Re: realistiska rymdsstrider[OT]
"Asteroider: När rymdsonden Galileo var på väg mot Jupiter kom man verkligt nära en asteroid på vägen. Man var ca 2 miljoner kilometer bort, och det var i solsystemets asteroidtätaste område!"
jaha? vaddådå? kan man inte skjuta på dom för att det finns väldigt få av dom? är dom fridlysta eller nått? :C) tilläggs bör att rymdfarkoster lär vara ännu ovanligare och svårare att upptäcka.
"Rymdpromenader och tidspress: Observera att tidspressen vi talar om antingen ligger på nivån dagar eller mikrosekunder. Är det dagar så håller skeppen fortfarande på att manövrera. Om det är millisekunder så skjuter de på varandra och då är det för sent. Och är det dagar..."
jag tänkte mest på dagar... typ, det är en djävlar tidspress när det gäller att laga avancerade saker som var det jag tänkte på eftersom de automatiska systemen tar han om alla enkla fel(hål i skrovet-microsekunder)...
"tja, återigen, hur roligt är det med "Kapten! Fienden kommer inom skotthåll den femtonde januari!" - "Gott, löjtnant. Se till att fira jul ordentligt innan ni värmer upp kanonerna för skott!""
visst jag håller med, fira jul är fan det tråkigaste man kan tänkas göra!! jag hade helt klart tillbringat min tid framför datorn istället. och jag tror inte att du riktigt förstår påängen med rymdstrider(som jag ser dom), det är inte att testa sinna reflexer å skjuta som en galning... det är inte det rymdstrider går ut på... rymdstrider är mer planerande, typ vart man ska åka planer olika kurser, lägga ut lockbeten, försöka komma i bra position för kriget och sådan saker. typ. ifall du tycker att allt ska ligga inom en sådan tidsram att man måste använda sinna reflexer så kan du inte gilla något som har med högre tänkande att göra och det är inte en förolämpning :Cþ :C) jag bara påpekar att om du tycker att allt går ut på att skjuta fortare än man hinner tänka så är det enda du kan gilla typ strider vilket jag personligen tycker är skiiiit tråkigt(för det mesta(min senaste star wars karaktär är jedi ace)) :C)
"Sensorer: Aktiva sensorer hjälper föga på ljusminuters avstånd. Får du ett eko så är det enda som du kan vara säker på att farkosten ifråga var där, för några minuter sedan. Stealth blir snorviktigt i de sammanhangen, vilket innebär att du inte kommer att få reda på att fienden är på väg. Din första och enda varning är att atomlasern detonerar, och det märker du inte förrän i samma stund som gammalasrarna förvandlar dig till pyttipanna. Ljuset och strålningen från detonationen når dina sensorer samtidigt som gammalaserstrålarna."
precis. det är ju dessutom
ganska svårt att söka av hela rymden(speciellt ifall du ska söka av ljusminuter eller tom ljus timmar:C))... men jag tänkte på passiva sensorer mest, därför allt pladder om att våga gå aktiv å våga skjuta. :C) men visst dom är åxå ganska värdelösa... angående stealth(å ännu mer OT) är inte B-2(domdäringa amerikanska stealt bombarna) målade i en radioabsorberande färg? det borde väll kunna användas... äh. skitsamma. dessutom behöver man ju inte ha atombombspumpadegammamegadödslaserstrålar... jag (tror) att rymdstrider blir roligare ifall man begrännsar laser teknologin lite grann.. får tänka mer på det...
"Ta en bild på foton från rymdfärjan någon gång (http://spaceflight.nasa.gov). Räkna antalet stjärnor. Stjärnor är alldeles för ljussvaga för att synas på bild med blotta ögat eller kameror om solen är uppe. Det är därför som stjärnor endast syns på natten."
:C) sant. jag kom på att min tankar var och snurrade någonstans utan för asteroidbältet... typ någon konstig association storplanet->gasjätte å så dök det opp än massa bilder från voyeger(vilket är vad jag kollat på senaste tiden) öhöhhö...
hoppas jag har förklarat tillräckligt väll...