Nekromanti [Rotsystem] - Logotyp

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sammanfattning av Rotsystem

Jag har gjort en liten logotyp. Den skissades under Gothcon, och nu har jag gjort den i Illustrator:

VERSION 1:

VERSION 2:

Frågor:
- Är det här överhuvudtaget en bra väg att gå, symboliskt och grafiskt?
- Vilken av versionerna är bäst - den mer starkare "krona" eller den som mer anspelar på enhetlighet och precision?

Attachments

Zimith_UBBT

Warrior
Snygg idé, men lite plottrig i mina ögon. Sen ser det ut som bokstäverna inte följer en rak horisontell linje, men det är säkert en synvilla. Jag är mer för något mindre och gärna inramat, som en cirkel, rektangel etc. Jag skulle samla ihop loggan mer och kanske då radbryta mellan ROT och SYSTEM.

Om jag måste välja nån av dom där blir det version 2. Skulle systemet inte heta "krank"? Det hade i all sin narcissism varit enklare att göra en logga av :gremwink:

krank

Zimith said:
Snygg idé, men lite plottrig i mina ögon. Sen ser det ut som bokstäverna inte följer en rak horisontell linje, men det är säkert en synvilla. Jag är mer för något mindre och gärna inramat, som en cirkel, rektangel etc. Jag skulle samla ihop loggan mer och kanske då radbryta mellan ROT och SYSTEM.

Om jag måste välja nån av dom där blir det version 2. Skulle systemet inte heta "krank"? Det hade i all sin narcissism varit enklare att göra en logga av :gremwink:
Version 3:

Systemet heter Krank, men spelet heter Rotsystem. Rotsystem använder en variant av Krank, som skiljer sig lite från de versioner som använts i Null State och i vår CoC-kampanj...

Radbrytning mellan ROT och SYSTEM - kan funka, om jag hittar nåt schysst cyber-80-talstypsnitt.

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ooo, version tre gillade jag väldigt mycket! Jag får både trä- och kretskortvibbar av den.

krank

Rymdhamster said:
Ooo, version tre gillade jag väldigt mycket! Jag får både trä- och kretskortvibbar av den.
Jag utesluter inte att loggan på boken blir en annan än loggan i boken eller loggan på formulären. Det är inte cyberpunk att vara helt konsekvent =) Alltså, den här loggan är nog mest tänkt för omslag på bok och kanske i inlagan. För rollformuläret kommer jag nog att behöva något mindre plottrigt men i lite samma stil.

Och typsnittsvalet är väldigt preliminärt.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag gillar också version tre, men skulle du kunna testa att göra de tre första linjerna mer organiskt formade? Dvs så att de liknar rötter litegrann.

Cybot

Mest spelbar
Jag vet inte. Det känns som om loggan borde inkorporera Gaia och korruption också på något sätt. Nu blir det lite för sterilt och organiserat.

The Ghost

Veteran
Jag har läst en del av dina tråder, men inte tillräckligt om settingen.
Jag tycker version 1 är absolut snyggast. De andra är "too much" av samma sak. Version 1 är lagom och i Sverige är ju som bekant lagom bäst.
Men, jag är osäker på om loggan passar settingen. Den känns för mycket "företagig". För clean.
Fast som du nämnde, så skulle alternativet vara att köra version 1 (i min mening) inuti boken och på formulär. Men göra en mer "avancerad" logga på framsidan som blir mer som ett helt motiv.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Det nedre rotsystemet tycker jag passar bäst med hur du beskrivit världen och vad spelet handlar om.

Däremot tycker jag att loggan är svårläst mtp avståndetr mellan bokstäverna och rötterna som går upp genom dem.

I'm like
@__@

/Xhakhal, saklig argumentation

Mogger

Hipsteranka
Rent grafiskt är ettan hyfsat tilltalande, men jag förstår inte vad det är. För mig ser det ut som julljus, sådana man har i fönstret. Överlag förstår jag inte ordet/termen rotsystem. Det känns som ett ord med innebörd men jag har aldrig hört det innan.

Så för mig för det tankarna till rotmos och jul. :gremsmile:

krank

Måns said:
Det känns som ett ord med innebörd men jag har aldrig hört det innan.
Heh. Där får man för att vara insnöad i sin kulturella bubbla =) Jag förstår absolut problemet. Såhär ser förklaringen ut:

"roten" i ett datorsystem är själva grunden för filsystemet och allt annat. Ett rotsystem är alltså dels kärnan/basen i ett datorsystem och dels, tja, ett system av rötter på ett träd. Dubbel betydelse, där båda varianterna anspelar på varsin sida av den dualism spelet ska ha, med natur kontra artificiellt.

Och det är tänkt att se ut som blandning mellan ett träd och ett kretskort...

...men, om det behöver förklaras suger det ju.

The Ghost

Veteran
Arfert said:
jag hade bara en svag aning om vad det skulle betyda.. "nån datagrej, typ".
Och nu var ju det i alla fall till hälften rätt.
Men jag tror det är lite det jag menade också i min post längre upp.
Naturen syns liksom inte i loggan. Som jag talade om, käns den för mycket företag och jag tycker den vore klockren om spelet "bara" var scifi med datorer, hacking och sånt.
Men när så inte är fallet är den inte helt klockren, snarare klockren fast med ett "men". Så känner jag i alla fall. :gremsmile:

Möller

Hubert Hortlax
Ah. Kretskort, ledningar.

Jag tänkte »har krank misslyckats med ett fylogenetiskt träd?«. Jag tycker du kan fundera på att binda ihop trådarna där nere så att du längst ner bara har en som sedan splittar sig några gånger. Det fungerar om en tråd bryts direkt i tre eller fler delar - det innebär bara att forskarna inte vet vad som kom först.

krank

Jag måste nog fundera lite till, tror jag.

Om inte annat för att jag måste brottas lite med att själva namnet på spelet är in question - jag tycker ju att det är ett klockrent namn och det bästa som gått i ett par skor, men det är ju för att jag har förförståelse. En förförståelse som inte ska krävas av ett bra namn.

Bleärgh, svåra saker det här.

Under tiden ska jag experimentera med att sätta ihop rötter, dra ihop grenar så bokstäver hamnar närmare varandra, och annat. Ber att få återkomma.

EDIT: Iofs, nu när jag tänker på't - kan man döpa spel till nonsensfantasynamn eller liknande (är "agone" ett riktigt ord? Kanske. Vet jag vad det betyder isf? Nä) borde man kunna döpa dem till Rotsystem också =)

krank

The Ghost said:
Men, jag är osäker på om loggan passar settingen. Den känns för mycket "företagig". För clean.
Det är min största svaghet som designer; jag fixar inte organisk design riktigt. Det bästa jag kan åstadkomma är typ att lägga på en skitig textur och några dirt-brushes i Photoshop. Men ren design? Not so much.

Hmmm...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tycker att Rotsystem är ett skitbra namn, det gjorde mig nyfiken redan innan jag visste vad det skulle handla om. Möjligen riskerar du att den teknologiska vinklingen kommer in i förståelsen lite senare, men det kan du ju lätt fixa till med lagom mycket högtek på omslag och sånt.

Jag ser framför mig en tvådelad bild (på diagonalen, där delningen är i form av en elektrisk urladdning) där ena delen är på ett kretssystem och den andra delen är trädrötter eller grenar, men att de så att säga speglar varandra, eller går i varandra.

Pilzefrau

hon/henne
Jag älskar titel rotsystem, och tycker dess dubbeltydlighet när man förstår båda betydelserna är värt den tid man eventuellt går innan man förstår/får dem förklarade. Sådeså.

Hybriden mellan kretskort och växt gillar jag också. Vad sägs om variant 1 från ursprungsinlägget, men att varje linje (med start från mitten, åt höger), blir mer och mer wavy och rotlik, och att den sista inte har en liten cirkel högst upp utan ett litet blad?

Arfert

Facit
När jag hörde namnet först så trodde jag att det handlade om nåt universal-system, typ Gurps eller Parallel Worlds. Inte att det var kopplat till en speciell spelvärld.