Måns Bredelius said:
Vad sägs om motståndsslag. Spelaren har 4T6 för han är så grym. Spelledaren bedömmer svårigheten till 3T6. Den sida som får flest antall lyckade Tärningar vinner. Då varierar det hela tiden. 1T6 kan ju vinna mot 6T6.
Nackdel: Det slås en väldig massa tärningar, och det blir en massa mer räknande...
Måns Bredelius said:
Eller så är varje lyckad tärning någon form av framgång. Om jag slår 4T6 och lyckas med 3st tärningar. Då får jag säga tre saker jag lyckas med.
Typ
1. Jag putar omkull honom.
2. Sen faller han på en sten och tar skada i ryggen.
3. Jag tar hans vapen i från honom.
Utan listor på vad man "får göra" i olika situationer riskerar detta att leda till ganska kraftig spelobalans. "Okej, som min första grej att lyckas med så dödar jag alla gängmedlemmarna..."
Ska sägas att jag egentligen avskyr regelsystem. Jag vill ha dem så små och enkla som möjligt, så att man slipper sitta och spendera tid vid spelbordet med att "använda system"... Jag vill inte använda system, jag vill ha undersökande, och pratande, och problemlösande!
I systemet så som det ser ut
just nu så innebär svårighetsgrader att man lägger till eller drar ifrån tärningar, helt enkelt. Antalet lyckade tärningar avgör sedan "hur bra man lyckas", vilket betyder att jag får med både "hur svårt något är" och "hur bra man lyckas"; och de påverkar varandra på ett ganska intuitivt sätt (färre tärningar = lägre chans att lyckas, svårt att lyckas riktigt bra. Fler tärningar = högre chans att lyckas, lättare att lyckas riktigt bra).
Lyckas bara med en enda tärning kommer SL att lägga in någon form av komplikation - verktyg går sönder, larm går, etc.
I stridssystemet tillkommer en extragrej, iom att man får +1 på skadan (resultatet) om man använder ett vapen. Det betyder alltså att om man har 4 i att skjuta, och rullar 2 lyckade, så blir skadan 3. Sedan kan man fortfarande få plus på sitt skjuta-värde, till exempel om målet inte springer runt utan bara står och tar emot. Då ökar både chansen att träffa och chansen att göra mer skada...
Så just nu har jag två saker som varierar; dels kan pölens storlek varieras uppåt/neråt, dels kan resultatet varieras, just nu bara uppåt. Jag drar aldrig av något från resultatet.
Det finns rustningsregler också, men de har jag glömt för tillfället... =) De är dock ruskigt enkla. Tanken är ju att en strid är "för lång" om den pågår längre än två eller tre stridsrundor, och varje person har en handling per stridsrunda.