Nekromanti Rollspelsriksdagen 2003 [tramsely]

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jasså, det är så du vill ha det...

Provar nya saker, jojo...

Netfeed

Swashbuckler
ut och jogga - motionera mera

vi i PFFN(Partiet För Fantasy Nördar) skulle vilja lägga in en motion så här i valtider

Morgoth, borde inte som talman få vara ledare för Grottrenoveringspartiet då det rent etiskt och moralikst skulle vara fel om han ger sitt eget parti egna fördelar vilket torde enligt vår mening ge Grottrenoveringspartiet en diskvalifisering omedelbart

lite PFFN
vi står för utrotningen av PFSFN(partiet för sci-fi nördar) och anser oss vara allmänt aggresiva när det gäller fientlighet mot vårt kära mål: mer fantasy till folket
partiledare är Netfeed, och om 20d anser vi inget och står lagom neutrala i den frågan

Morgoth

Swashbuckler
En grej till då...

...de riksdagspartier som vill ställa upp i voteringen igen, bör göra något litet väsen av sig. Partiledare som inte deltar i tråden har ingen möjlighet att samla röster till sitt parti.

Ja, det är allt en del av min ondskefulla plan.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Då bristen på politk...

...är överhängande i den här tråden, tänkte jag föregå med gott exempel och föra in lite politik i valrörelsen. (Ja, jag väljer att ignorera de som redan fört in politiken...)

Vi (Jag?) i Partiet Mot Allt, För Dig är givetvis FÖR 20d, vad vi än sagt tidigare. Vi är FÖR av den enkla anledningen att så många är emot. Och vi kan ju inte vara emot de alla andra är emot, eller hur? Vi kämpar ju trots allt för dig!

Dessutom är en standardisering av regler inte alls en dum idé. Att standardisera gör det lättare för nya förmågor att ta till sig reglera. Det gör det lättare för spelmakare att producera spel som passar alla. Det gör det lättare för de gamla rollspelsrävarna att klanka ner och tycka att det var bättre förr.

20d ger oss en möjlighet att stanna upp i vardagen och fundera på om vi verkligen behöver andra regler. Jag säger att det inte behövs!

Om vi accepterar framtiden och går med på att ha 20d som standard så kommer 35000 nya rollspelare att sluta sig till hobbyn inom 3 år. 35000! Det är en otrolig mängd lyckliga människor. Ska vi neka dem det? Nej...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ny funktion på forumet

Nej, nej. Inte en sådan funktion.

/Vulf

Befuzin

Veteran
Re: Då bristen på politk...

PMAFD's påstående att ett standardiserat rollspelssystem skulle leda till 35000 nya spelare på tre år är ren och skär lögn! Tvärtom så skulle en standardisering hämma tillväxten eftersom nybörjare faktiskt har olika behov. Vilket PMAFD tycks strunta fullständigt i, men det är också ett bevis på att de helt enkelt inte tolererar oliktänkande!!

DU som rollspelare ska SJÄLV få välja vad för TÄRNING om du överhuvudtaget VILL använda tärningar!

Så lägg din röst på Rollspelspartiet - en röst på VALFRIHET och SJÄLVBESTÄMMANDE!

Foggmock

Myrmidon
Enter: FPFBR

Fogges parti för bra rollspelande.

Vad är då bra rollspelande, frågar ni er. Ge mig ett par minuter av erat liv, och jag skall upplysa er.

Bra rollspelande började en mörk vinter, 1836, i Strobjsk, i det dåtida Ryssland. I en mörk jordhåla satt en gammal man. Han var inte ensam. Kring det lilla bordet med oljelampan satt även tre yngligar, törstande efter kunskap. Den gamla mannen började långsamt och sävligt att tala. Det som följde var en kaskad av ord, upplevelser och känslor. Ungdomarna satt som förtrollade, och var totalt inne i den urgamla ritualen. För att inte slita ut de ungas sinnen tog de en kort rast, och åt lite rotfrukter. Den gamle fortsatte sitt lågmälda mässande varvat med höga skrik. När ungdomarna gick från jordkulan var de upplysta, och den gamle mannen död från sin sista kraftansträngning. Ungdomarna var nu Bra rollspelare, och hade svurit att dela sin kunskap.

Än idag finns det Bra rollspelande över hela världen, men inget kan känna till allt Bra rollspelande som sker över vårat klot.

Jag är själv en arvtagare av den gamle mannens värv. Jag är överst på en pyramid med en person under mig, som har tre personer under sig, som har tre personer under sig och så vidare. All information färdas uppåt i pyramiden och alla order färdas neråt, och endast jag får reda på allt och hur stor omfattning pyramiden har. Personer i pyramiden känner bara till sina två kamrater, sin överordnad och sina tre underordnader.

Nog om partihistorian. Vad står vi för då?

För:
- Bra rollspelande
- Inkorporerande i pyramiden
- Centralisering och standarisering, och alltså även då
- 20d
- Världsmakt, varför hyckla?

Mot:
- Spelledarmakt. Allas lika värde måste gälla.
- Dåligt rollspelande, alltså allt som vi inte gillar.
- Kreativitet och frihet. Ska något skapas, ska det skapas ur Bra rollspelande och inget annat.

Fogges parti för Bra rollspelande
Partiledare: Fogge
Politik: Världsdominans.
Natur: Världsdominans.
Röster: Vi behöver inga röster för total världsdominans.
Exempelplansch:

Ackerfors

Alas, your rapids!

Nej, nej, slå upp ordet lögn så ser du att mitt påstående inte är en lögn.

lögn [-nn] s. -en -er; det var l.att <äv. vard.> det var omöjligt att*

Passar det in någonstans på mitt? Nej, jag trodde väl inte det heller. Att du kommer och anklagar mig för att ljuga när jag spekulerar om hur det kommer att bli, förefaller mig totalt obegripligt. Du får nog se till att jobba på dina anklagelser lite bättre. Du kämpar ju mot den bäste...

Att tro att rollspelare har olika behov är naivt. Alla har ett behov, nämligen att spela en roll. Det funkar utmärkt oavsett tärningar. Har vi då 20d-standardiseringen förenklar det för spelskaparna som då bara behöver skapa en värld.

Tänk på det! Tänk på spelskaparna!

<font size="1"> *taget från Svenska akademiens ordlista över svenska språket. Årgång 1998 </font size>

Befuzin

Veteran
Jag har en dröm!

Jag har en dröm!

Så jag säger er, mina vänner, att jag trots dagens och morgondagens svårigheter har en dröm.
Det är en dröm med djupa rötter i den Svenska drömmen om att denna nation en dag kommer att resa sig och leva ut den innersta meningen i denna övertygelse vi håller för självklar: att alla rollspelare är skapade med samma värde.

Jag har en dröm om att en dag spelare och spelledare skall sätta sig ner vid broderskapets bord.
Jag har en dröm om att en dag en stat som försmäktar i orättvisans och förtryckets hetta, skall förvandlas till en oas av frihet och rättvisa.

Jag har en dröm om att mina fyra små barn en dag skall leva i en nation, där de inte bedöms efter måttet på sin karaktär utan efter sin spelglädje.

Med denna förtröstan kommer vi kunna arbeta tillsammans, bedja tillsammans, sträva tillsammans, gå i fängelse tillsammans, stå upp för friheten tillsammans, med vissheten om att vi en dag kommer att vara fria.
Så låt frihetens klockor ljuda från de mäktiga grottorna i Dungeons & Dragons
Låt frihetens klockor ljuda från de djupa haven i Blue Planet.
Låt friheten ringa ut från Klippiga Bergens snötäckta toppar i Western.
Låt friheten ringa ut från de böljande sluttningarna i Wastelands.
Men inte bara där.
Låt friheten ljuda från Ereb Altor.
Låt friheten ljuda från varje kulle och mullvadshög i Västmark, från varje bergssluttning, låt frihetens klockor ljuda.
Och när vi låter frihetens klockor ljuda, när vi låter dem ljuda från varje genre och spelsystem, från varje rollspelsvärld och tärningspåse, då kommer vi närma oss den dag när alla Guds barn - svarta män och vita män, judar och kristna, katoliker och protestanter - kan fatta varandras händer och stämma in i orden i en gammal negro spiritual: "Äntligen fria, äntligen fria, tack Allsmäktige Gud, äntligen är vi fria."

Dela min dröm - rösta på ROLLSPELSPARTIET!

Morgoth

Swashbuckler
Dags för lite partipolitik?

Okej, vi var lite urballade där ett tag... phew...

Well, lite seriös partipolitik får väl bli det sista jag gör innan jag går och lägger mig:

20d-frågan
Vi är för. Japp, ni hörde rätt. Grottrenoveringspartiet är för 20d-frågan, tills vidare. Det har dock spekulerats i eventuella (i själva verkat är de här spekulationerna tämligen konkreta) censurreformer i 20d-kontraktet, vilket Grottrenoveringspartiet inte lyckas passa ihop med sin grottreformativa partipolitik. Vi tror att dessa eventuella spekulationer är en tillbakabildning av Grottan som spelplats, och därför anser vi att en sådan eventuell försämring av 20d-kontraktet kan leda till framtida tvivelaktigheter gällandes att kvarvarande i 20d-standardiseringen. I nuläget är vi alltså Ja till 20d, men på lite längre sikt kan det mycket väl mer bli ett "nja", eller rentav ett "nej, i väntan på bättre kontrakt". Vad vi tror är bra med 20d-kontraktet: en global standardisering av ett rollspels generella utformning tror vi i Grottrenoveringspartiet kan leda till mer fokus på utformingen av referensmaterialet (istället för att ge själva basutformningen uppmärksamhet får monster, magiska skatter och dylikt fokus)). För det är nog det 20d-kontraktet egentligen handlar om - en globalisering av rollspelens utförande, av deras utformning. En sorts allmänn mall som alla rollspel följer och kan ta del av. På så viss är en INT 15 alltid INT 15 - en spegling av ett lagom enkelt och självhävdande system som i och med sin enkelhet alstrar ett fantasifullt omdöme gällandes de enskilda resurserna som anpassas till 20d-systemet. Det hoppas vi att 20d kan ge oss.
<table width="100%"><tr><td width="100%" align="right">-Partiledare, Max Bolotin</td></tr></table>

Befuzin

Veteran

Hårklyveri och humbugg!

Det enda obegripliga är dina fantastiska spekulationer i 20d skaparnas tjänst!

Ett ja till 20d är ett nej till mångfalden!

Sodivra

Champion
Flummpartiet: Harmonisterna

[color:\\"green\\"]Flummpartiet: Harmonisterna[/color] är tillbaka i år igen.

Vad är då Flummpartiet: Harmonisterna? Vi är ett parti som står utanför den vanliga partipolitiska skalan, ett mittenparti kan man säga. Vi fokuserar på vackra stunder snarare än narritivatism eller spelarmakt eller drama eller dockskåp.

Hallå.. vänta, gå inte! Det finns en anledning till att vi heter Flummpartiet, men det behöver inte betyda att vi röker på eller något..

Ja, "Vackra stunder" är den obegränsade magin i ögonblicket. Känslan av att snudda vid något större. Det handlar om utveckling och insikt för individen. Vi kan inte erbjuda er detta, men vi kommer att erbjuda er harmonin som ger plats åt just din kreativitet och inspiration som visar våran.

Till skillnad från vad man kan få intryck av Kreativ-harmoniska Balanspartiet, som vi annars har mycket stor respekt för, så är vi ett balanserat parti.
Vi är i allra högsta grad ett mittenparti, våra metoder sträcker över hela spektrat. Spelarmakt och narritivatism, drama och dockskåp, harmoni och utveckling.. Vårt mål är att stå i mitten av världen, där du står. Resten av världen är faktiskt inte så svår att nå därifrån om du bara låter dig inspireras.

Men på sätt och vis är detta unikt - Vårt parti är extremt, bara för att vi bryr oss. Och ja, nog är vi som ett litet parti inte rädda för att prova nya saker (Öhmmm..) och komma med djärva påståenden.

Jag skulle föreslå att du som väljare röstar flummigt i år, men det är bara ett förslag som böjer sig under din integritet. Välj det parti du trivs bäst med, men jag hoppas att du känner att vi kan erbjuda dig något.

20d-frågan är mycket intressant. Där vissa väljer att rösta emot eller för eftersom "Det är så praktiskt att inte behöva byta tärning när man spelar ett annat spel" eller "Jag skulle sakna dom gamla tärningarna!" så ser vi det på ett annat sätt.
20d möjliggör ökad kommunikation och utbyte, men priset är för högt för att Flummpartiet: Harmonisterna ska acceptera det. Vi vill flytta ner så mycket av politiken som möjligt till din nivå, kanske vår största fokusering är att öka känslan av medverkan och inte av maktlöshet och politikerförakt, och detta går rakt emot det.
Vi är också oroliga för hur detta skulle kunna flytta besluten, och i slutändan skapa ett 20d's Samlade Universalssystem.

<div align="right">
</div right>