Rollspelskartor är för kompletta!

Syftar på att man inte är där, känner sig närvarande, utan betraktar det utifrån (känslor även det … bara andra).
Men om rollpersonerna har en karta? Spelarna rollspelar att deras rollpersoner tittar på kartan.

Jag brukar se till att rollpersonerna får kartan på något sätt. I alla fall om det är spel som på lite högre "nivå", dvs inte livet i slummen.

Quadrante

Grisbonde
Men om rollpersonerna har en karta? Spelarna rollspelar att deras rollpersoner tittar på kartan.

Jag brukar se till att rollpersonerna får kartan på något sätt. I alla fall om det är spel som på lite högre "nivå", dvs inte livet i slummen.
I princip är det samma sak, även om det är en nyans i rätt riktning. Beror lite på vad kartan berättar, hur den berättar och hur stort område den säger nåt om.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Jag funderade en stund på detta. Rent topografiska/referens kartor har jag nog tröttnat lite på. Däremot kan jag älska kartor i rollspel som mer visar symbolik, där platser får volym beroende på hur viktig kartritaren ansett att platsen var. Avstånd är skeva, för det viktigaste var landmärken på vägen mellan några platser osv osv.

SpringandeKulle

Warrior
Syftar på att man inte är där, känner sig närvarande, utan betraktar det utifrån (känslor även det … bara andra).
Det är väl lite personligt hur det uppfattas och inte generellt? För känner inte igen det. Att inte ha något visuellt utan bara berättat ger i alla fall mig inte mer inlevelse. Jag kan nog snarare tappa fokus och inte vara närvarande.

erikt

Hero
Skall man vara där, vara närvarande, så måste man ju faktiskt vara där. Inte sitta runt spelbordet, lyssna på en beskrivning, och försöka fatta hur tusan stället egentligen ser ut.

Mogger

Hipsteranka
Skillnaden mellan att bli presenterad en vision och att skapa en vision.
Kartor är ju i allmänhet sjukt abstrakta, om vi inte pratar om de där rejält inzoomade kartorna över en by eller äventyrsplats. Jag har lite svårt att förstå hur man lyckas tolka ex en världskarta så exakt att man känner att man genast förstår hur allt hänger ihop :)

Quadrante

Grisbonde
Kartor är ju i allmänhet sjukt abstrakta, om vi inte pratar om de där rejält inzoomade kartorna över en by eller äventyrsplats. Jag har lite svårt att förstå hur man lyckas tolka ex en världskarta så exakt att man känner att man genast förstår hur allt hänger ihop :)
Detta! Det är skillnad på skalan. Har få problem med en skiss, visuell hjälp av ett rum, plats. Tänkte att diskussionen handlade om kartor.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Detta! Det är skillnad på skalan. Har få problem med en skiss, visuell hjälp av ett rum, plats. Tänkte att diskussionen handlade om kartor.
Alla dessa är väl kartor och exempel på kartor? Kan vara att jag som geografi lärare tänker bredare om begreppet karta dock....

Edit: kartor är ett väldigt brett begrepp. Just skiss kanske inte är en karta, men en ritning över ett rum är absolut i kartfamiljen. Men inser att diskussionen förmodligen handlar om den väldigt utzoomade kartan och då referens/topografiska kartor.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Kartor kan vara alltför avslöjande, alltför otydliga, alltför detaljerade eller alltför fula. En del kartor passar också settingen illla; att det i en medeltida värld skulle finnas oerhört exakta och verklighetstrogna satellitbilder blir märkligt.

Men grejen med riktigt bra kartor - och i rollspel är de i mina ögon vanliga - är att de är snygga och en njutning att titta på. Konstverk helt enkelt. Att lägga ut dem bordet är en väsentlig del av spelupplevelsen.

Mitt problem med kartor i rollspel är nästan alltid att de är för få. Och kanske att de oftare kunde visa annat än städer, dungar och hela världar. Det vore trevligt med fler okonventionella kartor, som även visade annat. Och fler kartor över huvud taget. Helst hela kartböcker med tillhörande världsbeskrivningar. Många rollspel skulle bli bättre med en rejäl Atlas tidigt i produktlinjen.

Jag antar att den rent praktiska orsaken till att det inte finns fler kartor i rollspel är att de är krävande och kostsamma att göra. Men nog borde Kickstarter kunna vara en del av lösningen? Jag tror att många skulle backa en kartbok till rollspel i alla möjliga genrer.

Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Överlag tycker jag att detta på ett filosofiskt plan är väldigt intressant. Vi hittar ju på allt, men pratar ändå om realism. Men, det är kanske inte ämnet.
Tänker att världskarta till slut blir en skiss, innehållsmässigt. Kan jämföra med vår Ereb Altor-karta som ser ut såhär:
ea-map.jpg
Vår avsikt har varit att när man zoomar in så får man inte en mer detaljerad bild utan snarare just en känsla av äventyr och någon form av dragningskraft. "Jag vill dit!". Så har jag själv främst använt kartor i rollspel, för att väcka nyfikenhet och bjuda in till spännande berättelser.

Jag lägger absolut ingen värdering vid folks preferenser. Jag går själv igång på kartor, men så gillar jag ju setting och begriplig kontext. En borgruin i vildmarken är coolt, men jag vill kunna ana att den har en historia, att någon har uppfört den av en andledning, lämnat den av en anöedning. Få en känsla av att "här har något hänt" snarare "SL vill att jag ska gå in".

För mig är en bra karta en del av ett bra världsbygge, och ett bra världsbygge är min bästa genväg till känsla och stämning.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Överlag tycker jag att detta på ett filosofiskt plan är väldigt intressant. Vi hittar ju på allt, men pratar ändå om realism. Men, det är kanske inte ämnet.

Tänker att världskarta till slut blir en skiss, innehållsmässigt. Kan jämföra med vår Ereb Altor-karta som ser ut såhär:
View attachment 20516
Vår avsikt har varit att när man zoomar in så får man inte en mer detaljerad bild utan snarare just en känsla av äventyr och någon form av dragningskraft. "Jag vill dit!". Så har jag själv främst använt kartor i rollspel, för att väcka nyfikenhet och bjuda in till spännande berättelser.

Jag lägger absolut ingen värdering vid folks preferenser. Jag går själv igång på kartor, men så gillar jag ju setting och begriplig kontext. En borgruin i vildmarken är coolt, men jag vill kunna ana att den har en historia, att någon har uppfört den av en andledning, lämnat den av en anöedning. Få en känsla av att "här har något hänt" snarare "SL vill att jag ska gå in".

För mig är en bra karta en del av ett bra världsbygge, och ett bra världsbygge är min bästa genväg till känsla och stämning.
Uppfattar du kartor som resurskrävande att göra? Alltså både i tid och pengar. Det är alltså inte en kritik mot Ereb Altor, utan jag undrar verkligen. Att kartan är snygg beror åtminstone delvis på att den innehåller många detaljer (varje sköld är ju en del av världsbygget etc.). Mycket förarbete alltså. Att göra ytterligare åtta kartor till samma produkt hade, antar jag, varit krävande.

Man kan ju göra kartor i exempelvis Inkarnate, men de jag har sett därifrån uppfattar jag inte som särskilt snygga eller intressanta, utan mer som skärmdumpar från datorspel. Möjligen kan man lösa det genom att lägga till saker själv. Jag funderar på att göra det. Beror lite på settingen dock.

Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Uppfattar du kartor som resurskrävande att göra? Alltså både i tid och pengar. Det är alltså inte en kritik mot Ereb Altor, utan jag undrar verkligen. Att kartan är snygg beror åtminstone delvis på att den innehåller många detaljer (varje sköld är ju en del av världsbygget etc.). Mycket förarbete alltså.
Gud ja! Vi snackar hundratals timmar nedlagda på Ereb Altor-kartan. Jag vågar inte riktigt räkna på det. Men ja, överlag är kartor resurskrävande. Om man lägger ribban högt. En duktig illustratör kan slänga ihop en mindre karta hyfsat snabbt, men världskartor och stora stadskartor tar tid.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Gud ja! Vi snackar hundratals timmar nedlagda på Ereb Altor-kartan. Jag vågar inte riktigt räkna på det. Men ja, överlag är kartor resurskrävande. Om man lägger ribban högt. En duktig illustratör kan slänga ihop en mindre karta hyfsat snabbt, men världskartor och stora stadskartor tar tid.
Är en kartbok till Ereb Altor en rimlig produkt att göra eller skulle en sådan vara alltför resurskrävande i tid och pengar? Tänker mig alltså någon typ av in game-reseskildring gjord av någon kartograf eller liknande figur. Med kanske fem detaljerade stadskartor och ytterligare åtta detaljerade kartor över annat (typ öar, tempel, grottsystem, träsk och skogar). Ankorna kanske är särskilt bra på att göra kartor? Att ett handelshus har tillgång till en rejäl samling kartor borde vara trovärdigt.

Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Uppfattar du kartor som resurskrävande att göra? Alltså både i tid och pengar.
Jag har fått följande prisförslag för en karta i liknande stil som den i Ligans DoD-låda.

A4 (21x29.7cm) = €100
A3 (29.7x42cm) = €200
A2 (42x59.4cm) = €500

Billigare än jag trodde.

EDIT: Så billigt att jag inte riktigt förstår hur de kan fixa det. Riktpris på 100 euro per timme skulle jag inte tycka var orimligt även om det är långt långt utanför min budget.

Mogger

Hipsteranka
Är en kartbok till Ereb Altor en rimlig produkt att göra eller skulle en sådan vara alltför resurskrävande i tid och pengar? Tänker mig alltså någon typ av in game-reseskildring gjord av någon kartograf eller liknande figur. Med kanske fem detaljerade stadskartor och ytterligare åtta detaljerade kartor över annat (typ öar, tempel, grottsystem, träsk och skogar). Ankorna kanske är särskilt bra på att göra kartor.
Vi har redan gett ut en bunt sjökort, fartygskartor till KH m.m. (och fler kommer det bli) men en utpräglad kartbok tror jag främst faller på att vi inte är så sugna på det.

En ingame-bok med handritade kartor av författaren hade varit supercoolt! Bilder på monster hen har "sett" (hört talas om tavernan) m.m. Men jag tror att det faller lite utanför det här projektet. Men som produkt hade det varit coolt.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Jag har fått följande prisförslag för en karta i liknande stil som den i Ligans DoD-låda.

A4 (21x29.7cm) = €100
A3 (29.7x42cm) = €200
A2 (42x59.4cm) = €500

Billigare än jag trodde.
Ja, det var billigare än vad jag trodde också. Prismässigt lätt fixat med en hyfsat framgångsrik Kickstarter. Fler borde släppa kartböcker! What’s not to like?

Mogger

Hipsteranka

A4 (21x29.7cm) = €100
A3 (29.7x42cm) = €200
A2 (42x59.4cm) = €500

Billigare än jag trodde.
Ja, min uppfattning är att illustratörer/kartritare sällan får så bra betalt som de borde. Men som sagt, det beror helt på stilen/detaljnivån. DoD har valt en bra modell här. Timpengen är säkert låg ändå.