Emedan jag tycker kartor är lite av en nödvändighet eftersom folk idag är funtade på det sättet (jag tror många av oss näst intill "tänker i kartor" när vi navigerar i en stad för att vi är så vana vid dem), så tycker jag kartor ofta får värden att kännas otroligt liten.
Om jag tittar på en karta över sverige så känns sverige ganska litet och överskådligt. Men om jag bara går ut på gatan och går runt kvarteret så är det ju ett myller av gator, hus, parkeringsplatser, lekplatser, sophus, källarnedgångar, parker, med nivåskillnader och överlapp. Detaljer som inte går att få med på en karta som försöker visa ett större geografiskt område.
Men eftersom allt spelarna ser är kartan ser de ju bara det övergripande. De ser "lilla sverige", inte den gigantiska landsbygden kring byar och städer. Och att alls ha en karta utan att ha en verklighet att jämföra den med gör att känslan av att vara lite vilsen och disorienterad försvinner helt.
Jag har grunnat på olika sätt att försöka få världen att kännas stor, men på ett roligt sätt (inte bara ändlösa slumptabeller och annat där resan mellan två byar tar tre sessioner bara för att jag beskriver allt de går förbi), men har inte hittat något bra sätt som jag tycker är kul i spel.
Jag har lekt lite med olika koncept för kartor, men det är svårt att hitta något som uppfyller det jag vill utan att göra spelaran ännu mer förvirrade (på ett dåligt sätt). Nått jag är inne på är en som visar förhållanden snarare än geografi. Avstånden mellan byarna på kartan baseras inte på faktiskt sträcka, utan hur lång tid det tar att förflytta sig mellan dem under normala omständigheter (så är det svår terräng ser byarna ut att vara mycket längre ifrån varandra). Floder är bara raka streck, även fast i de i "verkligheten" ringlar sig fram åt alla möjliga håll. Sen kanske bara markera möjliga terrängtyper som förekommer längst den streckan, snarare än att rita ut exakt var skogen befinner sig.
Det funkar rätt okej på tillräckligt små skalor, men blir helt hopplöst om man måste få fler än en handfull punkter att förhålla sig till varandra. Men det är fortfarande lätt hänt att spelarna får för sig att det är en exakt geografisk karta och försöker applicera geometri och allt möjligt på den.