Nekromanti Rymdskeppsskada SH:I2

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
(SH:I2 står förstås för Skymningshem: Andra Imperiet)

Jag behöver förslag på saker som kan gå sönder i generella jaktskepp, kanonbåtar och lätta fraktare.

Här kommer en lista med saker som jag har pusslat ihop (med ett par bidrag från Ripperdoc och wilper), grovt sorterad på något sätt. Bry er inte om vad systemen gör, eller hur de fungerar. Jag vill bara ha en lista.

Cockpit
Passagerarutrymme
Besättningsutrymme
Livsuppehållande system
G-dämpare

Sensorer
Sensordator
Navigationsdator
Kommunikationssystem
Transponder
Gyroskop

Måldator
Vapenkontroll
Primärvapen

Styrdator
Servo
Attitydkontroll

Utblås
Framdrivning
Drivmedelstillförsel
Drivmedelstank

Reaktor
Reaktorkylsystem
Reaktorbränsletank
Generator

Reservgenerator
Energireserv

Lastutrymme
Lastlucka
Last

Vingar
Vingbalkar
Vinglast

Skrov
Landställ

Luftsluss
Dockningsring
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
ledningar. massor med ledningar. :C) det är ju alltid dom som går sönder... ledningar för ström till vapen, ledningar för bränsle... ledningar för... öh. :C) jaja. det finns säkert meer ledningar.
EDIT: ash. såg att du hade gömt bränsle ledningarna under" bränsletillförsel"
 
G

Guest

Guest
Läskhållaren... Fast piloter kanske använder såna där kepsar med två burkar på.

Om det är Star Wars liknande skepp så är det nog rätt så stor risk att glaset till cockpiten går sönder...
Såg att du inte skrivit med last och lastutrymmen, sånt är ömtåligt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Du får inte glömma...

...den dolda kammaren där de hemska aliensarna håller hus.

Fast den kanske man inte vill ha förstörd.

En sick bay är också bra att inte bara utan...
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Angående sensorer

Gillar ditt upplägg Krille. Har sensorerna;

counter-measures och
counter-counter-measures?

Det kanske är inkluderat...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Angående sensorer

counter-measures och
counter-counter-measures
Jag antar att du inser vad den oundvikliga fortsättningen på den kapprustningen är? :gremtongue:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Räddningskapselen ?

Det är väll en gansak viktig grej som kan gå sönder..
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Saker som kan bli trasiga:

Autoköket, Frysutrymmen, Toaletten, Hygienmodulerna, underhållnignsutrustningen (tre veckor i hyperrymd utan video?), vattenledningar, vacuumpumpar, landningsställ, stolar och slutligen groggvirket.


Storuggla, har säkert missat något
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Tjutande däck i rymden (nästan)

Stoppa mig om det här är gammal skåpmat...

I ne flesta space opera-aktiga filmer och tv-serier far skeppen genom rymdens kalla vacum (sp?) med dånande motorer och swichande specialeffekter. Det krävs bara mikroskopiska kunskaper om fysik för att inse hur orealistiskt det är (ja jag vet det är space opera, men ändå). Jag har bestämt mig för att det fungerar på följande sätt:
På alla små rymdskepp (typ X-vinge eller TIE-fighter) är skalet täckt av sensorer som läser av var alla rymskepp i närheten befinner sig och hur de rör sig. Denna information skickas genom en dator och ut via skeppets ultra-multimedia-total-surround-högtalarsystem, som skickar ut realistiska ljudeffekter av hur de kringflygande rymdskeppen skulle ha låtit om de hade flugit runt inne i atmosfären. Systemet ger piloten ökad närvarokänsla och ger honom en uppfattning om var hans vänner och fiender befinner sig.
Vi i tv- eller biofotöljen förses med samma ljueffekter för att kunna uppleva det piloten upplever.

/tobias
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
En fråga

Skall dessa skepp kunna färdas mellan olika stjärnor, och i så fall med ungefär vilken hastighet?
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
X-vingar?

Vingar? Vad ska rymdskepp med vingar till? Iof, om det handlar om ett orealistiskt spel typ Starwars, där alla planeter kontigt nog verkar ha syrebaserad atmosfär (eller atmosfär överhuvudtaget, för den delen), kan det säkert vara användbart för planetär flygning. Men annars?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Pseudovetenskapligt habrovinkelspråk

"På alla små rymdskepp (typ X-vinge eller TIE-fighter) är skalet täckt av sensorer som läser av var alla rymskepp i närheten befinner sig och hur de rör sig. Denna information skickas genom en dator och ut via skeppets ultra-multimedia-total-surround- högtalarsystem, som skickar ut realistiska ljudeffekter av hur de kringflygande rymdskeppen skulle ha låtit om de hade flugit runt inne i atmosfären. Systemet ger piloten ökad närvarokänsla och ger honom en uppfattning om var hans vänner och fiender befinner sig."

Det är mycket enklare än så. Kanoner och motorer fungerar genom att kräkas ur sig en kasse med partiklar. Utöver det kommer det en kasse med sekundärstrålning. När sekundärstrålningen träffar sköldarna så måste sköldarna ta emot den smällen och avleda energin. Energin fortplantas från sköldgeneratorerna in i skrovet där det dissiperar och ger upphov till ljud. Därav kommer alla skrikande ljud - det är inget surroundsystem, utan en naturlig bieffekt av interaktionen mellan sköldar och motorer/vapen. Så klart.

Och den förklaringen är precis lika knas som din surround-anläggningsförklaring. Allt det visuella på bioduken är också knas, så varför hänga upp sig på ljudet? Den givna och riktiga förklaringen är att det är mycket häftigare med skrikande kanoner och vrålande motorer och dogfights enligt WW2-modell. Sanningen är nämligen att ett realistiskt rymdkrig skulle vara skittrist.

Först har man nämligen svart bakgrund (inga stjärnor om man befinner sig i närheten av en sol), en stor planet och ett rymdskepp som svävar i rymden. Sen exploderar rymdskeppet och bryter samman samtidigt som man ser ett vitt sken en bit bort när atomlasern detonerar en ljussekund bort och gammastrålarna skär sönder rymdskeppet (man ser aldrig strålarna - de har inget att reflekteras mot och man kan ändå inte se gammastrålning. Det är första och enda varningen man får. Sen händer ingenting, eftersom rymdkriget är över. Hur kul är det på en skala?

Nä, då köper jag med lätthet vrålande motorer, mullrande kanoner, laserskott som syns, kommer klunsvis och åker saktare än ljuset, jaktskepp som duckar värre än Biggles efter en barrunda och avstånd som är så korta att man skrapar lacken på fiendeskeppet om man inte skjuter ner honom först.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ajdå. Eon in space.

"Här kommer en lista med saker som jag har pusslat ihop (med ett par bidrag från Ripperdoc och wilper), grovt sorterad på något sätt. Bry er inte om vad systemen gör, eller hur de fungerar. Jag vill bara ha en lista."

Jag tror du tänker konstigt här. Precis som i ett skadesystem för riddare i närstrid så blir den där typen av detaljifiering bara konstig och dum i slutändan. Jag tror det är mycket bättre att koncentrera sig på just vilka effekter skadan kan ha.

Jamenar, i närstrid så kan en skada påverka min skicklighet i svärdsarmen genom att jag får en smäll på armbågen, ett hugg i axeln eller om jag drar armen ur led, osv. Det är inte intressant att avgöra om det är ringfingret eller pekfingret som huggits av, liksom. På samma sätt blir det mest bogus om man ska hålla reda på alla detaljer i ett rymdskepp, utan det blir nog mycket bättre att SL kan anpassa skadans art utefter förutsättningarna. Efter en frontalkrock med en asteroid så kan skrovet ha fått skador som gör att jag inte kan gå in i hyperspace utan att hela skeppet slits sönder, medan en elektrisk urladdning istället kan ha gjort generatorn instabil vilket åsamkar mig samma effekt. Abstraktioner fungerar nog bäst. Poängen är att jag inte kan gå in i hyperspace längre, sedan kan SL hitta på en skada som känns trovärdig beroende på vad det är som skadat mig.

Det känns dessutom inte särskilt Space Opera att hålla reda på en massa grunkifalkondylenser och zonkibraldonationer. Det blir för mycket sci fi om du teknifierar det på det viset.

Tänk bara i termer om skade-effekter och om huruvida skadan är yttre eller inre. Alltså; effekten "kan inte använda vapen" kan man ju exempelvis få om själva vapnet förstörs (en yttre skada, något som kan förstöras tidigt i en strid) eller om vapensystemet kortsluts på något vis (en inre skada, något som skyddas av yttre system (=skrovet)) och dem kan man väl på något vis skilja på, men jag ser ingen poäng i att dela upp det i fler detaljer än så. Jag behöver inte veta om det är själva munstycket på min laserkanon som förstörts, om det är ledningarna i vapensystemet eller om det är något annat som ställt till med effekten. Poängen är att jag inte kan skjuta längre. Det är i den änden man skall börja tänka.

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: X-vingar?

"Vingar? Vad ska rymdskepp med vingar till? Iof, om det handlar om ett orealistiskt spel typ Starwars, där alla planeter kontigt nog verkar ha syrebaserad atmosfär (eller atmosfär överhuvudtaget, för den delen), kan det säkert vara användbart för planetär flygning. Men annars?"

Vingar är coolt. Därför vingar. Se detta inlägg.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
realistiska rymdsstrider[OT]

"Först har man nämligen svart bakgrund (inga stjärnor om man befinner sig i närheten av en sol), en stor planet och ett rymdskepp som svävar i rymden. Sen exploderar rymdskeppet och bryter samman samtidigt som man ser ett vitt sken en bit bort när atomlasern detonerar en ljussekund bort och gammastrålarna skär sönder rymdskeppet (man ser aldrig strålarna - de har inget att reflekteras mot och man kan ändå inte se gammastrålning. Det är första och enda varningen man får. Sen händer ingenting, eftersom rymdkriget är över. Hur kul är det på en skala?"
ungefär lika kul som: En laser kanon skjuter ett skott som låter pjääääääääääääää och sedan är du död? det finns ju massa roliga saker som kan hända i ett rymdkrig! man kan skjuta ut lockbeten... man måste bestämma sig ifall man ska våga gå aktiv och köra motorerna... man måste tolka data ifrån sensorerna ifall det verkligen är ett fiendeskepp eller bara en asteroid eller kanske ett lockbete? ifall du skjuter på en asteroid eller lockbete så ligger du själv ganska risigt till eftersom finde kanske ser att någon skjuter sönder en asteroid och ifall det var ett lockbete så vet dom antagligen om det, dom kanske till och med kan räkna ut din position... försvarsnätet ska bekämpa inkommade missiler, självlagande system laga farkosten, man kanske måste gå ut på en rymdpromenad för att laga en skada under tidspress. massor med skojjiga saker kan hända! dessutom så kan man väll inte ha båda en stor planet och svart backgrund(på grund av en stjärna) eftersom planer inte befinner sig så nära planeter... däremot så har man ju självklart inga fönster på rymdfarkosten! :C)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ajdå. Eon in space.

"Jag tror du tänker konstigt här."

Fullt möjligt, men vänta tills du har sett hur det är tänkt att fungera. Jag tänker inte bygga ett Eon-system med stora tabeller. Har du spelat Interceptor (ett av brädspelen i Renegade Legion-serien) så kan du gissa vad jag funderar på.

"Det är i den änden man skall börja tänka."

Ska och ska. Jag har lite egna planer.

Som jag berättade tidigare så är målet att bygga själva basen för skadesystemet för rymdskepp som resten av T10-systemet: man gör om en skadepotential till en skada via ett stryktålighetsslag, och får en kasse med Systemskada på köpet. Man kan stanna där om man vill. I så fall ger varje poäng Systemskada en poäng Omtöckning, som i sin tur ger -1 per styck på alla tärningsslag, precis som i T10-systemet.

Vill man inte stanna, utan verkligen skjuta massor med hål i hjältens rymdskepp, så tar man till den här idén. Istället för att räkna omtöckning så tar man ett stort "flödesschema", där man har ingångspunkter och en kasse boxar innehållande saker som kan gå sönder. Mellan boxarna och ingångspunkterna (i princip en träfftabell) finns ett antal linjer. Linjerna avbryts här och var av små cirklar som "kostar" en poäng Omtöckning att gå förbi styck. Likadana cirklar finns i boxarna för sakerna som kan gå sönder. När alla cirklar i ett system är ifyllda är systemet trasigt och man får en dålig effekt av det, och resterande Omtöckning fortsätter. Här och var finns valrutor som kan skicka iväg skadan åt något håll.

Exempel: Cliff Nerfherder flyger i sin X-vinge med röda fartränder och blir träffad av Dark Dingus DIE-jaktskepp (Dual Ion Engine, tillverkad av Imperial Konstruktion of Energy Armaments). Skadepotentialen blir femtielva, och efter ett stryktålighetsslag så visar det sig att Cliffs X-vinge får en Lätt skada och fyra poäng Omtöckning. Ingångspunkten är Flygkroppen. Cliff följer linjen från ingångspunkten, och träffar på tre cirklar med en gång. De tre cirklarna fylls i, vilket "kostar" tre av fyra poäng Omtöckning. En poäng återstår, Cliff följer linjen till ett vägval. Tärning slås, och vägvalet skickar skadan åt höger rätt in i astromechen UB-40, och Cliff fyller i den enda astromech-cirkeln. UB-40 slutar fungera i ett spektakulärt fyrverkeri, och Cliff tappar därmed möjligheten att hans astromech kan reparera skador "on the fly".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: realistiska rymdsstrider[OT]

"det finns ju massa roliga saker som kan hända i ett rymdkrig! man kan skjuta ut lockbeten... man måste bestämma sig ifall man ska våga gå aktiv och köra motorerna... man måste tolka data ifrån sensorerna ifall det verkligen är ett fiendeskepp eller bara en asteroid eller kanske ett lockbete? ifall du skjuter på en asteroid eller lockbete så ligger du själv ganska risigt till eftersom finde kanske ser att någon skjuter sönder en asteroid och ifall det var ett lockbete så vet dom antagligen om det, dom kanske till och med kan räkna ut din position... försvarsnätet ska bekämpa inkommade missiler, självlagande system laga farkosten, man kanske måste gå ut på en rymdpromenad för att laga en skada under tidspress. massor med skojjiga saker kan hända!"

Ah, dessa underbara myter om rymden.

Asteroider: När rymdsonden Galileo var på väg mot Jupiter kom man verkligt nära en asteroid på vägen. Man var ca 2 miljoner kilometer bort, och det var i solsystemets asteroidtätaste område!

Rymdpromenader och tidspress: Observera att tidspressen vi talar om antingen ligger på nivån dagar eller mikrosekunder. Är det dagar så håller skeppen fortfarande på att manövrera. Om det är millisekunder så skjuter de på varandra och då är det för sent. Och är det dagar... tja, återigen, hur roligt är det med "Kapten! Fienden kommer inom skotthåll den femtonde januari!" - "Gott, löjtnant. Se till att fira jul ordentligt innan ni värmer upp kanonerna för skott!"

Iofs, ur parodisynpunkt är det väl rätt skoj... :gremwink:

Sensorer: Aktiva sensorer hjälper föga på ljusminuters avstånd. Får du ett eko så är det enda som du kan vara säker på att farkosten ifråga var där, för några minuter sedan. Stealth blir snorviktigt i de sammanhangen, vilket innebär att du inte kommer att få reda på att fienden är på väg. Din första och enda varning är att atomlasern detonerar, och det märker du inte förrän i samma stund som gammalasrarna förvandlar dig till pyttipanna. Ljuset och strålningen från detonationen når dina sensorer samtidigt som gammalaserstrålarna.

"dessutom så kan man väll inte ha båda en stor planet och svart backgrund(på grund av en stjärna) eftersom planer inte befinner sig så nära planeter..."

Ta en bild på foton från rymdfärjan någon gång (http://spaceflight.nasa.gov). Räkna antalet stjärnor. Stjärnor är alldeles för ljussvaga för att synas på bild med blotta ögat eller kameror om solen är uppe. Det är därför som stjärnor endast syns på natten.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ajdå. Eon in space.

Jag har inte spelat Interceptor, men du förklarade skademodellen för mig tidigare och jag tycker det är en riktigt bra utgångspunkt. Jag föreställer mig dock detta "flödesschema" som en ganska enkel modell utan den ofantliga mängd detaljer som du räknade upp innan. Jag föreställer mig alltså en box för "Lastutrymme", men inte fler detaljer än så. Man behöver ingen egen box för "lastutrymmets klimatreglerare" eller så. Däremot kan SL säga att det är just klimatsystemet som slagits ut och att det är därför som din last med Koprilatiska förbrytare har frusit till döds när du når slutdestinationen.

Istället för tio olika detaljer inne i skeppet som kan slå ut pilotens förmåga att styra planet så tycker jag att en box med "navigationssystem" räcker bra. Exakt vad som gått fel kan SL få bestämma beroende på förutsättningarna.

Förresten; jag tycker det kan stå på boxarna exakt vad skadan har fått för effekter istället för att heta vad man har träffat. "Lasten förstörd", "Navigeringsoduglig", "Elektriska system utslagna" är faktiskt mycket lämpligare. Det är ju oftast det som rollpersonerna kan uppleva. Man kan märka att ens vapen har slutat fungera, men vad som egentligen har gått sönder, det kanske man inte vet.

På samma sätt kan det ute på skrovet finnas en box nämnd "Manövreringsoduglighet" som kan vara alltifrån bortsprängda vingar, motorer som vrängts ur position, stora skador på skrovet eller en igenkletad vindruta (=på en bil el. svävare, alltså). Det kan vara typ vad som helst, SL kan bestämma beroende på vad som skadat skeppet.

Jag tycker iaf det skulle kännas intuitivare.

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ajdå. Eon in space.

"Jag föreställer mig dock detta "flödesschema" som en ganska enkel modell utan den ofantliga mängd detaljer som du räknade upp innan."

Jag vill helt enkelt ha en lista som jag kan stryka ur. :gremwink:

"Förresten; jag tycker det kan stå på boxarna exakt vad skadan har fått för effekter istället för att heta vad man har träffat. "Lasten förstörd", "Navigeringsoduglig", "Elektriska system utslagna" är faktiskt mycket lämpligare."

Jag tänkte faktiskt ha båda två: "Cockpit: rollperson tar skada", "Sensorer: Mål kan ej upptäckas; -3 på anfallsslag", "Attitydkontroll: -3 på försvarsslag" och liknande.

"Man kan märka att ens vapen har slutat fungera, men vad som egentligen har gått sönder, det kanske man inte vet."

Om det går så långt att varningslamporna i cockpiten brinner upp så har man annat att tänka på, men fram tills dess så har man massor med blinkande lampor, pipande signaler och en irriterande lugn röst som mässar "aft stabilizers hit, weapon systems at zero, defensive grid at zero, power plant at criticial mass..."

(en bonuspoäng till den som vet var felrapporten kommer ifrån)
 
Top