Nekromanti Rollspelshobbyns framtid

Sodivra

Champion
Re: Stridsropet ljuder: "Det är en definitionsfråga!"

Håller du inte med?

Ärligt talat så vet jag inte. Jag vet inte hur jag vill definera kreativitet, som "läckra idéer" eller "arbetsförmåga".

Hmmm.. Fast att göra allting själv är nog ett bättre tecken på kreativitet, jo.. Däremot tror jag inte att det nödvändigtvis innebär större kreativ förmåga, eller ens leder till mer kreativ förmåga än att pilla på något som redan finns.

Ähh.. Fast nu när jag kikar igenom tråden lite så verkar det som vi lämnat ämnet "rollspelsforumet" och gått in på "Eonmoduler" helt.. Isåfall vet jag inte heller.. Visst, man uppmuntras inte att skapa lika mycket, men å andra sidan borde man kunna utveckla sin kreativitet lika väl, fast på ett annat sätt.. Jag vet alltså inte.. Hmmm. Men jag får nog säga att det väger över en liten bit åt ditt håll..

Sodivra

Champion
Tja..

En lång definitionsdebatt om "kreativitet" kanske inte är så kul, men nybörjarrollspel vill man ju diskutera.. Okej, jag ska hålla ett lite mera vakande öga över tråden..

Sodivra

Champion
Målgrupp och ett koncept, nay ett MANIFEST!

Kanske man skulle satsa på en serie "äventyrsboxar", för olika målgrupper?

Låt mig beskriva: En box i en halv A4-storlek, innehållande två-tre tärningar, ett litet häfte enkla regler, en bunt kartor i A4-format, kanske 5-10 stycken, och ett gäng karaktärer beskrivna på karaktärsblad och i form av pappmarkörer. Samt ett häfte med 1-3 scenarion. Varje box har ett eget tema.

Exempel: "Drakboxen!" med dvärg, alv, barbar, trollkarl som reser runt för att hitta draken och prinsessan, lite lagom äventyr sådär.. "Cyberboxen" med cyborg, robot, prisjägare och någon annan tuffing och ett scenario som mest handlar om att skjuta grejer, och "Kungaboxen" eller nåt, med några kungafamiljer som intrigerar i ett scenario.. (Inga slagsmål, bara relationsdrama)

Det blir som en sorts hybrid mellan rollspel och brädspel: Det kan antingen spelas som så att figurerna tar sig från olika stridsarenor, olika kartor, med en liten handling och tankearbete emellan. Då är det alltså bara några kartor som det utspelar sig strider på (Gärna med en twist, en uppgift, så det blir mer än bara deathmatch), med enkla regler, alltså som ett brädspel med viss rolltolkning. Det kan också spelas så att spelarna hittar på lite vad dom vill med sina figurer och rollspelar dom, kanske sticker dom till andra platser? I boxen finns 1-3 olika scenarion att leka med som sagt, och tips på hur man kan hitta på andra situationer med sina kartor och rollpersoner, kanske göra egna rollpersoner?

Reglerna ska vara lätta att lära och bara ta upp det som kommer hända i scenariot, en enkel mekanik, och sedan enkla tabeller/riktlinjer: När spelarna närmar sig blaha på kartan, slå en tärning. Slår du en femma eller sexa händer det..

Och dom 1-3 scenarion som ligger i varje box ska inte behöva kräva så mycket förberedelser, det ska räcka att läsa igenom dom en gång i förväg, och sedan läsa beskrivningarna av platserna allteftersom. Scenariona kan vara i stigande komplexgrad, först ett "gå dit, gör det, slåss lite"-scenario som går på en halvtimma, sedan ett "gå runt, slåss lite till, klura lite, osv"-scenario, och slutligen ett öppet scenario med mer rollbeskrivningar, osv.. "Kungaboxen" kan innehålla "Inbrott" eller "Duell" där det är bra att kunna smyga runt lite och kanske slåss lite, och något scenario där det gäller för alla att charma prinsessan, som dock har lite egna trix.. (Enkla regler speciellt för varje scenario som sagt, även om det ska finnas en röd linje, det kanske finns "smygregler" för inbrotts-scenariot till exempel?) Samt som mest komplicerade scenario: Ett renodlat friforms-relations-teater-drama.

SLP-figurer finns naturligtvis också med som papp-markörer i varje box och kan användas som man vill. Typ; Kolla, en prinsessmarkör! Den måste jag använda! (Jag menar alltså sådana där markörer som man viker/limmar så att dom står upp.)

Varje box skulle bara vara att kolla igenom lite och sedan spela, på vilken nivå man vill, otroligt tillgängligt och nybörjarvänligt, och väääldigt stora möjligheter att improvisera själv! Det är bara att ta kartmarkörerna och tänka "Nu ska dom möta det här trollet i staden istället, och sedan.. Va, finns det ingen karta för broar? Då ritar jag väl en!"
Var först med att samla alla boxar, liksom! Skulle inte det vara SMASKENS? Jag tycker det är en rätt läcker idé iallafall..

Finansering: Sverok-bidrag och en reklamfolder i med "riktiga rollspel"-tips, som Krille sa. Hur mycket skulle en sådan box kosta egentligen? En box, två-tre tärningar, några A4-kartor i färg, några pappmarkörer och ett regelhäfte (litet)?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Precis! (aningen OT)

Mitt "rollgestalta känslor"-rant är något självupplevt, att jag ofta upplevt problem med att mina medspelare har en helt annan syn på detta än jag. Därför ifrågasätter jag idén att "alla är kobolder i början" och "när en spelgrupp lägger av med detta är det en harmonisk process, som delas av alla". En spelgrupp av jämnåriga kan ha en vilt varierande grad av koboldism, vilket gör att "alla hade skitkul" definitivt inte kan appliceras på de flesta spelgrupper, just på grund av de vilt skilda intressen av olika former av rollspelande som finns. Som vi ser i "Komma ut ur kryptan"-tråden ovan var kobolderi/hack 'n' slashande inte alls någon "början" för alla, vilket gör att man kan ifrågasätta huruvida det nybörjarrollspel som diskuteras nedan är en vettig idé om det bygger på gamla spelskapares nostalgiska minnen.

w176

Förlorad dotter
Re: Vad är ett nytt rollspel? (är det här OT?)

Vilka inkörsportar är det?
Att bli indragana (på samma sätt som killar) av folk som redan spelar klasskompisar, fritidsledare eller vad det nu månne vara.

w176

Förlorad dotter

"Relationsdrama. Funkar det för såpaserierna och skvallerpressen så funkar det här. Sedan kan man ju krydda det med mer traditionella rollspelsingredienser."

Till och börja med vill jag bara poängtera att jag är starkt kritiskt till att när man vill ha in tejer på ett område att göra speciella tjejvarianter av det (*ryser när hon tänker tillbaka på skräckexempel som till exempel Barbidataspelet*) som för det mesta går ut på att skippa allt som heter kvalite och klistra in några rosa hjärtan i tron att det är något som ska göra alla tjejer överlyckliga och springa till affären och köpa produkten.

Fast jag måste erkänna artt det där med relations drama inte är helt fel men jag tror att du är helt ute på fel spår när du kommer in på sopoperor och liknande, det är helt enkelt helt fel spår.
Visst tjejer är generellt sett mer intresserade av relationer och killar och tycker det är kul eftersom vi har sluppigt få det inpräntat i hjärnan att de är omanligt (hmm... det där blev lite konstigt), villket resulterar i att tjejer om man generaliserar föredrar intrigerende och relationesspel som vampire m.m.. iställer för hack'an'slash spel som dod eller D&D 8eftersom vi däremot har fått det inpräntat i oss att det är okvinnligt att vara intresserad av våld).
Att börja tillverka tejejspel (eller marknadsföra kapenjer eller spel som "tjejversion") tror jag bara är en allmänt dålig idee (ingen direkt kritik med mot dig då jag inte direkt tror att det var det du menade) man ska göra bra spel för folk inte för könssteriotyper.

/Elin lyckade hejda sig själv innan hon blev helt OT och började prata (eller egntligen skriva) om villket otroligt mycket rikare (dock inte i fråga om makt eller penagar eller sin egen sexualitet) liv ennkvinna tillåts leva i vårt samhälle i förhållande mot en genomsnittslig man

Johan K

Gammal & dryg
Min funderingar...

1) För min del så tror jag att det har gjorts vissa "grundrollspel". Resten är mer elelr mindre kopior på dessa. Dit jag räknar "grundrollspel" är t. ex DoD & sådan spel. & de spelen känns som de är byggda på Ringentrilogin.. Eller nått sånt.rent ekonomiskt så kan man ju hoppas på att det blir bra ! Sånt vet man ju inte, oftast, i förväg... tyvärr..

2) På den frågan så får vi ju hoppas på att et kommer nytt blod i de företag som finns & att det finns nya personer som vågar sattsa på rollsepl.

Legolas

Veteran
Re: Rollspelskampanj

Oj, så trevligt:), jag har aldrig hört på maken. Varför tror du inte de andra du spelade med fortsatte? Har du frågat dem?
Svårt att säga har inte så mycket kontakt med dem längre. Antagligen p.g.a. rollspelens "nördstämpel". Jag var nog den enda som förblev nörd.

Jag ska för övrigt kolla i min förening om det inte vore en bra ide att spela ett lite äventyr med folk som inte har spelat förut.

Legolas

Kornella

Warrior

"Svårt att säga har inte så mycket kontakt med dem längre. Antagligen p.g.a. rollspelens "nördstämpel". Jag var nog den enda som förblev nörd."

Nördstämpel är troligen det främst som skrämmer bort potentiella spelare och anledningen varför många slutar. Rollspel är något många förknippar med sin barndom, och därmed så slutar man när man hamnar i mellersta tonåren. Då gör många vad som helst för att verka lite mer vuxna än vad de egentligen är.

"Jag ska för övrigt kolla i min förening om det inte vore en bra ide att spela ett lite äventyr med folk som inte har spelat förut."

Det vore ett jättetrevligt initiativ. Välj då ett rollspel som är enkelt och som inte kräver så mycket av spelarna. Men även ett som passar med spelarnas eventuella smak. Och ge gärna bort själva spelet för att uppmuntra spel på egen hand, om nybörjarna tyckte att det verkade intressant.

Finns ni i Göteborg skulle vi (Legend Hobbyspel) kunna donera ett eller flera rollspel (sådana vi har för många av) till detta initiativ, som ni sedan även kan skänka bort.

Nella

Troberg

Sinister eater

Till och börja med vill jag bara poängtera att jag är starkt kritiskt till att när man vill ha in tejer på ett område att göra speciella tjejvarianter av det (*ryser när hon tänker tillbaka på skräckexempel som till exempel Barbidataspelet*) som för det mesta går ut på att skippa allt som heter kvalite och klistra in några rosa hjärtan i tron att det är något som ska göra alla tjejer överlyckliga och springa till affären och köpa produkten.
Jag håller med, det är ungefär så desperat en försäljningstaktik kan bli.

Det jag menade var att man skulle plocka in mer element som var kvinnoinriktade i traditionella rollspel, samtidigt som man kanske drar ner lite på den överdrivna vapenfetishismen. Sedan gillar jag att dra exemplen till deras extrema slutpunkt, men det är en annan sak.

Vad sedan kvinnor vill ha får ni tala om själva. Nu ska jag avslöja världens mest bevarade (kanske inte bäst bevarade) hemlighet och troligen bli lynchad på den heliga macho-imagens altare för det:

Män har inte en enda aning om hur kvinnor funkar. Vi gissar vilt och låtsas som om vi vet. Vill kvinnor bli förstådda måste de vara tydliga och säga vad de vill.

Eftersom de flesta rollspel skrivs av män så kan ni ju gissa varför de blir som de blir.

Troberg

Sinister eater
Låter lite grand som Sherlock Holmes-spelet [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Sodivra

Champion
Arrrrrrg!

Jag satt och väntade medans timmarna passerade.. Svara! Svara! Detta är ju en underbar idé!

Och så kommer du och gör någon sorts parellel till ett vanligt spel, ett VANLIGT spel, som jag inte ens vet något om!

Nä, nu får du skärpa dig, Troberg.

Troberg

Sinister eater
Re: Arrrrrrg!

Nä, nu får du skärpa dig, Troberg.
Jag är programmerare, det är mitt jobb att skjuta ideer i sank!

Skämt åsido, det är tillräckligt olika för att du ska kunna göra det utan att någon reagerar.

I kort går det ut på att man får ett brott att lösa. Man har sedan ett antal olika saker att undersöka som man kan välja mellan. Till varje undersökning hör en text som man läser upp. Sedan gäller det att med så få sådana undersökningar som möjligt lista ut vem som är den skyldige.

När man spelat genom alla fall som följer med (skulle gissa cirka 5-8) så är spelet förbrukat och man får köpa en expansion med fler fall. Det finns ingen återspelspotential alls.

Som du ser så är det på inget sätt ett rollspel. Din ide var väl mer något i stil med ett multiplayer "Ensamma vargen"-rollspel, det vill säga ett mycket starkt rälsat rollspel där reglerna behandlas efterhand som de behövs (Det rasar stenar på er, slå 3 eller mer för att undvika dem.). Frågan är bara hur man egentligen uppmuntrar till ROLLspel i ett sådant spel.

Balderk

Swashbuckler
Re: Målgrupp och ett koncept, nay ett MANIFEST!

Svarar här istället för längre ned... Såg ju att du ville ha lite feedback! :gremwink:

Jag tror stenhårt på iden! Det är ju iofs inte DoD'91 (som undertecknad började med) men jag tror det kan funka! Särskilt om man har lite reklam för mer "normala" rollspel i boxarna. Sedan skulle det vara perfekt om man kunde sälja dem på leksaksbutiker så inpulsköpen skulle vara en ledande faktor till inköp... Spelen som marknadsförs i boxarna måste också vara ganska nybörjarvänliga ( DoD6 vat jag inte hur det är med, men kanske Mutant:Undergångensarvtagare och något fantasyspel såklart... inte Eon iaf...). Nu vet jag inte om detta är en bra idé, men kanske lite referenser till dessa forum också?

Vilken ålder hade du tänkt dig att de som köper dessa boxar ska vara? 8-10, eller?
Det var vid tio jag blev fångad och tror att det är en bra ålder att börja.

Men idén låter lovande, gäller bara att ordna finasiering som lär kosta en del i alla fall... Det kommer ju vara kostnader för de som tillverkar dem, särskilt kanske layout som nog är ganska viktigt, jag menar, har inte boxarna coola framsidor så kommer de inte sälja...

Hade du tänkt dig detta som något miniprojekt eller? liksom att försöka göra det själv eller nått? Eller hade du tänkt dig försöka få ett företag att nappa... Så seriöst är det väl iofs inte än... Men någon måste ta på sig ansvaret till att få in fler ungar i hobbyn, och det här lät ganska lovande... Även om det nog inte tilltalar folk som tvåsiffrigt än... tror att 7-9 vore en ganska bra målgrupp...

Det skulle nog vara bra att fixa nått loite mer komplicerat för folk som fyllt tio... DoD' 91 funkade ju alldeles utmärkt för oss och det är ju en hel del mer komplicerat än det du beskriver...

Jaja, jag tycker det är en bra idé, men jag är ju inte precis någon expert i frågan...

/Herr Balderk

Troberg

Sinister eater
Re: Målgrupp och ett koncept, nay ett MANIFEST!

Men någon måste ta på sig ansvaret till att få in fler ungar i hobbyn, och det här lät ganska lovande... Även om det nog inte tilltalar folk som tvåsiffrigt än... tror att 7-9 vore en ganska bra målgrupp
Jag bryr mig egentligen inte så mycket om vilken ålder man får in, det viktiga är att det är nya spelare.

Man skulle mycket väl kunna sälja det som ett mer "sofistikerat" spel, ungefär som Sherlock Holmes-spelet jag nämnde någon annanstans eller som Trivial Persuit marknadsfördes i början. Ett sällskapsspel för vuxna som äter middag och vill ha lite underhållning medan de tar ett glas vin efter maten.

Om inte annat så har man åtminstone en mer köpstark målgrupp.

Balderk

Swashbuckler

Fin idé men det är trubbel på horisonten. Det finns inga bra nybörjarspel på svenska.

Nej, bättre var det på DoDs tid. Då kunde ALLA börja spela rollspel, till och med jag!

Lagom enkelt och lagom komplicerat.

/Herr Balderk, med nostalgi i blicken

Legolas

Veteran

Nördstämpel är troligen det främst som skrämmer bort potentiella spelare och anledningen varför många slutar. Rollspel är något många förknippar med sin barndom, och därmed så slutar man när man hamnar i mellersta tonåren. Då gör många vad som helst för att verka lite mer vuxna än vad de egentligen är.
Det är möjligt. Men de flesta rollspelsföreningar bildas av folk i gymmnasieålder, men detta kan ju bero på att det är först då som folk "organiserar" sig.

Våran förening bildades av "nördarna" på skolan i sommras. I början så bestod den av enbart 5 medlemmar som alla var mer eller mindre "nördar". Sedan dess så har vi dock fått flera medlemmar som ägnar sig åt rollspel vid sidan av mer "häftiga" aktiviteter som t.ex. hockey, fotboll etc. Vi har så många medlemmar av den typen att vi har problem med att få in våra föreningsmöten mellan träningarna.

Vi som startade föreningen klassas fortfarande som nördar, det gör dock inte de som ägnar sig åt det vi sidan av sport etc. Därför vill jag påstå att rollspel inte skrämmerbort folk p.g.a. sin nördighet i sig, utan det är de nördiga utövarna som skrämmer.

Finns ni i Göteborg skulle vi (Legend Hobbyspel) kunna donera ett eller flera rollspel (sådana vi har för många av) till detta initiativ, som ni sedan även kan skänka bort.
Den förening som jag tillhör finns enbart i Gävle.

Legolas

Sodivra

Champion
Re: Arrrrrrg!

Din ide var väl mer något i stil med ett multiplayer "Ensamma vargen"-rollspel, det vill säga ett mycket starkt rälsat rollspel där reglerna behandlas efterhand som de behövs (Det rasar stenar på er, slå 3 eller mer för att undvika dem.). Frågan är bara hur man egentligen uppmuntrar till ROLLspel i ett sådant spel.

Tja, med flera scenarion i varje box så var det ju tänkt att bilda en liten fin trappa..

Om man vill spela: Så kör man bara en liten deathmatch på valfri karta.
Om man vill spela ett äventyr: Så tar man första scenariot som är 3 stridsscener, eller så, som ändå förutsätter att rollpersonerna interakterar med omgivningen, typ "Jag säger åt honom att följa med!" och sedan lite berättar-intervaller mellan dessa. Det blir alltså som en warhammer-match med handling ungefär. Vad spelet går ut på är att slåss, eller lyckas med en annan uppgift (Med rutade kartor redor så kan man väl lägga upp t. ex ett "smyg-spel-i-spelet" rätt lätt?), på varje karta, och resten av äventyret är mest transport från punkt till punkt.

I Scenario 2 så är väl hälften av spelet eller nåt "utanför kartorna", med vissa "alternativa scener", sådana som man kan hälsa på alltså.. Ett mer fritt scenario, och här kan SL få improvisera lite också. Mindre stridsuppgifter, mer andra uppgifter..

Och scenario 3 är häftigt och ambitiöst, och mer i stil med våra rollspel.. Här fastställs det att det är alldeles fritt och blaha..

På så sätt så främjas rollspel genom att ungarna vill spela mera, och trappar upp.. :gremwink: Såvida man inte är nöjd med att bara döda kryp. Hmm.. Nu när jag gick igenom det igen så kändes det inte fullt lika häftigt och smooth som första gången.. Jag får nog fundera lite mer över brädspel-rollspel-hybriden..

Sodivra

Champion
Finrollspel?

Ett sällskapsspel för vuxna som äter middag och vill ha lite underhållning medan de tar ett glas vin efter maten.

Hmm.. Hur skulle det se ut? Vad skulle man plocka fram för rollspel av dom som finns idag, vid ett sådant tillfälle? Känns som man får antingen välja ett lekfullt eller ett sofistifikerat, och inte det mellanting som dagens rollspel är.. Jag menar, om man spelar något lekfullt så kan man ha distans till det.. Spelar man något sofistifikerat kan man känna sig bekväm i at sätta sig in i det.. Men att spela ett fantasyrollspel som man dels ska sätta sig in i, och dels är lite löjligt att ta på helt på allvar ( :gremwink:) funkar inte lika bra.

Lekfullt eller sofistifikerat, alltså. Jag antar att det ska vara sofistifikerat, men hur gör man sådana spel? :gremwink: