Rollspelssamling

Hur stor är din samling (ungefär)

  • 0 - Jag har inga rollspel

    Votes: 0 0.0%
  • 0 - Min spelsamling är helt digital

    Votes: 3 2.3%
  • 1 - Jag har bara ett rollspel

    Votes: 0 0.0%
  • 2 - Jag har 2-5 olika rollspel

    Votes: 5 3.9%
  • 3 - Jag lite mer än 5 olika rollspel

    Votes: 6 4.7%
  • 4 - Jag har ungefär ett hyllplan med spel

    Votes: 12 9.3%
  • 5 - Jag har några hyllplan med spel (i t.ex en bokhylla)

    Votes: 42 32.6%
  • 6 - Jag har en hel bokhylla (golv till tak) med rollspel

    Votes: 20 15.5%
  • 7 - Jag har ett par/några bokyhllor med rollspel

    Votes: 28 21.7%
  • 8 - Jag har mängder med spel fördelat på flera rum i min bostad

    Votes: 13 10.1%
  • 9 - Jag har så mycket rollspel så att det tar upp huvuddelen av min bostad

    Votes: 1 0.8%
  • 10 - Jag har en gigantisk samling i speciell förvaring (lokal/förråd/museum)

    Votes: 1 0.8%
  • 5.5 Jag har ingen aning de är en drös, antagligen för många, och inte sorterade över huvud taget

    Votes: 5 3.9%

  • Total voters
    129

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
625
Location
Göborg
Så rolig frågeställning! Jag har en jäkla massa rollspel och rollspelsäventyr och annat. Jag som anser att jag är en samlare av rollspel vet med mig att jag kommer förmodligen aldrig sluta samla. Tärningar står mig även väldigt varmt i hjärtat. Älskar att ta fram tärningarna och bara plirra med dem. View attachment 18657
Jag har en likadan t20 som den genomskinliga gula, det var bestämt min första t20 jag köpte, troligen i slutet av 80-talet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,974
Location
Göteborg
Jag har sagt det förr, men en sak jag älskar med den här hobbyn är att den är så billig. Det kostar inget att producera rollspel och det kostar inget att spela rollspel. Sedan kan man om man vill, som den här tråden tydligt visar, gå lös och spendera en massa pengar både som producent och som konsument, men man behöver inte. Man kan spela ett helt liv utan att spendera en krona. Det tycker jag är fint.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,556
Location
En mälarö
Jag har ungefär fem hyllmeter rollspelsgrejor. Jag ögnade igenom titlarna och fick det till, så som jag räknade, ett femtiotal olika rollspel. Och till min stora glädje, och faktiskt även förvåning, så kunde jag konstatera att jag faktiskt spelat merparten av dem. 😎
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,599
Location
Göteborg
Det kostar inget att producera rollspel
Det är möjligt att jag tolkar dig fel, men jag håller inte med. I så fall är väl all kultur gratis att producera?

Daniel Ek, vd på Spotify, uttalade sig för några dagar sen och fick massiv kritik:

Artists and music fans from across the globe have hit back at Spotify’s CEO, after he claimed that “the cost of creating content” in today’s world is “close to zero”.

https://www.nme.com/news/music/musi...-of-creating-content-is-close-to-zero-3761004

Med sina $4.8 miljarder på banken är hans uttalande extremt provocerande, när många musiker knappt tjänar kaffepengar på Spotify.

Det är alldeles för lätt att nedvärdera kulturproduktion, även bland oss som producerar material. Att skapa är aldrig gratis även om de fysiska produktionskostnaderna är små. Varken idéer, kunskap, hantverksskicklighet eller nedlagd tid är gratis, oavsett vad man skapar.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,556
Location
En mälarö
Det är möjligt att jag tolkar dig fel, men jag håller inte med. I så fall är väl all kultur gratis att producera?
Nu får Genesis svara för sig själv men som jag uppfattar det så tror jag att du, om inte feltolkar, så i alla fall lite missar huvudpoängen. Det handlar väl snarare om att det går alldeles utmärkt att ägna sig åt rollspel även på en noll-budget. Eller så är det jag som inte kopplar.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,599
Location
Göteborg
Nu får Genesis svara för sig själv men som jag uppfattar det så tror jag att du, om inte feltolkar, så i alla fall lite missar huvudpoängen. Det handlar väl snarare om att det går alldeles utmärkt att ägna sig åt rollspel även på en noll-budget. Eller så är det jag som inte kopplar.
Mycket möjligt att jag tänker fel : ) Att spela rollspel är oftast gratis. Men att producera dem kostar väl ungefär samma som att skriva en bok.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
193
Det kostar ju inga pengar att skriva ett rollspel, men det kostar i tid och arbete att göra det.
Det kostar. Penna, papper, dator eller vad man nu använder har ju en kostnad.
Man kan komma ner i väldigt låga nivåer, men där finns ändå en kostnad. 😉
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,524
Location
Stockholm
Jag har sagt det förr, men en sak jag älskar med den här hobbyn är att den är så billig. Det kostar inget att producera rollspel och det kostar inget att spela rollspel. Sedan kan man om man vill, som den här tråden tydligt visar, gå lös och spendera en massa pengar både som producent och som konsument, men man behöver inte. Man kan spela ett helt liv utan att spendera en krona. Det tycker jag är fint.
"Att spela rollspel är billigt. Att samla rollspel är dyrt." :D
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,967
Location
Nordnordost
Efter två flyttar på ett år är min samling lite oordnad och utspridd. Men jag ställde mig vid bokhyllorna en stund och försökte samla spelen i större block i stället för att ha dem utspridda över hyllplanen.

Det är typ 6 hyllplan, beroende på om vi utöver rena spelböcker räknar med saker som speltidningar, fanzines, soloäventyr och pärmar med prepp och fotostatkopior på OOP-spel.

Vad jag noterade är dock att jag inte har kvar någon Kuf-bok, det enda spelet jag spelar nuförtiden. Dvs jag använder 0% av min samling.

Och jag hittade en kasse med varulager för den dag Wilhelm's Games börjar åka på konvent igen. Woho!
 

Oscar Silferstjerna

Chewbaccas kusin
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,479
Location
Nirvana
Det är möjligt att jag tolkar dig fel, men jag håller inte med. I så fall är väl all kultur gratis att producera?

Daniel Ek, vd på Spotify, uttalade sig för några dagar sen och fick massiv kritik:

Artists and music fans from across the globe have hit back at Spotify’s CEO, after he claimed that “the cost of creating content” in today’s world is “close to zero”.

https://www.nme.com/news/music/musi...-of-creating-content-is-close-to-zero-3761004

Med sina $4.8 miljarder på banken är hans uttalande extremt provocerande, när många musiker knappt tjänar kaffepengar på Spotify.

Det är alldeles för lätt att nedvärdera kulturproduktion, även bland oss som producerar material. Att skapa är aldrig gratis även om de fysiska produktionskostnaderna är små. Varken idéer, kunskap, hantverksskicklighet eller nedlagd tid är gratis, oavsett vad man skapar.
Jag håller verkligen med! Alla som har skrivit klart och bearbetat en längre text för publicering i sammanhang större än en skoltidning vet att det krävs mer än ”bara” en kul idé för att det verkligen ska bli bra. Bearbetningen och genomförandet av idén en stor del av processen. Uthålligheten är avgörande.

När det gäller rollspel så kan man jämföra forumposter (oftast enkla att skriva) med längre, genomarbetade produkter (mycket mer krävande). Att skriva exempelvis en 16-sidig bilaga till Fenix (jag har skrivit flera) tar mig mer än en hel arbetsvecka av hela skrivdagar. Det handlar inte bara om att ha några förhoppningsvis roliga idéer.

Jag värderar nu min skrivtid och mina idéer på ett helt annat sätt än vad jag gjorde för 10-15 år sedan. Det ska oerhört mycket till för att jag ska ge bort mina texter gratis.
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
103
Location
Stockholm
Ligger för tillfället på en hög Billy-sektion med rollspelsprylar. Detta är dock bara en del av snart till bredden hyllfylld lägenhet - jag, sambon och dottern är nu uppe i 18 hyllsektioner, och jag funderar regelbundet på vilka ytterligare väggbitar som skulle kunna få ännu en hylla. Men det är så det går när en spel/musik/litteraturnörd bor ihop med en bibliotekarie...
 
Top