Nekromanti Rymdskeppsskada SH:I2

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: realistiska rymdsstrider[OT]

"Är det ett rollspel eller ett strategispel vi talar om här?"
rollspel? eftersom vi befinner oss på ett rollspelforum? :C) men visst skulle det vara kul med ett rymdstrategispel åxå... jag hade planer på att gör något åt det hållet på datorn. jag har inte okrat börja programmera det änn dock. hur som helst så var det ju bara några förslag på vad man kan göra... undertiden man väntar kan man ju socialisera och så... kanske pilla lite med skeppet... forska... :C) sådan saker. och är det ett stort rymdskepp så kanske man kan göra det mesta man kan i en normal stad. typ.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Inga problem. Prova ett par gånger så får du se.

Det har jag gjort och jag har inte sett det... kanske har jag mer tur med spelledare än du?

Hmmm... du kan nog få behålla dina tabeller för dig själv. Vi har uppenbarligen helt andra definitioner på vad som är trist och inte trist.

Det är ingen överraskning :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
håller med...

Sätter man varje person i ett eget skepp så blir det egentligen inte så annorlunda mot strid i mech eller energipansar, förutom att det är svårare att föreställa sig och mer begränsat. Slåss man däremot som besättning på ett något större skepp (så att det har plats med en besättning och plats att springa runt litet) är det en helt annorlunda upplevelse. Man står och faller tillsammans på ett helt annat vis.

Det är inte för intet, tror jag, att det finns massor av serier och filmer som Star Trek, Farscape, Firefly, Lexx o.s.v... men ganska ont om serier och filmer som tja... kan inte riktigt komma på något exempel där man huvudsakligen använder småskepp... T.o.m. Star Wars rebeller brukar falla för att ha mellanstora skepp med många coola aliens på kommandobryggan även om småskeppen är vanliga.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det vanliga i Space Opera är väl snarare att vem som helst kan göra bra ifrån sig i ett rymdskepp? Lixom, alla äventyrare har the force, de kan åka i varsitt rymdskepp.

Det har jag inte märkt... jag kan inte komma ihåg CP3O eller Leia bakom spakarna t.ex. :gremtongue:

Men MF är ju ändå ett väldigt litet skepp jämfört med Enterprise.

Ja, men det är ett skepp snarare än ett malplacerat jaktplan. Man kan få ombord merparten av spelgruppens personer och de kan springa runt på det, interagera och samarbeta. Blir skeppet utslaget eller fångat blir det bara ett nytt äventyr ("Ni måste stänga av Dragstrålen innan ni gan sticka") snarare än en splittrad grupp där några sitter i interneringsläger och resten lyckats hyperhoppa iväg... o.s.v.
Om det sedan är ett tjugometersskep eller ett 20km skepp som har spelgruppen som besättning spelar mindre roll. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: håller med...

Det är inte för intet, tror jag, att det finns massor av serier och filmer som Star Trek, Farscape, Firefly, Lexx o.s.v...
Tillåter mig att fylla på listan: Battlestar Galactica, Andromeda, Space 1999 (månen tar rollen som moderskepp), Babylon 5 (& Crusade), Red Dwarf, Earth Final Conflict, Stargate SG1, Space Above & Beyond för att plocka några exempel ur min samling. Sedan finns ju snarlika fenomen i exempelvis Seaquest (som jag iofs inte gillar för att den är för gullig).

Några av dessa har jaktskepp också, men bara som komplement till de grova kanonerna.

kan inte riktigt komma på något exempel där man huvudsakligen använder småskepp...
Inte jag heller, och då har jag trots allt en ganska gedigen samling SF som bland annat inkluderar allt som nämnts ovan undantaget SeaQuest.

Som jag ser det så fungerar det ungefär som i sjöstrid under WW2. Man har fartygen (stora skepp) när man behöver sätta in de tunga grejorna, sedan har man flygplan (fighters) för att få rörlighet och allmänt trakassera fienden. Allt utgår dock från konvojen av stora skepp.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: håller med...

"kan inte riktigt komma på något exempel där man huvudsakligen använder småskepp..."

Space: Above and Beyond. De stora skeppen är mest till för att huvudpersonerna ska ha någonstans att sova.

"T.o.m. Star Wars rebeller brukar falla för att ha mellanstora skepp med många coola aliens på kommandobryggan även om småskeppen är vanliga."

"Brukar" och "brukar" - hittills har det skett i... tja, en film (Return of the Jedi). En av fem är faktiskt en minoritet.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: håller med...

Space: Above and Beyond. De stora skeppen är mest till för att huvudpersonerna ska ha någonstans att sova.

Inte alls hört talas om den så jag tar ditt ord på det :gremsmile:

"Brukar" och "brukar" - hittills har det skett i... tja, en film (Return of the Jedi). En av fem är faktiskt en minoritet.

1: enbart slutstriden är med småskepp, i övrigt hänger folk på Amidalas blanka kryssare.
2: litet småskeppsaction när obi-one flänger runt, annars mest större skepp.
4: återigen är enbart slutstiden (mestadels) med småskepp (även om MF dyker upp) annars är det mest Millenium Falcon som råkar i bråk...
5: inte mycket rymdstrid alls... millenium falcon är mest framträdande.
6: som sagt, mellanskepp och stora skepp bland de små...

fem av fem är kanske en majoritet? :gremgrin:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: håller med...

Space Above & Beyond

Du och Krille verkar ha olika åsikter om den... Jag har inte sett den så jag är vilse :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: håller med...

"fem av fem är kanske en majoritet? "

Beror på hur man definierar Millennium Falcon och Amidalas kryssare. Jag hävdar personligen att de på sin höjd är jämförbara med bombare från WW2 - inte minst eftersom koreografin är hämtad därifrån.

1) Amidalas skepp blir skjutet på eller fungerar som London Hilton. I övrigt ingen action alls.
2) De stora skeppen lyfter från Geonosis eller landar på Geonosis, men gör ingenting annat. Yoda hänger i en helikopter.
4) Kommentar enligt ovan: MF är en bombare eller ett skruffigt London Hilton.
5) MF agerar återigen London Hilton, nu med elektriska problem. I övrigt, stor bautafight som käkar upp halva filmen, som mest påminner om en journalfilm från WW2 om tyskarnas blitzkrieg.
6) Ja, här är jag ju faktiskt tvungen att ge mig.

Så det beror på hur man definierar London Hil... f'låt, Millennium Falcon och Amidalas lyxkryssare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: håller med...

"Du och Krille verkar ha olika åsikter om den... Jag har inte sett den så jag är vilse"

Jo, det verkar som att Troberg har fastnat för pilotavsnittet och avsnittet Sugar Dirt - de enda tillfällena då de stora skeppen faktiskt gör något.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: håller med...

Space: Above and Beyond. De stora skeppen är mest till för att huvudpersonerna ska ha någonstans att sova.
Näpp. Det är flera stora slag där man tar in de stora kanonerna för att sparka bak på allvar. Dessutom ska man ju se till världen som helhet och inte den lilla gruppen som serien handlar om.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: håller med...

"Näpp. Det är flera stora slag där man tar in de stora kanonerna för att sparka bak på allvar."

Mmm. Två. Pilotavsnittet och Sugar Dirt.

"Dessutom ska man ju se till världen som helhet och inte den lilla gruppen som serien handlar om."

Ska man? Jag trodde vi talade om i analogi till hur huvudpersonerna/rollpersonerna hanterade rymdskepp, inte hur rymdskepp hanterades i specifik värld.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: håller med...

London Hilton
Här kom jag faktiskt på ett argument till för min ståndpunkt.

Om spelarnas skepp också är deras ehm så blir de desto mer fästa vid det än vad de skulle bli vid X-vinge röd 4. Det får en personlighet, det är där de har alla sina prylar, det är värt att skydda. Ett jaktskepp kan alltid bytas ut och ersättas av ett likadant, ett inbott större skepp blir aldrig samma sak om det byts ut, även om det råkar vara samma modell. Falcon är inte samma skepp som en generisk Corellian Y1300 (eller vad beteckningen nu är).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: håller med...

Ska man? Jag trodde vi talade om i analogi till hur huvudpersonerna/rollpersonerna hanterade rymdskepp, inte hur rymdskepp hanterades i specifik värld.
Det hänger väl trots allt ihop lite grann? Du gör väl en värld, inte en spelkampanj eller ett scenario?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: håller med...

Jo, det verkar som att Troberg har fastnat för pilotavsnittet och avsnittet Sugar Dirt - de enda tillfällena då de stora skeppen faktiskt gör något.
Det är ett tag sen jag såg den (när den gick på svensk TV). Har tankat hem den men inte orkat kolla den igen. Jag kommer inte ihåg allt med kristallskärpa.

Kan vi i stället diskutera begreppet hangarfartyg/basskepp? Behövs sådana? Jag tycker det.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: håller med...

Beror på hur man definierar Millennium Falcon och Amidalas kryssare.

Definitionen borde ju vara ganska klar med tanke på att det jag försvarar är fördelarna med skepp där man får plats med en besättning och har möjlighet att springa runt litet framför skepp som X-vingar där man har ett skepp per person.

Att MF och Amidalas skepp tillhör de skepp där man kan knöla in en hel spelgrupp borde det inte råda några tvivel om. Du tog ju t.o.m. upp MF tidigare som ett exempel på hur enformigt det blir med större skepp (vilket jag fortfarande inte håller med om naturligtvis).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: håller med...

"Det hänger väl trots allt ihop lite grann? Du gör väl en värld, inte en spelkampanj eller ett scenario?"

Bara till viss del. Man får alltid fråga sig om det är praktiskt och om det passar spelets stämning att ha med någonting eller att ha något i fokus. Det finns arméer och fästningar i världen Västmark också, men likförbannat så väljer jag att inte ha fältslagsregler i Västmark. Det finns sjöslag i Skymningshem, men likförbannat så sätter jag inte fokus på det. De är inte intressanta och passar inte in på den nivå som spelet är satt på. I den mån spelarna faktiskt deltar i sjöslag, fältslag, belägringar etc så är det inte på strategispelsnivå. På sin höjd är det strategisk rollspelsnivå, och där behövs faktiskt inga regler för att simulera rymdskeppen, fartygen, arméerna eller härarna. På sin höjd behövs en karta.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: håller med...

"Du tog ju t.o.m. upp MF tidigare som ett exempel på hur enformigt det blir med större skepp (vilket jag fortfarande inte håller med om naturligtvis)."

Visst, Falken är ett större skepp där man kan knöla in en större besättning. Den stora regelmässiga skillnaden är att varje spelare slår en sorts slag, istället för att alla spelare slår alla möjliga slag. Men det slutar inte där. Det finns en konceptuell skillnad mellan ett jaktskepp och ett större skepp.

Rymdskepp är begränsade saker. Man kan inte göra särskilt mycket på dem och det finns en begränsad mängd uppgifter som måste utföras. Väldigt snabbt uppstår en specialisering där smugglarkillen flyger, bondpojken skjuter, ryamattan fipplar med sköldarna, sessan tittar på sensorskärmarna, den gamle gubben hatar att flyga, guldroboten snubblar på allt och dammsugaren svetsar ihop allt. Snortrist och enformigt.

Då föredrar jag jaktskepp, eftersom förutom att alla som sitter i ett jaktskepp måste göra samtliga av ovanstående uppgifter så agerar de externt. Ett stort rymdskepp är ett skal som filtrerar bort allting som händer utanför för alla utom möjligen piloten. Rollpersonerna testar därmed sina förmågor mot en kasse med svårigheter som spelledaren slumpar fram i sina tabeller, som har ingen eller ringa koppling till vad som händer utanför.

Sitter rollpersonerna i varsitt jaktskepp så upphör jaktskeppet att existera. Rollpersonerna agerar aktivt gentemot en annan person som aktivt försöker ha ihjäl dem, och rymdskeppet blir istället ett medium istället för kuliss. Istället övergår rymdskeppet från att vara en kuliss som man kan kuta omkring i och aldrig lämna, till att bli vapen och rustning. Det som spelar roll är inte rymdskeppet längre, utan motståndaren.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: håller med...

Rymdskepp är begränsade saker. Man kan inte göra särskilt mycket på dem och det finns en begränsad mängd uppgifter som måste utföras. Väldigt snabbt uppstår en specialisering där smugglarkillen flyger, bondpojken skjuter, ryamattan fipplar med sköldarna, sessan tittar på sensorskärmarna, den gamle gubben hatar att flyga, guldroboten snubblar på allt och dammsugaren svetsar ihop allt. Snortrist och enformigt.

Då föredrar jag jaktskepp, eftersom förutom att alla som sitter i ett jaktskepp måste göra samtliga av ovanstående uppgifter så agerar de externt. Ett stort rymdskepp är ett skal som filtrerar bort allting som händer utanför för alla utom möjligen piloten. Rollpersonerna testar därmed sina förmågor mot en kasse med svårigheter som spelledaren slumpar fram i sina tabeller, som har ingen eller ringa koppling till vad som händer utanför.
Det där beror helt på hur man väljar att spelleda. Mina intressantaste rymdstrider har varit i större skepp.

Sedan föredrar jag de större skeppens mångsidighet. De kan användas till att frakta folk, smuggelgods, fångar (prisjägaren behöver inte klämma ner sig i sin X-vinge med Halvibal den lämlästande psykopaten i knät), de kan göra större attacker, de är en mobil bas, ett gömställe i en farlig omgivning, ett hem, ett ställa att förvara sina prylar på och så vidare. Om man (som jag) dessutom uppmuntrar spelarna till att ha dependents (dvs NPCs som är beroende av spelarna) och att dra med sig NPCs som passar in i gruppen så är ett större skepp en bra förvaringsplats för dem när spelarna är ute och ställer till det. De är helt enkelt en behändig lösning på många spelledartekniska problem som inte har med rymdstrid att göra.

En annan fråga är hur pass militär/civil rymdstrid ska vara. Är det en ren militär historia så funkar kanske jaktskepp, är det ett behov för civila att försvara sig känns beväpnade frakt/passagerar-skepp lämpligare. Annars gillar jag Elite-universat med dess blandning av kortdistansfighters, beväpnade långdistansscouts, tungt beväpnade små prisjägarskepp i storlek som ett litet fraktskepp, små beväpnade fraktskepp, stora capital ships med fighters som eskort, stora oxar till fraktskepp med stora kanoner, små obeväpnade skyttlar i kontrollerad rymd osv. Där har man en besättning på mellan 1 och 14 man i de skepp man kan köpa (där det största tar över 2000 ton last). Det känns som en ganska lagom mix för min smak.

Intressant att se hur mycket diskussion det kan vara i en serie inlägg med titeln "håller med..."...
 
Top