Tarill

Warrior
Re: Så BRIS finns till för att förstöra för ungdomar?

Borde de då inte inrikta sig lite mer på vad skolan pysslar med eftersom det är dess uppgift att skapa normerade svenska "individer" med egna åsikter till kollektivet (hur det nu går till).

Balderk

Swashbuckler
Re: Nah.

Kom inte och säj att föräldrar inte gillar rollspel! Mina föräldrar tycker det är jättebra (jag är 17, fyller 18 i march :gremsmile: ) eller i alla fall pappa som är akademiker just. Konstigt nog är inte mamma som är skådespelare om att vi (en av mina bröder spelar också) spelar rollspel så mycket! För det första tycker hon det är nördigt och det gillar hon inte :gremwink: och sedan har min storebror (som växte upp påi slutet av 80-talet, början av 90-talet) lurat i henna att rollspelare förr eller senare blir satanister. den situationen blev inte bättre av att jag förut hade en mani att rita pentagram var jag än kunde, fast det inte hade något att göra med att jag dyrkar djävulen utan att jag tyckte det var snyggt, enkelt att rita och jag ville göra det så snyggt och på så kort tid som möjligt.

Men om vi ska återgå till min far. han tycker det är så bra att jag spelar rollspel att han berättar det för alla sina gäster och doktorander (han jobbar på universitet) och inte allt för sällan ber mig att förklara vad det är och vad man gör... Vilket jag oftast tackar nej till :gremsmile:

Sedan tycker de andra i spelgruppens föräldrar också om att vi spelar rollspel. Möjligvis är det nördvarningen som kan skrämma lite....

Morsan har för den delen också börjat lugna ner sig nu...

/Herr Balderk, blev kortfattad där på slutet

Balderk

Swashbuckler

På den lokala skivbutiken... många skivor har 'parental advisory' etikett på sig... B la Eminem tror jag :gremsmile:
Andra som har det är Slipknot och Korn... Och det är bara de jag kommer att tänka på just nu!

/Herr Balderk, som tror den gör minimal, om någon, skillnad

Tarill

Warrior

Allmänheten ja, vi vet ju vad den består av för folk... :gremsmirk:

Balderk

Swashbuckler

Haha! De där små skepnaderna kan allt ställa till med en hel del bekymmer! t4:an borde ju dessutom klassifieras som vapen! Fungerar som en mina, fast du slipper sprängas i luften!

/Herr Balderk :gremsmirk: