Rickard
Urverk speldesign
Tänkte räkna lite om vad som ger mest späk. Kom gärna med egna kreationer och uträkningar kring vad som ger mest späk. Vi räknar med at-will-powers endast och man får köpa sina attributes. Vi räknar mot värdena 13 (alla defenses eller låg AC) och 17 (endast AC).
Human rouge, level 1 (brutal scoundrel)
Str 14
Dex 20
Feats
Rapier (+3, 1d8)
Backstabber (d6 --> d8)
At-will
Piercing strike
To hit: +10 (+2 comb adv, +5 dex, +3 rapier)
Damage: 3d8+7 (rapier + sneak attack [backstabber] + dex + str [brutal scoundrel])
Reflex 13 (AC 13 och 17)
% to hit: 85
Medelskada för en träff: 17,5
Medelskada: ~15 (0,85×17,5)
Dwarven ranger, level 1 (two-blade fighting style)
Str: 18
Feat
Dwarven weapon training (+2 damage med yxor och hammare)
At-will
Twin strike
To hit: +8 (+2 comb adv, +4 dex, +2 warhammer)
Damage: 1T10+2+1T6, 1T10+2 (warhammer + hunter's quarry samt enbart warhammer)
AC 13
% to hit: 96 och 63,9 (procent för träff med en respektive två attacker)
Medelskada för en träff: 11 + 7,5
Medelskada: ~15 (0,96×11 + 0,639×7,5)
AC 17
% to hit: 84 och 36
Medelskada för en träff: 11 + 7,5
Medelskada: 12 (0,84×11 + 0,36×7,5)
Jag använde SimpleDicer för att beräkna sannoliheten för att träffa med en respektive två attacker. Notera att jag gjorde jämförelsen med där båda alltid får combat advantage. En ranger kommer trots det inte långt efter en rouge.
/Han som undrar om han gjort några felberäkningar
Human rouge, level 1 (brutal scoundrel)
Str 14
Dex 20
Feats
Rapier (+3, 1d8)
Backstabber (d6 --> d8)
At-will
Piercing strike
To hit: +10 (+2 comb adv, +5 dex, +3 rapier)
Damage: 3d8+7 (rapier + sneak attack [backstabber] + dex + str [brutal scoundrel])
Reflex 13 (AC 13 och 17)
% to hit: 85
Medelskada för en träff: 17,5
Medelskada: ~15 (0,85×17,5)
Dwarven ranger, level 1 (two-blade fighting style)
Str: 18
Feat
Dwarven weapon training (+2 damage med yxor och hammare)
At-will
Twin strike
To hit: +8 (+2 comb adv, +4 dex, +2 warhammer)
Damage: 1T10+2+1T6, 1T10+2 (warhammer + hunter's quarry samt enbart warhammer)
AC 13
% to hit: 96 och 63,9 (procent för träff med en respektive två attacker)
Medelskada för en träff: 11 + 7,5
Medelskada: ~15 (0,96×11 + 0,639×7,5)
AC 17
% to hit: 84 och 36
Medelskada för en träff: 11 + 7,5
Medelskada: 12 (0,84×11 + 0,36×7,5)
Jag använde SimpleDicer för att beräkna sannoliheten för att träffa med en respektive två attacker. Notera att jag gjorde jämförelsen med där båda alltid får combat advantage. En ranger kommer trots det inte långt efter en rouge.
/Han som undrar om han gjort några felberäkningar