Nekromanti Rollspelsriksdagen, nådens år 2004

Troberg

Sinister eater
Ingen fara, det vågar de inte...

Inlägget raderat av Yassilus.

Nemesis IV

Veteran
Samberättarpartiet Friformarna

Här kommer partiet för alla de som är rejält trötta på att det finns hur många som helst nästan identiska partier som alla förespråkar att all makt tas från spelarna och placeras på spelledaren eller tärningarna, och förutom dem inga andra seriösa partier. Enter Samberättarpartiet Friformarna!

Spelledaren är egentligen en gammal kvarleva från tiden då man bara spelade dungeon bashing. På den tiden var det spelarna mot världen som gällde, och målet var att samla på sig så mycket levels, pengar, vapen, rustningar och magiska föremål som bara gick. På grund av rollspelens fria natur behövde man då naturligtvis någon som styrde upp det hela, eftersom det fortfarande handlade om ett tävlingsmoment. Men det var då, det. Sedan dess har rollspelshobbyn utvecklats till något helt annat. Rollspel går inte längre ut på att besegra världen och samla på sig så mycket skatter som möjligt, utan på att bygga upp och interagera med en interaktiv, varierande historia där spelarna och spelledaren samarbetar för att göra den så bra som möjligt. Men om alla nu sammarbetar, varför ska då spelledaren särbehandlas? Varför ska en person behöva göra tio gånger så mycket arbete som alla andra inför mötet, för att sedan behöva göra ännu mer jobb under själva mötet utan att få ta del av spänningen och agerandet, och kanske sedan få all skit för att något gick fel, att något var dåligt planerat, eller att allt helt enkelt blev tråkigt?

Vi i SpF förespråkar samberättande och friform, och anser att deras struktur är överlägsen den i vanligt konservativt rollspel. Vi förstår inte varför en person i en grupp ska påtvingas extra ansvar och befogenheter (för hur ofta har man inte hört frasen "Jag spelleder alltid, för ingen annan i min grupp vill göra det"?), när bördan kan delas lika till allas fördel. Ingen ska behöva ta på sig det omänskliga ansvaret som det innebär att vara spelledare. Istället anser vi att gruppen som helhet ska bestämma spel, scenario (ej att förväxla med äventyr), spelvärld, rollpersoner och eventuella förberedelser. Under själva mötet vet då alla vad som gäller, och spelar utifrån detta. Tärningar får gärna användas, men på ett sådant sätt att det inte förstör historien som man så mödosamt har byggt upp.

För samarbete, likvärdighet, frivillighet och självbestämmande. Mot regler, tyranni, tvång och ondskefulla spelledare.

[Här ska det egentligen vara en banner, men hur sjutton lägger man med bilder i sin post?!?]

DarkMystic

Swordsman
Re: Samberättarpartiet Friformarna

Struntprat som vanligt från de nya partierna! Nemesis du förespråkar för kommunistiskt spel? Det är ju galet vem skulle skapa världen, slå maktens tärningar och visa vägen mot spelparadiset. JO SL!

Många förespråkar för SL men de förespråkar SpelLedare. Vi förespråkar SpelarnasLedare! Det kan endast finnas en spelledare som ska styra oss.

Kunnighet om spel är styrka
Att sprida spel är gott
Rösta på Game-nizterna SLs trogna tjänare

Och så lite nyheter för de trogna.
SL har klarogjort att vi måste gå amok på gator och torg med plakat där det skall stå. Spel e gott Okunnighet är ondska!
Sl har klarogjort också att han är av maskulint kön.
Och snart skall han ge ut sitt namn också! Är vi inte glade nu när vi vet lite mer om SL :gremgrin:.

/DarkMystic lovar att SL ska berätta mer om sig själv...

Sodivra

Champion
Flummpartiet: Harmonisterna

Återigen, Flummpartiet: Harmonisterna! Vårt partiprogram kan sammanfattas i två slagkraftiga punkter:

<font size="3">1. Harmoni
2. Flumm
</font size>

Vi tror på vidsynthet och utveckling: Därför är vi flummiga.
Vi tror på flumm genom harmoni: Därför är vi ett mittparti.

Där andra partier fixerar sig på skalan spelledarmakt - spelarmakt, så placerar vi oss i mitten! Vi placerar oss till och med i mitten på en annan skala!

<font size="4">GNS-modellen!!</font size>

Vi vill införa fler och flummigare modeller! Tänk er en modell som kombinerar GNS och maktskalan.. En tredimensionell romb! Eller varför inte en femhörning?

Genom att placera sig i mitten med en accepterande och holistisk syn hoppas vi kunna nå, förstå och sammankoppla rollspelets alla riktningar och maximera flummet! Därmed kommer vi kunna maximera utvecklingen!

Rösta på oss! Vi har mest färger i inlägget!
En röst på Flummpartiet: Harmonisterna är en röst för framtiden!

Sodivra

Champion
Valaffish!

<font size="3">Mediebrytande kärlek.</font size>
Flummpartiet tror på att utveckla hobbyn.

På bilden Faith Erin Hicks, serietecknare, Arvid Axbrink Cederholm, partiledare, och Rebecca Sean Borgstrom, rollspelsskribent.

G

Guest

Guest

Kanske har du aldrig haft en spelledarledd omgång utan strid, kanske har du aldrig haft viljan att styra upp ett äventyr för att folk ska njuta, visst vi i offensiva partiet kanske är något militäritiska men, även om mycket måste lösas med våld så måste inte allt det, mina soldater har mer än en gång tagit till offensiva förhandlingar istället för våld för detta höjer deras överlevnadspotential.

Dessutom ni samberättare är en skara egotrippade narcisister som vill ha allt serverat på ett silverfat, "nämen oj jag överlever att ställa mig framför en bil för att jag är jag", slumpen är inte viktig så länge allt är oförutsägbart, om jag skulle spelleda sexscener* skulle mina spelare få spela swingers som famlade i mörkret på en fest ifall de så önskade nu skulle jag bara hänvisa till någon jag känner som gör sådana äventyr.

*sexscener blir absurda när jag gör dem så jag har principen att "Sexscener spelas upp på toa mellan parterna inom akten, förutom spelledaren som endast är med om sexscenen verkar givande för handlingen."

DarkMystic

Swordsman
HAHAHA

Jag och SL har aldrig skrattat så mycket när vi såg den här falska bilden. Alla ser att den är förfalskad och ert parti är uhhmmm flummigt.

Ni pratar om harmoni med eller genom flumm. Men sanningen är att man måste var balans med SL! Vem bryr sig om en trekantig färgad pyramid. Det stog inget om SL så då är det bara kätterskt att läsa om den.

Ändra bana som våra väljare och följ med oss till spelparadistet!

Att ljuga är ett steg mot okunnighet. Ett steg för okunnighet är ett steg mot ondska!

/DarkMystic vinkar och lyssnar på folkets jubel...

Nemesis IV

Veteran

Kanske har du aldrig haft en spelledarledd omgång utan strid, kanske har du aldrig haft viljan att styra upp ett äventyr för att folk ska njuta
Naturligtvis har jag haft spelledarledda omgångar som blivit väldigt bra (och stridslösa), och jag har som spelledare styrt äventyr. Men jag anser fortfarande att spelledaryrket är föråldrat, en kvarleva från den gamla koboldtiden precis som monarki är en föråldrad kvarleva från medeltiden.

Dessutom ni samberättare är en skara egotrippade narcisister som vill ha allt serverat på ett silverfat, "nämen oj jag överlever att ställa mig framför en bil för att jag är jag", slumpen är inte viktig så länge allt är oförutsägbart,
Tror du verkligen att spelare i grunden är så dumma? Visst, efter att ha växt upp med sanningen "spelledaren styr allt, det är han som bestämmer vad du kan och inte kan göra" är det klart att många spelare inte klarar av att bedömma sina handlingar själva längre (ännu en nackdel med att ha spelledare). Men om spelledaren avskaffas och spelarna lärs om på nytt ska du nog se att alla egentligen kan se se konsekvenserna av sina handlingar. Varför skulle spelledaren kunna göra det, men inte spelarna?

Sedan förstår jag inte vad sexscenerna hade att göra med saken...

Nemesis IV

Veteran

Struntprat som vanligt från de nya partierna! Nemesis du förespråkar för kommunistiskt spel? Det är ju galet vem skulle skapa världen, slå maktens tärningar och visa vägen mot spelparadiset. JO SL!
Varför skulle inte spelarna kunna göra det? Ni konservativa partier består bara av gamla maktgalna spelledare som ser era upphöjda maktpositioner hotas av de nya ideologierna. Bra jämförelse med kommunism, förresten...

Skulle du för övrigt kunna sluta med din partipropaganda i SpF:s subtråd?

DarkMystic

Swordsman

Varför skulle inte spelarna kunna göra det? Ni konservativa partier består bara av gamla maktgalna spelledare som ser era upphöjda maktpositioner hotas av de nya ideologierna. Bra jämförelse med kommunism, förresten...
Vi spelare är till för att spela spelen, undersöka världar, dräpa monster och allt annat du kan göra i spel. Men flera spelare kan inte få till samma stämning(jag har testat universallis och det var bra men SL är bättre:p). SL styr oss mot en bättre värld.

Många verkar tro att vår SL är någon maktgalen diktator(typ Stalin) men har är utvald av gudar eller ödet. Han skall leda oss till spelparadiset där vi ska spela tillsammans som en stor vetande massa! De andra som kallar sig SL är falska.

There can only be one SL to rule us all!

Skulle du för övrigt kunna sluta med din partipropaganda i SpF:s subtråd?
/DarkMystic lovar att sprida mer propaganda till SLs trogna tjänare

Sodivra

Champion
En till!

<font size="3">Finns det verkligen tvivel?</font size>
Flummpartiet: Harmonisterna.

(Ikväll kommer en till..)

G

Guest

Guest

Tror du verkligen att spelare i grunden är så dumma? Visst, efter att ha växt upp med sanningen "spelledaren styr allt, det är han som bestämmer vad du kan och inte kan göra" är det klart att många spelare inte klarar av att bedömma sina handlingar själva längre (ännu en nackdel med att ha spelledare). Men om spelledaren avskaffas och spelarna lärs om på nytt ska du nog se att alla egentligen kan se se konsekvenserna av sina handlingar. Varför skulle spelledaren kunna göra det, men inte spelarna?
Många är dumma redan innan de börjat med rollspel och därmed är det uteslutet att sl är orsaken, mycket tyder faktiskt på att det är allas "vän" tv apparauren som får folk att bli omdömmeslösa, även avsaknad av ledarskap kan leda till detta, däremot är det inte nödvändigt att ha ett regelverk som styr ledarskapet.

Sodivra

Champion
Låt kampanjen börja.. (fo'reals)

Vi kommer sträva efter att utveckla dig varje dag, varje timme:<font size="3">
Vårt arbete tar aldrig slut!</font size>

Sodivra

Champion

Pojkar, pojkar, pojkar!

Ni har bara inte tillräckligt med harmoni mellan er. Jag kan förklara allt,
Titta bara på triangeln här, och låt mig ordna in er i några fack:

Titta på triangeln.. djuuupt på triangeln.. triaaaangeeeln..

Vi ser lätt att gamenizterna är gamister, och Samberättarpartiet är narrativister. Därför vet vi att gamenizterna gillar utmaningar och Samberättarpartiet gillar starka storys.

Så gamenizterna behöver bara anta utmaningen att göra starka storys, som samberättarpartiet för in nya utmaningar i!!

Nu kramas vi!

DarkMystic

Swordsman

Klart att vi kan kramas då kommer ju fler att välja nån av oss.(vem gillar inte kram goa spelare?)

Använd inte våld! Använd kunskap för att gå ett steg mot spelparadistet! Så säger SL och säger SL det är det sant.

/DarkMystic hoppas på att det finns Gameniztiska trogna på rollspel.nu

DarkMystic

Swordsman
Re: Flummpartiet: Harmonisterna

Ni visar upp era medlemmar, berättar om flumm och harmoni. MEN hur uppnår man denna falska nirvana? Det går inte att vara totalt i mitten, det säger emot säg själv.

Nä gå med SL, ni kommer kunna fortsätta ert forskande inom "flummingheten" så länge det är för spelighetens bästa...

Följ SL han kommer berätta för oss hur vi når spelparadiset

/DarkMystic skall lära den ovetande massan om rollspel på götalejon idag.

Sodivra

Champion
Re: Flummpartiet: Harmonisterna

Det går inte att vara totalt i mitten, det säger emot säg själv.
Det handlar om förståelse, acceptans. Kanske inte att spela allt på samma gång, men genom att lösgöra sig från sitt ursprungliga fack så kan man hämta influenser från andra håll och också flumma fritt och nytt.

<font size="3">Flummpartiet: Harmonisterna -</font size>
Ett eklektiskt parti.