Målgrupp och ett koncept, nay ett MANIFEST!
Kanske man skulle satsa på en serie "äventyrsboxar", för olika målgrupper?
Låt mig beskriva: En box i en halv A4-storlek, innehållande två-tre tärningar, ett litet häfte enkla regler, en bunt kartor i A4-format, kanske 5-10 stycken, och ett gäng karaktärer beskrivna på karaktärsblad och i form av pappmarkörer. Samt ett häfte med 1-3 scenarion. Varje box har ett eget tema.
Exempel: "Drakboxen!" med dvärg, alv, barbar, trollkarl som reser runt för att hitta draken och prinsessan, lite lagom äventyr sådär.. "Cyberboxen" med cyborg, robot, prisjägare och någon annan tuffing och ett scenario som mest handlar om att skjuta grejer, och "Kungaboxen" eller nåt, med några kungafamiljer som intrigerar i ett scenario.. (Inga slagsmål, bara relationsdrama)
Det blir som en sorts hybrid mellan rollspel och brädspel: Det kan antingen spelas som så att figurerna tar sig från olika stridsarenor, olika kartor, med en liten handling och tankearbete emellan. Då är det alltså bara några kartor som det utspelar sig strider på (Gärna med en twist, en uppgift, så det blir mer än bara deathmatch), med enkla regler, alltså som ett brädspel med viss rolltolkning. Det kan också spelas så att spelarna hittar på lite vad dom vill med sina figurer och rollspelar dom, kanske sticker dom till andra platser? I boxen finns 1-3 olika scenarion att leka med som sagt, och tips på hur man kan hitta på andra situationer med sina kartor och rollpersoner, kanske göra egna rollpersoner?
Reglerna ska vara lätta att lära och bara ta upp det som kommer hända i scenariot, en enkel mekanik, och sedan enkla tabeller/riktlinjer: När spelarna närmar sig blaha på kartan, slå en tärning. Slår du en femma eller sexa händer det..
Och dom 1-3 scenarion som ligger i varje box ska inte behöva kräva så mycket förberedelser, det ska räcka att läsa igenom dom en gång i förväg, och sedan läsa beskrivningarna av platserna allteftersom. Scenariona kan vara i stigande komplexgrad, först ett "gå dit, gör det, slåss lite"-scenario som går på en halvtimma, sedan ett "gå runt, slåss lite till, klura lite, osv"-scenario, och slutligen ett öppet scenario med mer rollbeskrivningar, osv.. "Kungaboxen" kan innehålla "Inbrott" eller "Duell" där det är bra att kunna smyga runt lite och kanske slåss lite, och något scenario där det gäller för alla att charma prinsessan, som dock har lite egna trix.. (Enkla regler speciellt för varje scenario som sagt, även om det ska finnas en röd linje, det kanske finns "smygregler" för inbrotts-scenariot till exempel?) Samt som mest komplicerade scenario: Ett renodlat friforms-relations-teater-drama.
SLP-figurer finns naturligtvis också med som papp-markörer i varje box och kan användas som man vill. Typ; Kolla, en prinsessmarkör! Den måste jag använda! (Jag menar alltså sådana där markörer som man viker/limmar så att dom står upp.)
Varje box skulle bara vara att kolla igenom lite och sedan spela, på vilken nivå man vill, otroligt tillgängligt och nybörjarvänligt, och väääldigt stora möjligheter att improvisera själv! Det är bara att ta kartmarkörerna och tänka "Nu ska dom möta det här trollet i staden istället, och sedan.. Va, finns det ingen karta för broar? Då ritar jag väl en!"
Var först med att samla alla boxar, liksom! Skulle inte det vara SMASKENS? Jag tycker det är en rätt läcker idé iallafall..
Finansering: Sverok-bidrag och en reklamfolder i med "riktiga rollspel"-tips, som Krille sa. Hur mycket skulle en sådan box kosta egentligen? En box, två-tre tärningar, några A4-kartor i färg, några pappmarkörer och ett regelhäfte (litet)?