Khan
Kondottiär
- Joined
- 23 Apr 2014
- Messages
- 4,532
Så. Hamnade i en diskussion på internet häromdagen och funderar lite på det här med när man ska kasta in ett tärningsslag i en social situation.
Rulla efter
Det här är någon sorts omedveten standard vad jag märkt. Spelarna agerar, pratar på och försöker övertala en SLP hela vägen fram tills SL säger "Ålrajjt, slå för Övertala" (ev med bonus för att de sagt bra argument), varpå spelarna slår tärning. Det har nackdelen att den SLP som under konversationen varit medgörlig plötsligt vänder totalt, eller någon annan sorts klipp mellan fiktionen före och efter det kritiska ögonblicket när tärningarna slås.
Rulla före
Det andra är tvärtom. Först säger spelarna på en metanivå något i stil med "Vi vill övertala SLP-1 att göra X", de slår sina slag, och sedan spelas scenen ut i efterhand. Slaget ger input till scenen, istället för att scenen ger input till slaget. Nackdelen här är att det blir svårare att klämma fram argument på ett naturligt sätt och att det tvingar ut spelarna ur RP-rollen, (ur Actor Stance om man så vill) in i spelarrollen och meta-tänket. Det är inte alltid uppskattat, men jag har blivit mer pigg på den sedan jag pratat om den. Input att spela och improvisera på känns rätt på något sätt.
Rulla alls?
Sen har vi det där med att rulla alls, vilket i någon mån går att kombinera med rulla efter. En hel del spel har inga färdigheter för sociala förmågor, vilket jag personligen tycker är rätt trist. Om spelet ska kunna simulera att jag är supersmart, superstark eller supersmidig borde det kunna simulera att jag också är supersocial. Om vi kan rulla tärning för en fysisk och/eller mental konflikt borde vi kunna rulla tärning för en social konflikt, om inte annat för att det annars ger en otrolig dissonans mellan olika speltillfällen när min dagsform ibland är pigg och på, ibland är trött och tråkig.
Hur som. Det går att spela ut en social konflikt hela vägen fram till en naturlig plats för att slå tärning, och har spelarna gjort ett bra jobb kan SL helt enkelt låta dem låta bli att slå tärning för att det argumenterat riktigt väl. SL får då ha en rejäl fingertoppskänsla för att det ska flyta bra och ingen ska känna sig förfördelad.
Hur gör du?
Vilken metod föredrar du? Vad finns det för fler för- och nackdelar kring metoderna?
Rulla efter
Det här är någon sorts omedveten standard vad jag märkt. Spelarna agerar, pratar på och försöker övertala en SLP hela vägen fram tills SL säger "Ålrajjt, slå för Övertala" (ev med bonus för att de sagt bra argument), varpå spelarna slår tärning. Det har nackdelen att den SLP som under konversationen varit medgörlig plötsligt vänder totalt, eller någon annan sorts klipp mellan fiktionen före och efter det kritiska ögonblicket när tärningarna slås.
Rulla före
Det andra är tvärtom. Först säger spelarna på en metanivå något i stil med "Vi vill övertala SLP-1 att göra X", de slår sina slag, och sedan spelas scenen ut i efterhand. Slaget ger input till scenen, istället för att scenen ger input till slaget. Nackdelen här är att det blir svårare att klämma fram argument på ett naturligt sätt och att det tvingar ut spelarna ur RP-rollen, (ur Actor Stance om man så vill) in i spelarrollen och meta-tänket. Det är inte alltid uppskattat, men jag har blivit mer pigg på den sedan jag pratat om den. Input att spela och improvisera på känns rätt på något sätt.
Rulla alls?
Sen har vi det där med att rulla alls, vilket i någon mån går att kombinera med rulla efter. En hel del spel har inga färdigheter för sociala förmågor, vilket jag personligen tycker är rätt trist. Om spelet ska kunna simulera att jag är supersmart, superstark eller supersmidig borde det kunna simulera att jag också är supersocial. Om vi kan rulla tärning för en fysisk och/eller mental konflikt borde vi kunna rulla tärning för en social konflikt, om inte annat för att det annars ger en otrolig dissonans mellan olika speltillfällen när min dagsform ibland är pigg och på, ibland är trött och tråkig.
Hur som. Det går att spela ut en social konflikt hela vägen fram till en naturlig plats för att slå tärning, och har spelarna gjort ett bra jobb kan SL helt enkelt låta dem låta bli att slå tärning för att det argumenterat riktigt väl. SL får då ha en rejäl fingertoppskänsla för att det ska flyta bra och ingen ska känna sig förfördelad.
Hur gör du?
Vilken metod föredrar du? Vad finns det för fler för- och nackdelar kring metoderna?