Rollspelssamling

Hur stor är din samling (ungefär)

  • 0 - Jag har inga rollspel

    Votes: 0 0.0%
  • 0 - Min spelsamling är helt digital

    Votes: 3 2.7%
  • 1 - Jag har bara ett rollspel

    Votes: 0 0.0%
  • 2 - Jag har 2-5 olika rollspel

    Votes: 4 3.5%
  • 3 - Jag lite mer än 5 olika rollspel

    Votes: 6 5.3%
  • 4 - Jag har ungefär ett hyllplan med spel

    Votes: 11 9.7%
  • 5 - Jag har några hyllplan med spel (i t.ex en bokhylla)

    Votes: 35 31.0%
  • 6 - Jag har en hel bokhylla (golv till tak) med rollspel

    Votes: 17 15.0%
  • 7 - Jag har ett par/några bokyhllor med rollspel

    Votes: 26 23.0%
  • 8 - Jag har mängder med spel fördelat på flera rum i min bostad

    Votes: 11 9.7%
  • 9 - Jag har så mycket rollspel så att det tar upp huvuddelen av min bostad

    Votes: 1 0.9%
  • 10 - Jag har en gigantisk samling i speciell förvaring (lokal/förråd/museum)

    Votes: 1 0.9%
  • 5.5 Jag har ingen aning de är en drös, antagligen för många, och inte sorterade över huvud taget

    Votes: 5 4.4%

  • Total voters
    113

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,903
Location
Off grid
Jag är lite nyfiken på hur tokiga WRNUs medlemmar är, även om det finns äldre trådar som tangerar ämnet.
Jag misstänker att vi är ganska rollspelsextrema jämfört med mugglare?
Så för de som vill och vågar, skapar jag en omröstningsfråga om din rollspelssamling.
Tanken är följande:

- Ta svarsalternativen som exempel, svara ungefärligt i enlighet med trådens tanke, inte bokstavligt.
- Ta med spel, äventyr, tillbehör och rubbet.
- Ta med tidningar
- Ta med figurer som används till rollspel, men inte din figurslags-armé.
- Ta med T-shirts, affisher och originalkonst om du vill.
- Ta inte med brädspel eller sällskapsspel, även om de har rollspelstema.
- Kommentera gärna om du känner att nåt behöver förklaras.
- Etc.

Tråden är inte tänkt som en tävling, snarare tvärt om. :gremwhistle:

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,983
Location
The Culture
Mina rollspel fyller ungefär en bokhylla, även om de är fördelade mellan flera bokhyllor, så jag svarade en hel bokhylla. Jag har inga t-shirts, affischer eller figurer (utöver pappfigurerna från Ligans DoD).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,954
Location
Göteborg
Det är ett väldigt stort hopp mellan ”lite mer än fem” och ”ett hyllplan”. Jag har definitivt inte ett hyllplan (mina rollspel tar upp kanske fyra hylldecimeter), men de är betydligt fler än fem. Kanske 20?

Edit: Men om ett hyllplan är typ hundra spel så är jag väl närmare ”lite mer än fem”, kanske. Så jag svarar väl det.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,903
Location
Off grid
Det är ett väldigt stort hopp mellan ”lite mer än fem” och ”ett hyllplan”. Jag har definitivt inte ett hyllplan (mina rollspel tar upp kanske fyra hylldecimeter), men de är betydligt föer än fem. Kanske 20?
Jag gjorde alternativen så att man får sätta två kryss (t.ex. 3 & 4 i ditt fall) för att indikera "halvsteg".
Men det kanske var dumt så här i efterhand, om man vill ha en snygg statiskt korrekt slutsumma. :rolleyes:

//EvilSpook
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,909
Location
Stockholm
Jag har ett rum som är hemmakontor och rollspelsbibliotek (tjugo-ish hyllmeter, typ), samt ett hyrförråd för dubbletter och vid varje givet tillfälle cirka en halv hyllmeter rollspelsböcker på nattygsbordet.

Alternativ 8 kändes mest korrekt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,648
Location
Helsingborg
Min spelsamling har faktiskt blivit mindre med åren då jag säljer spel som jag inte bara vill ha liggande. Om jag inte använder spelet för att slå i, så kan jag lika gärna sälja det.

Önskar att säga att pdf:er har gjort att min fysiska spelsamling minskat, men den har inte gjort någonting med det. Möjligtvis har jag lånat hem färre böcker av kompisar.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
571
Location
Uppsala
Jag hade haft lättare att svara med ett antal i olika spann, för jag har faktiskt räknat mina spel vid flera tillfällen. Det var ett tag sedan sist. Hmmm. Jag hamnade visst rätt högt på skalan.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
948
Det är ett väldigt stort hopp mellan ”lite mer än fem” och ”ett hyllplan”. Jag har definitivt inte ett hyllplan (mina rollspel tar upp kanske fyra hylldecimeter), men de är betydligt fler än fem. Kanske 20?

Edit: Men om ett hyllplan är typ hundra spel så är jag väl närmare ”lite mer än fem”, kanske. Så jag svarar väl det.
Ett hyllplan på en IKEA-hylla är strax under 6 hylldecimeter, så du är ju närmre ett hyllplan än fem böcker.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,954
Location
Göteborg
Ett hyllplan för mig är vad som helst mellan 20 och 50 böcker, beroende på hur tjocka de är.
Rollspelsböcker tenderar ju i mitt fall att vara betydligt mindre och tunnare än andra böcker. Oftast A5 med tunnpappomslag på under 100 sidor. Eller i många fall bara en dubbelsidig A4.
 
Top