Re: Att plocka russinen ur kakan
Ok, på begäran skall en "nybörjare" inom SL-sammanhang börja snacka skit, fast lite dramaturgi har jag iaf. läst.
Diskussionen har hittills debatterat kring räls kontra fisktanksupplägg, men rent dramaturgiskt sett är de två sidor av samma mynt; dvs. ett linjärt berättande (även kallat formulär 1A ). Jag håller inte med om att teoretisk kunskap om dramaturgi kan ledas till ondo när man försöker tänka nyskapande, dramaturgin är bara ett medel att finslipa berättandet och verkligen få igenom det man vill ha sagt. Jag ska återkomma till det.
Det är ett linjärt berättande. Går det att rollspela något annat? Låt säga att du kombinerar en fisktank med en rälshistoria, den ene på 1700-talet, den andra i nutid. RP's ofog i 1700-talet sätter premisserna för vad som händer i nutid, och det tvingas RP i nutid ta hand om.
Vi har text Otto och Willhelm som 1761 ansluter sig till Alba Machina, en synnerligen hemlig sekt och en av faktionerna. Detta leder till annat för Otto och Willhelm, men deras stackars ättlingar i nutid, Eva och Jörgen finner sig plötsligt kidnappade av en mystisk sekt de får veta att de är blodsbundna till.
Fisktank+Räls+Separation = Planberättande
Är nutidsscenariot räls om ett annat scenarios RP orsakar det?
Separationen behöver inte vara tid, planberättande kan vara ex. ett psykhem där RP är patienter. Det andra planet är en skruvad fantasi där RP är patienternas problem inkarnerade. Hela kampanjen beskriver RP'arnas kamp om den enes mentala hälsa, så spelaren får slåss mot sig själv. Där har du som SL lagt premissen, alltså hur någon kan besegras av sig själv, och kan lägga in andra vinkar; ex. om psykvården ala Gökboet, eller filosofiska aspekter av att någons "villfarelse" faktiskt är en realitet för den.
SL sätter temat, och det temat gäller även om RP bestämmer hur temat utvecklas. En fisktank är uppbyggd för att ställa RP inför beslut och konsekvenser; men premisserna och konsekvenserna är ändå något som SL bestämmer såvida denne inte slår med tärning om absolut allting. Och där har ju nån skrivit tabellerna. Enda alternativet är ju strikt samberättande, vilket övergiver spelbiten mot kollektivt berättande. Tillochmed om SL improviserar absolut allting så är det ändå SL som är SL, och teoretisk kunskap kring dramaturgi kan vara ett stöd i stundens hetta då nån jäkla RP gör något helt oväntat och det finns ingen planering i världen som kan stödja en. För i mina ögon är temat kampanjens grundläggande frågeställning, och skillnaden mellan räls och fisktank är att i den senare sätter inte SL ett "rätt" handlande, om man får säga så.
Har jag helt missuppfattat fisktanken och går det att rollspela rent cykliskt dramaturgiskt, alltså där utgångsläget är detsamma som resultatet, och därinom läggs temat?
Ok, på begäran skall en "nybörjare" inom SL-sammanhang börja snacka skit, fast lite dramaturgi har jag iaf. läst.
Diskussionen har hittills debatterat kring räls kontra fisktanksupplägg, men rent dramaturgiskt sett är de två sidor av samma mynt; dvs. ett linjärt berättande (även kallat formulär 1A ). Jag håller inte med om att teoretisk kunskap om dramaturgi kan ledas till ondo när man försöker tänka nyskapande, dramaturgin är bara ett medel att finslipa berättandet och verkligen få igenom det man vill ha sagt. Jag ska återkomma till det.
Det är ett linjärt berättande. Går det att rollspela något annat? Låt säga att du kombinerar en fisktank med en rälshistoria, den ene på 1700-talet, den andra i nutid. RP's ofog i 1700-talet sätter premisserna för vad som händer i nutid, och det tvingas RP i nutid ta hand om.
Vi har text Otto och Willhelm som 1761 ansluter sig till Alba Machina, en synnerligen hemlig sekt och en av faktionerna. Detta leder till annat för Otto och Willhelm, men deras stackars ättlingar i nutid, Eva och Jörgen finner sig plötsligt kidnappade av en mystisk sekt de får veta att de är blodsbundna till.
Fisktank+Räls+Separation = Planberättande
Är nutidsscenariot räls om ett annat scenarios RP orsakar det?
Separationen behöver inte vara tid, planberättande kan vara ex. ett psykhem där RP är patienter. Det andra planet är en skruvad fantasi där RP är patienternas problem inkarnerade. Hela kampanjen beskriver RP'arnas kamp om den enes mentala hälsa, så spelaren får slåss mot sig själv. Där har du som SL lagt premissen, alltså hur någon kan besegras av sig själv, och kan lägga in andra vinkar; ex. om psykvården ala Gökboet, eller filosofiska aspekter av att någons "villfarelse" faktiskt är en realitet för den.
SL sätter temat, och det temat gäller även om RP bestämmer hur temat utvecklas. En fisktank är uppbyggd för att ställa RP inför beslut och konsekvenser; men premisserna och konsekvenserna är ändå något som SL bestämmer såvida denne inte slår med tärning om absolut allting. Och där har ju nån skrivit tabellerna. Enda alternativet är ju strikt samberättande, vilket övergiver spelbiten mot kollektivt berättande. Tillochmed om SL improviserar absolut allting så är det ändå SL som är SL, och teoretisk kunskap kring dramaturgi kan vara ett stöd i stundens hetta då nån jäkla RP gör något helt oväntat och det finns ingen planering i världen som kan stödja en. För i mina ögon är temat kampanjens grundläggande frågeställning, och skillnaden mellan räls och fisktank är att i den senare sätter inte SL ett "rätt" handlande, om man får säga så.
Har jag helt missuppfattat fisktanken och går det att rollspela rent cykliskt dramaturgiskt, alltså där utgångsläget är detsamma som resultatet, och därinom läggs temat?