Rollspelssamling

Hur stor är din samling (ungefär)

  • 0 - Jag har inga rollspel

    Votes: 0 0.0%
  • 0 - Min spelsamling är helt digital

    Votes: 3 2.5%
  • 1 - Jag har bara ett rollspel

    Votes: 0 0.0%
  • 2 - Jag har 2-5 olika rollspel

    Votes: 5 4.1%
  • 3 - Jag lite mer än 5 olika rollspel

    Votes: 6 5.0%
  • 4 - Jag har ungefär ett hyllplan med spel

    Votes: 11 9.1%
  • 5 - Jag har några hyllplan med spel (i t.ex en bokhylla)

    Votes: 39 32.2%
  • 6 - Jag har en hel bokhylla (golv till tak) med rollspel

    Votes: 18 14.9%
  • 7 - Jag har ett par/några bokyhllor med rollspel

    Votes: 27 22.3%
  • 8 - Jag har mängder med spel fördelat på flera rum i min bostad

    Votes: 12 9.9%
  • 9 - Jag har så mycket rollspel så att det tar upp huvuddelen av min bostad

    Votes: 1 0.8%
  • 10 - Jag har en gigantisk samling i speciell förvaring (lokal/förråd/museum)

    Votes: 1 0.8%
  • 5.5 Jag har ingen aning de är en drös, antagligen för många, och inte sorterade över huvud taget

    Votes: 5 4.1%

  • Total voters
    121

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
302
Location
Helsingborg
Ha! Nästa fråga måste helt klart bli "hur mycket tärningar äger du?"
Är det ok om jag räknar dem imorgon? Mina tärningar är utspridda här hemma och en del av dem ligger inne i sovrummet där min fru nu ligger och sover.

McKatla said:
Måttenhet? Kilogram? Liter?
Känns som att man borde kunna använda båda faktiskt. Jag gillar dock grabbnävar som @Jim Profit röstar för.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,903
Location
Off grid
Rollspelsverket föreskriver i sin vademecum "Mått och volym inom rollspelshandeln ROU 1954:23" Registerton för rollspelsprodukter i standardformat (G5) och Kubikmeter för övriga format.
Det viktigaste branschmåttet är väl annars "spelkubiktimmar".
Där man multiplicerar tiden för läsandet, preppandet och spelandet för att få fram en tidsvolymfaktor = "total rollspelglädje".
Denna faktor är sen omvänt proportionell mot sannolikheten för att få ett fungerande familjeliv.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
516
Ligger någonstans mellan alternativ 8 och 9. Samlingen är lite utspriden i flera rum och har ingen riktig ordning mer än att jag försöker hålla samma spelserie till samma plats. Har skrivit in samlingen i en excelfil efter att ha råkat köpa på mig några rollspelshäften som jag efteråt märkt att jag redan hade.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,545
Det viktigaste branschmåttet är väl annars "spelkubiktimmar".
Där man multiplicerar tiden för läsandet, preppandet och spelandet för att få fram en tidsvolymfaktor = "total rollspelglädje".
Denna faktor är sen omvänt proportionell mot sannolikheten för att få ett fungerande familjeliv.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
'Fungerande familjeliv' är en av Rollspelsverkets granskningsenhets viktigaste riskindikatorer, och korrellerar starkt med indragen spelledarlicens.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,216
Just nu har jag ca 1,5 bokhyllor rollspel i hemmet och ännu mera i lådor på vinden där jag har de flesta av mina brädspel/figurspel som inte får plats i mina garderober. Jag skulle åtminstone behöva en hel bokhylla till för att få plats med alla rollspelböcker/boxar i vardagsrummet. Och jag har haft massor mer rollspelsprylar innan som jag sålt. Egentligen skulle jag nog vilja sälja av en del men jag har helt enkelt inte energi att hålla på att posta och skicka iväg massa grejer.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,524
Location
Stockholm
Jag tänker att jag ska starta en rollspelsbutik när jag fyller 70, för att finansiera min pension genom att sälja av min tusenhövdade samling. Och så att de som kommer efter mig inte ska behöva ta tag i det jag lämnar efter mig, eller ... gud förbjude ... dumpa allt på tippen! :)

Ni alla kommer att få en rabattkod. :D
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
625
Location
Göborg
Efter spelmötet igår blev det lite eftersnack och en av spelarna berättade att han hade stöttat Electric State av Fria liga och började motivera att han gjorde det med att det kändes kul och att han var intresserad av världen/spelet. Den kompakta tystnaden och det tomma stirrandet ifrån oss andra fick honom att bli lite nervös tror jag för han fortsatte motivera med allt osäkrare röst och flackande blick – varför jag kände mig föranledd att säga "du behöver inte inför någon här i rummet motivera varför du köper ett rollspel…".
 
Top