Spoiler för alla som kan tänkas vilja vara spelare under mig...
Jo, jag började läsa 2001 på bussen hem idag, och blev påminnd om min gamla önskan att göra något rollspeligt som rör sig i den klassiska SF-genren Hard SF; alltså mera Arthur C. Clarke än Peter F. Hamilton eller så. NASA-färgad SF, kanske man kan kalla det. Klumpiga vita rymddräkter, centrifugalkraft för gravitation, jobbigt med långa avstånd och så vidare.
Det jag framför allt är ute efter är nåtslags "undersöka-rymdisprylen-grej", alltså att man hittat något underligt och sätter ihop ett team av experter för att undersöka. Som förlagor vill jag nog ha 2001, Möte med Rama, The Sphere... Vad finns mer? Jag har ett vagt minne av nån berättelse där de hittar nåt svart klot, och i närheten av det flukturerar konstanter som t.ex Pi...
Fokus på undersökandet och detektivarbetet. Att få reda på vad det egentligen är för en pryl, vilka effekter den har, hur den reagerar, hur dess språk ser ut. Om och hur man kan kommunicera med prylen.
Det här känns rätt klurigt att få till i en rollspelskontext egentligen. Vilka egenskaper bör ett sådant här föremål ha, om det ska gå att rollspela äventyret? Vilken sorts hinder kan föremålet ge upphov till, som retar spelarnas hjärnor som en riktigt bra Agatha Christiedeckare? Hur lurar man spelarna att leka exo-antropologer? Hur gör man så att alla har nåt att göra? Vilket system använder man, om något? Bygger man ett eget?
Jag har ett fåtal idéer, som ännu är ruskigt luddiga, så jag tar hemskt gärna emot förslag, idéer, tankar. Nån mer som gått i liknande tankar? Kanske kan vi bolla saker mot varandra.
Jo, jag började läsa 2001 på bussen hem idag, och blev påminnd om min gamla önskan att göra något rollspeligt som rör sig i den klassiska SF-genren Hard SF; alltså mera Arthur C. Clarke än Peter F. Hamilton eller så. NASA-färgad SF, kanske man kan kalla det. Klumpiga vita rymddräkter, centrifugalkraft för gravitation, jobbigt med långa avstånd och så vidare.
Det jag framför allt är ute efter är nåtslags "undersöka-rymdisprylen-grej", alltså att man hittat något underligt och sätter ihop ett team av experter för att undersöka. Som förlagor vill jag nog ha 2001, Möte med Rama, The Sphere... Vad finns mer? Jag har ett vagt minne av nån berättelse där de hittar nåt svart klot, och i närheten av det flukturerar konstanter som t.ex Pi...
Fokus på undersökandet och detektivarbetet. Att få reda på vad det egentligen är för en pryl, vilka effekter den har, hur den reagerar, hur dess språk ser ut. Om och hur man kan kommunicera med prylen.
Det här känns rätt klurigt att få till i en rollspelskontext egentligen. Vilka egenskaper bör ett sådant här föremål ha, om det ska gå att rollspela äventyret? Vilken sorts hinder kan föremålet ge upphov till, som retar spelarnas hjärnor som en riktigt bra Agatha Christiedeckare? Hur lurar man spelarna att leka exo-antropologer? Hur gör man så att alla har nåt att göra? Vilket system använder man, om något? Bygger man ett eget?
Jag har ett fåtal idéer, som ännu är ruskigt luddiga, så jag tar hemskt gärna emot förslag, idéer, tankar. Nån mer som gått i liknande tankar? Kanske kan vi bolla saker mot varandra.