Rutland/5 ords Braunstein - Vasakronas superhjältar

God45

#PrayersForBahakan
(Jag satte ihop reglerna för det här spelet i en kort regelbok. Folk har frågat om reglerna för tidigare upplagor av Rutland och jag har tänkte att jag skulle skrivit ut dem men… Sedan har jag ärligt talat varit lat och gjort roligare saker :p I alla fall, här är reglerna för den här Rutland versionen som jag kallar ”Serierutor”.)

Attachments

Man Mountainman

Storsvagåret
(Jag satte ihop reglerna för det här spelet i en kort regelbok. Folk har frågat om reglerna för tidigare upplagor av Rutland och jag har tänkte att jag skulle skrivit ut dem men… Sedan har jag ärligt talat varit lat och gjort roligare saker :p I alla fall, här är reglerna för den här Rutland versionen som jag kallar ”Serierutor”.)
Kul... jag satt faktiskt och försökte gissa om det fanns regler eller om du bara hittade på, och hur reglerna i så fall kunde tänkas se ut, så det är roligt att få facit.

Hellzon

Långsamma Vargen
Vad fan?

Det här borde man rapportera på superhjälteforumet. Eller till VA(H)R. Men går det ens här? "Nu"? Hänger superhjältarna på Lunarstorm eller?

UNDERSÖK SVARTA TORNET. JÄVLIGT FÖRSIKTIGT.

Kungfetti

Veteran
Lite mosig i huvudet vaknar Silver upp, vilken dag är det? Efter hembesöket hjälpte han crustpunkarna i Anti-Tvätt att spela in en lo-fi femspårs kassett med låtar om bakterier. Det hela firades med sjuka mängder mäsk och nu mår han som förväntat. Men en snabb titt på nätet och han inser att Snakedude utsatts för ormrelaterad rasism så han borde kunna värvas till att sätta stopp för Vit makt-sfären i stan. Sen har han ju också råkat ut för den där såttiga cancel-kulturen, trauman förbrödrar.

VÄRVAR SNAKEDUDE, STOPPAR VITMAKT-SFÄREN

God45

#PrayersForBahakan
Leon: MoFoe - Biståndshandläggare - Grimdark. Poäng: 25201.

Rymdhamster: Mörsarn - Skadedjursbekämpare - Tegelsten. Poäng: 13501

Vicotnik: Fyrtornet - Budbilsförare - Odödlig. Poäng: 11200

Kungfetti: Silver - Roadie för Norras bästa hardcoreband "Brains: Bad" - Elemental: Ducttape. Poäng: 600

Hägerstrand - Snakedude - Mellanchef - Djurkrafter: Orm. Poäng: 0

Hellzon: Torrent - Hundrastare - Elemental: Vatten. Poäng: 15600

Man Mountainman: Instaslam - Influencer - Gummiperson - Sidekick: Mantisräkan. Poäng: 7200

Sömniga Isaac: Granit - Kontrollant lokaltrafiken - Tegelsten. Poäng: 10611

Paal: Krossaren - Cykelbud - Elemental: Grus. Poäng: 8500

Cybot: Myrmidon - Tiktok-Influencer - Djurkrafter: Proportionella kraften från en pistolmyra. Poäng: 18500

Dag 11:

Snakedude & Silver:
Snakedude ligger utsträckt genom kloakerna djupt under Vasakrona. Diverse intelligenta möss, råttor och andra skadedjur har börjat dyrka honom som en gud. Varför är djuren intelligenta? Det verkar omöjligt att undersöka när man är en enorm orm som inte kan prata och dessutom är efterlyst för mord. Silver kommer ner, hängandes i en arm från ett rep gjort av silvertejp och erbjuder en allians mot stadens nazister.

Silver: Silver sparkar in dörren, tentakler av silvertejp flyger över hans axlar och… Lägenheten är full med vildsvin. Vildsvin med svastika tatueringar? Vad pågår?!

Instaslam: Tränar Mantisräkan i Riddersparken. ”Okej, så det här är en varulv och den kan bara dö om den blir träffad med silver. Så du behöver inte vara rädd för att döda den. Den kommer läka. Bara nu, som vi övade, 20% och en långsam jab bara… Och med vänstran!”

SPLAAAAAAAAAAT!

Varulven exploderar som en burk biffstroganoff i en mikrovågsugn. En våg av päls, blod och bitar som precis var organ sköljer över parken.

”Bättre! Oroa dig inte, han kommer läka det där. Okej, nästa kör vi 10% på. Slå hälften så hårt bara…”

Krossaren och Fyrtornet: Fyrtornet svänger in i ett parkeringsgarage efter att ha lämnat majoriteten av paketen och räddat en kvinna som föll ner i ett plötsligt slukhål fyllt med sorkar. När han kommit in i parkeringsgaraget kommer en enorm knytnäve av grus från ingenstans och krossar bilen! Fyrtornet lyckas ta sig ur bilen men bara för att mötas av en machete svingad mot hans hals av CombatAnt, han lyckas få det att se bra ut att han inte hinner ducka och huvudet skiljs från axlarna innan tentakler av grus lyfter hela kroppen och sliter den i bitar!

Krossaren och CombatAnt älskar sedan ovanpå de sönderslitna och blodiga bitarna av Fyrtornets kropp. Vilket är väldigt obekvämt för Fyrtronet som är vid medvetande och behöver hindra sin kropp från att laga sig själv med ren viljestyrka.

På vägen därifrån i CombatAnts Porsche berättar hon om planen.

”Så här är planen: Doktor Magi och Doktor Mörker har byggt en falsk verklighet från en stulen svunnen dag under Norra Vasakrona. Det är ett utrymme bortom tid och rum som de kan kontrollera. Varför behöver de det utrymmet? Jo, för det kan inte ses av ultrajordingar (utomjordingar från andra dimensioner) som De Grå. De skickade Konsekvens för att kidnappa De Grås kung och höll honom gisslan i det svarta tornet i mitten av det extradimensionella utrymmet. Satanika kommunicerade sedan telepatiskt med De Grå och utpressade dem på deras teknologi och magi mot att de fick tillbaka sin kung. Med den teknologin kidnappade Doktor Mörker en massa människor, men lät dem bli räddade av superhjältarna i VA(H)R men inte innan han infekterade dem med ett magiskt/teknologiskt virus som kommer förvandla alla smittade av det till djur! Bara de skyddade av Neogenics behandlingar, ordnade av Doktor Hedghog, och de som befinner sig i Vasakronas superfängelse, Bassängen, är skyddade. De i Bassängen är skyddade eftersom anti-krafter fältet där stoppar viruset. Det enda som återstår nu är att Doktor Magi ska starta tidsförvrängaren i det svarta tornet under Vasakrona som är kopplad till viruset. När det är gjort kommer viruset sprida sig omöjligt snabbt och alla människor i hela världen kommer förvandlas till djur eller vara djurmänniskor som tjänar oss! Tidsförvrängaren behöver bara tre dagar till för att ladda, sedan händer det här! Så vi behöver distrahera superhjältarna tills dess. Men om den tidsförvrängaren inte fungerar finns det en reserv gömd någonstans i Vasakrona som kommer att aktiveras efter tre dagar ändå, men bara Doktor Mörker vet var den finns. Doktor Magi har lovat mig Nya Zeeland som mitt privata land förresten. Jag tänker bo i den där Hobbit byn och ha sexiga kaninpojkar som serverar mig drinkar.”

Granit, MoFoe, Myrmidon och Torrent: Staden under staden, dagen som redan passerat, på väg mot det svarta tornet. De fyra i den brokiga skaran vandrar ett svunnet land fyllt med truckerkepsar och Ford Focusar.

Den första som faller är MoFoe. Svärmar av omöjligt stora fåglar anfaller gruppen och medan han dräper många av djuren lyfter de iväg honom upp i den falska himlen.

Torrent är den andra som faller. När staden plötsligt översvämmas av tsunamivågor strömmande från tornet fyllda med omöjligt stora hajar lyckas han rädda de andra hjältarna upp på en byggnad med sina krafter medan han kämpar ner hajarna. Utmattad av att ha stoppat vågorna och monstren sjunker han medvetslös till botten.

Granit faller inte förrän vid botten av tornet. En armé av robotar formade som enorma spindlar och faktiskt enorma spindlar överväldigar de två hjältarna. Men Granit lyckas lyfta upp Myrmidon så att den sista hjälten kan klättra tornet innan robotarna drar ner Granit i fängelsehålorna under tornet.

Myrmidon klättrar tornet och vid dess topp möter han dess mästare. Hon är en skugga av en kvinna klädd i en svart klänning av spets över en svart kostym och med en hög svart hatt. Stjärnljus från döende solar strålar från henne. Myrmidon ler mot kamerandrönaren, äter en bit sponsrat godis och ser till att Watchmen klockan syns i bild när han drar det anti-magiska svärdet.

Striden är katastrofal! Doktor Magi vränger verkligheten själv och kastar blixtar av rent hat mot Myrmidon. Men med svärdet i hand kan hon inte bara radera honom! Han hoppar mellan tornets väggar, duckar, slår tillbaka attacker tills… En öppning. Myrmidon kastar sig framåt, skär av Doktor Magis högra hand och biter henne i ansiktet med sitt myrgift. Superskurken skriker. Och faller.

EN BLIXT TRÄFFAR TORNET SOM FALLER I BITAR!

De fyra hjältarna, alla vid liv, finner sig plötsligt tillbaka i tågstationen. Med dem finns en medvetslös Doktor Magi och en maskin märkt ”MörkerTech Tidsförvrängare” som dör nu när den inte är kopplad till en magisk energikälla.

VAD GÖR NI DAG 12?! DAG 14 ÄR SISTA DAGEN!

Leon

Leo carcion
Hej föreningskamrater. Vi har haft en spännande friluftsdag, och har med oss en gammal bekant (Doktor Magi) och en underfundig apparat (MörkerTech Tidsförvrängare) med oss tillbaka.

Jag tänkte vi alla kunde dela med oss lite om vad vi varit med om här på forumet så att vi kan planera nästa utflykt.

P.S. Veckans oväntade talang: Myrmidon är ett riktigt ess på det här med skärvapen, och har förtjänat VA(H)Rs stora knivmärke.

P.P.S. Att slitas genom ultraversums tidsrymdskontinuitet kan tära på krafterna: det finns kaffe och bullar på föreningslokalen!

Vicotnik

Den onde
Staff member
Fyrtornet skriver en kort sammanfattning över vad jag har varit med om de senaste dagarna, utelämnat dock CombatAnts och Krossarens köttsliga eskapader. Det man inte vet lider man inte av så att säga.
Att bli sliten i bitar då och då gör under för ens rygg och nacke men inget jag skulle rekommendera ifall man inte kan överleva det.

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Det var ju jag som skulle få Doktor Magis hand!

ÄT MYRMIDON! RÄDDA DOKTORN! DEJT!

Sorry Silver, det här tar prio. Good night white pride imorgon? Ifall jag inte är på bröllopsresa i Maldiverna med fru Magi-Dude då.

Leon

Leo carcion
Det här kan jag inte tillåta. Det går emot förreningsstadgarna.

SPRÄNGER SNAKEDUDE MED SABOTERAD TIDSFÖRVRÄNGARE i motvind och regn genom tårar det-var-du-eller-dem-du-var-min-bror-only-snakes-deal-in-absolutes-jag-har-höjdfördelen

9kz6l3.jpg

Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Vad hände med oss? Vi brukade dra runt på kvällarna och spöa upp bus. Nu har vi vänt oss mot varandra och allt är kaos.

HÄNGER UNDAN VARSELJACKAN OCH GASMASKEN.

Nu är jag bara Sune Emilsson, Skadedjursbekämpare.

Man Mountainman

Storsvagåret
Instaslam tittar upp från mobilskärmen, och hans annars tvålfagra anlete är förvridet i en orolig grimas. Han har just läst Fyrtornets rapport på forumet, där han givetvis lurkar. Han vänder sig mot Mantisräkan.

– Om jag förstår saken rätt så hänger allt nu på att vi hittar Doktor Mörkers backup-tidsförvrängare.
– Öh, va?
– Häng med!

BASSÄNGEN: FÖRHÖR MÖRKER UNDER RÄKHOT

Vänta, insåg just att om Bassängen har ett anti-kraft-kraftfält, så kommer inte heller våra krafter funka...

Återkommer.

Last edited:

Man Mountainman

Storsvagåret
Instaslam börjar känna att detta är above his paygrade. Han är bara en osedvanligt snygg ung man med en talang för sociala medier – vad vet han om virus och tidsförvrängare?

Med en suck, ovillig att ge upp denna guldgruva, delar han med sig av Neogenics-forskningen på VA(H)R-forumet. Kanske kan något ljushuvud komma på ett sätt att använda den för att bekämpa viruset.

Sen ger han sig ut i stan med Räkan för att, om möjligt, hitta ledtrådar till vart tidsförvängaren kan befinna sig.

DELA NEOGENICSFORSKNING, LETA TIDSFÖRVRÄNGARE

Cybot

Mest spelbar
Myrmidon vänder sig mot kameran.
"Stacken. Ikväll talar jag till er direkt. I vanliga fall är det ni som får en mån av rättvisa genom mig. Men nu behöver jag få en bit av hjälp och rättvisa genom er. Jag vet att någonstans i Stacken så finns det en myra som kan rädda staden. Jag vet inte vem du är eller på vilket sätt du kan göra det här. Men jag vet att Stacken är stark tillsammans. Jag vet att det finns en myra som kan ge mig 10 minuter utanför anti-kraft-kraftfältet, där det bara är jag, Doktor Mörker och Bettet."

INFLUENSAR HJÄLP ATT FÖRHÖRA MÖRKER

Last edited:

Paal

Imaginär fantast
Krossaren skickar ett krypterat meddelande om all information han fått veta genom CombatAnt, till VA(H)R och superhjälteforumet. Detta är för stort för att hantera själv.

Paal

Imaginär fantast
Sexiga kaninpojkar!? Den här tjejen är ju obehaglig på riktigt! Eller är det bara som Krossaren intalar sig för att han inte ska falla för hennes maktgalna karisma?

Krossaren använder sin nyvunna skurktillit för att komma åt Doktor Mörkers back-up filer och se vad han kan hitta om den andra tidsförvrängaren.

Oavsett vad han hittar så är det hög tid att sänka CombatAnt, han har fått ut vad han kan av henne… sexiga kaninpojkar…brrr. Han kontaktar VA(H)R i hemlighet.

FÄLLA FÖR COMBATANT! SNOKA MÖRKERFILER.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Granit beger sig till VA(H)R:s föreningslokal för lite återhämtning. Kanske finns det något att vinna genom att slå sitt kloka huvud samman med folket på VA(H)R. Medlemskap lockar dock inte, men stödmedlemskap skadar inte, pengar till ett gott syfte. Lär behövas en stadig förening. Särskilt inför det nya hotet.

VA(H)R. KAFFE. BULLE. SAMVERKAN. STÖDMEDLEM.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Efter att ha samlat ihop sig så beger sig Fyrtornet av för att hjälpa Krossaren att fånga CombatAnt och undersöka Dr.Mörkers filer.

HJÄLPA KROSSAREN MED COMBATANT/MÖRKERFILER