Nekromanti Rollspelskonstruktörsäventyrsutmaning?

Krille

Super Moderator
Då och då får jag en förfrågan om att skriva klart Misslor till Eon, så att den modulen kommer ut. Av diverse skäl - tidsbrist varande det viktigaste - så hinner jag ju inte skriva på den jämt. Den senaste tiden så har jag haft lust att svara "sure thing, så fort Neogames skriver en modul till Västmark" (och ja, jag menar rollspelet Västmark, inte riket i Mundana med samma namn). Naturligtvis skulle ett sådant uttalande inte vara seriöst menat - jag tror knappast att Neogames har lust att slänga ner en klase tid på att skriva äventyr åt en print-on-demand-baserad miniutgivare som "utbyte" för en modul till deras megastora rollspel.

Men sen slog det mig... varför inte? Och då inte begränsat till enbart Neogames, utan till allihop?

Tanken är att en rollspelsskapare helt enkelt utmanar en annan rollspelsskapare på ungefär samma ambitionsnivå, enligt principen "jag skriver ett äventyr till ditt spel, om du skriver ett äventyr till mitt". Exempelvis så skulle jag kunna skriva ett äventyr till Gondica om Anders skrev ett äventyr till Västmark, och Järnringen skulle kunna skriva ett äventyr till Eon om Neogames skrev ett äventyr till Mutant: Undergångens Arvtagare, och Arvidos skulle kunna skriva ett äventyr till Hypokognia om Mask skrev ett äventyr till Staden. Och så vidare.

Naturligtvis så följer vissa hedersbegränsningar med. Man bör hålla sig till spelets ramar, man bör göra sitt bästa och inte sabba spelet - helt enkelt respektera varumärket. Gör båda sidor detta så följer det sig självt att de båda parterna kan låna ut varumärket till varandra för just den här produktionen.

Syftet med en sådan utmaning är i första hand att fostra kamratanda - "jag gör något åt dig, så gör du något åt mig" - men också att öka inflytandet av idéer i de enskilda rollspelen. Jag tror till exempel att Västmark enligt Anders Blixt bara skulle bli kul!

Men vad tror ni andra?

Hjalle

Swashbuckler
En idé så god som någon...[ANT]

[color:\\"red\\"]Bara misslor kommer ut såh... [/color] :gremwink:

<font size="1"> Edit: Lagt till graemlins. = :gremwink: </font size>

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det är onekligen en ide som jag gillar. Som Krille skriver fostrar det vänskap mellan de olika parterna och det är alltid skoj att få ett äventyr som kanske inte är skrivet ur samma infallsvinkel som det skulle vara om det kom ifrån "utgivaren".

Dessutom skulle det mycket väl kunna generera ökat intresse kring spelet. Jag vet inte hur mycket det skulle göra det för kommersiella rollspel, men onekligen för mindre då det visar att fler än skaparen har ett intresse för spelet.

Givetvis ser jag det som självklart att man försöker respektera det som redan är skapat, att göra något annat fostrar inte en speciell stor vänskap :gremtongue:

Dessutom så tror jag att det är en utmaning i sig som kan ge någonting tillbaka till en själv (annat än ett äventyr till sitt rollspel) och hobbyn. Särskilt då för independentrollspel som i många fall skrivs på hobbybasis och i många fall förtjänar mer uppmärksamhet än vad de får :gremsmile:

Mao. Jag gillar iden och skulle inte dra mig för att acceptera en utmaning :gremtongue:

Storuggla

Champion
I egenskap av ickeskapare...

... så skulle jag säga att det är en kul idé. Bra att få andra infallsvinklar på en setting om inte annat. Torde inte Fenix vara ett fint medium för detta? Eller ska det bli en intern wrnu-sak?

Storuggla, kebabogrammens avsändare

Johan K

Gammal & dryg
Spännande !

Men vad tror ni andra?
Jag tror att det är en utmärkt idé !
Tror att man skulle få lite större spektra på spelen/äventyren om man gjorde en sådan grej. Som tur är ju äventyrskaparna lika varandra, så man skulle nog få en kul blanning med äventyr !

/ Johan K, som ska lira lite rollspel idag !

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Inled mig icke i frestelse

Jag är starkt frestad att ta upp den kastade handsken, trots min ständiga tidsbrist. Jag måste dock läsa om delar av Västmark innan jag bestämmer mig.

Krille

Super Moderator
...jag kan gå själv!

"Jag är starkt frestad att ta upp den kastade handsken, trots min ständiga tidsbrist. Jag måste dock läsa om delar av Västmark innan jag bestämmer mig."

Dito, faktiskt, fast Gondica då. Så du är inte ensam i kvalet, och jag hinner garanterat inte före jul. :gremgrin:

Mask_UBBT

Hero
Crappu...

...varför är det alltid andra människor än jag som kommer med sånhära självklara idéer? :gremlaugh:

"Arvidos skulle kunna skriva ett äventyr till Hypokognia om Mask skrev ett äventyr till Staden. "

Yeah! Jag är på det, dels eftersom Arvidos har en fantasi som skiljer sig från min en hel del, och dels för attt Arvid fattat hur Hypokognia fungerar bättre än de flesta. Han var exempelvis den första som(med berått mod?) sade till mig att Hypokognia-orginalet knappast var konformt i sin natur. Så: Yeah! Dessutom skulle lite fler Staden-Hypokogniakorsreferenser dyka upp i sambandet. Dom är roliga. :gremsmile:

Och äventyr till staden... Tja, sådant har redan varit på tapeten, vore helt ok för min del att göra det officiellt.

Så, arvid, vad säger du?

Vidare, might I add, så har jag en till tanke. Mitt pågående projekt, Sisu har jag alltid, av någon outgrundlig anledning, kopplat samman med Terone. Kankse råkar anledningen vara att jag endast förstått Terones övergripande stämning, och inte så mycket konkreta detaljer, och tycker den överenstämmer bra med Sisus, om än lite mer fantastisk. Vilket jag å andra sidan skulle se mer av i sisu. :gremsmile: Vidare verkar de bägge projekten ligga ungefär på samma nivå, produktionsmässigt, även om Dimfrost låter oss andra veta mer om sina projekt än jag.

Hursom, Dimfrost: Vore det intressant att anta en dylik utmaning, dels som morot för att få färdigt våra projekt så andra kan sätta sig in i dem, och dels för att vi någon gång ska få tummen ur örat och faktiskt sätta oss in i varandras projekt?

Vidare skulle ett Hypokognia-Fluxutbyte vara förbenat intressant, men hur det går med Flux vet jag ej.

Det var allt för mig!

/Mask

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Crappu...

Hursom, Dimfrost: Vore det intressant att anta en dylik utmaning, dels som morot för att få färdigt våra projekt så andra kan sätta sig in i dem, och dels för att vi någon gång ska få tummen ur örat och faktiskt sätta oss in i varandras projekt?
Hum. Jag gillar Sisu även om jag inte har så bra koll på det (men det har väl ingen förutom du?), men äventyrskonstruktion är inte riktigt min starka sida. Det tar aplång tid för mig att komma på en halvvettig intrig. Dessutom har jag inte tid. Men visst, när spelen väl är färdiga kan vi ju ta upp frågan igen. :gremgrin:

För övrigt vill jag bara påpeka att jag gillar släktskapsidén för rollpersonnskapande starkt. Jag svarade inte på den tråden, för jag var alldeles för upptagen med annat då, men när man väl inför Risings 16 eller 32 platser för släktingar rockar den verkligen stenhårt!

/Dimfrost

Mask_UBBT

Hero

"Jag gillar Sisu även om jag inte har så bra koll på det (men det har väl ingen förutom du?)"

Nej. :gremsmile: Men jag håller på att bygga klart regelsystemets slutgiltiga kärna, och när den är färdig och upplagd kan ni förvänta er att det kommer dyka upp kompletterande bilder, texter, sånger och annat som ni kan tycka är kul. Jag letar f ö just nu efter någon som har tillräckligt med tid och musikintresse för en potentiell Sisu - the soundtrack. :gremgrin:

"men äventyrskonstruktion är inte riktigt min starka sida."

Nah, inte min heller. :gremgrin: Men om jag aldrig hade provat på något jag varit dålig för hade jag fortfarande misslyckats med färgläggningsböcker. :gremsmile:

"Dessutom har jag inte tid."

Pöh! Vem har det? Jag har inte bara två aktiva rollspel på g, jag har dessutom en uppsjö med bilder, ett kortspel och ett företag att sköta. Så ingen av oss har bråttom. :gremsmile:

"Men visst, när spelen väl är färdiga kan vi ju ta upp frågan igen."

Jo, det var lite så jag tänkte. Om jag vet att mitt spel, som ett koncept, har en förpliktelse att existera så är jag ganska säker på att det kommer sporra mig ganska bra. :gremsmile: När räknade du med att vara klar med Terone, i en hur komplett version och hur omfattande? Så kan jag försöka tajma så att jag har Sisu klart i en liknande produkt ungefär samtidigt. :gremsmile: SEN kan vi snacka! :gremlaugh:

Oothe:

"För övrigt vill jag bara påpeka att jag gillar släktskapsidén för rollpersonnskapande starkt. Jag svarade inte på den tråden, för jag var alldeles för upptagen med annat då, men när man väl inför Risings 16 eller 32 platser för släktingar rockar den verkligen stenhårt!"

Yeah! Sisus avelsystem löste så många problem för mig, och jag är jättenöjd med det. Och dessutom att Rising kom och hjälpte mig att göra det spelmässigt slimmat var verkligen guld. Och det bästa med det var att det inte blev en innovation bara för sitt egensyfte! Jag känner verkligen att det förmedlar något som verkligen behövts i systemet.

Förresten, har jag snackat med dig om erfarenhetcirkeln, det senaste till Sisu? Har för mig att du postade en väldig massa saker om erfarenhet på forumet, så du kankse skulle tycka det var lite intressant(Det är inte likt det du varit ute efter för fem öre, men still).

/Mask - gillar kompistämmningar mellan spelskapare. Duh!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Störtskön idé (NT)

Jo, faktiskt. I något mindre skala skulle man kanske kunna göra dogma-äventyr åt varandras spel efter sista inlämningsdag, så kanske det blir några som faktiskt spelar spelen också. :)

Quadrante

Grisbonde
Dogmature

Jag har tänkt på det där med att man borde göra äventyr till dogmaspelen, var nästan inne på att utlösa en utmaning, men fegade ur.

Man kan ju sätta upp några små kriterier och ha med i nästa (om den kommer) dogautmaning.. typ max tre sidor ..

Dimfrost

Special Circumstances

När räknade du med att vara klar med Terone, i en hur komplett version och hur omfattande?
Som jag skrev i rapporteringstråden siktar jag på att få klart spelet till nästa sommar, typ, och då snackar vi om en komplett version. Omfattningen borde väl bli någonstans mellan 100 och 200 sidor, men eftersom jag endast har en disposition att gå på känns det ganska osäkert. Och så har jag tänkt skriva minst tre äventyr innan jag släpper något. Chansen att folk faktiskt vill spela spelet tror jag ökar dramatiskt då.

Oote: Nej, jag har missat erfarenhetscirkeln. Däremot inte sagt att du inte har nämnt det i lådan när jag har varit där, för jag har varit lite selektiv i mitt forumande ett tag. Till exempel har jag knappt hunnit läsa Quadrantes intressanta stridstrådar heller.

/Dimfrost

Zaphod_UBBT

Swordsman
Tre sidor?!

Jag menar, om spelen är en dubbelsidig A4, då borde ju äventyren få vara maximalt en halv eller fjärdedels A4.

Zap

Zaphod_UBBT

Swordsman

"Förresten, har jag snackat med dig om erfarenhetcirkeln, det senaste till Sisu?"

Nej, det har du inte pratat med oss om. Gör en tråd, vetja. Vi vill ha lite generell uppdatering på Sisu nu!

Zap

Troberg

Sinister eater
Re: Dogmature

Man kan ju sätta upp några små kriterier och ha med i nästa (om den kommer) dogautmaning.. typ max tre sidor ..
Den kommer, jag ber om ursäkt för att jag inte riktigt orkat hålla fart i Dogma-forumet under mellantiden.

Man skulle ju kunna ha en kategori för scenarios för dogmaspel (tidigare eller årets). Max två eller fyra sidor? Ska man ha en begränsning att man får enbart göra scenarios för andras spel? Skulle det vara intressant?

Quadrante

Grisbonde
Re: Dogmature

max två sidor tror jag nog räcker.

jag skulle nog vara intresserad, antingen lägger man den samtidigt , eller strax efter.. så att man (om mna blev inspirerad) kan skriva till årets spel..

Man kan väl sätta upp ett par lätta kriterier, som inte binder in det för mycket..